Porsche 911 996 occasion aankoopadvies

Auteur: , 51 Reacties

Welkom waterkoeling, aerodynamica en een volledig nieuw onderstel: er blijft weinig over van de 911 zoals Porsche die tot de introductie van de 996 heeft ontwikkeld. Met de introductie van de Boxster en kort daarna deze 911 996 trapt Porsche een nieuwe periode af. Inmiddels heeft dit toen revolutionaire model de 17 jaar gepasseerd.

De Porsche 911 996 in het kort
De 996 is de eerste 911 met een volledig vloeistofgekoelde motor, 4 kleppen per cilinder en een aanzienlijk slanker en meer gestroomlijnde vorm dan voorheen. Het is slechts een kleine greep uit de wijzigingen die Porsche in de 996 doorvoert. Nadat Porsche de kinderziektes eruit werkt (vooral eerste 3 bouwjaren) blijkt het een verschrikkelijk snelle en betrouwbare machine. Zo goed dat de volgende generatie (997) veel van de 996 overneemt en zelfs tot vorig jaar (2012) in productie bleef.

Helemaal achterin de lichtste ‘Carrera’ in 1997 vinden we een iets groter blok dan achterin de Porsche Boxster (986) ligt, want de hiërarchie moet in stand blijven. De Boxster houdt het op 3,2 liter, de 911 996 Carrera krijgt een 3,4 liter zescilinder boxermotor aangemeten. Het blok is goed voor 300 pk en een 5,2 seconden sprint van 0 naar 100 km/u.

Gewichten liggen bij tweewielaangedreven 911 996’en iets boven de 1300 kg. Vierwielaandrijvers wegen net geen 100 kg meer. De Carrera 4 Coupé introduceert Porsche een jaar later dan de reguliere Carrera. Nog een jaar later volgt de 3,6 liter 360 pk (achterwielaangedreven) Porsche 911 996 GT3.

Porsche 911 996 occasion aankoopadvies

Na kleine wijzigingen tussen de modeljaren door volgt in 2000 de pre-facelift. Vóór de reguliere modellen een makeover krijgen introduceert Porsche een 996 Turbo. In 2001 krijgen de overige 996’jes nieuwe koplampen, achterlichten en bumpers. Meer vermogen, meer snelheid en meer betrouwbaarheid. Standaard Carrera’s en Carrera 4 krijgen een 3,6 liter 320 pk boxer. Er komt bovendien een Carrera 4S met meer agressieve bumpers, spatborden en nog steeds 320 pk. In 2003 volgt de nieuwe 381 pk GT3, in 2004 de spijkerharde (381 pk) GT3 RS. Alleen de allerbeste chauffeurs kunnen zich wagen aan een (turbo) 462 pk, achterwielaangedreven GT2 vanaf 2001. Absoluut het snelste autobahn kanon is de 450 pk 996 Turbo S uit 2004, die sprint in 4,3 seconden naar 100 km/u en gaat door tot 307 km/u.

Noemenswaardig zijn de grotere brandstoftanks in de GT-modellen. GT2, GT3 en GT3 RS modellen krijgen allemaal 90 liter aangemeten, waar de overige 911’s blijven steken op 64 liter. Gebruiksvriendelijkheid als altijd heeft de 996 slechts eens per 20.000 km onderhoud nodig.

Als occasion
De 996 is veel verkocht, dus ook het aanbod aan occasions is groot. Veruit de meest in het oog springende 996’en zijn geel of rood. Porsche heeft ze in het vlageel, als een Volvo 850 T-5R, en knalgeel geleverd. Kleuren die de spiegeleieren (koplampen) eer aan doen en het al snel tot een bijzondere auto maken.

Generatie 996 was de eerste waar kopers massaal een automatische versnellingsbak kozen, ongeveer de helft van het aanbod heeft een automaat. Het is een traditionele automaat met koppelomvormer, pas bij de facelift van de volgende generatie (997) kwam een bak met dubbele koppeling (PDK). De automaat met koppelomvormer berooft de 996 van het sportieve gevoel, de handbak geeft veel meer beleving.

Als het budget het toelaat zijn GT3 (alle bouwjaren) en Turbo-modellen zeer interessant. Ze bieden meer snelheid, hebben een scherper weggedrag en zijn zeldzamer. Motoren zijn vooral in de vroege bouwjaren in een GT3 veel sterker dan die in de Carrera. De Carrera 4S heeft niet alleen vierwielaandrijving, maar ook een doorlopende strip tussen de achterlichten. Voor de tractie heeft een 911 absoluut geen vierwielaandrijving nog, de motor ligt immers op de aangedreven achterwielen. De Carrera 4(S) heeft uiteraard wel een neutraler weggedrag, wat de dagelijkse bruikbaarheid vergroot.

Occasion prijzen Porsche 911

Met een betrekkelijk laag gewicht valt de wegenbelasting voor 911’s mee. Zijden voetjes kunnen prima een verbruik van 10l/100km halen. Tegelijkertijd zal de verzekering altijd duurder uitvallen dan bij minder bijzondere auto’s. Onderhoud is betrekkelijk eenvoudig bij een 996 en met normaal gebruik slechts eens in 20.000 km nodig. Slijtage aan koppelingen en remmen ligt echter altijd hoger door de aard van de auto.

Aandachtspunten
De 996 heeft zo zijn gevoeligheden en bovenaan de lijst prijkt de nieuwe watergekoelde motor. Tot de 996 had de Porsches 911 luchtkoeling of alleen een vloeistofgekoelde cilinderkop. Met een volledig watergekoeld blok kon de inhoud verder groeien en werden meer kleppen per cilinders mogelijk. De mengselvorming verbeterde sterk, het brandstofverbruik nam af en de algehele bruikbaarheid verder toe.

Nadelen kleefden er ook aan de watergekoelde zescilinder boxermotor. Sinds de 996 klinken 911’s anders. Een klein offer. Veel vervelender was het stuklopen van de motor, vooral bij de eerste bouwjaren ging het dikwijls mis rond de 50.000 km.

Gescheurde cilinderwanden, olie en waterlekkage zijn de grootste gevaren. Risico’s bij latere bouwjaren (vanaf 2000) zijn kleiner. Vooral met 3,4 liter blokken ging het mis. Desalniettemin gebeurt het nog wel eens dat bijvoorbeeld olie en koelvloeistof mengen. Witte smurrie aan de peilstok of olievuldop? Laat de 911 staan en zoek verder. Controleer verder op olielekkage bij de uiteinden van het motorblok (krukas) en versnellingsbak. Motorrevisies (of een ruilmotor) bijde Porsche dealer zijn peperduur, via een specialist is het gelukkig betaalbaarder. Veel van de specialisten reviseren niet alleen, maar voeren ook verbeteringen door, waarna het boxerblok weer jaren mee kan.

Remmen kunnen goed vast zitten en roesten als de auto weinig is gebruikt. Vervangende onderdelen zijn vanzelfsprekend niet goedkoop. Controleer hoe de auto schakelt. Bij onbehoorlijk gebruik van de auto houdt de synchronisatie van de tweede versnelling er meestal het eerst mee op. Als de auto hakerig schakelt kan dit duiden op problemen. Kijk in dat geval ook meteen naar de koppeling. Controleer op slip en een voldoende stevig pedaal.

Porsches hebben speciale opblaasbare reservewielen, om ruimte te besparen. Opnieuw dure onderdelen, die goed dienen te zijn. Er hoort ook een pomp of compressor bij. Tot slot kunnen aandrijflijnen van de 4, 4S en Turbo rumoerig zijn. Dit duid niet op grote problemen maar kan hinderlijk zijn bij het rijden.

Conclusie
Opnieuw een auto om een goede onderhoudshistorie bij te hebben voor definitief tot aankoop te beslissen. De 996 is een ontzettend makkelijke Porsche in de omgang. Het feit dat het een Porsche is, prestatiegericht en exclusief, maakt het echter een auto om zorgvuldig mee om te gaan. Bij juist gebruik en verantwoord hard rijden kan je er jaren zorgeloos mee door. Onbeheerst wekelijks circuits rondgummen zorgt er echter voor dat de rekeningen rap oplopen. Ken de auto om te voorkomen dat je andermans problemen overneemt.

Een GT3 en zeker de Turbo zal in goede staat zijn waarde beter vasthouden dan Carrera’s. In mindere mate geldt dit voor de 4S. Dat is nu al merkbaar met de tweedehandsprijzen. Ongeveer €30.000 à €40.000 ben je er zo aan kwijt. Voor de helft koop je na goed zoekwerk een leuke Carrera, maar reserveer bij alle types ook 10-20% van het aankoopbedrag voor onderhoud/ revisie. Klik verder voor het gehele aanbod aan tweedehands Porsche 911’s.



51 reacties

Minst mooie model die ze gemaakt hebben naar mijn mening. Ik blijf persoonlijk de 993 het mooiste vinden!
@keesje1987: mee eens! De 993 schijnt kwalitatief ook het beste model te zijn.
@keesje1987: beste aankoopadvies van een 996 is idd laten staan en kijken voor 993 of 997. Wat een dramabakken zijn die 996, echt Porsche onwaardig. Iedereen heeft altijd over corvette en goedkoop plastic, bij een 996 piept en kraakt ook alles. Nog maar te zwijgen over de problemen die ze hadden met de motor blokken.
@KUYL: Heb je wel eens in zo’n auto gereden of in bezit gehad? Absoluut geen dramabakken.
@madvillain: ja dat heb ik, ongeveer elke 996 en elke andere Porsche. Bij Porsche dealer stage gelopen namelijk. Bij elkaar duizenden kilometers ingemaakt, dus kan wel een oordeel geven. Verder een groot Porsche fan zelfs, maar niet van de 996.
@KUYL: Ik kan geen enkel rammeltje vinden in mijn 996. Ook motorisch prima in orde. Helaas rijd ik liever in m’n SC. Ofja, helaas..
@madvillain: Tsja.. dat verklaart een hoop. Al kun je er niet omheen dat de 996 de 911 met de meeste problemen en terugroepacties is geweest. Tot aan er uitlopende krukaskeerringen toe. Ik vind mijn auto ook geweldig maar kan ook prima de slechte en pijnpunten er van opnoemen. Alle ervaringsdeskundigen van monteurs, verkopers tot eigenaren die ik gesproken heb (hoe gekleurd dat ook is net zoals jouw mening als eigenaar) vonden het allemaal een krakende en piepende auto vergeleken met andere 911 reeksen. En zoals eerder gezegd, die mening heb ik niet simpel overgenomen maar ervaren.
@KUYL: Hehe, eindelijk een eerlijk man :)
@KUYL: het klopt allemaal wat je zegt. De 996 zou ik ook niet gauw aanschaffen. En ja, ik ben ook gek op Porsches.
Someday :) I hope…
Ik heb op het linkje geklikt. Mag ik nu een waterijsje en echt autonieuws?

Oja volgende advertorial graag over de Kia RIO!!!!
@Benjamin1: lol! Je mag hier een softijsje komen halen voor deze opmerking.
@Benjamin1: haha, bij ’n leuke auto sla ik deze advertorials ook over en lees alleen de comments…leuker en leerzamer :)
Eerste bouwjaar (1998) is de ideale 35% bijteller van de dagwaarde (15k) voor ‘zakelijke’ rijders/zelfstandigen: met de bijtelling van een Polo lekker goedkoop 911 rijden gesponsord door de samenleving. Waha! Alle onkosten, onderhoud, brandstof lekker op je zaak. Om te smullen.. Veel leuker dan overal opzettelijk plankgassen met een schijt-Prius.
@flippert: Wat is er gesponsoord door de samenleving dan?
@gregorius: ALLE onkosten zijn aftrekbaar, dus ook brandstof, onderhoud etc. terwijl de bijtelling een schijntje is, want op basis van ca 15000 euro.. Met die berg aan onkosten verlaag je je omzetbelasting en dus je ‘bijdrage’ aan de samenleving :-)
@flippert: Als ondernemer probeer je altijd je omzet zo laag mogelijk te houden. Bijtelling is sws een rare belasting, maar goed, het levert de staat wat op.
Onkosten zijn nog altijd onkosten. Een 15k Porsche heeft hogere kosten dan een 15k Peugeot. Dit zijn nog altijd kosten die het bedrijf moet betalen. Dus als je dit toeschrijft aan een werknemer, wordt de werknemer nog altijd duurder. Uiteindelijk zal dat toch weer doorgerekend worden in de producten / services die het bedrijf verkoopt… en dat verslechterd de concurrentie positie. 1 werknemer die ene 15k Porsche kiest op 100 – 1000 werknemers; prima. Als ze alle 1000 die Porsche willen; wordt dat toch opgemerkt. Niet goed voor je imago.

Waar het eerder misgaat, denk ik, is dat men een lease-bak eist. Deze dingen zijn gewoon duur: grote afschrijving omdat ze nieuw zijn, etc etc.
Het eerlijkste zou het zijn om al dat ge-lease te verbieden. Geen verborgen alternatief inkomen meer. Daarna kan iedereen zelf beslissen hoe ze naar hun werk komen. Woon je verder van je werk af: pech voor je; kost je meer tijd en kosten. Wil je in een Porsche naar je werk; prima, kost je waarschijnlijk ook meer per km. Wil je een gloednieuwe Prius van 40k rijden of ben je blij met een 15k Porsche….
@gregorius: die 911 is natuurlijk niet voor je personeel maar voor jezelf bedoeld!! Kleine bijtelling, groot plezier tegen een fractie van de normale kosten. Snap je het nu?
@flippert: Tja, als je in die positie verkeert in een bedrijf, is het zeker het overwegen waard. Ik zou nog wel even wachten tot de 997 iets betaalbaarder is!
Die koplampen blijven afgrijselijk.
Mooie foto’s in de gallerij zeg. Er staat trouwens een verdwaalde Carrera GT tussen, bijna aan het einde.

Ik ben het design van deze auto de afgelopen jaren steeds meer gaan waarderen.
Check, heb hem er tussenuit gevist.
En nu eentje over de E34 5 serie
@jawi94: allemaal afgetrapt.. Zo goed?
@lamborgfan: een porsche niet zeker, lol.
Alsof iemand die zoveel poen over heeft voor een auto er zuinig mee gaat doen.
Dat betekend vaak dattie dus eigenlijk te duur is voor diegene.

En ja, een handjevol zuinige liefhebbers zitten er natuurlijk altijd tussen ja.
Voordeel van dit model is dat je koplampen nooit gejat zullen worden.
Die spiegelei mk2 lampen vond ik juist een vooruitgang.
Een ander type dan de 996 zou ik zelf niet hoeven.
Mooi leasegrijs is niet lelijk..
Moest ik al ooit een 911 kopen zou dit (of de 998) de allerlaatste zijn waar ik aan zou denken.

Die halen het toch niet bij een 930, 964
Wat betreft de compressor of pomp voor het reservewiel wat aanwezig moet zijn; klinkklare onzin. Is nooit aanwezig geweest, wel moet de reserveband op 4,5 bar gehouden worden.
@madvillain:
Bij de mijne wel, zat gewoon voorin keurig verpakt in het plastic.
Ik ben nu een jaar in het bezit van een 996 Turbo geimporteerd uit Italie. Daar in de garage van een voetballer gestaan en zodoende weinig KM’s. Inmiddels wel wat aan aangepast, wat niet goedkoop was, te denken aan een sportuitlaat (beetje het probleem van de Turbo’s van Porsche) en een eh ritregistratie computer van Stinger.
Auto is nu 10 jaar oud en heeft zo’n 60000 gereden. Prestaties zijn fantastisch, zowel snelheid als gemak en vertrouwen waarmee het gebeurt. Zou niet graag wisselen naar iets anders.
@madvillain: er zit een opvouwbaar reservewiel in. Als je die tot 4,5 bar oppompt is ‘ie niet opgevouwen.
@Alwood: Absoluut niet. In mijn ’98er en de ’02 van mijn pa zijn ze allebei op 4,5 bar en niet opvouwbaar zoals jij zegt. Allebei ook zonder compressor of pomp.
De allerbeste tip voor een 996?

Laat je vriend er eentje kopen en jij rijdt er wel mee.
@desjonnies: Vriendelijk zeg….
Ik vind dit de lelijkste porsche ooit gebouwd, dat zullen meer mensen vinden denk ik. Ik denk gedeeltelijk door die koplampen. (En de rest ook natuurlijk maar iedereen herkent ronde koplampen eerder bij een pors als bijv. een 911)
@sls63amg:
Ik vind *kuch* jouw *kuch* SLS een proleten bak, maar dat verschil in smaak houdt het een beetje gevarieerd. De carrera modellen zijn wat te smale, de 4S en meer vind ik best fraai van lijn. De nieuwe 991 turbo vind ik weer veel te grof.
Had toch liever een aankoopadvies gezien over iets meer bereikbaars: iets van een oude Camry ofzo. Tip voor de volgende keer?
Ik heb nu ruim 160.000 km gereden met mijn 996 type 2. Ik rij stevig, maar warm blok goed op. Geen gekraak en hoef tussen de 20.000 km geen olie bij te vullen. Nadelen? Onderhoud heb ik bij officiële dealer laten doen en dat heeft in die 160.000 ongeveer € 17.000 exclusief banden gekost. Ben nu aan iets anders toe en merk dat auto minder gewild is ;-((. Eventueel doorrijden…..
@911targa: toch maar kijken naar een late 993 of een 997? Die zijn ook bij verkoop weer relatief goed weg te krijgen, vooral de 993.
@ej20g: ben het met je eens, dat de 993 een hele mooie auto is, maar hoger verbruik, minder binnenruimte (wintersport!) en onderhoudskosten nog hoger. €1.569 voor grote beurt 993 versus € 809 voor 996-2. Technisch verschillen 997 en 996 te weinig van elkaar. Optisch wel. Doorsparen en over paar jaar 991!
@911targa: ah, dat is dan inderdaad zeer goed te begrijpen. Toch maar doorrijden met de 996 en over een aantal jaar een 991 lijkt mij best een aangenaam plan!
@911targa: vind ik niet veel! Had 4000km in mijn boxster gereden en al 5k uitgegeven :(
Dat probleemblok, daar is een oplossing voor! Koop er een met motorschade voor een prikkie, bestel wat spulletjes hier: http://www.renegadehybrids.com/, even knutselen en je hebt een betrouwbare 996 met veel meer power :-)
http://www.youtube.com/watch?v=i3GXpKRTCIw

En een 997 neus op een 996 is ook vaker gedaan…
@jlm83 ik weet niet hoor maar ik had het hier over een porsche dus ik snap niet waarom jij ineens over een sls begint, ja omdat het in mijn naam staat maar daar gaat het hele bericht niet over?!?
@sls63amg: in een aankoopgids voor een 996 schrijven dat ze allemaal lelijk zijn voegt totaal niets toe aan een zinvol topic. Nu snel naar bed jij , morgen weer vroeg op je Gazelle het land doorkuisen.
@jlm83 doe maar niet zo bijdehand als je geen andwoord meer weet te geven met je naar bed kijk je eigen reacties. En oja ik weet niet hoeveel dingen jij per bericht verzint en bullshit lult maar ik heb geen eens een gazelle…..pff “bijdehand”
@sls63amg: Batavus?
@baasbas haha nee ook niet
Toevallig afgelopen maandag naar eentje gaan kijken!

Krukaskeering waarschijnlijk lek, blok liep wel erg soepel, km stand iets dubieus. 5000km in 10 jaar is wel erg weinig, vermoed een motorwissel. Lag ook een blok uit 1998 in terwijl de auto uit 1997 was.

Banden waren vrij ver weg achter, dus reken ook maar een 1000 euro nieuwe bandjes erbij.

Prijs was wel erg goed, maar er was nog wat werk aan. Helaas is ie net voor mn neus verkocht!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).