• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche geeft toe: de 911 is te groot geworden

Auteur: RubenPriest, gepost 30 juli 2024 om 11:04 – 9 Reacties

Porsche geeft toe: de 911 is te groot geworden

Maar op dit moment kan Porsche weinig doen aan het groeien van de 911, vinden ze zelf.

Zet een moderne 911 naast een oud exemplaar en het verschil is gigantisch. Kruip achterin een 992 en je zit als volwassene nog steeds krap. Het is ook niet dat je opeens grote koffers kunt meenemen in je 911. Waar zit die groei dan in, hoor ik je misschien afvragen.

Wat je niet meteen ziet (behalve de grootte) is de technologische ontwikkelingen die de moderne auto ondergaat. Vergeet niet dat een Carrera S inmiddels net zo snel is van 0-100 km/u als een Ferrari van 15 jaar geleden. Auto’s zijn daarnaast een klap veiliger geworden. Tevens zijn er allerlei strenge eisen, onder andere vanuit de EU. Denk aan verplichte veiligheidssystemen. Stuk voor stuk elementen die ruimte in nemen.

Porsche 911 is groot

Nog even over die performance: in minder dan vier seconden naar de honderd en een topsnelheid van 300 km/u moet ook goed tot stilstand komen. Een verklaring voor de bredere banden, de grotere remmen. En voor je het weet kom je uit op de Porsche 992, die inderdaad gigantisch lijkt naast een oudere 911.

In een interview met Drive zegt designbaas Michael Mauer dat Porsche echt wel beseft hoe groot de 911 is geworden. En het liefste zouden ze ook weer een kleinere auto bouwen, maar gaat dit in het ICE-tijdperk niet meer gebeuren. Mauer mikt op de toekomst, als batterijen kleiner kunnen zijn met een betere efficiëntie zodat er geen concessies gedaan hoeven worden. Dan kunnen we weer naar een kleinere 911, het is dan wel een volledig elektrische auto.

Wie echt naar een kleine 911 verlangt in een modern jasje is aangewezen op een restomod. Want boy, het aantal restomods is inmiddels niet meer op een hand te tellen. Vaak op basis van een oudere 911. Helaas kost dat wel de wereld, dat is dan weer de andere kant.

Ook interessant!

  • Bijzondere terugroepactie voor Porsche 911
    Bijzondere terugroepactie voor Porsche 911
  • Breek! Porsche bevestigt 911 Hybride
    Breek! Porsche bevestigt 911 Hybride
  • Porsche 992.2 is straks sneller als hybride
  • Video: het geluid van de Porsche 992 GT2 RS
    Video: het geluid van de Porsche 992 GT2 RS

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, design, Porsche

Vorig bericht: « Importheffingen voor zijn: het regent Chinese auto’s
Volgend bericht: Nieuwe A6 gaat 100% een nieuwe trend beginnen »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark_mulder zegt

    30 juli 2024 om 11:22

    Zelfde gebeurt bij zo’n beetje alle merken. De prijs neemt toe, het formaat neemt toe, de prestaties nemen toe. Daarom moet je voor iets als een ouse 911 tegenwoordig eigenlijk een modelletje lager nemen. Een oude M3 kun je qua prijs, prestaties, formaat en gevoel ook beter vergelijken met de huidige M2 bijvoorbeeld.
    Persoonlijk heb ik recentelijk een S3 gekocht. De kleinste S uit de collectie, maar ruim genoeg voor een gezin met 2 jonge kinderen achterin en bagage voor een weekje vakantie.

    Login om te reageren
  2. Harmen zegt

    30 juli 2024 om 11:24

    Dit geldt voor veel modellen, bijvoorbeeld de VW Golf. Ik heb een 964 en lijkt gewoon schattig naast de 991 van mijn buurman. En eerlijk als je erin rijdt heeft 964 echt gevoel van sportwagen die om je heen sluit, de latere rijden toch ook een beetje als een premium leasebak..

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      30 juli 2024 om 11:45

      Ja, het is ook niet voor niets een Volkswagen hè, je ziet ze op iedere hoek van de straat ;-)

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    30 juli 2024 om 12:39

    Mij stoort ‘t niet. Ja, een 991/992 is groter dan een G-Modell. Maar er staan voldoende peekaa’s tegenover om ‘dat leed’ op te vangen.

    Login om te reageren
  4. HZW zegt

    30 juli 2024 om 13:02

    Zolang accu/batterijen nog groot en zwaar zijn blijf je obesitas auto’s houden.
    Zelf op kleine EV auto’s is het accu/batterijen gewicht enorm.
    Een ICE FIAT 500 weegt rond de 1000 Kg, de EV versie weegt rond de 1400 Kg, dat is ronduit belachelijk, op basis van zo’n klein autootje.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 juli 2024 om 13:09

      Het is een trend, die hopelijk op termijn weer de andere richting opgaat. Tussen pak em beet 1998 en 2008 had je ook in eens een hele generatie auto’s die zo maar 200 kilo of meer wogen dan de directe voorganger, wat er toe leidde dat er op de generatie die deze daarna weer opvolgde, een enorme focus kwam in het toepassen van lichte(re) materialen en constructies.

      Login om te reageren
  5. iphonistvongates zegt

    30 juli 2024 om 13:24

    Volgens onze papa zag hij het al somber in met de lancering van The Giant Suzuki. Ik was nog te jong en ongelooflijk dom om het te begrijpen maar het €0,10 muntstuk begon wat later te vallen bij mij. De (moderne) Mini Cooper variant is ook zo’n voorbeeld.

    Login om te reageren
  6. Petrovski zegt

    30 juli 2024 om 13:59

    Gewoon 6 cilinder Boxster/Cayman kopen. Net zo compact als 964 en veel betere balans. Feestje…..maar minder status, dus voor velen geen optie. Laten we wel wezen; meeste 911’s worden niet door ‘echte liefhebbers’ gekocht en heb boeit een beetje gewicht of afmetingen echt niet.

    Login om te reageren
    • pietertje123 zegt

      30 juli 2024 om 21:32

      De stoel kon niet ver genoeg naar achteren, anders had ik de Boxster S nog gehad. Lekker ding was dat!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North