Porsche Cayman GT4 is officieel; alle info en foto’s

Auteur: , 94 Reacties

Notoire circuitgangers kunnen alvast een schone broek uit de kast halen, want de specs van deze über-Cayman liegen er niet om.

Al enkele maanden doken er geregeld spyshots van de al dan niet gecamoufleerde Cayman GT4, maar nu kunnen we je eindelijk de belangrijkste specs geven. Om kort te gaan: 385 pk, 0-100 km/u in 4,4 tellen, een top van 295 km/u en een ‘Ringtijd van 7:40 min. Dit alles uit een 3,8 liter grote zescilinder boxer, afgeleid van de 911.

Ter vergelijk: die tijd is even snel als die van de 997 GT3 Mk II. Met andere woorden: deze Cayman laat niet met zich sollen.

Veel onderstelcomponenten, zoals de remmerij, zijn afkomstig van de 911 GT3 en de GT4 ligt 30 mm lager bij het asfalt dan een gewone Cayman. Geheel tegen de huidige trends in betreft de achterspoiler een vast exemplaar en zoals we van Porsche gewend zijn kan hun nieuwe trackdayspeeltje worden aangekleed met allerhande opties. Denk keramische remmen, Sport Chrono-pakket en andere zaken die de sensatie (en het prijskaartje) nog nét een tandje opschroeven.

De prijs van al dit moois? € 126.100. Daarmee is de Cayman GT4 bijna 24.000 euro duurder dan de Cayman GTS, al heeft de nieuweling wel 45 pk’s extra en is-ie waarschijnlijk een stuk lichter. Hoe de GT4 zich tot de 911 verhoudt? Wel, hij is precies € 1.000 duurder dan een Carrera 4, heeft 35 pk meer en rijdt er op het circuit waarschijnlijk rondjes omheen.

Officieel wordt de Cayman GT4 onthuld tijdens de show in Genève (begin maart) en in april kun je ‘m bij de Nederlandse Porsche centra bewonderen. Geen zin om tot die tijd naar plaatjes te kijken? Check dan even de video op Autojunk.nl!

Update: er is een tweede video, helemaal Nèrburgring-minded. KLIK!



94 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@Darahan: Zescilinderboxer uit de 911 Carrera S.
@Darahan: 2.0 TFSI

;)
@jaapiyo: ik dacht 1.4 TDI ?
@rikdep: twin air toch?
@p0wn3d: nope, 46 liter v12 bmw power ligt er in. Is de motor uit de brutus
Indrukwekkend, best prijs/prestatie Porsche die je kan kopen..
Toch zou ik 20k in mijn zak houden en een Exige S kopen..
via Android app
@tupperware: Dat is iets wat mensen zeggen die het niet kunnen betalen. No offence btw. Ik heb zelf de Exige S gereden (en Cayman S) en het is echt een gave auto, maar ondanks z’n fun zou ik toch kiezen voor deze GT4. Je krijgt op alle vlakken wel echt meer auto.
via iPhone app
@stfu: dit zijn wel typisch auto’s die je koopt vanwege de ‘fun’, dus als de Lotus dat meer biedt is dat wellicht de betere keuze.

Alleen jammer dat je in Nederland er veel te veel boor betaald door die slurptaks.
via Android app
@gtwillem: eens. Maar je hebt meerdere vormen van fun. Denk dat die GT4 ook bergen fun brengt. Maar get your point. Met opties is zo’n Cayman overigens nog flink duurder.
@stfu:
Leuk geprobeerd maar je hebt het niet tegen een 14 jarige maar tegen een oude man die het allemaal heeft gehad danwel heeft..
@tupperware: ok. KOOP DAN die Exige S :)
@tupperware: ik zou toch deze GT4 willen. Heb Exige S gereden en vind het absoluut fijn apparaat. Maar de Cayman klopt gewoon.
@stfu: Zo`n Lotus ook nog eens een stuk exclusiever, maar een GT4 is wel heeeel gaaf.
@tupperware: De lotus is veel slechter afgewerkt.
Fantastische auto, maar ik had stiekem iets meer verwacht van de GT4. Porsche beschermt gewoon de 911 door deze maar 385 pk te geven, jammer want in potentie kan je hier een veel betere auto van maken..
@vlammenindefiatpanda:
Want?
Het is met 500pk pas de betere Porsche?
Zelfs zo zou ik geen seconde over de 911 twijfelen, beter dan dit gaat het bij het Porsche centrum niet worden..

Dit wordt een geheide klassieker, dat ik er niet voor zou kiezen is puur omdat ik hem waarschijnlijk te luxe vind.
via iPhone app
@tupperware: nou, wellicht door het X51 pakket op de motor te leveren, wat resulteert in 431 atmosferische paarden, en dan was ie af.
@gtwillem:
Wat mij betreft zou hij met dit vermogen af zijn als hij 200kg lichter zou zijn geweest.
To add speed add lightness…
@tupperware: Mea culpa…

Inderdaad, gestript interieur, halve kooi, semi slicks, lichtgewicht bodypanels zou nog mooier zijn.

Plus dat X51 pakket. Heb je een soort Cayman GT4 RS Club Sport. Of een duitse Exige S Cup ;-)
@vlammenindefiatpanda: gelukkig zijn er nog een paar tuners die wel raad weten met dit blok.
@vlammenindefiatpanda: Een ontwikkelaar van Porsche motorsports zei juist dat die 385 heel conservatief is, dus waarschijnlijk zijn het er wel meer. En hij is trouwens niet lichter dan de GTS @artikel hierboven, hij is even zwaar door de gewichtsbesparingen en komst van hogere kwaliteits veren/remmen etc
https://www.youtube.com/watch?v=lGVWojMMeg4
Vergeet de 911. Dit is de Porsche die je moet hebben!Handgeschakeld, middenmotor. Fantastisch!
@BramBMW: Precies, de mooiste en lekkerste Porsche van het moment. Tevens de enige mooie Porsche in mijn ogen.
Strik eromheen en in deze kleur graag… :)
Pittig karretje en een pittige prijs
Leuke dag wat autonieuws betreft vandaag! Ben heel erg benieuwd hoe deze het doet in de eerste vergelijkings tests met andere Porsche modellen.
@mrrallycross: Nou ja, dag… Deze werd om 4 februari 00:01 onthuld… ;)
Ik heb dit model altijd al een beetje raar gevonden:.. Rare knik boven de achterste wielkasten in combinatie met die knullige achterlichten. Het is net een hond met een heupafwijking; het blijft een snoezig beestje maar het ziet er wat raar uit…
Hiervoor zou ik mijn 911 Carrera wel op inruilen. Als ik een 911 had, uiteraard.
Waarom zouden mensen nu nog een lelijke lompe dikke 911 kopen. Dit is wat je wilt !! Nu overbodige luxe er uit. Zoals dat beeldscherm. in een fel groene kleur graag.
@gerjan: Geef mij toch maar een lelijke lompe dikke 911..
Heerlijk wagentje. Vind de verhoudingen veel beter dan die van de 911.
Ringtool! <3
De enige reden waarom deze geknepen wordt in het vermogen is omdat Porsche niet wil toegeven dat dit een beter platform is dan de 911. Hopelijk dat RUF er nog wat van kan maken.
Dit is echt ontzettend gaaf!! Wat een ding zeg. Moet zeggen dat de styling ook ontzettend mooi en strak is!

Porsche, niets meer aan doen, blauw is goed, stuur maar op!
Hebben!
Gave wagen! Persoonlijk liever een gewone cayman dan een 911. En nu al helemaal :)
via iPhone app
Eigenlijk een beetje een teleurstelling. Uiterlijk prima, zal famtastisch rijden en mooi dat ie een handbak heeft. Maar een 3.8 met 385pk. De standaard 911 Carrera S heeft een 3.8 met 400pk.

Of ze hadden er een 3.2 voor moeten ontwikkelen die 9.000 toeren loopt, of gewoon minimaal 400pk erin doen.

De Cayman en Boxster zijn fantastische auto’s. En ergens lijkt het alsof Porsche de Cayman niet zo goed maakt als ze hem kunnen maken.

Aan de andere kant, een teruggetuned blok is altijd makkelijk en betrouwbaar te kietelen ;-)
@gtwillem:
We gaan moeilijk lopen te doen over 15 pk? Op een Kia maakt dat een groot verschil ja, maar hier…
via iPhone app
@StijnB: yup! Het gaat mij niet om de 15pk an sich. Het vermogen van 385pk is ruim toereikend. Maar het is het idee dat je in een topmodel een teruggetuned blok hebt liggen dat iets knaagt.
@gtwillem:
De M4 zal ook meer pk hebben dan de M2 met quasi hetzelfde blok. Zo had de C63 AMG ook minder vermogen dan een E63 AMG, of SLK versus SL,… Is toch zo bij alle merken? Zelf vind ik 385pk meer dan genoeg, meer nog ik vind 670pk zoals de 488 GTB stilaan een beetje te veel gaan te vinden. Blij dat de GT4 nog een leuke ouderwetse atmosferische krachtbron en handbak gaat krijgen!
@StijnB: ik zeg niet dat de Cayman GT4 heel veel vermogen moet hebben, maar een terug getuned blok is een klein beetje een domper.
Als ’t aan de enigineers lag hadden ze vast een nieuw licht blok ontwikkeld. Maar helaas staan er ook accoutants aan het roer en moet er winst gemaakt worden bij Porsche.
@sir_smokalot:
Ik denk dat we mogen blij zijn om de recyclage van dit blok.
A) zo krijgen we nog een atmosferisch blok wat waarschijnlijk niet het geval was geweest bij een geheel nieuw blok
B) er lag nog een manuele versnellingsbak voor dit blok klaar. Bij de GT3 gaf Porsche toe dat het niet loonde twee bakopties voor een blok met zo’n lage productieaantallen te ontwikkelen.
Vind hem voor porsche begrippen vrij laag geprijsd eigenlijk. Ik heb het niet.. Maar had eerder iets in de 160-180k range verwacht. Gezien die een stuk sneller is dan een hoop 911-jes.
@lamborgfan: Full options kom je wel in de buurt van dat bedrag denk ik.
Lovende woorden maar het blijft een Cayman.
via Android app
@gash: Dus? Dit is sowieso al een 10x betere auto dan een 8 jaar oude 911. Waarschijnlijk net zo groot ook. Zet die oogkleppen af joh.
@gash: het blijft een Cayman. Klopt. Gelukkig wel. De marketing mensen bij Porsche doen het fantastisch: een 911 moet hoger gesegmenteerd worden. Maar technisch is een Cayman behoorlijk gelijk aan een 911. Tot aan de B stijl zijn het qua architectuur bijna identieke auto’s (andere bumpers, lampen, koetswerk), maar daaronder is het bijna krek eender. Dit is een Cayman met 911 motor en GT3 hardware. Beste van alle werelden!
Schitterend speeltje!
Maar die 7:40 zal waarschijnlijk niet met handbak zijn gereden (vermoed dat PDK ook beschikbaar zal worden) en met keramische remmen. De 997 GT3 MKII had steeds een manuele bak en met keramische remmen deed deze het al in 7:33. Ging natuurlijk om een wagen met 435pk, maar laat ons de 911 ook niet meteen verketteren…
@StijnB: (voorlopig) uitsluitend een handbak, er is (nog) geen pdk voor deze.
@w0o0dy: Dat is toch wel een telleurstelling. Een PDK-bak hierin zou het wel afmaken.
Wat een prachtige auto! Wat zou ik deze graag willen hebben! Perfect..
via Android app
Ik weet dat cijfers weinig zeggen maar 4,4 s naar de 100. Die nieuwe Focus RS doet het 0,1 s trager en een M5/RS6 doet hetzelfde.
@stfu: zelfs met een BMW X6m kun de Cayman GT4 nog bijhouden tot zo’n 150km/u schat ik
@stfu: De een heeft 4WD en de ander heeft 560 pk en 680 Nm. Ooit gehoord over die appel en die peer die met elkaar vergeleken werden?
@berlinetta: dat snap ik ook wel. Maar pk’s zeggen ook niet alles toch? ;) Een Cayman is een stuk lichter dan een RS6. Ik probeer alleen maar te zeggen dat ik 4 s naar de 100 toch meer indrukwekkender vind anno 2015 dan 4,4.
@stfu:
Is met handbak, en dus erg indrukwekkend in mijn opinie. 0-100km/u is sowieso een absurd criterium dat enkel handig is om te bluffen aan de toog op café, tussenversnellingen en handling zijn waar het om draait bij een sportwagen.
via Android app
@stfu: een Aventador heeft 700 pk, een RS6 met chiptuning gaat daar net overheen. Maakt dat de RS6 een betere sportwagen?
ik dacht dat deze dingen minder op de 911 moesten gaan lijken…
Don’t get we wrong, hij ziet er ongetwijfeld beter uit dan de 911, maar lijkt er verdomd veel op.
Nu de 991 gt3 rs nog
Wat een mooi model! Deze blauwe kleur en wielen… Waarschijnlijk de beste rijdersporsche samen met de GT3, maar dan voor een koopje. De vraag voor mij is of het premium waard is tov de Cayman GTS, maar als geld geen rol zou spelen wist ik het wel…
@BJ: Ik weet niet hoeveel geld jij hebt, maar ik vind €124.000,- zonder opties nou niet bepaald een “koopje”.
@dikdraak: Het is een groot bedrag, dat ben ik met je eens. Maar voor een Porsche met deze specs en die in de slipstream van een GT3 mee kan komen qua beleving en potentieel (en die kost 200k zonder opties) valt het me mee. Overigens, ik kan ze beide niet betalen hoor ;-)
@BJ: Of je koopt gewoon een tweedehands Elise voor €20.000,- en hebt meer beleving en sensatie dan je ooit in die VAG-mobielen zult hebben ;)
@dikdraak: Als je niet het geld hebt of geen trek hebt in afschrijving is dat inderdaad beter. Overigens heb ik zelf er een paar duizend extra voor uit getrokken en een 2008 Cayman S voor gekocht. Wel een Elise overwogen, maar het geluid, het Porsche logo op het stuur en bijbehorende bouwkwaliteit waren toch te verleidelijk… :-) En meer dan genoeg beleving en rijplezier hoor! ;-)
Oh, en dit biedt perspectief voor een GT4 RS…. :-)
Eindelijk een serieuze track day uitvoering van de Cayman. Dit is wat het chassis meer dan verdient. Met een leuke uitlaat en wat gepruts met de software haal je de 400pk en is de 991 gt3 op de meeste circuits redelijk kansloos… Nice. En verder… Denk eens na over het feit dat dit de 991 GtGa aanlanding voor de prijs van een 911 Carrera S. Dan is het best goedkoop en ook nog leuker. DE “must have Porsche” van het moment.
@w0o0dy: 991 Carrera S aankan
@w0o0dy: god… Tijd voor koffie.
“de 991 GT3 aankan”
In het speedgelb bitte!
Telkens weer de discussie dat ze de Cayman “geknepen” hebben ten faveure van de 911. Ik snap het niet.

Het is iedereen wel duidelijk dat dit een auto is die gepositioneerd is onder de 911? Dat deze auto mindere specs krijgt dan de 911 is dus niet zo vreemd. Dat gebeurt, en nu niet schrikken, bij alle autofabrikanten. Voorbeeld: een BMW M2 zal een betere platform hebben dan een M4. Geef de M2 meer vermogen dan zal het ook een betere auto zijn dan de M4.
Zelfde voor de 458 en F12 en ga zo maar verder.

Maar bij Porsche wordt er een punt van gemaakt omdat de motor zogenaamd op de verkeerde plek zou zitten. Als de 911 dan zo’n verschrikkelijk platform heeft waarom is de 911 dan een benchmark in z’n segment?

Maar goed, deze auto ziet er fantastisch uit. Zou persoonlijk mijn voorkeur hebben boven de 911.
Wat maakt Porsche toch ongelooflijk mooie interieurs de laatste jaren…
@Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad de Panamera heeft ook een schitterend interieur is wellicht de mooiste in zijn segment vind ik.
De 911 blijft de S-Klasse van Porsche dus ik begrijp het wel betreft het vermogen. Of de Cayman GT4 beter is dan de 911 durf ik niet te zeggen, maar dat deze meer fun biedt geloof ik graag.
Een leuk aangeklede 911 is duurder, deze Cayman is niet goedkoop maar je hebt wel alles erop en de auto biedt meer dan genoeg luxe en fun.
Ik zou twijfelen; of doorsparen voor een GT-R of deze Porsche. De 911 vind ik zoals ik zei ook leuk, alleen is ie duurder.
@badboys: De GT-R of de Porsche is in mijn ogen een rare keus. Je gaat dus of voor een pure sportwagen zoals ze in de toekomst nooit meer zullen worden gemaakt óf voor een rijdende computer die (zoals ik uit de rijtesten afleidt) geen enkel gevoel oproept. Het is dat de GT-R een van de snelste is, anders had de auto geen USP.
@berlinetta: Geef toe dat een GT-R in prijs/kwaliteit en prestaties verhouding gewoon top is, in dit segment kun je daar gewoon niet om heen (althans ik) Het gevoel komt deels denk ik door de 4-wielaandrijving. Tegenwoordig is elke auto zoveel computer misschien zelfs meer; zie de nieuwe 911, S-Klasse. De GT-R is daarnaast perfect geschikt voor dagelijks gebruik ook met slechte weeromstandigheden.
whaat?? no pdk?
HIER. Push a clutch! #fietsopa
@sir_smokalot: fietsopa altijd 1 hahahaha
Ja deze liever dan een gewone Carrera. Lekker. Alleen met extra opties zit je wel op de prijs van een GT-R(ja komt er weer een) en dan word de keuze ineens weer anders.
Prachtige auto. Las vanmorgen in amerikaanse media over deze nieuwe auto en wat schetst mijn verbazing? De auto kost nog geen $85K in de VS. Word tijd dat we eens van deze regering afkomen en daarmee die ellendige bpm. 125K euro…boeven. Allemaal.
Deze kost 85k in Duitsland, echt een “koopje” daar! Als ik het geld had, kocht ik hem meteen.
Super dik apparaat, stuk leuker als die 911 Turbo van gisteren!
@dutchdriftking: leuker DAN.
@stfu: Dan, als, wat maakt het uit, het gaat om de auto`s toch?
Kun je er een aftermarket stuurbekrachtiging laten inbouwen? Daarmee kun je’m perfectioneren.
@AutomotiveDesigner: Helemaal verwijderen. Nog beter. Scheelt ook weer gewicht. En voor dat extra ‘gevoel’ natuurlijk..
@E34M5Touring: Hmmm… Misschien is dat nog beter. Waarschijnlijk vind de ESP dat niet leuk. Die kun je dan ook eruit trekken.
Ringtijden zeggen mij eigenlijk niks. Een carrera S is daar sneller als een GT3 RS LFA GT2 en 430 S om er een paar te noemen.
Soeper op z’n duits
Ze geven de mensen echt niet de gelegenheid om van de andere nieuwe porsches te genieten of ze maken er weer een nieuwe bij …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).