
Dikke pech voor de Zwitserse bestuurder van deze gloednieuwe Porsche 911 GT3 vorige week. Een binnenbrandje legde zijn 475 pk sterke scheurbolide volledig in de as. En als we de geruchten mogen geloven is het niet de eerste…
Porsche heeft tot nu toe een vrij degelijke reputatie als het gaat om brandveiligheid van zijn producten. De aandacht gaat in dezen meer uit naar de Italiaanse concurrentie, en dat vinden ze in Zuffenhausen natuurlijk prima.
Echter, ook Porsche’s producten zijn niet gespeend van Hephaïstos’ aandacht, zo bewees deze GT3 in het Zwitserse Gossau (kanton Sankt-Gallen) vorige week. Volgens het politierapport reed de bestuurder ermee op de snelweg toen hij een raar geluid achter zich hoorde. Hij verliet de snelweg en zag na het stilzetten dat er olie uit zijn motor liep. Bovendien was er al rook waarneembaar. Even later vatte de Porsche vlam, met bovenstaand resultaat. Mja, een hete uitlaat en lekkende olie zijn meestal geen goede vrienden.
In de wandelgangen hebben we vernomen dat dit al GT3 nummertje 5 is met brandissues. Mocht dit het geval zijn dan vinden we het knap dat dit nog niet heel uitgebreid in fotovorm op het net is verschenen (afgezien van een oopsie in de racerij), zodra er weer eens een Ferrari of Lambo in vlammen op gaat staat dit een uur later overal op internet.
Hoe dan ook, we kunnen ons voorstellen dat dergelijke modellen behoorlijk op de limiet worden ge-engineerd. Een auto die 9.000 toeren per minuut kan draaien en dat ook regelmatig doet gaat wellicht wat eerder stuk dan een ‘luier’ model dat nauwelijks boven de 2.500 toeren komt. Desondanks zal er voor op dit model een zeer grondige data-analyse worden gedaan.
Grote brandfoto HIER.
Update: verhalen over een eventuele leveringsstop worden door Porsche tegengesproken. Wel onderzoekt het merk de branden.
2500 rpm is met mijn auto nog altijd een dikke 200km/pu
@Soulmaster: Stoer man!
@notsobig: nee dieselpower boven alles
@Soulmaster:
Inderdaad, leven op een (roet)wolkje…
@Soulmaster: op benzine na dan natuurlijk. Was je even vergeten natuurlijk. :)
@645ci: nee hoor roeten heescht!!!!
@Soulmaster: nee nee nee nee oh eigenaar van een oliestokend agricultureel voertuig. Je auto is vast sneller dan de mijne maar die van mij klinkt zo veel beter. :)
@645ci: Ow dat die van jou beter klinkt is een feit :) het gaat mij om zo comfortabel mogelijk van A naar B te komen.. En met zo weinig mogelijk brandstof wat de auto betref.
@Soulmaster: ja, dat brandstof deel is wel een puntje *kuch* :)
@Soulmaster: fijne V8, beetje jaloers
@Onehp: gewoon iets verzinnen waardoor je het ook voor elkaar krijgt. Dat is beter dan jaloezie. :)
En, volgens je naam heb je al een paard, en die is vast fantastisch.
@645ci: vind het vooral een mooi stuk engineering, zo’n Audi V8 tdi. Maar daarom wil ik zo’n auto nog niet hebben. Zou nu kunnen schrijven wat ik dan wel rij
@Onehp: van mij mag je vertellen wat je hebt hoor. Ik ben niet jaloers aangelegd dus ik gun iedereen de meest prachtige auto’s.
@645ci: tja, prachtig, daar doe ik het niet voor. Ieder zijn ding :)
Is dit misschien een hint voor de bestuurder dat hij vaker moet gaan bewegen? (Precies voor een fitness ruimte)
Maakt je leven wat spannender
Of was het het werk van diablo p1?
@eigenaar
Geeft niks, joh! Met een Ferrari was je net zo ver gekomen…
Waarom het probleem niet uitgebreid op het net is verschenen maar lambos en ferraris binnen een uurtje wel? Omdat het een porsche is, nobody cares.
…maar gelukkig hebben we de foto(s) nog!
Ik vind ‘m wel wat hebben: “wir bewegen Sie” op de achtergrond (tsja, nu niet meer dus). Ik last in eerste instantie daaronder: “Swiss Premium Fires”. :-D
Wel jammer voor de eigenaar natuurlijk. Maar ik neem aan dat het ding goed verzekerd is en dat Porsche z.s.m. voor een nieuwe zorgt.
“Een auto die 9.000 toeren per minuut kan draaien” – lijkt me niet fijn voor de inzittenden…
Tenzij Mocromaniac er in zit, die wil draaien als propellers van de helly. Doutzen niet:
Foto’s van brandende Porsche komen per ongeluk vaak op de website http://www.burningbeetles.com terecht. Geen idee hoe dat kan…
Ik heb ook een mega olielek gehad toen de leiding vanuit het blok naar de oliekoeler losschoot. Werkelijk alles zat onder de olie, het kwam zelfs onder de koplamp naar buiten. Maar toen de olie op de uitlaat kwam gaf dat alleen maar veel rook en geen vuur. Het vlampunt van motorolie zit boven de 200 graden, dus de uitlaat van zo’n GT3 moet superheet zijn. Bij mij gelukkig een stuk koeler.
Jaja zijn niet alleen de Ferrari’s vag brand ook
All risk verzekerd.
Ik hoop niet Porsche alle VAG kwaaltjes gaat overnemen. Er zijn al genoeg Lambo’s en R8 uitgefikt in het verleden.
Tja, als er niet zo nu en dan 1 afbrandt is het geen supercar….
Uhm… 9000 rpm wordt al jaaaren prima vol gehouden in de Honda S2000…
Misschien eens een oliefilter lock installeren in die opgevoerde kevers? ;-)