• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche-instapper mogelijk gecancelled door economische malaise

Auteur: ricardo, gepost 15 november 2011 om 13:54 – 49 Reacties

Müller twijfelt

Lekker dan. Horen we sinds jaar en dag dat Porsche een sales booster in de vorm van een instap-Porsche op de markt wil brengen, weerlegt CEO Matthias Müller het hele verhaal opeens in de Duitse media. Het model onder de Boxster staat op de tocht, niet omdat ze het niet willen, maar omdat ze liever eerst de kat uit de boom kijken qua financiële crisis.

Jep, nog even we we kunnen de term Carmageddon weer afstoffen. Müller vreest namelijk dat de financiële crisis wel eens kan overslaan in een economische crisis. Mocht de peop tegen die tijd de spreekwoordelijke ventilator weer eens raken in Autoland, dan houdt de Porsche-baas er ernstig rekening mee dat de plannen van tafel verdwijnen.

Deze auto zou feitelijk de opvolger van de Porsche 550 zijn, en Porsche denkt eraan die naam te laten wederkeren. Intern heet de auto vooralsnog ‘Project Mimo’ (MittelMotor) en onder de kap zullen viercilinder boxermotortjes geplaatst worden, zo verwacht men. een vanafprijs van 40,000 euro (voor ‘ze Germans’) en de massaproductie kan beginnen!

Je moet immers wat als je ambitie is om van 100.000 verkochte auto’s in 2010, naar 200.000 stuks in 2018 te gaan. Dit jaar is het Porsche gelukt om in de eerste tien maanden het getal van 100.000 autoverkopen al te halen. Müller gaf wel aan dat ze met de huidige modellen en straks de nieuwe baby-Cayenne (Cajun), samen met rooskleurige resultaten in opkomende markten, ook de 200.000-grens wel zullen bereiken.

Porsche 550 render

Matthias Müller gaf in een interview met Financial Times Deutschland aan dat ze de beslissing voor de instap-Porker eventueel spoedig kunnen maken, maar het kan ook pas ergens volgend jaar besloten worden. Kortom, het hele zaakje staat op losse schroeven en Porsche is zo onzeker als een verlegen schoolmeisje met pleinvrees.

Mocht Project Mimo wél het groene licht krijgen, dan verwacht de CEO dat ze in het derde kwartaal van 2014 kunnen beginnen met de uitlevering van de instappert. Wordt vervolgd…

Ook interessant!

  • Driemaal Porsche 550 Spyder in Nederland. Uniek!
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

550, Matthias-Muller, Porsche, project-551

Vorig bericht: « BMW 4 serie (3 serie coupé) op video betrapt
Volgend bericht: Absurd: Nieuwe Ford Shelby GT500 krijgt 650 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. griffendahl zegt

    15 november 2011 om 13:55

    Zou zonde zijn, jammer dat auto’s en de introductie van nieuwe modellen zo conjuctuurgevoelig zijn :(

    Login om te reageren
  2. jelmer zegt

    15 november 2011 om 13:57

    Bij een recessie hebben mensen minder te besteden. Daarom introduceert Porsche geen goedkopere auto.
    Ergens is het vreemd.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      15 november 2011 om 14:07

      @jelmer: Ik snap je punt, ik denk dat ze daar vooral doelen op de zogenaamde vervolgaankoop. De meeste mensen gaan in crisis niet een nieuwe auto aanschaffen. En bovendien, het blijft een Porsche dus een Dacia concurrent zal het wel niet worden.

      Login om te reageren
    • Renesis zegt

      15 november 2011 om 14:12

      @jelmer: in een crisis koopt men minder snel een nieuwe auto. Om de instapper te maken moet porsche veel geld aan spenderen om het te realiseren.

      Oftewel verkopen zij te weinig porsche “550” dan zijn ze de pineut. Dan kunnnen ze beter de huidige line up houden waar de winst marges hoger liggen.

      Login om te reageren
      • ericc zegt

        15 november 2011 om 15:15

        @Renesis: Het platform lenen ze van VW, dus geen ontwikkelingskosten. De versnellingsbak DSG komt ook van moederbedrijf VW. Enkel de kleine 1.9L motor zou hun wat geld kosten. Wel doorzetten die “550”.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          15 november 2011 om 18:43

          @ericc: het feit dat ze er misschien een nieuwe moter in willen gooien maakt t juist duurder dan een gemiddeld VAG product (waar alles wordt geshared). Eigenlijk is het ook totale onzin om er een nieuwe moter in te stoppen: genoeg 1.8, 2.0 en 2.5 grut bij VAG.
          Daarnaast moeten ze het als auto juist wel compleet ontwikkelen. Ze kunnen niet klakkeloos alles van een TT-Cabrio overnemen, want dat ding stuurt als een zee-container (vergeleken met de lichtvoetige cabrio’s).
          Anyway, ik ben voor. Gewoon nu uitbrengen: de mensen die een dergelijk model zouden willen kopen, kunnen dat nu ook wel.

          Login om te reageren
          • sir_smokalot zegt

            15 november 2011 om 19:15

            *motor* …

            Login om te reageren
  3. bram89 zegt

    15 november 2011 om 14:08

    als purist kan ik dit alleen maar toejuichen, ja ik weet dat dit ook minder inkomsten zijn voor de verdere ontwikkeling van de 911 of iets a la 918, maar toch…

    Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      15 november 2011 om 16:23

      @bram89: ik ook, je devalueert hier voornamelijk het imago van het merk.. Diversificatie is hier niet op zijn plaats, daar zijn Audi en VW voor. Als elke Sjonnie al een Porsche kan rijden, tsja dan zijn minder mensen bereid om >250k neer te leggen voor een 911 turbo, GT3 et cetera. Zelfde geldt destijds voor de Boxter. Erg jammer.

      Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    15 november 2011 om 14:10

    Het is ‘poep’ niet ‘peop’ geloof ik.

    ontopic: Zonde maar dat de crisis nog niet voorbij is mag duidelijk zijn, het ergste hebben we nog niet gezien. Iedereen praat maar over herstel hier en herstel daar maar zolang het systeem fout blijft kan er niets verbeteren alleen maar de schijn.

    Login om te reageren
  5. tuning zegt

    15 november 2011 om 14:14

    toch doe je het als ‘supercar’ automerk ergens niet goed dan, als je dit cancelled. Of ze durven het gewoon niet aan.

    Anyways kijk naar hun concurrent ferrari, waarom draaien zij wel recordwinsten dan? Juist ja. raar, maar wel begrijpelijk.

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      15 november 2011 om 14:26

      @tuning: Met dit en een “Cajun” worden ze eerder een concurrent voor die andere Duitsers dan Ferrari.

      Login om te reageren
      • tuning zegt

        15 november 2011 om 14:48

        @bobb: ja klopt, maar om een echte concurrent van ferrari te worden moeten ze ook wat meer durven qua designs, maar ach het zijn wel leuke auto’s

        Login om te reageren
      • agera zegt

        15 november 2011 om 16:34

        @bobb: De directe concurrent van Ferrari is Lambo en blijft Lambo. Kwalitatief doet Porsche niks onders voor Ferrari integendeel zelfs, maar de populariteit en doelgroep is gewoon anders dan die van Ferrai.

        Over een aantal jaren zal Porsche inderdaad meer een concurrent worden van BMW of Mercedes.

        Login om te reageren
        • bobb zegt

          15 november 2011 om 16:43

          @agera: Het ging me niet om de kwaliteit maar meer om de prijzen/bereikbaarheid. Met de geplande 200.000 stuks rijd je niet echt een bijzonder merk.

          Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    15 november 2011 om 14:29

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. alloallo zegt

    15 november 2011 om 14:31

    De crisis wordt aangegrepen om dit model uit te stellen of te vertragen. Normaliter moet je in een crisis anticyclisch reageren en juist een dergelijk model brengen.

    Ik denk dat men tot de slotsom is gekomen dat een 40K afbreuk doet aan hun imago

    Login om te reageren
  8. bempi zegt

    15 november 2011 om 14:41

    Ik denk dat de middenmoot ( degene waar een 911 net buiten hun bugdet viel maar wel een opties gevulde boxster konden betalen ) het meest zal balen van de annulering.
    Toch zou ik het niet missen. Ik vind porsche het net niet merk. Geen Ferrari, dan maar porsche.

    Login om te reageren
    • agera zegt

      15 november 2011 om 16:32

      @bempi: Vergis je niet hoor de aantal Porsche fanaten zijn bijna net zo groot als Ferrari vooral als het gaat om wat oudere klassieke 911’en!

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        16 november 2011 om 11:55

        @agera:

        Dat is ook logisch, want al die mensen stappen noodgedwongen over naar porsche als iets buiten hun budget valt.

        Login om te reageren
    • masterstig zegt

      15 november 2011 om 17:13

      @bempi: Een Ferrari is echt rommel, motorblok moet al snel vervangen worden, slechte kwaliteit, snel problemen (slechte degelijkheid) enz.

      Login om te reageren
      • autoblogpisser zegt

        15 november 2011 om 17:25

        @masterstig: ja man…daar heeft vag gelukkig geen last van. Ook niet van de orderboeken die voor de komende 2 jaar gevuld zijn en ook niet van de 16 F1 titels.

        Login om te reageren
        • masterstig zegt

          15 november 2011 om 17:29

          @autoblogpisser: Uhh, ben jij voor og tegen Ferrari, is niet duidelijk uit je reactie :D

          Login om te reageren
      • bempi zegt

        16 november 2011 om 11:58

        @masterstig:

        Als je het geld heb kijk je daar niet naar. Als je toch een sports car wilt rijden voor een lower budget, kan je net zo goed een M5 of M6 halen. Porsche biedt in mijn ogen niks extra’s. Het lijkt veel op een R8. Wel de looks, maar niet de inhoudt.
        En wat te bedenken van het overschot op straat. Afgedankte porsches rijden er in overvloed. Kan ik niet zeggen van Ferrari’s.

        Login om te reageren
        • masterstig zegt

          16 november 2011 om 14:33

          @bempi: Nee, wat ik alleen maar probeerde duidelijk te maken was dat een Porsche beter qua techniek is dan een Ferrari (vooral degelijkheid). Ferrari is rommel, dat feit veranderd niet, ook al heb je het geld er wel voor.

          Login om te reageren
  9. Carreza zegt

    15 november 2011 om 14:44

    Als ik van Porsche was, zou ik sowieso geen instapmodel ontwikkelen…

    Porsche is een merk waar iedereen naar opkijkt, iedereen (of toch de meesten) wil er wel één. Door zo’n goedkoop model te verkopen, maak je het merk gewoon TE toegankelijk voor iedereen.

    Het valt een beetje te vergelijken met Apple dat een goedkope iPhone zou ontwikkelen. Dat zou ook niet werken want de echte fans haken dan af en gaan op zoek naar een ander exclusief merk dat “het gewone volk” niet kan betalen.

    Login om te reageren
    • bram89 zegt

      15 november 2011 om 15:12

      @Carreza: klopt, dat is al gebeurd met de cayenne diesel, al het ‘gewone’ X5/ML/RR clienteel koopt nu ook gewoon een Porsche, hij kost toch nauwelijks meer en verbruikt maar evenveel, zo kan binnekort iedereen porsche rijden…

      Login om te reageren
      • agera zegt

        15 november 2011 om 16:37

        @bram89: Verschilt per persoon ook al zou ik een Cayenne kunnen betalen zou ik er geen een willen hebben. Veel liever een BMW X5 of een Mercedes GL-Klasse. Heb je de nieuwe Cayenne in het echt gezien? echt een saaie vertoning hoor.

        Login om te reageren
        • bram89 zegt

          15 november 2011 om 16:55

          @agera: heb er zelfs al ingereden :p
          maar dat terzijde zijnde, zou ik er inderdaad ook geen kopen, maar ik bedoel maar, als er een 4 cilinder bij Porsche komt gaat ook het Z4/TT/… clienteel overstappen naar Porsche, gewoon omdat het dan betaalbaar is qua aankoopprijs en verbruik

          Login om te reageren
          • agera zegt

            15 november 2011 om 17:01

            @bram89: Zozo :P oke mooi is de Cayenne niet, maar hij zal wel sportief en direct sturen zeker.
            Klopt dan wordt het voor BMW en Audi moeilijker vanwege de concurrentie van Porsche. Aan de andere kant heb je ook altijd wel diehard Z4 of TT fans/liefhebbers

            Login om te reageren
          • Arnoud zegt

            16 november 2011 om 11:47

            @bram89:
            Porsche is ooit begonnen met 4-cilinder boxer motoren (Porsche 356)dus een schande is het zeker niet om weer 4-cilinders te gaan maken. Ook in de 914, 924, 944 en 968 zijn 4-cilinder motoren geleverd. En daar wordt tegenwoordig ook niet meer van gezegd dat ze Porsche onwaardig zijn. Deze auto’s zijn momenteel heel erg in trek als occasion.
            Als die nieuwe 4-cilinders maar een beetje power hebben en aan het gas hangen als een Dobermann die een verse worst ruikt!

            Login om te reageren
    • agera zegt

      15 november 2011 om 16:40

      @Carreza: Misschien is het de trend vele merken doen het Rolls Royce met de Ghost, de Maserati wil als het goed is een kleinere sedan als instapper en Porsche.

      Login om te reageren
      • bram89 zegt

        15 november 2011 om 16:57

        @agera: inderdaad, en die trend zit er bij VW ook in, had het aan Porsche gelegen dan was er volgens mij nooit nog een half jaar een diesel geweest in de Cayenne I facelift, maar toen kwam VW aan de macht en moest er zo veel mogelijk verkocht worden op zo kort mogelijke tijd…

        Login om te reageren
  10. beiersmeisje zegt

    15 november 2011 om 14:55

    Geen goedkope Porsche, omdat er minder geld is: Paradoxaal!

    Login om te reageren
  11. ericc zegt

    15 november 2011 om 15:13

    Jammer, ik keek er wel naar uit omdat ik het plan had er één te bestellen in 2016. Kunnen ze niet beter de Cayman afschaffen en zo plaats maken voor deze instapper. Hun verkoop zou een felle boost krijgen! Cayman is toch geen succes.

    Login om te reageren
  12. Hubert zegt

    15 november 2011 om 15:28

    als ze 2014 eventueel willen gaan uitleveren, moeten ze alsnog verrekte opschieten.
    Of ze zijn intern al stukken verder als dat ze naar buiten toe laten zien. (en dus goed geheim kunnen houden)

    Login om te reageren
  13. MLTB zegt

    15 november 2011 om 15:47

    Dit :

    Het verkoopt toch wel, snap niet wat ze voorzichtig doen.

    Login om te reageren
  14. agera zegt

    15 november 2011 om 16:30

    Wie zit eigenlijk te wachten op een goedkope Porsche? Het is leuk en aantrekkelijk als er een instapper zou komen, maar meer ook niet. De exclusiviteit wordt met de dag minder. Je ziet een 911 steeds vaker en vaker en als er ook nog eens een instapper zou komen is het helemaal gedaan.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      15 november 2011 om 19:15

      @agera: als ie er komt dan zijn er genoeg mensen die erop zitten te wachten (dat onderzoekje is wel uitgevoerd!)

      exclusiviteit van het merk staat bij 100k per jaar toch al op de tocht…maar als liefhebber maakt me dat niet veel uit.

      Als het autootje Porsche-waardig is maakt het me niet uit (dus aub geen onderstel van VW en een echte Porsche motor)

      Login om te reageren
    • ericc zegt

      16 november 2011 om 10:48

      @agera: Vergeet niet dat ze de CO2-norm moeten halen in 2015, anders hangt er hun een miljoenen boete boven de kop. En met enkel diesel en hybride lukt het niet hoor!
      Maken die “550”
      @AB : nieuwe Poll: Wie wil dat de “550” erkomt?

      Login om te reageren
  15. renoir zegt

    15 november 2011 om 17:51

    Vergeet niet; Porsche rijden is 1, hem blijven rijden is 2.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      15 november 2011 om 19:38

      @renoir: in mijn buurt valt het wel mee

      Login om te reageren
      • renoir zegt

        16 november 2011 om 08:06

        @betonstaal: Want?

        Login om te reageren
        • betonstaal zegt

          16 november 2011 om 23:49

          @renoir: Rotterdam-Zuid jonghu, mijn auto is jouw auto

          Login om te reageren
  16. mrbones zegt

    15 november 2011 om 18:24

    wacht. dit is toch de perfecte crisis porsche?

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      15 november 2011 om 19:37

      @mrbones: exact!

      Login om te reageren
  17. norge zegt

    15 november 2011 om 20:11

    Dus de goedkope Porsche komt niet maar de VW evenknie kan toch wel gewoon komen ?

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      16 november 2011 om 14:01

      @norge: Ik wou het net zeggen.. want het is allemaal VAG.. komen de Audi R4 en VW Bluesport nou wel?

      OT: Best jammer. Ik had het wel mooi gevonden.. een betaalbare goedkope sportwagen van Porsche met een Flat 4.. geeft me toch het gevoel dat ik er misschien ooit één zou kunnen bezitten.. ;)

      Login om te reageren
  18. tstile zegt

    16 november 2011 om 03:27

    Eerst een SUV…:(
    dan een diesel…:(
    dan een instapper …:(

    what’s next, een bifuel met lpg tank af-fabriek?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North