Eindelijk. Een Bugatti Veyron op ADV.1-velgen [updated]

Auteur: , 33 Reacties

Het ontwikkelen van een nieuwe velgenset voor de Bugatti Veyron is beslist niet de makkelijkste taak. Maar het kan wel.

Om de Veyron een veilige topsnelheid van 406 km/u te geven zocht Bugatti naar een partner die banden kon fabriceren welke bij zulke snelheden niet spontaan uit zouden klappen. Geeft net iets teveel rommel. Daarom werd samen met Michelin het Pilot Sport Pax System opgezet. Banden uit de categorie superduur – ze kostten in 2009 nog €7.350 per stuk – die je om de 4.000 km moet laten vervangen. Eventueel samen met de velgen, want die mogen slechts 12.000 km in de wielkasten blijven zitten.

Ja, het zijn dan ook rubbers in de maten 265-680 R 500A (voor) en 365-710 ZR 540A (achter) waar je liever geen stoeprandje mee pakt.

Velgje

Ergo, voor tuners & velgenboeren een schier onmogelijke taak om andere wielen voor de Veyron aan te bieden, zou je denken. Toch hebben we in het verleden al diverse Veyrons met non-origineel lichtmetaal gezien. Jetsers van Forgiato of Mansory bijvoorbeeld. En nu komt ook ADV.1 met een velgenset. Ze zeggen er twee jaar aan gewerkt te hebben, maar hebben nu iets dat qua afmeting en veiligheidseisen gelijk is aan de standaard Veyron-velgen. Of zoals zij het zeggen: “So for the first time you can actually drive your Veyron around without wearing out it’s $40,000 tires for all those times you’re not doing 256mph.”

Met andere woorden: de velgen zijn nagenoeg gelijk qua formaat, maar er kunnen wel ‘gewone’ banden met snelheidsindicatie ‘Z’ omheen*.

De velgen dragen de naam ADV6.0 Track Spec SL en zijn afgewerkt in de kleur Veyron Stainless, gelijk aan het tankklapje van het prestigeproject. Prijs: onbekend.

* Update: een stukje bandenachtergrond, met dank aan @Alwood – de Z-codering bestaat niet meer (voor bandenfabrikanten) en is slechts nog als marketing-aanduiding op snelle banden aanwezig for old times sake.

Alles wat harder dan 300 km/u gaat moet op Y-met-haakjes, dus: (99 Y) ipv 99 Y staan.

Tevens moeten alle niet-winterbanden in ieder geval in Europa door de bandenfabrikant worden vrijgegeven voor de topsnelheid (bij de maximale aslasten) van de auto waarop ze gemonteerd worden. Dus simpelweg een setje ‘350km/u’ Pirelli’s op je Veyron monteren mag niet. Je krijgt er in ieder geval grove problemen mee als de Duitsers erachter komen tijdens een Autobahn-vlucht.

Aangezien dit een Britse Veyron lijkt zullen eigenaar, ADV.1 en Pirelli dus iets overeen moeten zijn gekomen om specifiek voor de Veyron, Pirelli’s geschikt te maken voor 406 km/u. Dat, of er is een permanente begrenzer in de Veyron gebouwd. Wellicht dat Veyron-eigenaren enige speling krijgen als ze alleen de 375 km/u sleutel bij zich hebben.



33 reacties

Zijn hun velgen bestand tegen banden slijtage (huh?) of steken ze er andere banden op?

Mooi zetje – bbs achtig – kan best wel één van die vroegere-drogere Veyrons wat opfrissen
@pieter-jan_catteeuw: Op de detail foto kun je Pirelli P zero banden zien als ik het goed heb. Dus neem aan de je met deze velgen geen gebruik hoeft te maken met de absurd dure Michilin banden.

Maar weet niet hoe jij bij BBS komt, kan geen BBS model bedenken die hier op lijkt.
Waar ze wel belachelijk veel op lijken zijn de OZ ultraleggera III.
Eerste Zonda`s hebben daar ook een variant van.
Wat een bruut mooie velg. Blijft bizar om te zien wat velgen met een auto doen!
Gave velgen hoor, als k een veyron zou hebben zou dat best wel een optie kunnen worden!
@veyronlover: misschien passen ze nu wel op je fiets :-P
Gaaf dat ze weer velgen in mm ipv inch maten gebruiken, net als in de 80ies.
@undifined1: maar wel michelin-only ;-)
Hoewel de maataanduidingen veel logischer zijn dan de huidige standaard blijft het hangen bij min-of-meer 1 fabrikant. Die weet vervolgens maar al te goed wat voor astronomische prijzen ze voor die banden kunnen vragen. Zelfs bij oude Citroëns..
@Alwood: ik begrijp alleen niet waar die 680 en 710 op slaan, moet iets met de hoogte van de Wang te maken hebben schat ik, maar wat? Ja idd die TRX en zijn loeiduur, ze komen vaak voor onder oude BMWs en als je e28 M5 of e24 M635csi hebt, moeten er ook nog hogesnelheids banden onder, die gaan zeker richting de 400 euro per stuk. Daarom wordt er vaak overgestapt op 15 of 16 inch BBS.
@undifined1: 680 en 710 zijn de wieldiameters.
Veel mooier dan een wang-specificatie in mijn ogen. Dit geeft direct de hoogte van het wiel weer, wat weer meer vrijheid creëert bij het kiezen/ontwerpen van een juiste wielmaat onder een auto.
Verder is het natuurlijk wel zo logisch alle maten in dezelfde eenheden weer te geven. Alles mm’s, ipv breedte in mm, velg in inches en dan nog een vreemde verhouding er tussen proppen.
Hoelang zal het duren voordat we een oranje Veyron met ADV.1 velgen in NL zien?

Wat een verbetering zeg!!
En als die breken (al dan niet op hoge snelheid), kan je fijn een paar jaar gaan procederen over de schade. Schuld van eigenaar, Bugatti of ADV1.
@mout: Als je dan nog wat te procederen hebt…..
Ze spreken zichzelf wel tegen met hun statement “So for the first time you can actually drive your Veyron around without wearing out it’s $40,000 tires for all those times you’re not doing 256mph.”. Maw. all show, maar als je echt vol wil gaan moeten de originele wielen er weer onder.
Wel een mooie velg.
@jrk68: is juist ideaal. Ik neem aan dat deze velgen (met de juiste banden) wel gewoon tot 300km/u of meer kunnen. Praktisch niemand rijdt 400, maar af en toe 250 op het circuit of Autobahn zou kunnen, en dat kan nog steeds. Enige is dat het wss een stukje goedkoper is, en het maakt je Veyron weer wat ‘anders dan de rest’.
Mooie velg zeg.. geeft de auto een heel ander gezicht. Maar wat is de topsnelheid van deze set dan? Want nu liggen er Pirelli P Zero’s omheen. Hoe hard mogen die dan? Denk gewoon de sleutel in de dorpel in de gelimiteerde stand laten staan.
@Freewarefreak: voor (Y)-banden zal je dat bij Pirelli zelf na moeten vragen. Zal ruim boven de 350 km/u liggen en waarschijnlijk kan Pirelli ze vrij een voudig Veyron-proof maken (~400 km/u) voor een bedrag dat nog steeds lager ligt dan dat van een nieuwe Michelin.
@Alwood: Welke reden heb je om aan te nemen dat Pirelli iets vrij eenvoudig kan aanpassen? Het lijkt me niet voor niets dat die Michelins per setje de prijs van een moddervette middenklasser kosten.
@mout: Pirelli maakt volgens mij sowieso banden voor de snelste Ferrari’s en Lamborghini’s. Kennis over compounds is er genoeg vanuit de autosport aanwezig.
Als je vervolgens een band met 360-380 km/u goedkeuring pakt en daar de profieldiepte van halveert heb je er zomaar een die tegen de 400 km/u haalt.

Om de band vrij te geven voor een specifieke auto zal Pirelli de band vervolgens moeten testen op dat specifieke type auto, een Veyron in dit geval. Dat zullen ze voor de bedragen die deze setjes kosten ook wel weer doen waarschijnlijk.
@Alwood: Fijn! Dank voor je antwoord.
Hmm, lagere profieldiepte bij hoge snelheid. Kan ik me iets bij voorstellen.
Misschien verklaart dat mede de korte levensduur vd Michelins.
@mout: De krachten die vrijkomen bij die snelheden zijn enorm. Had je de topspeed run gezien van de roadster? Harry van EVO vertelde dat zelfs de ventieldopjes van een Veyron aan speciale specs moeten voldoen. Op 400 km/h draaien de wielen 3000 rpm. De centrifugaalkracht is dan zo groot dat de banden leeglopen omdat het ventiel zichzelf open drukt… voor de banden (radiaal lagen/wapening/etc..) geldt natuurlijk hetzelfde..
@Freewarefreak: Daarom kijk ik er ook zo van op, dat je met wat modificaties bestaande banden zou kunnen inzetten voor dit spelletje.
@Freewarefreak: die dingen mogen vast ook wel 300, en er gaat toch bijna nooit iemand sneller.
@redactie: ADV01 zegt in hun eigen persbericht dat ze velgen voor de Veyron hebben ontwikkeld die slechts beperkt afwijken van de standaardwielen, maar waar wel Z-rated banden omheen kunnen. M.a.w. je hebt nu een veilige, passende set wielen waar normale banden omheen kunnen en je dus je dure set kunt bewaren voor die ene keer dat je de stoute schoenen aantrekt:

“Our setups maintain the OEM outer diameter measuring within 1% of the OEM front and rear tire combination allowing for OEM comparable performance and handling within the confines of the speed limitation a Z-Rated tire. So for the first time you can actually drive your Veyron around without wearing out it’s $40,000 tires for all those times you’re not doing 256mph.”
Dat stond er ook enigszins, maar heb nog even toegevoegd dat je hier andere banden omheen kunt leggen dan de Michelins. Thanks!
@hostyle: maar tenzij je een (permanente) elektronische begrenzer in je Veyron bouwt moeten (zomer)banden in Europa voldoen aan de door de fabrikant opgegeven maximumsnelheid van het voertuig.
Voor deze categorie (Y)-banden is de absolute topsnelheid echter niet gedefinieerd (anders dan 300+ km/u). Bandenfabrikanten kunnen (mits zij het vetrouwen in de banden hebben) maten met deze codering wel vrijgeven voor specifieke auto’s en topsnelheden.
Djeezes wat een geld voor een set velgen! Maar ja, als je je zo’n dure auto kan permitteren… ’t staat ‘m prachtig. Zouden ze onder een Golfje passen? ;-)
@driftkicker: eh… ik zie alleen bandenprijzen. Geen idee wat de ADV01 of originele velgen kosten?
@driftkicker: Ik snap het niet? Waar lees jij de prijs?

“..De velgen dragen de naam ADV6.0 Track Spec SL en zijn afgewerkt in de kleur Veyron Stainless, gelijk aan het tankklapje van het prestigeproject. Prijs: onbekend..”

Of bedoel je de originele van 40.000?

“..Maar ja, als je je zo’n dure auto kan permitteren… ‘t staat ‘m prachtig..”

Welke? Deze? Of de originele? (de originele vind ik ook erg bruut..)
@Freewarefreak: Ik was op de website van ADV1 aan ’t kijken. Aan de prijzen van de andere types te zien zal dit model minstens 2700 Euro per stuk kosten. En dan nog bandjes er bij…
Ik vind deze velgen prachtig, maar ik had wel de remklauwen een bijpassend kleurtje gegeven.
Zou mijn leven niet toevertrouwen aan adv1. Wat als die velgen breken tijdens het rijden?
Hoe heeft perridon dat dan gedaan met zijn veyron in de gumball 3000? Dat is ongeveer 5000km. Terwijl de banden maar 4000km mee gaan.
@sjaakk: Het is niet zo dat ze na exact 4.000 km uit elkaar klappen. Net zoals je auto niet in de soep loopt als je je olie wat later vervangt.
@sir_smokalot: Ja oke dat is waar. Maar een opgave van 4000km en dan nog eens 1000km door rijden. Dat is een kwart van de opgave. Lijkt mij dat ze getest hebben dat het profiel na 4000km op is en dat je dan nog eens 1000km door rijden wel op het canvas komt. Anders hebben ze bij bugatti wel hele ruime marges. Misschien hebben ze de hoge snelheids slijtage er bij gerekent.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).