• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche-CEO: “dit jaar beslissing over plug-in 911”

Auteur: Dizono, gepost 12 mei 2015 om 09:22 – 48 Reacties

Porsche 911 Plug-In


Als je dacht dat er nog een paar heilige huisjes waren waartegen niet werd geschopt, dan heb je het mis. Een plug-in Porsche 911 is dichterbij dan je denkt.

Nog dit jaar moet de beslissing vallen of er wel of geen plug-in hybrideversie van de Porsche 911 komt, zo vertelt Porsche’s CEO Matthias Mueller aan Automotive News. “Waarom niet?”, vervolgt de topman, “we hebben immers veel ervaring met deze techniek bij Porsche.” Volgens Mueller moeten we plug-in’s dan ook niet per se als een middel zien om brandstof te besparen, maar vooral als een manier om het vermogen een boost te geven.

Dat bewees Porsche al met de 918 Spyder, met een gecombineerd vermogen van 887 pk. Maar de focus op vermogen ten spijt, over de 918 Spyder hoeft wel slechts 14 procent te worden bijgeteld. Dezelfde bijtelling geldt ook voor Porsche’s andere plug-in’s, de Panamera en Cayenne S E-Hybrid. De focus ligt dus echt niet alleen op meer vermogen. Met drie plug-in-modellen zijn er overigens maar weinig fabrikanten met zo veel ervaring met stekkerauto’s als Porsche.

Dat er ook over een 911 met stekker wordt nagedacht, is dan ook minder vreemd dan het lijkt. Zo zou een conventionele achterwielaangedreven Porsche 911 met een of twee elektromotoren op de vooras een effectieve manier zijn om een vierwielaangedreven versie te maken. Mueller ziet plug-in-techniek als de oplossing voor de nabije toekomst, die 911 met stekker zal er waarschijnlijk dus wel komen. Wie weet wordt een 911 zakelijk rijden ooit nog eens interessant…

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

14%-bijtelling, 911, Hybride, Matthias-Muller, plug-in, Porsche

Vorig bericht: « Britten PISWOEST om sexy reclamecampagne busbedrijf
Volgend bericht: Nieuwe 1.5-diesel voor Ford Mondeo [20% bijtelling] »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    12 mei 2015 om 09:33

    Wtf, dat ik dat nog moet meemaken, een Prius 911….
    Kan iemand een teiltje aangeven…?

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      12 mei 2015 om 10:11

      @jrk68: Ah, zal gewoon een toevoeging zijn aan al die andere modellen die Porsche van de 911 maakt…
      Dus op zich kan je nog altijd de gewone Carrera (S) nemen…

      Login om te reageren
      • ukbob zegt

        12 mei 2015 om 11:59

        @dimglor: ik vind t idd ook wel een prima idee..
        Een soort 911 GTE 4s, prima :)
        Voor al die mensen die nu moord en brand schreeuwen zijn er nog genoeg ‘echte’ Porsches te koop, nieuw én gebruikt.

        Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      12 mei 2015 om 11:02

      @jrk68: de 918 is toch ook niet bepaald Prius?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        12 mei 2015 om 13:23

        @JamesBond007:
        De 918 is ook geen 911, of heb ik iets gemist?

        Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    12 mei 2015 om 09:36

    Kan inderdaad voor de 4wd modellen een hele efficiënte manier zijn, in plaats van differentieel en aandrijfas naar voren leggen.

    Login om te reageren
  3. JagID3Merc zegt

    12 mei 2015 om 09:37

    Er is ruimte zat in de neus van de 911 voor een elektromotor. Ik denk dat een plug-in hybride de 4s op den duur kan vervangen.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    12 mei 2015 om 09:38

    Ach, de moderne hybrides rijden opzich top. Dus waarom niet?

    Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    12 mei 2015 om 09:39

    Dat zou dus vooral voor mensen uit 020-Zuid goed nieuws zijn.

    Echter, een stekker-Elf? Nee, dat is voor mij ook niet een reden om nu/later ineens wel een moderne Elf te willen.

    Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    12 mei 2015 om 09:46

    maken die handel, jammer voor die puristen rij maar gewoon verder en je oude porsche…. overigens moet dit in de lease portal?

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      12 mei 2015 om 09:52

      @henkhupelschoten: en = in

      Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      12 mei 2015 om 10:02

      @henkhupelschoten: de 993 is sowieso toch veel mooier dat alles wat erna kwam

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        12 mei 2015 om 11:06

        @maarten020:
        Yep, na de 993 had Porsche met een goedgevoel de poorten kunnen sluiten.

        Getekend, een purist.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          13 mei 2015 om 12:19

          @jrk68: toch grappig. Bij introdctie was de 993 al antiek. Een 928 was vele malen moderner.

          De 996/986 is het beste wat Porsche is overkomen.

          Was getekend een realist ;-).

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            13 mei 2015 om 14:53

            @gtwillem:
            Yep, echter zoals je weet ben ik wars van het modernisme om het modernisme. Voor mij en vele met mij was de 993 de laatste echte 911.
            De 928 was een briljante auto, volgens een hoge boom bij Mercedes de beste auto die je destijds kon kopen, maar geen hond die hem wilde kopen. Nu is hij geliefd, nu is het de auto die de Panamera had moeten zijn, je kan dus stellen dat de 928 zijn tijd te ver vooruit was.
            Aan de prijzen die de 993 en zijn luchtgekoelde voorganger opbrengen zoi je afkunnen lezen dat ook de echte Porsche fan die liever heeft dan de handtasjes die ze nu maken.

            Als ik ze een ding mag adviseren, maak een echte opvolger van de 928 de huidige clientèle zal ze als zoete broodjes kopen.
            Kan de 911 terug evolueren naar een echte sportwagen.

            Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        12 mei 2015 om 12:55

        @maarten020:
        Daar ben ik het niet mee eens. Luchtkoeling kan je aan de buitenkant niet zien (mocht je vanwege het geluid daaraan verstokt zijn) en de 997 en 991 zijn echt heel mooie auto’s. Plus dat de huidige 6 cilinder boxermotoren van Porsche ook heel goed klinken.

        Login om te reageren
  7. MaartenD zegt

    12 mei 2015 om 09:53

    een plug-in 911……!@%!#$!!#! pffffff…..na de introductie van de cayenna en de panamera weer een trieste dag in de historie van het merk…..ja, noem mij maar een purist, vind het overigens een prachtige naam, maar een 911 plug-in….doe is even lekker normaal…

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      12 mei 2015 om 13:34

      @maarten020: ik vind het een stuk minder erg als een sportwagenmerk ergens een paar batterijtjes legt voor wat meer koppel dan dat ze een aartslelijke halfbakker offroader maken..

      Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    12 mei 2015 om 10:05

    Fantastisch nieuws! Een (deels) elektrische 911 is een prima toevoeging aan de range. Er zijn al vele varianten van de 911, maar er is er nog niet een die ‘groen’ is. Of tenminste een poging doet. Daarnaast leent de afwijkende architectuur van de 11’er zich er erg goed voor en hebben ze de techniek gewoon klaar liggen.

    Maar nogmaals: als toevoeging van de 911-range. Een apart 911 model. Als ze hierdoor het concept ‘911’ langer levensvatbaar kunne houden en pareltjes als de handgeschakelde 911 GT3 RS weer gaan bouwen (bij de 991.2 en de opvolger krijg je de keuze tussen handbak en PDK) vind ik het allemaal prima.

    Login om te reageren
  9. jorgos zegt

    12 mei 2015 om 10:13

    Liever een plug-in 911 dan iedere Cayenne of Macan! Maar net als die Esjoevieess, is dit gewoon goed ondernemen. Het is de evolutie van het merk en de markt. Bovendien getuigt het van innovatie. Bij Porsche snappen ze heel goed hoe ze succesvol moeten zijn en blijven en blijven ze ook nog auto’s voor de Die-Hard Petrolheads maken.

    Login om te reageren
  10. styns zegt

    12 mei 2015 om 10:18

    Soort 918 voor the mass

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    12 mei 2015 om 10:29

    Tuurlijk komt deze. Ook de 4 cilinder 912 zal wel terugkomen en ook een diesel 911 is helemaal niet ondenkbaar meer.
    Jammerende “puristen” zijn in het verleden altijd een aanwijzing gebleken dat Porsche op de goede weg is.

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      12 mei 2015 om 17:05

      @mashell: Dat zou een prima idee zijn; een compacte vier cilinder boxer motor met één turbo bovenop geconstrueerd en één of twee hele dikke electro motoren voorin, een beetje als directe concurrent van de BMW i8.

      Login om te reageren
  12. jackass266 zegt

    12 mei 2015 om 10:29

    Voor de meeste die heiligschennis roepen, je hoeft m niet te kopen. Er zullen vast ook non plugins te koop blijven. Realiteit zal echter wel zijn dat het waarschijnlijk een verkoop succes gaat worden. Vooral in b.v. gebieden zoals L.A. waar de schijn opgehouden moet worden, waar nu al de prius naast de hummer op de oprit staat.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      12 mei 2015 om 12:02

      @jackass266: heiligschennis! ;-)

      Login om te reageren
      • jackass266 zegt

        12 mei 2015 om 17:24

        @maarten020: roepen niet schrijven

        Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    12 mei 2015 om 10:33

    Ik vind het geen enkel probleem, zolang de Cayman maar zo puur mogelijk blijft. De 911 is toch een beetje de GT van de familie aan het worden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 mei 2015 om 11:51

      @Jochempie: zo was de 911 in 1963 ook bedoeld. Als comfortabele GT naast de 356.

      Login om te reageren
  14. joostvis zegt

    12 mei 2015 om 10:39

    In mijn ogen een logische keuze. Zal leuke competitie worden voor de i8!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 mei 2015 om 10:49

      @joostvis:
      Plug-ins en EV’s zijn alleen “leuk” als ze als zodanig van de grond ontwikkeld zijn als plug-in/EV.
      Anders worden ze nodeloos zwaar, in een sloep van 2ton+ misschien niet onoverkomelijk maar in een sportwagen?

      Sorry maar dan wordt de 911 helemaal een handtsje, alsof dat ding niet genoeg gegroeid en aangekomen is de laatste decennia.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        12 mei 2015 om 11:06

        @jrk68: Do you even still care about the 911?

        Login om te reageren
      • joostvis zegt

        12 mei 2015 om 11:07

        @jrk68: ze zullen misschien niet zo leuk zijn op dezelfde manier als een gt3 leuk is, maar zoals hierboven al werd aangegeven, worden 911’s ook erg veel gekocht door mannetjes in Oud-Zuid die hem toch zelden open trekken. Des te aantrekkelijker is het voor ze om de volgende generatie een plug in te kopen. Misschien iets zwaarder, maar wellicht extra vermogen en gunstig in de bijtelling… Dan daarbij zou ik liever een plug in 911 rijden dan een 4s ofzo, daar is ook geen drol aan.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          12 mei 2015 om 13:28

          @joostvis:
          De huidige 911-jes zijn een karikatuur van wat het ooit was, zelfs de GT3 is gedevalueerd tot een handtasje waar je veilig je dochter mee naar de PC stuurt.
          Ik kan er niet opgewonden van raken, terwijl ik zeer vrolijk wordt van een 2.7RS, daar zou ik een nier voor verkopen….

          Login om te reageren
          • joostvis zegt

            12 mei 2015 om 16:30

            @jrk68: ik ben het met je eens, ik word ook niet opgewonden van de huidige 911’s. Toch vind ik de gt3 toch wel erg gaaf.

            Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    12 mei 2015 om 10:40

    Mag ik de mensen die hier enthousiast over zijn even wijzen op “plug-in” dus met een leuk accupakket erin. Zwaarder en nog minder ruimte.. Worden we daar nou blij van? 1650kg 911?

    Login om te reageren
  16. motoragent zegt

    12 mei 2015 om 11:00

    Raar eigenlijk. De auto-industrie draait al sinds het ontstaan om innovatie en vernieuwen. Toch zijn er blijkbaar autoliefhebbers die allergisch zijn voor vooruitgang, als je sommige reacties hier ziet. Dit lijkt me een niet meer dan logische ontwikkeling.

    Zonder innovatie reden we nog altijd rond in auto’s met mid-jaren 60 styling en motoren op de meest onlogische plaatsen…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 mei 2015 om 11:11

      @motoragent:
      Maar dat waren wel leuke jaren, jaren waar je op 100m afstand kon zien of horen wat er aan kwam.
      Ik ben niet tegen innovatie en vooruitgang, wel tegen de richting die de “vooruitgang” gaat. Als het nu gaat over innovaties die het rijgevoel verbeteren ben ik helemaal voor, helaas gebeurd het tegenovergestelde.

      Dus blijf ik fijn vasthouden aan de tijd dat auto’s nog leuk waren om te rijden.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        12 mei 2015 om 12:52

        @jrk68: Absoluut mee eens. Een moderne sportauto kan mij op 2 manieren aanspreken, het moet mij helemaal gaan duizelen in mijn hoofd van de technische snufjes aan boort (McLaren P1 of Porsche 918 bijvoorbeeld), of ik moet hopeloos verliefd worden op het karakter van de auto (moet je eerder denken aan een Morgan Aeromax).

        Een Porsche 911 vinkt geen van beide hokjes aan, en doet mij dus helemaal niets. Het is gewoon een simpel compromis. Geen rauw geluid dat door merg en been gaat, geen bloedmooie styling of bijna angstaanjagende rijbelevenis. Maar ook geen supermoderne aandrijflijn. Porsche heeft blijkbaar de keuze gemaakt om voor de prestaties te gaan, dan moeten ze het ook goed doen en er gewoon een bult elektronica in gooien.

        Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      12 mei 2015 om 12:03

      @motoragent: die goede oude tijd!

      Login om te reageren
    • frederik zegt

      12 mei 2015 om 13:45

      @motoragent: “Zonder innovatie reden we nog altijd rond in auto’s met mid-jaren 60 styling en motoren op de meest onlogische plaatsen…”
      Subtiel!!

      Login om te reageren
  17. Rob zegt

    12 mei 2015 om 11:53

    Och, och, de 911. Het begint zo langzamerhand een karikatuur van zichzelf te worden….

    Iedereen is altijd zo razend enthousiast over bijvoorbeeld de GT3. “Racewagen voor op de weg!” Maar ondertussen is die GT3 gewoon zwaarder dan de instapper 911, de Carrera. Tot zo ver die racewagen voor op de weg…. Dan de Turbo. Dat ding gaat gewoon richting de 1600kg, de cabriolet Turbo gaat daar zelfs over heen.

    Toch blijft iedereen de 911 maar het summum van een sportwagen noemen. Maar ook snelste F-type (om maar een concurrent te noemen) is gewoon heel zwaar. De trend tegenwoordig is het sportwagensegment is duidelijk: als je er maar miljoenmiljard péékáás instopt, je de 0-100 tijden en de topsnelheid op orde hebt, vergeeft iedereen je wel dat je gewoon obesitas auto’s bouwt….

    Login om te reageren
  18. philipf zegt

    12 mei 2015 om 12:05

    Zolang niet alles hybride wordt is het goed!

    Login om te reageren
  19. SummerSky zegt

    12 mei 2015 om 13:17

    Ahh goed nieuws. Lekker weinig BPM erop, en dan accupakket eruit rossen voor gewichtsbesparing.

    Login om te reageren
  20. jaapiyo zegt

    12 mei 2015 om 14:20

    Mooi. Nu alleen nog even door honderden reacties in mijn post history terugzoeken met wie ik ook weer gewed had dat er eerder een geëlectrificeerde 911 zou komen dan een 911 diesel…

    Login om te reageren
  21. reistje zegt

    12 mei 2015 om 15:03

    Het lijkt mij een best logische stap. In landen als China (en Nederland) zal dat nog al schelen in aanschaf prijs. Het is misschien wat minder puristisch, maar ja dat vind ik bij een Carrera 4 al.

    Dit is de toekomst en Porsche is misschien wel dom als ze het niet doen. En voor de puristen zijn er dan altijd nog auto’s als de Carrera GTS of een 964.

    Login om te reageren
  22. pikes83 zegt

    12 mei 2015 om 16:18

    Ze moeten wel denk aan nieuwe NSX en R36 gtr worden allemaal hybride s…Dus moeten ze het gewoon doen.

    Login om te reageren
  23. mrrallycross zegt

    12 mei 2015 om 16:42

    Lijkt mij niet slim in zo een ingewikkeld onderstel.

    Login om te reageren
  24. maseratizzzzzzzz zegt

    12 mei 2015 om 21:00

    Liever dit dan dat ze er turbo s aan te pas brengen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North