• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maakt een nieuwe Porsche Cayman GT4 de 911 overbodig?

Auteur: JordyS, gepost 8 mei 2014 om 08:18 – 36 Reacties

Cayman S


De Porsche Cayman stond bekend als het kleine broertje van de 911. Volgens de geruchten plannen de Duitsers nu een bloedsnelle upgrade: de Cayman GT4. Zijn ze gek geworden in Stuttgart?

Ferrari en Lamborghini beschikken over aansprekende bolides met ongeveer 700 pk. Als we Motortrend moeten geloven komt Porsche met een antwoord, in de vorm van geëlektrificeerde Turbo S-varianten van de 911 en de Panamera.

Hieronder staat ook wat leuks op til, de Cayman GT4: een betaalbare, krachtige Porsche met middenmotor. Het prijskaartje? Vermoedelijk zo’n 90.000 euro, maar daar krijg je onder andere een zescilinder hybride én het PDK-systeem uit de GT3 voor terug.

In andere woorden: een 911-killer. Dat maakt de komst van een nieuwe Cayman direct een stuk onwaarschijnlijker, want hoe groot is de kans dat Porsche zijn iconische model zelf de nek om draait? Mocht Porsche er toch voor kiezen om het zichzelf behoorlijk moeilijk te maken, dan moet de Cayman GT4 in 2017 op de markt komen.

Ook interessant!

  • Waarom de Porsche Cayman GT4 knaak remt
  • Porsche Cayman GT4 RS Clubsport: GT3 Cup in kleiner jasje
  • Cayman GT4 crasht hard in Enschede
  • Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]
    Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

cayman, gt4, Porsche

Vorig bericht: « Ringvideo: vol in de ankers voor een crash
Volgend bericht: Jay Leno protesteert tegen Sultan van Brunei »

Lees Interacties

Reacties

  1. porsche928 zegt

    8 mei 2014 om 08:31

    Top, maken die bak. De Cayman en Boxter mogen wel een beter imago krijgen.

    Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    8 mei 2014 om 08:38

    De persoon die dan nog een 911 koopt voor het rijgedrag is dan echt een idioot volgens mij.

    Login om te reageren
    • paulaner zegt

      8 mei 2014 om 12:21

      @mrrallycross: Achja, status. Een Bugatti koop je ook niet voor snelle circuit tijden.

      Login om te reageren
    • super zegt

      8 mei 2014 om 13:23

      @mrrallycross:
      ja, en mensen kopen rolexen omdat het goede duikershorloges zijn…

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    8 mei 2014 om 08:42

    Ik zeg doen! De Cayman verdient het ook!
    Zoals Wouter als eens zei met de witte Cayman R; een auto die het verdient om sneller te zijn dan hij is! In potentie beter dan de 911 qua concept..

    Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    8 mei 2014 om 08:52

    Áls dit waar is, wat ik me niet kan voorstellen, dan gaat de zogeheten f12 beater van een ton (lijkt mij niet mogelijk voor die prijs, zeker porsche kennende) Géén gt4 heten, gt4 is namelijk een raceserie onder de gt3 racers.
    Als ik die naam zo zie krijgen we gewoon lekker een hete versie van de cayman die het de basisversie van de 991 heel moeilijk gaat maken. Niks hyperpk cayman, no way gaat echt niet gebeuren.

    Login om te reageren
  5. beiersmeisje zegt

    8 mei 2014 om 08:58

    Misschien gaan ze vervolgens de 911 hoger in de markt plaatsen.
    En een 4 cylinder model onder de boxter / cayman plaatsen.

    Login om te reageren
  6. mobieler zegt

    8 mei 2014 om 09:15

    Ik zie het ook wel gebeuren. Echte 911 rijders kunnen zich dan simpel onderscheiden omdat zij wel ‘een echte’ kunnen betalen. De Cayman rijder is een nieuwe doelgroep voor wie deze auto eerst onbereikbaar was. Overigens zal die 90k wel ex bpm en btw zijn. Wordt hier dan al gauw 2 ton :-P

    Login om te reageren
  7. erwh zegt

    8 mei 2014 om 09:17

    Porsche wilde toch al in de jaren 80 zelf het 911 concept de nek omdraaien, maar werd teruggefloten door de kopers die niet van de 911 wilden afstappen? Als de kopers nu wel massaal overstappen op de Cayman (en z’n zusje) dan heeft Porsche volgens mij 30 jaar later eindelijk z’n doel bereikt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 mei 2014 om 10:21

      @erwh: maar waarom zou het Porsche’s wens zijn haar dure model te vervangen door een goedkoper model? De 928 als 911 opvolger was logisch, de Cayman als 911 opvolger is juist onlogisch.

      Login om te reageren
  8. robskilov zegt

    8 mei 2014 om 09:23

    Waarom zouden ze niet naast elkaar kunnen bestaan? Een Cayman met een GT3 techniek is een heel ander soort auto dan bijvoorbeeld een 911 4S, hardcore racer tegenover luxe coupe. De enige 911 die er last van zou kunnen hebben is de GT3, en ik denk dat het aantal klanten wat Porsche erbij krijgt meer is dan het aantal klanten wat dan kosten zou besparen op een GT3. Bovendien zijn die Duitsers ook niet op hun achterhoofd gevallen en ik gok dat het plannetje wel zwarte cijfers op gaat leveren.

    Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    8 mei 2014 om 09:31

    Moeilijk maken? Gewoon meer opties geven. Het lijkt me niet dat je in dit segment express veel minder gaat uitgeven voor een Cayman, terwijl je eigenlijk een 911 wilde.
    En wees nou eerlijk: op de openbare weg is het al erg lastig om het uiterste uit een 911 / Cayman R te halen. Dus hoeveel ga je nou echt merken van die Cayman GT4.
    En ze zullen t bij Porsche vast wel onder controlle hebben dat een 911 GT3 (cup, whatever) nog altijd sneller zal zijn dan een Cayman GT4.

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    8 mei 2014 om 09:32

    Ik heb op AutoBild al een klein voorproefje van de Boxster/Cayman GTS bekeken… Dat zijn al echt serieuze bedreigingen voor de 911! Ik ben erg benieuwd wat zo’n GT4 dan zou doen!

    Login om te reageren
  11. rotarypowah zegt

    8 mei 2014 om 09:40

    Een Cayman (met 700pk?) als antwoord op een Aventador of F12? Klinkt niet heel logisch.

    Login om te reageren
  12. baars1992 zegt

    8 mei 2014 om 09:49

    A) Die auto moet komen en hij gaat uiteindelijk echt wel komen

    B) Het wordt geen 700pk achtige auto… dat wordt de 960. De GT4 wordt een hardcore cayman met de motor en het vermogen van een 911

    Login om te reageren
  13. lithiumion zegt

    8 mei 2014 om 10:06

    Elke Porsche na 1980 is overbodig

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      8 mei 2014 om 10:12

      @lithiumion: Ok.

      Login om te reageren
  14. AMGS zegt

    8 mei 2014 om 10:19

    Nee nooit. Cayman = wijvenauto

    Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      8 mei 2014 om 11:03

      @AMGS: En een AMGS is een taxi…

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        8 mei 2014 om 12:04

        @Joost1990_2:
        En Joost is anders geaard!

        Login om te reageren
        • thoraru zegt

          8 mei 2014 om 14:55

          @JamesBond007: sprak de fanboy van daniel craig?

          Login om te reageren
          • JamesBond007 zegt

            8 mei 2014 om 15:10

            @thoraru:
            Nee de minister van shut the f* up

            Login om te reageren
        • Joost1990_2 zegt

          10 mei 2014 om 12:53

          @JamesBond007: Over originaliteit gesproken

          Login om te reageren
      • tupperware zegt

        8 mei 2014 om 16:48

        @Joost1990_2:
        Ach, iemand die een Cayman een “wijvenauto” vindt kan je onmogelijk serieus nemen.
        10 tegen 1 dat hij niet eens beschikt over een rijbewijs, mensen die het weten kunnen weten allang dat de Cayman de betere Porsche is als je een rijdersauto zoekt i.p.v. een “handtasje”.
        De GT3 uitgezonderd maar dat lijkt mij duidelijk..

        Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    8 mei 2014 om 10:39

    Kan me niet voorstellen dat ie sneller wordt dan de top of the range 911. Hij zal vast sneller zijn dan een 911 Carrera S en GTS, maar sneller dan een GT3 denk ik niet. GT3 is wel een auto die vaker op een circuit te vinden is, als je daar weggeblazen wordt door een Cayman krijg je toch gefronste wenkbrauwen onder je klanten vrees ik.

    Login om te reageren
    • super zegt

      8 mei 2014 om 13:22

      @E34M5Touring:
      denk dat maar een heel klein % van 911 bezitters ooit op een circuit rijdt

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        8 mei 2014 om 17:00

        @super: 5 uurtjes op Spa Francochamps leert mij toch heel wat anders. Vooral de GT3 (RS) modellen. Heb er in 1 middag 7 gespot. Allen straat auto’s.

        Login om te reageren
  16. bredaas zegt

    8 mei 2014 om 10:59

    Bron? Or it didn’t happen..

    Login om te reageren
  17. lambowambo zegt

    8 mei 2014 om 11:56

    Wordt tijd ook, krijgt de Cayman eindelijk het vermogen wat hij verdient.

    Login om te reageren
  18. hans12670 zegt

    8 mei 2014 om 13:47

    nee, de 911 heeft een achterbank…om je gezin uit te leggen dat de 911 een hele goede aankoop is.

    Login om te reageren
  19. tvr1974 zegt

    8 mei 2014 om 14:36

    Relatie van mij heeft net een GT-S (zie http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-boxster-gts-en-cayman-gts-met-15-pk-extra-65892 ) besteld..
    Ook daarmee rijdt je een 911 cabrio er al uit op de baan… de normale 911 misschien nog (net) niet… Buiten dat de auto beter in balans is , is het ook mijn inziens de mooiere van de 2. Van binnen misschien minder luxe maar als je een sportwagen koopt wil je dat dan? Hij moet overigens wel bijna 120.000 aftikken (door een paar extra’s) dus die prijs van 90 voor een GT-4 kan echt nooit kloppen…

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      8 mei 2014 om 14:39

      Ligt er aan welke baan: als het alleen krappe langzame bochtjes zijn wel, op een Monza-achtige baan trek je dan nog steeds een lange neus met een Elf. Maar ja, wie gaat er met een cabrio scheuren?

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        8 mei 2014 om 16:51

        @sir_smokalot:
        Neem eens een kijkje op een trackday of de ring, de dakloze Elise’s vliegen je om de oren..

        Login om te reageren
  20. kingdecay zegt

    8 mei 2014 om 15:58

    Het blijft grappig om te lezen hoe mensen van wie de overgrote meerderheid zelf nog nooit een Cayman, 911 of Porsche in’t algemeen heeft gereden (ikzelf, met uitzondering van ooit ‘ns een kwartiertje sturen in ’n Boxster S behoor eveneens tot die categorie) bij ieder bericht over een krachtigere of betere Cayman steeds weer diezelfde onzin ligt uit te kramen over hoe deze de 911 zou kannibaliseren en zelfs overbodig maken. Kom op, geloof je het echt?

    Ik geloof direct dat de Cayman een betere stuurmansauto is dan de 911, en ik geloof direct dat mits een beetje meer power en wat tweaks aan de ophanging de Cayman zowat elke 911 zoek rijdt op een circuit, maar ik geloof ook direct dat Porsche zich daar perfect van bewust is en dat ze er bij Porsche op de hun typerende en zeer kundige wijze altijd voor zullen zorgen dat beide modellen naast elkaar kunnen blijven bestaan. Want dat is ook net het punt dat iedereen altijd uit het oog schijnt te verliezen : het zijn twee verschillende wagens met verschillende layout, verschillend karakter en zelfs verschillende doelgroep. En als er dan een Cayman-editie verschijnt die koning 911 0,2 seconden achter zich laat op een willekeurig circuit, dan kun je er donder op zeggen dat Porsche niet heel lang daarna een 911 zal uitbrengen die dat verschil weer teniet zal doen door op zijn beurt 0,14 seconden sneller te zijn dan de Cayman. En dat is dan ook alleen maar om de statistiek-nerds tevreden te houden, want het effectieve cliënteel koopt de ene dan wel de andere om hun eigen persoonlijke redenen.

    Login om te reageren
  21. deladude zegt

    8 mei 2014 om 16:22

    Ik heb sowieso liever een Cayman dan een 911. Laat staan wanneer de Cayman 400 paardjes heeft trappelen. Hoe dan ook: heb geen rij-ervaring met zowel de 991 als de Cayman. Echter, gebaseerd op wat ik zie en lees, liever een Cayman met 400pk dan een 911 met 600pk

    Login om te reageren
  22. benjiiporsche911 zegt

    8 mei 2014 om 18:40

    NEE NEE NEE NEE NEEEEEE!!
    Porsche 911= voor de mannen!
    Cayman en boxter= VROUWENAUTO

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North