El Snorro op de foto hierboven mag dus wel wat vrolijker kijken.
Grapje natuurlijk, want het in elkaar jassen van potente boxermotoren vraagt de nodige aandacht. Maar we dwalen af! Porsche-werknemers (in totaal 15.600 stuks) werden namelijk in de watten gelegd met een bonus van maar liefst 8.911 euro de neus. Of de getallencombo achter de punt puur toeval is? Nee, helaas. De kale bonus bedraagt 8.211 euro, het restant van het bedrag is een bijdrage voor de pensioenvoorzieningen van werknemers.
Reden voor deze financiële traktatie is het feit dat Porsche weer beter draaide dan vorig jaar. Het merk bracht in totaal 225.121 auto’s aan de man (+19% ten opzichte van 2014). De operationele winst steeg naar 3,4 miljard euro, op een omzet van net onder 21,5 miljard. Cijfers waar menig accountant een natte stoel van krijgt. Uiteraard rept het persbericht met geen woord over Dieselgate en aanverwante problematiek, maar ergens kunnen we daar ook wel weer inkomen.
Voor wie benieuwd is naar de bonuscultuur bij andere merken; HIER vind je een overzichtje waar wat cijfers onder elkaar staan. Nog verder terug in de tijd? Geen probleem. De bonus bedroeg in 2008 nog 6.000 euro, maar in 2010 weer 2.100 euro. Het kan verkeren.
nielsnl1 zegt
Blijft een mooi bonus-systeem bij Porsche :) Kantinemedewerkster of manager maakt niet uit, iedereen heeft meegeholpen dus krijgt een beloning.
gregorius zegt
@nielsnl1: Ja.. en de managers krijgen een extra bonus daar weer boven op.
Alsnog, ruim 8k bruto is voor de gemiddelde kantinemedewerkster een leuk extra bedrag.
mashell zegt
@gregorius: het is al een paar maand geleden maar ik meen te herinneren dat de catering bij Porsche van een extern bedrijf was.
roppp zegt
@gregorius: ik weet niet hoe de Duitse belasting meegraait, maar in NL kun je minimaal de helft al inleveren.
poes zegt
@roppp:
Onzin, het wordt net zo zwaar belast als je reguliere loon. Echter, je standaard loonheffingskorting is berekend aan de hand van je standaard salaris. Alles wat daar bovenop komt wordt daardoor initieel maximaal belast. Dit wordt echter bij de uiteindelijk aangifte over het kalanderjaar weer recht gezet.
Het is dus een fabeltje dat je over je bonus, uitbetaalde vakantiedagen of andere extra verloning maximaal belasting betaalt.
audirijder zegt
@poes: voor mensen die ver in de 52% schijf zitten is dit natuurlijk ook het effectieve tarief.
poes zegt
@audirijder:
Uiteraard. Daarom zei ik ook dat een bonus even zwaar belast wordt als je reguliere loon. Het is gewoon extra loon.
Verkeer je in de comfortabele positie dat je sowieso al voor een gedeelte met je loon in de hoogte schijf uitkomt, dan betaal je dat tarief ook over je bonus.
Al is dat eigenlijk ook niet helemaal waar. Door de bonus kom je voor een grote gedeelte van je totale loon in de 52% schijf uit en betaal je zodoende gemiddeld een hoger percentage over je gehele loon. Zo zit het progressieve belastingstelsel in NL nou eenmaal in elkaar.
roppp zegt
@poes: en aangezien de meeste mensen dan ineens in een ander tarief uitkomen, betaal je dus nog steeds meer belasting.
poes zegt
@roppp:
Ja, wat wil je anders? Dat er een uitzondering gemaakt wordt voor een uitzonderlijk hoge bonus?
Over het gedeelte van het bruto jaarloon dat boven de 57.585,- uitkomt betaal je inderdaad 52% belasting. Net als iedereen die meer dan dat bedrag verdient met hun reguliere salaris. Lijkt mij weinig mis mee.
roppp zegt
@poes: ja sorry. Je hebt HE-LE-MAAL gelijk. Die mensen van de belastingdienst hebben zo hard meegewerkt aan jouw bonus dat zij daarom ook recht hebben op een groter deel. Dat ik daar niet aan heb gedacht.
poes zegt
@roppp:
Dude, wat snap je niet?
Je betaalt niks meer en niks minder aan belasting over je bonus. Het is gewoon loon, dat onderdeel is van al het andere loon wat je verdient en zodoende als één geheel wordt belast.
Dat de mensen van de Belastingdienst er zelf verder niets van terugzien hoef ik je hopelijk niet uit te leggen.
Ach, wat maakt het ook uit eigenlijk. Je gebrekkige kennis en intelligentie zorgen ervoor dat jij je in ieder geval niet druk zal hoeven maken over de hoogste belastingschrijf…
roppp zegt
@poes: vooral die laatste alinea zegt mij meer dan genoeg over jou. Ga maar lekker slapen, morgen schijnt ook voor jou de zon weer (ook een bewijs dat God niet bestaat).
rob5nismo zegt
Ik werk op de verkeerde plek heb ik het idee
mashell zegt
@rob5nismo: aan de andere kant. Porsche zit in Stuttgart. Geen echt mooie maar wel dure stad en zoals in het artikel eerder vandaag gemeld wordt die regio wel geplaagd door files.
StijnB zegt
@mashell:
?
Mooi historisch centrum en daarbuiten het Zwarte Woud als speeltuin. Ik kom er vaak en vind het er allemaal super behalve… de vrouwen. Zoals wel vaker in Duitsland kennen ze er fietsen noch wandelen en dat merk je veelal aan hun lichaamsbouw…. Iets voor liefhebbers van de turbolook…
autoriteit zegt
@mashell: als het files met Porsches zijn is dat nog niet zo verkeerd :)
berlinetta zegt
9k zo even op het einde van het jaar. Daar kun je een erge leuke auto van kopen zeg.
norge zegt
@berlinetta: Chinese jaartelling?
Design_Driven zegt
@norge: Zelfs in China is het al weer een nieuw jaar.
berlinetta zegt
@norge: Ervan uitgaande dat deze bonus bedoeld is voor 2015.
fernie zegt
@norge: nee, financiële jaar uiteraard
pomoek zegt
@berlinetta: Maar geen Porsche.
berlinetta zegt
@pomoek: Kan wel, moet je je bonus een paar jaartjes opsparen. Kun je een leuke tweedehands van halen. De maandelijkse lasten kun je dan wel betalen met de rest van je bonussen.
pomoek zegt
@berlinetta: Meh flauw, je veranderd de condities van je stelling. Maar goed, even uitrekenen. In Duitsland heb je net als in Nederland progesieve belasting tarieven. Laten we even uitgaan van 42%. Bij een bonus van € 8.211 ben je, bij een spaarrente van 1% 11 jaar bezig met het sparen voor een instap Cayman (die kost in Duitsland incluis belastingen € 51.385,-) Grappig is overigens, kom ik dus net achter, dat de Cayman in Duitsland goedkoper is als de Boxter.
StijnB zegt
@pomoek:
Was tot voor kort nog niet zo denk ik, want we moeten er rekening mee houden dat de Cayman nog pré-facelift is. Weldra zou Porsche de Cayman misschien eindelijk wel onder de Boxster positioneren…
mashell zegt
@pomoek: 20% korting moet je als medewerker toch wel kunnen krijgen. Ook zijn er vaak interessante lease mogelijkheden.
berlinetta zegt
@pomoek: Ik verander mijn stelling omdat ik ook helemaal niet doelde op het kopen van een Porsche. Voor 9k kun je een leuk tweedehans scheurbakkie vinden. Moet het wel een Porsche zijn, dan kun je je bonus inderdaad opsparen en en tweedehandsje halen. Daar hoef je geen 11 jaar voor te sparen.
persian1 zegt
Ik krijg altijd een schouderklopje…
begbers zegt
@persian1: Die krijg ik nieteens…
norge zegt
@begbers: beter je best doen..
begbers zegt
@norge: Inkoppertje jij wint.. Haha
jackass266 zegt
Met een winst van 3,4 miljard kan er wel 140 miljoen vanaf
lekkaah zegt
@jackass266: u werkt in born?
gregorius zegt
@lekkaah: is dat een sneer naar de ‘onterecht ongelukkige’ arbeiders in Born?
Ik vind 4.1% van operationele winst gebruiken voor het belonen van je werknemers, eigenlijk nog helemaal niet zoveel.
lekkaah zegt
@gregorius: print je je cv’tje uit en presenteer je ‘m bij VAG of Daimler..
gregorius zegt
@lekkaah: ha, liever niet.
Ik wilde zeggen: het beste aan Stuttgart, is de snelweg eruit; maar dat gaat ook niet op: de laatste 4 keer stond ik mooi vast op de A8 rondom Stuttgart.
… en Zwitserland betaalt over het algemeen een stuk beter dan Duitsland.
Dus nee, mijn CV gaat niet op de bus richting Porsche.
StijnB zegt
@gregorius:
Wel in koopkracht een gelijkaardige functie vergelijken…
gregorius zegt
@StijnB: Je had het niet beter kunnen verwoorden.
Toevallig krijg ik ook wel eens rollen aangeboden voor projecten in Frankfurt en Stuttgart en als ik dan het netto-uurloon vergelijk en aanpas voor het feit dat Zurich nog een stuk duurder is, dan is er nog steeds geen reden om naar die hoek in Duitsland te gaan. En het verschil op jaarbasis is een stuk groter dan die 8k bonus.
Gooi er een factor 1.5 overheen, en ik zou Munchen nog overwegen..
thomasthomas zegt
Snap die bonus wel. Elke dag auto’s in elkaar schroeven die je zelf nooit kunt betalen. Dat verlicht de pijn een beetje.
Tonnie zegt
Dat krijg je met hoog in de markt gepositioneerde producten;hoge winstmarges. Doet porsche erg goed!
davelepeef zegt
Het bedrag is dus wél toeval… Lekkere bonus, ben ik jaloers op. Of ik dat ook op het basisloon moet zijn is de vraag…
phaeton zegt
@Davelepeef: Het is geen toeval. Voorgaande jaren gaf Porsche ook al riante bonussen.
rolov zegt
@phaeton: nee hij doelt op de 911 op het eind. 8.911 euro
bmwnumberone zegt
Waar kan ik solliciteren?
tievdz zegt
@bmwnumberone: Probeer het eens bij Porsche. Schijnen goede bonussen te hebben
Dutchdriftking zegt
Kijk doen ze netjes. Ik zou het sowieso erg gaaf vinden om bij Porsche te mogen werken.
rikus zegt
@dutchdriftking: lopende band werk, eten en drinken na de bel.. Meh..
Dutchdriftking zegt
@rikus: Je moet uiteraard wel een beetje carierre maken binnen de toko, anders word het niets.
rikus zegt
@dutchdriftking: Dat zit daar wel snor gok ik.
prod zegt
@rikus: maar nog wel met pilsje bij de lunch, toch?
rikus zegt
@prod: Dat zou de dag wel opfleuren.
Design_Driven zegt
Denk dat het bij ander VAG onderdelen een iets minder groot feest wordt. Ook VW en Audi kregen altijd aanzienlijke bonussen de afgelopen jaren.
jack_abarth zegt
Maargoed, hoe zien verder alle overige arbeidsvoorwaarden eruit?
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: 14 urige werkdag, 45min pauze over die 14u, geen daglicht maar wel korting op de bammetjes in La Cantina!
FelixF zegt
@jack_abarth: Vergelijkbaar met de bonus: zeer goed. De Duitse auto-industrie betaalt gewoon erg goed, vers van de uni kan je rekenen met €70k voor 40uur. Moet je wel naar binnen zien te komen, dat ik niet zo makkelijk :p
rikus zegt
Link naar vacatures?
mrrallycross zegt
Deze mensen krijgen waarschijnlijk gewoon een laag standaard loon waar wij niet voor zouden willen werken. Door de bones lijkt het voor ons nu even leuk
rikus zegt
@mrrallycross: Dat geloof je toch zelf niet?
En hier willen ook genoeg mensen werken voor een (te) laag salaris. Maar goed, dat heb je grotendeels zelf in de hand natuurlijk.
davelepeef zegt
@rikus: nee, de mensen langs de lopende band bij Porsche verdienen een topsalaris…
stationcar zegt
Er zullen vast een hoop arbeiders zijn die voor het minimumloon werken, en dat is een eurotje of 1500 meen ik. Dat houdt echt niet over, veel Duitsers hebben dan ook meerdere banen en werken lange dagen. Dan is zo’n bonus natuurlijk altijd erg fijn, maar je moet het wel in Duits perspectief zien…