Porsche viert feest met de 996-generatie van de Porsche 911 en deelt meteen even een paar leuke weetjes. Zo begrepen ze niets van de kritiek op de 996 koplampen.
Elke keer als een automerk met een enorme puristische achterban een nieuw product lanceert, is het hek van de dam. Want dan is het niet meer een echte ‘vul hier model in’. Porsche heeft het geprobeerd om voor een lange tijd zo weinig mogelijk te doen aan de 911.
Het zorgde ervoor dat de auto behoorlijk verouderd was ten opzichte van de concurrentie. Dat niet alleen, ze waren erg duur om te produceren en verkochten dus niet denderend. Ook was het telkens lastiger om de luchtgekoelde boxer te laten voldoen aan de emissie-eisen. Er moest dus íets veranderen.
Porsche begreep kritiek 911 koplampen niet
Dat gebeurde dus precies 25 jaar geleden met de 996-generatie van de Porsche 911. De auto was een ware revolutie. De koplampen zijn een zeer discutabel punt voor velen. Gek genoeg zegt August Achleitner (verantwoordelijk voor het 996-project) dat ze het zelf niet zagen aankomen. Sterker nog, ze begrijpen de kritiek op de 996 koplampen totaal niet.
De Boxster werd immers ook goed ontvangen en was tot de voorruit min of meer identiek aan de 996-generatie. De koplampen waren goedkoper te produceren want je klikte de complete unit er binnen paar seconden in.
Nog meer leuke weetjes die Achleitner mee kan delen: men kon de luchtgekoelde motor niet voorzien van vier kleppen per cilinder (voor meer vermogen) Dus ook wat dat betreft was het handig om over te stappen op waterkoeling. Een nog leuker feitje: Porsche monteerde zelfs een achtcilinder! Dat gebeurde in 1989. Porsche monteerde zelfs een compacte V8 achter de achteras. Welke motor dat is, is niet bekend.
Het bijzondere concept werd uiteraard van tafel geveegd. Uiteindelijk weten we allemaal wat we kregen 25 jaar geleden: een watergekoelde boxermotor met vier kleppen per cilinder. Deze 3.4 liter motor leverde 300 pk en 370 Nm, waardoor de standaard 911 Coupé met handbak en achterwielaandrijving 280 km/u kon halen.
Mede dankzij hulp van Toyota had Porsche de assemblagelijn en ontwikkeling dusdanig geoptimaliseerd, dat de auto’s winstgevend zouden zijn bij 30.000 exemplaren. Nou, dat lukte: er zijn er uiteindelijk ongeveer 175.000 stuks van de Porsche 996 gebouwd.
Van de Boxster van de 986-generatie werden er uiteindelijk bijna 165.000 stuks gebouwd. Tel daarbij het enorme succes van de Cayenne erbij op en Porsche was ineens niet meer het zorgenkindje van de Duitse autoindustrie, maar het grote voorbeeld.
Meer lezen? Check hier alle productieaantallen van de Porsche 996!
ouwedibbes83 zegt
Die 300pk en 370Nm was niet echt een enorme sprong ten opzichte van z’n voorganger. De topsnelheid scheelt ook weinig.
Zoals gezegd zat de echte winst in de veel eenvoudigere productie en lagere kosten. Vanaf de Boxster werd Porsche een stuk meer winstgevend.
frederik zegt
De 996 is een stuk lichter en heeft best wel wat meer vermogen. Hij voelt dus veel levendiger en vlotter aan dan de 993, mede omdat de motor hoogtoeriger is en er meer zin in heeft.
iphonistvongates zegt
Tja vindt maar eens een papa & mama die hun nieuwe baby kindje hardop lelijk vinden!? Jerry Seinfeld heeft hier een fantastische aflevering over gemaakt.
Why don’t you come to see our baby!!?
sportevo zegt
Daar is een gezegde voor: ‘een ieder meent zijn uil een valk te zijn.’
hookies8d2 zegt
Oorsprong V8 niet bekend? Blok kwam van Audi uit de Audi V8 limousine.
basman147 zegt
Voor de 996 was Porsche bezig met de 965. Dit zou een opvolger moeten worden voor zowel de 911 Turbo als de 959. Echter, bij de ontwikkeling liep men tegen behoorlijk wat problemen aan met de koeling. Hiervoor werden een aantal oplossingen aangedragen, waaronder een V8 die van Porsche’s Indycar project was afgeleid, de Audi V8, maar ook de V8 die voor de 989 werd ontwikkeld. Uiteindelijk bleek geen van alle alternatieven te werken, en door economische omstandigheden werd het hele project stopgezet. Uiteindelijk kreeg de 964 alsnog een turbo-versie, maar dan met de motor van de 930. Op autoweek heb ik nog een interessant artikel gevonden.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/porsche-965-prototype-911-die-alle-taboes-doorbrak/
kniesoor zegt
In eerste instantie kreeg de 964 Turbo inderdaad de 3,3 liter uit de 930. Later werd dat een nieuw 3,6 literblok met 360 peekaa. Dat leek er meer op 🙂
Dizono zegt
Kritiek op de koplampen niet snappen maar dan bij de jubileum overzichtsfoto geen enkel exemplaar met de originele koplampen…
doncorleone zegt
Klein foutje in de tekst:
“Een nog leuker feitje: Porsche monteerde zelfs een achtcilinder! Dat gebeurde in 1989. Porsche monteerde zlefs een compacte V8 werd achter de achteras. Welke motor dat is, is niet bekend.”
ghini zegt
Was de 996 niet ontworpen door een Nederlander? Of die verantwoordelijk was voor die koplampen en uiteindelijk winstgevendheid?
bustertje zegt
Klopt. Het design van de 996 werd in de jaren negentig ontwikkeld onder leiding van chefdesigner Harm Lagaaij.
dromedaris zegt
Blijft 1 van de lelijkste 911 versies ooit
rollingstoned zegt
Harm Lagaaij was dat @ghini
hippopotamus zegt
Ik vind ‘m gek genoeg steeds mooier oud worden, vooral met die originele velgen (zoals op de zwarte en grijze versie op de foto’s).
Richmond zegt
Klopt.
Richmond zegt
Op de een of andere manier klopte de voorzijde bij de turbo en gt modellen beter
nnaverbranding zegt
Had die Porsche meneer ook leuke weetjes over hoe al die M96 blokken nu naar de klote aan het draaien zijn door bore scoring?
gregorius zegt
Als je een 911 wil kopen wil je niet horen dat ze voor XYZ hebben gekozen omdat het zoveel bespaart; het is geen VW Polo!
Ik vind de auto verder erg mooi opgedroogd, alleen die koplampen dus niet. Had 2 collegae waarvan de eerste een 996 Turbo kocht als Daily (opvolger van zn daily cayman). Hij was er zo blij mee dat de andere ook een 996 Turbo heeft gekocht. Ze hebben misschien net 10 verschillen tov elkaar. Ze snappen nog altijd niet waarom ik geen 996 Turbo heb gekocht (ik heb kinderen). Maar goed; allebei zijn ze tevreden, allebei hebben ze er 1 met meer dan 100k op de teller en allebei nog 0 problemen gehad.
YK zegt
#spiegelei