Porsche 911 GT3 stuurt met de achterwielen de stand op

Auteur: , 37 Reacties

Daar is 'ie dan, de eerste in de serie hardcore negen-elfjes. Tot groot genoegen van pk-liefhebbers bleek deze Porsche 911 (991) GT3 bij de onthulling niet 450, maar 475 peekaa's achter de achterwielen te herbergen.

Porsche 911 GT3

De specs spreken tot de verbeelding: een redline van 9.000 toeren, 0 tot 100 km/uur in 3,5 seconden, 0 tot 200 km/uur in minder dan 12 seconden, en een rondje Nordschleife in minder dan zeven-en-een-halve minuut, mits je een geoefend bestuurder achter het wiel laat plaatsnemen.

Helaas voor schakelpuristen komt hij er (eerst) alleen met PDK-bak, maar of dat nou een reden is om hem te laten staan? De Nederlandse aanschafprijs van bijna 2 ton lijkt me een groter obstakel.

Een echte nieuwigheid voor Porsche zijn de meesturende achterwielen. Niet dat dit een unicum in autoland is, want Renault levert dit ook op de Laguna, om maar een voorbeeld te noemen, echter het schijnt net even die extra edge te geven. En daar gaat het om in de wereld van de sportwagens.

De 911 GT3 staat naast zijn racebroertje, de GT3 Cup, op de stand in Genève. Enjoy!





37 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Extreem mooie auto. Alhoewel het toch wel te belachelijk voor woorden is dat ie geen handbak heeft.
@kapiteinaudi: Waarom maakt die handbak ook maar iets uit? Heb je überhaupt wel eens met een écht goede automaat gereden? Dan heb ik het niet over de automaat die in een gemiddelde auto van 10k ligt.
@widodh: Het gaat niet er om of die automaat goed is of niet. Het gaat mij om het heel and toe downshiften, zelf opschakelen en controle over de koppeling. Ben ik alsnog misschien 3 seconden per lap langzamer door mijn oh zo goede schakelkunsten, maar wat maakt dat uit als je er persoonlijk meer plezier aan beleefd! Ik heb bewust voor een handbak gekozen in mijn auto en ja ik heb ook in goede automaten gereden. Waar ik het wel voor zou doen is puur de snelheid en het gemak waarmee je hard kan rijden, maar vind handbak toch leuker!
deze man legt uit dat ook controle over de koppeling mogelijk is met deze auto: http://www.youtube.com/watch?v=ECATvlRf3ls
@kapiteinaudi: Ben ik met je eens. Het hoeft er toch niet om te gaan dat de GT3 sneller is, maar juist dat hij voor puristen is. De snelheidsduivels en cijfergeile boys kopen zich maar de Turbo.
@berlinetta:
Daarom komt de handbak met 7 versnellingen ook wat later en krijgen cijferfetishisten nu al de PDk(-S)…
@kapiteinaudi: Misschien is dit een oplossing voor je argument, wat hier niet wordt vermeld is het volgende, wat wel een funcite is van de 991 GT3 met PDK en ook alleen mogelijk is op de PDK van de GT3 :

PDK: handmatig of adaptief
Dan iets dat we wél hadden verwacht: de GT3 is er vanaf nu alleen met Porsche’s PDK-versnellingsbak. Geen manuele bakken meer helaas. Maar, de PDK-bak in de GT3 is ook weer net even anders dan we gewend waren: de bestuurder kan kiezen uit twee manieren om te schakelen, handmatig of adaptief. In de handmatige stand schakelt de bestuurder via de flippers achter het stuur. In de adaptieve stand gebruikt de bestuurder de pook in de middenconsole op dezelfde manier als in de racerij: opschakelen door de pook naar achteren te trekken en terugschakelen door de pook naar voren te duwen. Als de bestuurder de adaptieve stand benut, kan de bak ook automatisch schakelen. Er is dan keuze uit twee karakteristieken: ‘Sport’ en ‘Race Track’.

Bron: http://www.vierenzestig.nl/5359/officieel-dit-is-de-nieuwe-porsche-911-991-gt3/#.UTYSkqLcl68
@PorZ19: Dit is toch niks unieks? Die mogelijkheid had mijn M3 SMG ook.
@jeffreym3: Het hoeft niet uniek te zijn, ze passen het wel toe.
Het is gewoon een extra toevoeging, dat je meer het gevoel kan geven dat je een handbak rijdt.
@PorZ19: Helemaal mee eens, maar in het stukje tekst “klinkt” het alsof het iets unieks is.
Ik vind de spoiler een beetje groot. Verder de enige interessante 911 als je het mij vraagt. Al haalt die PDK bak wel iets van de scherpe randjes af. De GT3 was altijd een kale track versie. Nu wordt ie toch weer met allerlei snufjes volgehangen. Toch zou het voor mij deze moeten worden als er een Porsche zou komen.
@E34M5Touring: Ik wacht nog even op de Carrera GTS :)
@sir_smokalot: Ja dat vind ik dan weer teveel een marketing auto. Dat is in mijn ogen de auto die de Carrera S had moeten zijn. De GT3 is meer purpose built. Wel een goede compromis denk ik, zo’n GTS.
@E34M5Touring: De GT3 is juist de aangeklede, en de RS de naakte versie!
@MARS: Ja goed, dat is de hardcore versie van de hardcore versie. Toch is zo’n GT3 redelijk spartaans. Tenminste, bij mijn Alfa specialist in zit een Porsche specialist die er 2 heeft staan. Die zijn toch behoorlijk kaal. Rolkooi, speciale stoelen etc.
@E34M5Touring: jij bedoelt een GT3 met cup pakket denk ik.
@jeffreym3: Zou kunnen, hij zag er een stuk kariger uit dan de Turbo die er naast stond. Of het dan een CUP RS 4.0RS of wat dan ook was durf ik je eerlijk gezegd niet te vertellen. GT3 stond er op met stickers en als badge op de motorkap.
@E34M5Touring: sorry ik bedoelde clubsport..
@jeffreym3: Geeft niks, de enige die dat uit elkaar kan houden is de Dealer :)
Bij de 8 serie maakte de achterwielbesturing er een veel betere auto van. Zal hier wel gewoon elektrisch gaan ipv hydraulisch op de 8 serie.


Wat was eigenlijk de eerste auto met achterwielbesturing?
@undifined1: Was dat niet Porsche met de 928? Ik weet dat Citroen het ook toepaste op de ZX(?) zij het heel flauw.
@E34M5Touring: bij de ZX was dat passief en dat doen eigenlijk de meeste wagens vandaag in enige graad (pun intended).
De Prelude was een van de allereerste dacht ik ook.
@Onehp: Weet je dan toevallig ook of die 928 het had? Ik weet dat er iets bijzonders was aan die achteras constructie en dat dat met torsiestaven werkt. Ik kan er weinig over vinden, misschien haal ik wel van alles door mekaar.
@undifined1: Honda Prelude eind jaren ’80
@undifined1: @jochim:

http://www.nytimes.com/1987/08/30/sports/about-cars-honda-is-first-on-the-block-to-flaunt-4-wheel-steering.html

Lijkt inderdaad de Prelude te zijn. Ik dacht dat Porsche het toepaste op de 928 met torsiestaven maar ik kan er zo niks over vinden.
ik snap waarom sommige de PDK beter/leuker vinden maar ik snap niet waarom die personen het 9 van de 10 keer gewoon niet snappen dat sommige van ons een handbak gewoon leuker vinden. Is het langzamer? Ja. Is het meer rewarding als je het goed krijgt? Fuck ja.

in de standaard 991 zit een handbak, dus om die over te swappen en in de GT3 te leggen kon makelijk, daarom irriteer ik me hier aan. Ferrari had het compleet opgegeven met hun handbak en heeft dus de generatie van nu allemaal om de F1 bak heen ontworpen. Genoeg van de clientele waren er door verkopers in geluld om de f1 bak te nemen voor ‘resale’ (en laten we niet vergeten de commisie die ze erop kregen ;)), daarom waren een groot aandeel gewoon met F1 bak gelevered.
@basjaski: irriteer je je hier serieus aan? Zeer waarschijnlijk heb je het geld niet om er een te kopen dus wat maakt het dan voor jou uit?
meesturende achterwielen! Als je meedoet met de Trophee Andros of in Scandinavië gaat ijs racen, is het handig. Wat is het nut ervan op de openbare weg?
@toroloco: denk minder overstuur?
@toroloco: wat is het nut van die achtervleugel op de openbare weg, ook niks toch? op een circuit zal je het wel degenlijk merken.
Misschien krijgt de GT3 RS een handbak aangezien die wellicht meer verkocht zal worden. De GT3 is de net niet GT3 RS imo bij de vorige generatie…
Lekker boeiend wat voor versnellingsbak er in hangt.
zeker 9 van de 10 personen hier zullen er toch nooit in rijden…
ben altijd al wel gek van de GT3 en ook de nieuwe ziet er weer heerlijk uit!
Ziet er erg goed uit!

En inderdaad mensen, maak je niet zo druk over wat voor bak erin zit. Kans is groot dat de meesten hier (incl. ikzelf) hem toch niet kunnen betalen. Voer die (terechte) discussie dan bij de clio rs.
Pdk, handbak.. Don’t care.. Moet hem hebben! Prachtig!
Dit is gewoon geil. Klaar.
Volkomen overbodig model. Maar in tegenstelling tot eerdere GT3 versies ziet deze er er wel lekker uit. Beloofd wat voor de 911 Turbo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).