• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche koopt een Tesla Roadster voor studiedoeleinden

Auteur: Dennis, gepost 25 november 2008 om 21:02 – 26 Reacties

Tesla with Porsche logo


Porsche zou niet onder de indruk zijn geweest van de elektrische 911 van Ruf. Reden dat Porsche niet bij Ruf, maar bij het Amerikaanse Tesla een lichtje opsteekt om eens te snuffelen aan de elektrische aandrijvingstechniek voor sportauto’s.

Volgens geruchten zou Porsche zelf namelijk ook bezig zijn met de ontwikkeling van een elektrisch prototype en dan geldt het aloude gezegde: “beter goed afgekeken, dan slecht bedacht”. Volgens een Tesla woordvoerder kwam er een paar weken geleden een senior engineer van Porsche persoonlijk langs in Amerika om een Tesla Roadster te bestellen en de Roadster alvast tot in de puntjes te bestuderen. Evengoed geldt voor Porsche, net als voor alle andere klanten, een behoorlijke levertijd.

Ik zie een elektrische Porsche er op termijn wel komen. Als je je dat niet kun voorstellen, vraag jezelf dan af of je een paar jaar geleden een Porsche met dieselmotor had kunnen bedenken.

Ook interessant!

  • Tesla Roadster wordt alleen maar meer waard
  • Tesla vernedert Porsche
    Tesla vernedert Porsche op de Nürburgring
  • Tesla verwijdert bestelmogelijkheid Roadster Founders Series
    Tesla verwijdert bestelmogelijkheid Roadster Founders Series
  • Tesla verliest DIK van Porsche op de autobahn!
    Tesla verliest DIK van Porsche op de autobahn!

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Porsche, Tesla

Vorig bericht: « Belastingvrijstelling voor oldtimers wordt toch aangepast
Volgend bericht: Golf VI als eerste aangepakt door Abt »

Lees Interacties

Reacties

  1. JH zegt

    25 november 2008 om 21:07

    Doodnormaal; elke fabrikant koop de producten van zijn concurrenten (of wisselen ze uit zoals BMW en Mercedes) en sloopt zo’n auto compleet.
    Heb het bij Mercedes en Hyundai gezien. De ingenieurs bekijken dan welke technische oplossingen de concurrent gebruikt heeft…

    Login om te reageren
  2. colouragga zegt

    25 november 2008 om 21:07

    Tsja, blijkbaar de toekomst. In ieder geval worden de prestaties er niet minder op. Ik ga de mooie V6/V8/V10/V12 roffels wel missen :(

    Login om te reageren
  3. Autofans.be zegt

    25 november 2008 om 21:12

    Ik zie Porsche zeker elektrisch. Eén model, ik zie geen enkele constructeur 100% omschakelen naar batterijen.

    Login om te reageren
  4. Super zegt

    25 november 2008 om 21:13

    als ze die batterijtechniek een beetje op orde krijgen zitten er veel voordelen aan het gebruik van elektromotoren. lichtgewicht en altijd zeer veel koppel om maar een paar te noemen, en je hebt ook geen versnellingsbak meer nodig…

    ja, dat geluid/gevoel van een hoogtoerige benzinemotor zal ik ook wel gaan missen misschien… aan de andere kant, die gepimpte golfjes met spoilers en koffie blik uitlaten zal ik weer niet missen.

    Login om te reageren
  5. JR zegt

    25 november 2008 om 21:14

    Sterker nog, ik héb al een electrische Porsche.. 1:18 wel te verstaan, maar toch! ;)

    Login om te reageren
  6. CrazyHenkie zegt

    25 november 2008 om 21:24

    Waarom niet? Heeft idd veel voordelen, en zolang ze het gewicht laag kunnen houden, bijv door het gebruik van aluminium en / of koolstofvezel dan lijkt me dat een prima uitbreiding van de modelrange ;)

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    25 november 2008 om 21:24

    Let op, over een paar weken gaat Porsche miepen dat de Tesla roadster helemaal niet zo zuinig is als Tesla beweert, :P

    Login om te reageren
  8. JPM zegt

    25 november 2008 om 21:39

    Reversed Engineering, niets nieuws toch.

    Login om te reageren
  9. Ralph zegt

    25 november 2008 om 22:01

    Tesla?

    Die het systeem weer heeft gekocht van Lotus (engineering)!
    (en het chasis van de Elise)
    Badge engineering heet dat toch tegenwoordig.

    Ach ja 1 grote familie de auto industrie…

    Login om te reageren
  10. Djivy zegt

    25 november 2008 om 22:02

    Absoluut JH – BMW was ook de eerste om een Laguna met Active Drive (= vierwielsturing) aan te schaffen.

    Schering en inslag dus.

    Login om te reageren
  11. me zegt

    25 november 2008 om 22:08

    Wat niet veel mensen hier kennelijk weten is dat Ferdinand Porsche als eerste ter wereld op de proppen kwam met een elektrische auto, al in 1898 een accu-auto, en later een heuse hybride in 1901, met naafmotoren en al. Hij liep de tijd erg ver vooruit. Google maar eens op ‘Lohner Porsche’ of System Lohner-Porsche’!

    Login om te reageren
  12. wilco zegt

    25 november 2008 om 22:12

    Feit is dat de Tesla sneller naar de 100 gaat als de Ruf. Maar misschien is de Tesla ook wel beter uitontwikkeld. Wel opvallend dat Porsche nu een Tesla koopt….

    Login om te reageren
  13. 3301 zegt

    25 november 2008 om 22:15

    wilen de heren (sport)autobouwers wachten met het bouwen van elektrische motoren tot ná mijn dood? ik kan me namelijk geen leven voorstellen zonder het geluid van boxermotoren v-motoren en alle andere herrie verrrichtende cilinder-opstellingen :shock: :shock: :shock: :shock::shock::shock::shock::shock:

    Login om te reageren
  14. DonSei zegt

    25 november 2008 om 22:27

    Wel leuk dat die Duitsers nu de techniek van Amerikanen moeten namaken. Ach ja damals hebben ze wel meer geklaut :P

    Login om te reageren
  15. Rick zegt

    25 november 2008 om 22:29

    Ik zou keihard bij RUF aan de deur rammen.
    Misschien vinden ze de auto’s niet mooi genoeg?

    Login om te reageren
  16. PCCB zegt

    25 november 2008 om 22:52

    @DonSei: wat zou er mis zijn met Amerikaanse technologie, dan?

    Geen onbegrijpelijke zet van Porsche. De Ruf heeft teveel accu’s om goed te zijn. De wagen weegt te veel en de prestaties zijn niet goed (genoeg).

    Offtopic: Wat een gigantische teleurstelling vind ik het dat ze met een diesel gekomen zijn. Vreselijk.

    Login om te reageren
  17. Porsche Fan zegt

    25 november 2008 om 23:01

    ferdinand porsche had allang een 911 met zulk techniek bedankt ;)

    Login om te reageren
  18. Bob zegt

    25 november 2008 om 23:17

    En al die mensen maar zeggen dat die Amerikanen achterlopen. Heeft zo’n ‘premium’ merk als Porsche toch maar het nakijken ;)

    Login om te reageren
  19. Lazy zegt

    26 november 2008 om 08:42

    Porsche gaat de Aziatische toer op nl. “beter goed afgekeken dan slecht bedacht”
    Mocht het over een Chinese constructeur gaan ipv Porsche dan zou het hier wel anders aan toe gaan ;)

    Login om te reageren
  20. Laurens zegt

    26 november 2008 om 09:32

    Dit is een reclame bericht van Tesla.

    Als Porsche de behoefte zou hebben om iets te leren over electrische aandrijving, kunnen ze beter een Prius open zagen.

    Het maken van een puur electrische auto lijkt mij echt zo’n beetje het makkelijkste wat er is.

    Er actieradius, een redelijke kostprijs en gebruiksgemak in krijgen, dat is weer een ander verhaal. Maar voor het blokje om op zondag is dat misschien ook niet nodig.

    Login om te reageren
  21. 780 Bertone WIT & 320i Coupe WIT zegt

    26 november 2008 om 10:41

    @me & iedereen:

    Typisch Porsche. Voor diegene die het niet weten: Porsche heeft al haar boxer-motortechniek en designlijnen (ja, van de 911) gepikt van de Tsjechische autobouwer Tatra!!!! Dus Porsche is het copy-katten wel
    gewend ;- )

    Grappig detail: De Tatra 11 (1923) met het bekende gestroomliijnde ruggegraatchassis en luchtgekoelde boxermotor (wat een toeval allemaal he, die kenmerken en typenaam) is eigenlijk de voorloper van de veel later gelanceerde Porsche 911 (1963), welke voorgegaan werd bij Porsche door de Porsche 356 (hetgeen overigens niet de 1e Porsche was zoals velen denken, dat was de Porsche 64 uit 1938). Oh ja, Tatra kwam 2 jaar daarvoor met de T77 en de T97 met een….. 4 cilinder boxermotor, luchtgekoeld. Bah.

    Anyway… Porsche blijft voor mij altijd de Opel Kadett van de sportwagens.

    Login om te reageren
  22. Floryn zegt

    26 november 2008 om 10:44

    @ Bob

    er is een groot verschil tussen de silicon valey boys (apple,google en tesla) en de mannen van GM en ford

    Login om te reageren
  23. Jopie zegt

    26 november 2008 om 10:47

    Ja, inderdaad de eerste 911 lijkt sprekend op de Tatra 11:

    Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    26 november 2008 om 12:30

    Haha, ik herinner me een oude documentaire van Clarkson, waarin hij de redenen van de teloorgang van British Leyland blootlegde (is trouwens wel te vinden op youtube, zoek maar eens op)

    Bon, anekdote eruit: Ford vroeg zich af hoe BL in godsnaam kon winst maken op de Mini, die toen de goedkoopste auto was in de UK en nog steeds enorm populair. Ze kochten er een paar, haalden ze helemaal uiteen voor onderzoek, en de conclusie was: ze konden er geen winst op maken. Ze maakten op ieder exemplaar zo’n 1000 pond verlies.

    Login om te reageren
  25. corvettez06 zegt

    26 november 2008 om 12:57

    de allereerste auto werd ontwikkeld door robert anderson in 1839 in schotland in 1890 ontwikkelde ferdinand porsche hem verder , dus helaas niet de eerts eerste .

    Login om te reageren
  26. corvettez06 zegt

    26 november 2008 om 13:03

    en in 1897 bouwde de pope manufacturing company in de vs een totaal van 500 auto, en in 1900 reden ze massaal electrische auto tot dat henry ford met de benzine auto kwam , van de 4,192 waren 28% electrisch in 1904 .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North