Stel je eens voor: de goedheiligman stelt je een (relatief) onbeperkt leasebudget ter beschikking. Je moet er nog wel bij een klant mee kunnen voor rijden, een beetje ruimte voor het gezin is ook wel handig en het moet wel milieuvriendelijk (lees: bijtellingsvriendelijk) zijn.
Bij Porsche heb je dan zelfs keuze, want ook de Panamera is er ook als pluginhybrid. Ook die variant is niet aan te slepen, net als de Cayenne met een stekker. Hetzelfde beeld is er te zien bij de Tesla stores: in Nederland is de Model S een graag geziene gast in het zakelijke wagenpark. Wat ze ver gemeen hebben: een vanafprijs van 85 mille. Bij beiden kan je de prijs nog laten oplopen door wat extra’s aan te vinken, maar dankzij het gepatenteerde Porsche-optielijst-beprijzingssysteem kan je het bij de Cayenne nog wat bonter maken.
Aandrijflijn
Verschillen zijn er ook, niet in de laatste plaats de keuze voor de voortstuwing. Tesla gaat all-in met een dijk van accupakket en alleen maar een elektromotor. Tesla biedt drie keuzes in de “motorisering”, de topversie is de P85D met twee elektromotoren die gezamenlijk 700 pk afgeven. De levering van deze vierwiel aangedreven versie start begin 2015. De andere twee varianten hebben allebei een 285 kW of 388 pk sterke elektromotor, maar hebben een verschillende accu-capaciteit. Wij reden met de 85, die volgeladen 85 kWu aan prik aan boord heeft. Bij een constante snelheid van 105 km/u is de range 460 kilometer, maar Tesla vertelt er niet bij hoe je uit stilstand direct die snelheid kan halen zonder stroom te verbruiken. Zoals altijd met fabrieksopgaven is dit een erg theoretische waarde.
Porsche vaart met de Cayenne een andere koers: het is een pluginhybride met een 3.0 V6 met compressor. De verbrandingsmotor is een bekende uit o.a. de Audi S5 en levert 333 pk. De elektromotor voegt hier nog 95 pk aan toe. Dat is niet bepaald overdadig voor de 2350 kg wegende Cayenne S E-Hybrid, maar de elektromotor zit voor de versnellingsbak. Schakelend door de versnellingen kun je volledig elektrisch in de stad prima met het verkeer mee komen. De maximale elektrische range in de testcyclus is 36 km, maar Porsche houdt het erop dat je minimaal de helft wel zou moeten kunnen halen. Het totale systeemvermogen van de gestekkerde Cayenne is 416 pk en het koppel piekt op 590 Nm.
De cijfers
Cayenne S E-Hybrid | Model S 85 | |
---|---|---|
Vermogen | 416 pk | 388 pk |
Topsnelheid | 243 km/u | 225 km/u |
0-100 | 5,9s | 5,6s |
Actieradius elektrisch | 36 km | 460 km |
CO2-uitstoot | 79 g/km | 0 g/km |
Bijtelling 2015 | 14% | 4% |
Vanafprijs | 84.500 | 78.600 |
Leaseprijs per maand | 1273 | 926 |
Bijtelling per maand | 414 | 136 |
De Tesla Model S lijkt hier moeiteloos te winnen, maar de Cayenne heeft één duidelijk voordeel: een brandstoftank van 80 liter. Met een volgetankte Cayenne versla je dus altijd de Model S qua totale actieradius. Combineer een blik op de sprintcijfers met de wetenschap dat een elektromotor vanaf nul toeren zijn maximale koppel levert en je zou verwachten dat de Model S de sprint op de eerste meters wint. Of dat ook echt zo is, zie je terug in deze video.
Als autobahn-cruiser heb je vrij weinig aan de Model S. Mocht je nog geen range anxiety hebben, dan krijg je dat wel van het als een kaartenhuis instortende range zodra de snelheid boven het in Nederland geldende maximum komt. Dat is ook de reden dat je nooit een Model S op een illegaal tempo op de linkerbaan op de Nederlandse snelwegen tegen komt.
Interieur
Qua cijfers wint de Model S, zeker met het fiscale plaatje in het achterhoofd. De relatief lage prijs van de Model S lijkt best goed te verklaren door naar het interieur te kijken. Het enige highlight (ook letterlijk) is het gigantische scherm. De rest is hooguit middelmatig, in alles behalve de hoeveelheid ruimte. Het leer is niet bijzonder fraai, de rest van de materialen ook niet en de stoelen zitten hooguit redelijk. Veel keuze in upgrades biedt Tesla ook niet op dat vlak, zeker niet vergeleken bij Porsche. Daar kan je kiezen uit drie verschillende soorten stoelen, vijf verschillende types leer (en nog diverse kleuren) met nog eens verschillende kleuren stiksels en andere delen waar ook een lapje leer aan toegevoegd kan worden.
De rijbeleving
De volledig elektrische aandrijflijn van de Model S is op lagere snelheid heerlijk rustig en werkt mooi lineair. De Cayenne laat nog wel wat steekjes vallen, soms zijn het bij- en afschakelen van de verbrandingsmotor te voelen. Qua tempo doen ze niet zo heel veel voor elkaar onder, hoewel de Model S het voordeel heeft dat de versnellingsbak ontbreekt.
Beide auto’s zijn zwaar, maar hebben een prima wegligging. De Cayenne stond helaas op banden waarmee we iedere sneeuwstorm in de Alpen aan zouden durven. Het maakt de Cayenne niet alleen een wat minder sportieve verschijning, maar het ontneemt het onderstel ook veel van de scherpte waar Cayennes om bekend staan.
Welke te kiezen
Kies! En snel een beetje. Niet met moeders de vrouw overleggen, of met vaders de man. Geen spreadsheets maken met berekeningen, niet knipperen met de ogen, niet nadenken of een weekend Friesland (of voor de Friezen: een weekend Zeeland) er nog in zit. Kiezen kan bij LeasePlan!
De vraag stelden Casper en ik onszelf ook: we twijfelen. Een weekendje naar de sneeuw kan absoluut met de Model S, maar reken op een langere reistijd met verplichte stops kolen te scheppen de Model S aan de Supercharger te hangen. Met familie in verre delen van het land, een reisprogramma wat wegens werk ons naar diverse uithoeken voert en het feit dat ik Porsches gaaf vind, neig ik naar de Cayenne. Maar zeker weten, dat doe ik het niet. En dat is wellicht de grootste verdienste van Tesla: het is hun tweede auto (!) en de gevestigde orde heeft er nu al last van.
kapiteinaudi zegt
Die Porsche ziet er wel prachtig uit vanbinnen, maar doe toch maar de Tesla. De buitenkant telt ook!
pilot1988 zegt
Gaaf artikel mannen! Leuke vergelijking ook. Mijn keuze gaat uit naar de Cayenne vanwege de hogere zitpositie en kwalitatief hoogwaardige afwerking interieur/exterieur.
tupperware zegt
In een Cayenne of Panamera kan je je alleen vertonen als je voetballer of handeleaar in geestverruimende middelen bent, doe mij dus maar de Tesla..
gregorius zegt
@tupperware: je vergeet ‘Trophy wife met/zonder kids’.
tupperware zegt
@gregorius:
Sh*t, ik wist dat ik iets vergeten was.., thanx..
slickrick zegt
@tupperware: Ik stond pas naast een tesla in de file s’avonds, ik dacht ” heeft die mevrouw een TL-lamp op haar schoot of zo….” ooh nee, dat is het dashboard c.q. gezichtsbruiner
Anyway, heb 10 x liever de Cayenne, heb er paar keer in mogen rijden, wat een heerlijk comfortabele familie auto is dat toch
Robbert89 zegt
De Cayenne, die lange ritten steeds onderbreken om de Tesla aan de stroom te hangen is voor mij nog wel een tegenvaller, als je nou eens laten we zeggen Nederland probleemloos op en neer kan rijden dan kies ik voor de Tesla, vind dat namelijk wel een bijzonder fraaie auto.
fijnkonijn zegt
@Robbert89: hmmm na drie uur rijden zijn ff de benen strekken en een bakkie koffie toch wel lekker. Intussen hangt de S aan de supercharger.
Ik rij veel kilometers door Zwitserland, Duitsland en Nederland en het werkelijke gedrag van pauses nemen etc. heeft zich bij mij nauwelijks veranderd. Ik kan er goed mee leven.
BmwMPower zegt
Ik heb het budget niet voor een van deze auto’s, maar de keus valt wel op de Tesla.
Ziet er simpelweg mooier uit dan zo’n Porsche met een armoedig uiterlijk. Die staat trouwens op elke hoek van de straat. Bij een Tesla draai ik mijn nek nog wel eens om..
@ut0 zegt
@BmwMPower: Ja een cayenne ziet er inderdaad zeer armoedig uit, daar kan je gewoon niet in gezien worden …
BmwMPower zegt
@@ut0: Muah, niet altijd hoor, maar kleine, kostelijke velgen en meer plastic aan de buitenkant doen de auto beslist niet goed.
xiran zegt
@BmwMPower: de cayenne begint haalbaar te worden voor de foute types. Ik snap wat je bedoelt.
Gizzi zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
humpyourdog zegt
@Gizzi: hahaha, dan kan je met je fiat 126 een audi s5 eruit trekken :)
humpyourdog zegt
33 en 95 pk is inderdaad wat magertjes voor een auto van 2350 kg
tomr zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
993c zegt
Ik zou het wel weten.. Cayenne al heb ik om eerlijk te zijn nog nooit in de Tesla gereden.
-edit: check!-
sportstand zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
humpyourdog zegt
Hoe zit het nu, mag je met een elektrische auto direct vol op het gas of moet je die ook ‘warmrijden’ of iets soortgelijks? Zou mijns inziens wel een enorm voordeel zijn moest dat niet zo zijn.
tupperware zegt
@humpyourdog:
Die hoef je inderdaad niet warm te rijden, geen motorolie betekend trouwens ook dat je die niet hoeft te verversen. Ook daar wordt het milieu best blij van..
humpyourdog zegt
@tupperware: maar hoe zit het dan met aandrijfassen en dergelijke, want moet je je auto ook niet warmrijden omdat deze koud niet al het koppel aankunnen? Ze zouden dan kunnen kromtrekken heb ik gehoord.
tupperware zegt
@humpyourdog:
Nee, aandrijfassen hoef je niet warm te rijden, met geen enkele auto trouwens.
Een brandstofmotor moet je rustig warm rijden om het uitzettingsproces van de verschillende materialen en beetje gelijkmatig te laten verlopen. Daarnaast warmt water makkelijker op dan olie en wordt olie dunner naarmate het warmer wordt. Daar kom je gelijk bij het puntje smering, ook dat verloopt beter als de motor op bedrijfstemperatuur is.
BMW heeft bijvoorbeeld motoren met een variabele toerenbegrenzer, pas als de motor op bedrijfstemperatuur is kan je die naar het maximale toerental trappen.
Een elektromotor heeft die problemen niet, die heeft sowieso maar twee bewegende delen die belast worden, de lagers op de as waar de magneten opzitten.
Ook heeft de Tesla geen versnellingsbak maar 1 vaste overbrenging. Die is dus ook minder gevoelig voor slijtage wanneer die nog koud is.
Zoals hier elders al gesteld is, is het enige probleem een koude accu die meer interneweerstand heeft dan een accu op bedrijfstemperatuur, dit zou je technisch kunnen ondervangen met een standkachel.
Zo’n standkachel kan je natuurlijk ook in je brandstof auto inbouwen, die warmt het koelsysteem alvast op zodat je een redelijk warme motor start en je gelijk warmte van je kachel hebt.
humpyourdog zegt
@tupperware: Thanks voor het duidelijke antwoord ;)
amg65 zegt
@tupperware: Je moet wel ‘warm rijden’. Wij hebben er een, gister toen ik weg ging was het drie graden. De tesla begrenst zelf hoe veel vermogen er beschikbaar is. Er staan dan stippellijntjes op de kwh teller.
fijnkonijn zegt
@amg65: dat is alleen als je de auto niet ingeplugged had. Dat gebeurd me zelden. Als je in een situatie zit dat je niet kan pluggen (een hotel zonder laadpunt bv.), kun je 20 minuten voordat je wegrijd de verwarming ff aanzetten. De battery-heater loopt dan ook mee. Resultaat: knus warm interieur en geen “gele lijntjes” :-)
Het effect op de batterij, en daarmee range, is minimaal. Ik doe het regelmatig zo. Works fine.
amg65 zegt
@fijnkonijn: Klopt. Daarom ook tussen aanhalingstekens, is eigenlijk niet warm rijden. Ja ideaal! Bij het opstaan via de app verwarming, als je er naar toe loopt staat de verlichting en muziek al aan :). De ruitenwisser verwarming ed kunnen niet aan via de app he?
fijnkonijn zegt
@amg65: nee dat gaat niet. Alleen de “hoofd verwarming” en daarmee automatisch de battery-heater.
rudmer zegt
@humpyourdog: Inprincipe is het niet nodig op warm te rijden en kan je meteen op het gas. Met dit koude weer zal de tesla echter wel meer stroom nemen als het accupakket nog niet warm is. Daarnaast is met een koude accu niet het volledige vermogen beschikbaar.
jaapiyo zegt
@humpyourdog: Nee warm rijden lijkt me niet zo’n goed idee:
stfu zegt
@jaapiyo: de motor ligt achterin, dus gelukkig heeft dit niks met warmrijden te maken ;)
fijnkonijn zegt
@jaapiyo: ah de Tesla Barbecue. Wo ist mein Bratwurst ?!
mout zegt
@humpyourdog: Hoe zit het met je staafmixer, je elektrische scheerapparaat of de startmotor van je auto? Elektrische motoren hebben alleen last van warmte. Maar omdat er (vrijwel) geen onderdelen zijn die alleen door een laagje vet van elkaar gescheiden worden, speelt koude geen rol voor de motor.
Ja, wel voor de accu. Ik ken iemand met een Tesla Roadster, en die heeft een systeem om een koude accu vlot op kamertemperatuur te brengen.
fijnkonijn zegt
@mout: Een soortgelijk systeem heeft de Model S ook. De Electro-motor ligt overigens in een vloeistof-lager (liquid-bearing). Betekent weinig slijtage (want geen kogel-lager). Is een beproefde techniek in electro-motoren. Heel lang al.
Ik merk geen performance-verschil als het heel koud is.
supersim200 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
stfu zegt
@supersim200: de motor ligt achterin, dus gelukkig heeft dit niks met warmrijden te maken ;)
henkhupelschoten zegt
misschien was een p85 wel eerlijk geweest…. maar goed ik zou ook voor de tesla gaan omdat je in een porsche gewoon niet gezien wil worden zowel 911 als panamera en cayenne
Corrado16v zegt
Jammer dat het dashboard van de Tesla zo lelijk is, een giga iPad in het midden is geen gezicht. Dat maakt het wel een moeilijke keuze, want de Porsche ziet er van buiten weer een stuk minder uit.
Stefje zegt
Is er nou echt niemand capabeler voor die rol als presentator naast Wouter dan Casper? Hij is vast ontzettend aardig, maar het ziet er zo pijnlijk en onnatuurlijk uit naast Wouter. Geen X-factor zeg maar. Wouter moet hem echt dragen, en dat kan niet helemaal de bedoeling zijn.
camber24 zegt
@Stefje: volledig mee oneens. Juist erg natuurlijke wijze van presenteren.
fijnkonijn zegt
@Stefje: True. Casper kan echter een prima filmpje maken als hij alleen is. Hij mist in het algemeen alleen een beetje “pizazz”.
gregorius zegt
In het echie, welke is nou zuiniger: de Cayenne Diesel of the Cayenne Hybrid. Die 4000 (0f 5%) in kale aanschafprijs maakt dan ook niet heel veel uit.
Overigens is het wel leuk om te zien dat in NL de Cay Hyb te vergelijken is qua prijs met de Diesel. Terwijl hier in Zwitserland de prijs bijna hetzelfde is als die van de S-Diesel.
utr1984 zegt
Voor de prijs van die Cayenne kan je ook een P85D bestellen met 700 pk. Ik zou het wel weten :D
jaapiyo zegt
@utr1984: Is dat degene met de ‘Insane’ mode? Dan zou ik die ook kiezen, want Insane mode.
laurentvt zegt
Voor mij panamera e-hybrid(liefst Gts versie inplaats van hybrid :D Maar ja gaat hier over hybrides) toch een knappe auto die Tesla!
Dimglor zegt
Ik versta niet goed wrm ze de panamera niet tegen de Tesla hebben gezet…
Ram-G-maN zegt
@Dimglor: De Panamera is bij voorbaat kansloos. Hoe wil je in hemelsnaam met het exterieur van een Panamera opnemen tegen een Model S.
fijnkonijn zegt
@AutomotiveDesigner: ehm het zelfde kan je van de Cayenne zeggen…
Ze hadden eigenlijk moeten wachten op de Model X en die tegen de Cayenne moeten zetten. Dit vergelijk is een beetje, ehm… raar…
jaapiyo zegt
Tsjonge wat is die Cayenne lelijk geworden zeg. Ik vond deze generatie Cayenne sowieso al lelijk maar ze zijn er met de lift in geslaagd de lampunits nog maar een tikje lelijker te maken. Goedkoop aandoende ledjes aan de voorzijde en achterlampen waarvan ze niet wisten welke vorm ze moesten hebben dus hebben ze maar een beetje van alles wat gedaan. Het interieur vindt ik trouwens ook niet mooi, veel te druk en vooral het gebied tussen de ventilatie met de NAVI unit doet aziatisch/amerikaans aan. Kan het mooie leder niks aan redden wat mij betreft.
Nee voor mij de Tesla, hoewel ik daar ook niet snel in zou gaan rollen omdat ik het dash daarvan ook niet mooi vind en tevens denk dat die techniek binnen 5 jaar afgeschreven is.
fijnkonijn zegt
@jaapiyo: in de auto branche is zo’n beetje elke techniek na 5 jaar afgeschreven. Het gaat allemaal zo snel.
faster zegt
Doe mij die Cayenne maar! Telsa is een leuke auto voor korte ritjes zonder bagage; klein kofferbakje, geen trekhaak e.d.
Daarnaast vind ik de porsche vele malen mooier. En die heeft wél een goedwerkende touchscreen.
stfu zegt
@faster: hoezo wél?
Ik geloof dat de Tesla ruim 700 liter bagageruimte achter heeft en voorin nog een prettige extra ruimte. Dus hoezo klein?
faster zegt
@stfu: Probeer maar 4 koffers in een tesla te krijgen. Of probeer een bankstel te vervoeren zonder trekhaak.
fijnkonijn zegt
@faster: trekhaken bestaan wel degelijk voor de Model S. Beetje beter je huiswerk doen ;-)
faster zegt
@fijnkonijn: ik verwijs door http://www.groen7.nl/kan-een-tesla-model-s-een-karretje-trekken/ indien je een ongeluk veroorzaakt ben je dus onverzekerd.
fijnkonijn zegt
@faster: ok dat is dan weer NL. In de USA kun je ze wel kopen. Daar is de regelgeving eenvoudiger. De meeste mensen die een trekhaak kopen gebruiken em overigens voor een fietsenrek.
fijnkonijn zegt
@faster: 4 koffers is noooo problem. De kofferbak is standaard al érg groot. Groter als een Audi A8 D3. Wanneer je de achterbank dan ook nog eens plat legt wordt ie gigantisch. Ford Mondeo Wagon / Passat Variant territory.
Plus je hebt voorin nog een flinke ruimte (de front-trunk aka. “frunk”).
Ik zie het probleem niet hoor.
w0o0dy zegt
@faster: hahah nice , zonder enige kennis van zaken onzin gebruiken om te claimen dat de Cayenne meer ruimte heeft… Vertel: hoeevel kofferbak ruimte heeft de Cayenne en Hoeveel de Tesla?
xiran zegt
@w0o0dy: als de banken in de tesla plat kunnen is het goed genoeg.
fijnkonijn zegt
@faster: oh bitte leg uit wat dan niet goed werkt aan het touch-screen van de Model S?
w0o0dy zegt
@faster: oké hier heb je een leuke (maar wel vrij amateuristische) video waarin een E-klasse combi het aflegt tegen een Tesla s qua laadcapaciteit.
http://m.youtube.com/watch?v=PhTL13ai_mU
stihl zegt
Leuke video zo met z’n tweeën!
Ontopic; Cayenne. Ik vind dat scherm in die Tesla té groot.
widodh zegt
Nooit een Model S op hoge snelheden? Ik rijd met grote regelmaat met >150km/h over onze snelwegen voor lange ritten.
jrk68 zegt
@widodh:
Dan ben ik je nog niet tegengekomen, de Tesla’s die ik normaliter tegenkom zijn keurige weggebruikers die de regels best aardig respecteren.
Dat kan ik niet van alle zakelijk gereden merken zeggen….
widodh zegt
@jrk68: Ik rijd vooral vaak na 22:00 en buiten de randstad. Dan kan je lekker door rijden.
Natuurlijk gaat mijn accu hierdoor sneller leeg, maar ik kan prima door rijden met mijn S.
faster zegt
@widodh: Ken Cayenne en Tesla uit gebruik. Tesla zou op papier best wel eens meer “liters” kunnen hebben, maar deze liters zijn een stuk minder efficient aflopende daklijn e.d. In een Tesla krijg je NOOIT 4 koffers in. Daarnaast is een trekhaak onder een Tesla niet mogelijk vanwege de accus die zich aan de achterkant bevinden, grote dingen vervoeren is dus onmogelijk. Dan nog maar niet te spreken over de ruimte op de achterbank…
jrk68 zegt
@faster:
Jij weet duidelijk niet waar je over lult, zelden zoveel onzin gelezen.
De accu van een Model-S ligt tussen de assen en niet achterin, of zie je het verschil niet tussen een Tesla Model-S en een Tesla Roadster, daar passen inderdaad geen 4 koffers in en een trekhaak gaat ook niet lukken.
Een Model-S heeft achter een laadruimte van 700 liter en voor 120 liter, als jij daar geen 4 koffers in krijgt vraag ik mij af hoe jouw koffers eruit zien….
fijnkonijn zegt
@widodh: same here. Ik rij allesbehalve truttig. Jezelf lanceren is geniaal en het is een prima 150 cruiser.
tjorque zegt
“Dat is ook de reden dat je nooit een Model S op een illegaal tempo op de linkerbaan op de Nederlandse snelwegen tegen komt.”
kom dan eens in Belgie rijden… Ik ben al meermaals door een tesla voorbij gereden die +140km/h doet…
reistje zegt
Als de Cayenne en de Tesla even duur waren zou ik het lastig vinden.
Maar met dit prijsverschil (in zowel bijtelling als opties) zou ik voor de Tesla kiezen. Met de range zou ik wel kunnen leven, ik rijd zelden meer dan 400KM. Die 5 keer per jaar zou ik het dan niet erg vinden om een koffiepauze te nemen.
E34M5Touring zegt
Ik had de kritiek over het interieur nog niet eerder gehoord. Verrast me eerlijk gezegd een beetje. Op foto’s ziet het er best fraai uit. Materialen ook wel vind ik. Maar zou hem denk ik wel verkiezen boven de Porsche. Vind het wel een fraaie auto om te zien. Anoniemer dan een Fisker maar nog steeds wel een knappe auto.
amg65 zegt
@E34M5Touring: Het valt ook erg mee, maar kwaliteit van het leer zal inderdaad een stuk minder zijn. Deze uitvoering is ook niet zo mooi vind ik. Je kunt premium interieurpakket, alcantara dashboard, alcantara hemelbekleding en performance stoelen nemen, dan ziet het er al een stuk beter uit.
fijnkonijn zegt
@amg65: ik heb de Performance seats met “alles leder en alcantara” in Creme en dat is heul fraai.
amg65 zegt
@fijnkonijn: Wij ook! Glans houtinleg ook? Binnenverlichting onder de deuren staat ook wijs. Heb je wel of niet het dashboard in alcantara? Dat kon pas later namelijk, ziet er erg strak uit. Volgens mij is die weer verwijderd uit de optie lijst..
fijnkonijn zegt
@amg65: Ik heb full-options. Alleen de naar achteren gerichte kinderzitjes heb ik niet genomen. Ik heb de creme lederen stoelen en alles andere is hout met alcantara (ook het hele plafond en de dwarsdrager van het pano-dak). Het dashboard is zwart (alleen direct boven de klokkenwinkel) met zwarte alcantara. Erg smaakvol.
Wonderschone wagen. En voor een fabrikant die hun eerste auto in elkaar geschroefd hebben (De roadster kwam tenslotte pre-built van Lotus, minus de aandrijflijn) is alles met hoge kwaliteit samengeschroefd. Geen kraakjes of piepjes. Ben zeer tevreden.
amg65 zegt
@fijnkonijn: Mooi! Wij een dingetje, lekkage bij de vooruit. Echter zelfde dag vervangen en vervangende auto. Monteur vertelde dat er te snel gewerkt moet worden om aan de vraag te kunnen voldoen.. Maar indrukwekkend inderdaad!
amg65 zegt
Zeker weten de tesla! Gelukkig hebben we die ook! Voor die 130k krijg je een full option p85D binnenkort…
faster zegt
@widodh: is aan @w0o0dy gericht.