In deze Autoblog video neemt de Tesla Model 3 Performance het op tegen een Porsche Taycan Cross Turismo 4S op de autobahn.
We doen graag uiterst wetenschappelijke testen voor jullie. Dat ben je vast inmiddels van ons gewend. In de uitdaging van vandaag zetten we een Tesla Model 3 Performance van Mobility Service tegenover de gloednieuwe Porsche Taycan Cross Turismo 4S.
Op papier zijn de elektrische auto’s in principe wel gewaagd aan elkaar. De Tesla accelereert in 3,3 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 261 km/u. De Porsche Taycan Cross Turismo 4S zou iets langzamer moeten zijn. 0-100 in 4,4 seconden een topsnelheid van 240 km/u.
Beide auto’s kun je zakelijk elektrisch leasen via Mobility Service. De Tesla Model 3 Performance heeft een fiscale waarde van € 63.980. Vanaf € 724 per maand op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. De bijtelling komt dan neer op € 312,- per maand in schijf 1, of € 416,- in schijf 2.
Dan de Porsche Taycan Cross Turismo 4S. Deze elektrische auto heeft een fiscale waarde van € 114.221,-. De EV lease je vanaf € 1.324,- per maand op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. De bijtelling komt neer op € 653,- per maand in schijf 1 of € 872,- in schijf 2.
In de video nemen de twee auto’s het tegen elkaar op met een ritje naar de autobahn. Toch legt de Tesla het dik af tegen de Porsche. Hoe dat zit? Je ziet het in de video.
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
ffw88 zegt
Heeft Wouter het koud?
mwti zegt
@ffw88: of gewoon horny…
jeroenm83 zegt
Is er niet iemand hier die CharlesTaycan4S heet die een Taycan4S heeft?
Ik voorspel weer een prachtige discussie over geld, panelgaps, laadpalen, prijs en de lengte van fallussen. 😎
bernoulli zegt
Hij kan er in elk geval goed over praten.
geen1234 zegt
Ik vind dat hij het nog wel bescheiden houdt, en niet zo’n hysterische fan houding heeft.
Maar ik heb zo het idee dat de vergelijking hier niet helemaal correct is. Alhoewel ik geen Tesla fan ben kan je natuurlijk niet met een auto die 2x zo duur is vergelijken. (eerst maar eens de video kijken, wellicht komt het ter sprake)
senwedural zegt
“De bijtelling komt neer op € 653,- per maand in schijf 1”. Whahahahaha
flutterby zegt
@senwedural: alsof je met z’n leaseauto in de eerste schaal zit..
Dutchdriftking zegt
Iets met ‘underpromis’ en ‘overdeliver’ dat hebben ze bij Porsche uitgevonden en verbeterd.
lekkerdwars zegt
Kom maar door Charles!
B00G1E zegt
vergeet ook pascal niet he
Variomatic zegt
@B00G1E: die mag kennelijk op vakantie voor straf niet op Autoblog van z’n vrouw/vriendin/whatever
flutterby zegt
2x zo duur en sneller, nu eens met gelijkwaardig geprijsde Model S Plaid ;)
billymobiel zegt
Het zijn ook wel echt goed vergelijkbare auto’s in dezelfde prijsklasse. Logischer is om er een Model S tegenover te zetten.
Dieseltor zegt
Conclusie?
De McRib is hemels!
Loek zegt
Wanneer de Tesla wint: indrukwekkend dat een veel goedkopere Tesla een dure Porsche kan verslaan.
Wanneer de Porsche wint: ja maar de Tesla is zo goedkoop dat het niet te vergelijken is.
Dieseltor zegt
Exact. Kwam idd tot die conclusie. Was het ook wel van plan om op te merken. Toen verdwaalde ik in mijn gedachten en kon ik alleen aan de McRib denken.
flutterby zegt
@Loek: Tesla en Porsche bedienen totaal verschillende markten. Gelukkig maar want zo ben ik blij en Charles blij. Belangrijkste is dat er voor ieder een EV komt binnen hun budget en gebruik.
Zelfs de Model S en Taycan zou ik niet met elkaar vergeleken ondanks dat ze rond dezelfde prijs vallen. Een Volvo V90 vergelijk je ook niet met een M3 (BMW, uiteraard).
Variomatic zegt
@Loek: de Tesla kapt er gewoon mee, net als in die filmpjes op de Nurnburgring! Die dingen zijn gewoon niet gemaakt om wat langer hard te rijden, gaan gelijk stuk!
Paul58 zegt
@variomatic: de Model 3 niet inderdaad. De Model S plaid daarin tegen wel (zit rond dezelfde prijsklasse en accelereert nog sneller). Beetje flauw vergelijk dit met een Model 3. Is hetzelfde als golf gti tegen een audi RS6.
flutterby zegt
@variomatic: ze gaan helemaal niet stuk maar houden gewoon een beetje in. Maar ja Tesla maakt bijna net zoveel 3’s per week als Porsche Taycan’s per jaar.
Variomatic zegt
@flutterby: ze gaan dus stuk
flutterby zegt
@variomatic: waarom deze dan niet?
Variomatic zegt
@flutterby: deze gaat ook stuk, dat zie je toch..? :-)
mattraket zegt
Eh, dan moet je eens de uitslagen opzoeken van de EV Grand Prix van Japan. Alle races zijn daar tot nu toe gewonnen door Model 3’s. Er rijdt ook een Taycan Turbo S mee en die is de eerste rondes wat sneller. Maar na enige tijd (ongeveer de lengte van de Nurburgring, wat vast geen toeval is) raakt de accu oververhit en moet de auto snelheid inleveren, waarna hij door talloze Model 3’s ingehaald wordt en in het middenveld eindigt.
sonnybonds zegt
Ja maar autoblog is nu eenmaal porsche taycan fan. vraag me niet waarom. Misschien krijgen ze wat extra euro s van porsche.
z4coupe30si zegt
Even een serieuze vraag: zijn er echt nog mensen die cijfers zoals 0-100 en top speed nog zo interessant vinden?
Voor mij is alles onder de 6 seconden 0-100 snel zat en draait het om de rijbeleving ipv cijfers. En ik heb een auto die 0-100 in 5.5 seconden doet, maar ‘gebruik’ dit echt nooit. Ook niet als iemand mij bij het stoplicht uitdaagt oid
mwti zegt
@z4coupe30si: het is een vergelijkingsinstrument. Mijn auto doet het in 3,4s (Porsche 911) dus dan weet ik dat de jouwe veel langzamer is. 2,1 seconden is veel op dit soort sprintjes.
z4coupe30si zegt
@mwti: ja, ik heb net even de cijfers erbij gepakt. Mijn auto doet 0-100 in 4.9. Wist ik niet eens. Zoveel interesseert het mij dus
mwti zegt
@z4coupe30si: de volgende Z4 dus gewoon de instapper dan maar.
shalomleon zegt
@mwti: ach wie boeit het? Mijne doet 5,5 sec naar de 100, maar wel een big smile over het hele toeren bereik. Kan geen porsche tegenop
mattraket zegt
Mijn Model S P100D doet het in 2,5 seconden. Mag ik meedoen met jullie stoplichtsprintjes? ;-)
lekkerdwars zegt
@z4coupe30si: Model 3P hier en ga bij elk stoplicht waar het even kan maximaal weg, heerlijk. Gelukkig is er meer genot, want bochtenwerk is ook een feestje 👌
jeroenm83 zegt
Hoi Z4,
Ik ben het helemaal met je eens. Het is net zoals je auto op de rollenbank zetten, en de uitdraai ervan uitgebreid bespreken met je vrienden aan de bar. Meer is ‘t niet.
De RS6 alhier is niet getuned, gaat in 3,9 ofzo naar de 100 (aldus Audi) en ik heb niet de minste behoefte om dat te gaan controleren. Als in: timen. Wél is t gaaf, en blijft het gaaf met hoeveel misbaar dat gaat, en zeker als je de ruimte hebt in Duitsland om even te kijken wanneer het feest ophoudt.
Maar met name het rijden in luxe, de constante rugzak met power, het geluid en de algehele rijbeleving is erg tof.
En uitgedaagd worden bij het stoplicht? Daar doe ik niet aan mee. Die staan ook vaak in de bebouwde kom en dan ga je toch wel erg opvallen. Wel doe ik eens wat sprints als ik wordt uitgedaagd in Duitsland door bijvoorbeeld een Tesla Model 3. Die heeft de Audi-folder dan even niet zo best gelezen. Pakken we meteen puntje ‘kijken wanneer het feest ophoudt’ zoals boven genoemd even mee.
Waarvan akte. Dat hoor je toch te zeggen hier?😎
frank2b zegt
Hoe wordt je uitgedaagd door een model 3 vraag ik me af. Vroemvroemvroem doet-ie niet ….
flutterby zegt
@frank2b: zwaaien met twee handen
geen1234 zegt
:D
Paul58 zegt
@jeroenm83: wel een beetje flauw dat je de race aangaat met een model 3 die twee keer zo goedkoop is. Ik zou het leuk vinden wanneer je een Model S plaid tegen komt op de autobahn ;)
Deze zit dan ook weer in dezelfde prijsklasse als een RS6.
Als ik jouw reactie verder lees kom je voor mij over op iemand die zich graag wil bewijzen, en dat enkel wat jij zelf bezit goed is. Afijn ieder zijn ding.
Ik kan een RS6 persoonlijk erg waarderen om een aantal redenen welke jij zelf ook al benoemd. Eigenlijk helemaal niet te vergelijken met een Tesla welke ik weer waardeer om andere redenen. Punten zoals comfort, luxe, autonome ontwikkeling, gadget gehalte en niet te vergeten bizarre performance. Iets met appels en peren..
jeroenm83 zegt
Oei, ik zal maar minder ventileren dat ik graag snelle Audi’s rijd. Ik denk dat je het verhaal niet helemaal begreep, maar ik heb het dan misschien ook niet afdoende uitgelegd. Als ‘een’ Tesla duidelijk wil spelen, dan wil ik best meedoen. Maar die, in dit geval rode Model 3 (..) had kunnen weten dat dat geen eerlijke strijd zou worden. Ik zou überhaupt nooit iemand uitdagen, Met een RS6 daag je toch ook geen nieuwe Ferrari uit? Ik heb daar genoeg Autoblog voor gelezen. Over prijsklasse hebben we het maar niet, want niet alles wat duur is, is snel, en andersom. Maar goed, bestel ff zo’n Plaid en dan wil ik best eens in Duitsland kijken hoever we komen. Ze hebben bier bij het tankstation om het te vieren voor een van ons. Vast ook wel een laadpaal, denk ik.
Ik heb nu wel weer genoeg gereageerd. Ik denk dat je mij volkomen verkeerd inschat trouwens. Hete hangijzers hier, RS6, diesel en Tesla.
Ik zal ‘m (de Audi) ook blijven verdedigen. Schouderophalend ook, af en toe. Ik ken weinig stationwagens waarmee je bier kan halen met 300 km/h.
Appels, peren. Het zal wel. Kijk even naar de initiële post waar ik op reageerde.
jeroenm83 zegt
Ik zal het even doorgeven aan ‘de rest’….?! Volgens mij staat er precies dat ik dat niet ambieer noch doe. Ach ja. De Meern. Waar is dat, trouwens?
Ga maar gauw terug met je vrouw azijn drinken.
Sempiternal zegt
@jeroenm83 er zit een aardige rode draad in jouw reacties. Je voelt je snel aangevallen 😉.
Nergens voor nodig toch? Of toch wellicht last van wat overcompensatie..
De Meent is trouwens een straat / gebiedje in Rotterdam. Graag gedaan.
jeroenm83 zegt
Grutjes! Je meent (werkwoord-vervoeging) het ook nog.
Je kan natuurlijk elke ‘aanval’ op een door jou bewierookte auto zien als een dreiging. Ik schrijf dat ik geen stoplichtsprintjes doe, jij hebt het over ‘compensatiegedrag’, ‘al die RS-jes’, ‘rev-en’. En oja, deze parel van jouw hand wil ik graag nog even citeren :
“ Pleurt op man, ga lekker op het circuit, de lege snelweg of bij je vrouw in bed de bink uithangen.
Mij niet bellen als je om een paal gevouwen ligt ergens op de Meent.”
Tja. Kan ik hier wat aan doen? Maar je ligt vast al stiekem onder de wol te wachten op een erectie omdat er iemand op je ingaat.
Sempiternal zegt
@jeroenm83 joh wat jij wilt maatje. Ik zou toch even wat hulp gaan zoeken want dit is niet gezond.
Ik refereer naar wat petjes in de Meent in Rotterdam, m’n hele betoog gaat daarover. Ik heb het nergens over jou.
Mag toch verdorie hopen dat je dat vliegtuig met wat minder overdreven gedoe aan de grond zet.
jeroenm83 zegt
De reageer-knop bij je laatste bericht was weg. Ik plak hem hier even:
“ joh wat jij wilt maatje. Ik zou toch even wat hulp gaan zoeken want dit is niet gezond.
Ik refereer naar wat petjes in de Meent in Rotterdam, m’n hele betoog gaat daarover. Ik heb het nergens over jou.
Mag toch verdorie hopen dat je dat vliegtuig met wat minder overdreven gedoe aan de grond zet.”
Hulp zoeken…tja. Ik wist niet dat je ook medisch danwel psychologisch onderlegd was. En je woont in Rotterdam? Mocht ik er weer eens zijn met het vliegtuig, dan doen we voor jou extra reverse thrust na de landing. Geen overbodige luxe, want zolang is die baan niet daar. Gezond verstand. Maatje.
Sempiternal zegt
@jeroenm83 fijne dag Jeroen. Hopelijk schijnt ook bij jou de zon vandaag 🌞
henk123456 zegt
@jeroenm83 haha trek je niks aan van die jaloerse, zure reacties hier. Als je een performance wagen hebt en je bent er enthousiast over zijn er altijd mensen die het je niet gunnen en elk woordje dat anders geïnterpreteerd kan worden daadwerkelijk tegen je gebruiken. Geniet lekker van je RS6 en verneder die Tesla’s maar flink. Zal ze leren!
Sempiternal zegt
@henk123456 🌞
karhengst zegt
Leuk voor de kroegpraat. In de praktijk, tenzij je er een petjesmentaliteit op nahoudt, “race” je enkel bij het stoplicht wanneer het van 2 naar 1 gaat. Als de ander er tevens als een haas vandoor gaat hoef ik niet te winnen, de ander rijdt immers niet in de weg, dus doel bereikt.
100-200 is relevanter op de Autobahn. Sommige auto’s zoals de Tesla laten zich hier wel kennen. Anderen vallen door de mand vanwege luchtweerstand of bakverhoudingen.
Voor mij zou het altijd de Model 3 LR worden, het Rolls Royce principe van “genoeg” vermogen wordt hier immers ook reeds geboden.
BMWbankier zegt
Dit toont toch gewoon aan dat beide auto’s en eigenlijk alle elektrische auto’s waardeloos zijn op lange afstanden autobahn. Na 150km je accu leeg, wat een achteruitgang t.o.v. met name een dieselauto.
tinnemans zegt
@bmwbankier; Inderdaad, de range blijft lachwekkend. Als je, en dat geldt voor beide auto’s, serieuze afstanden door Duitsland moet afleggen moeten ze gewoon rechts blijven hangen. Je wilt tenslotte niet elk uur een kwartier, of langer, stilstaan.
Mijn 15 jaar oude E65 740i, dus op benzine, komt zeker 3 keer zo ver op 1 tank. En na 5 minten tanken gewoon nog een keer.
agdesigns zegt
@bmwbankier: inderdaad. We zijn met onze diesel net 1000km in een ruk naar Oostenrijk gereden (om en om gereden) met soms de cruise op 170 (hard zat). Eenmaal op bestemming even getankt en klaar… geen laad gedoe voor als nog hier voor lange ritten
kimi100 zegt
Ik heb laatst op de autobahn 230 met mijn Tesla M3 (😜) aangetikt, maar kan het niemand aanraden. Weet niet of het normaal Is maar hij zweeft alle kanten op.
flutterby zegt
@kimi100: dat is niet normaal, bij mag lag die op die snelheid nog strak op de weg en met de geluidsinstallatie op volledige potentie heb je het haast niet door.
probono zegt
@kimi100: is niet normaal. Ik heb daar in ieder geval geen last van. Misschien toch eens naar laten kijken.
geen1234 zegt
Banden misschien?
Sempiternal zegt
@kimi100 geen last van.
piebepost zegt
Dus een auto die 2x zo duur is wint van de ander. Zo zo.
Ps: Iemand Charles gezien? Het artikel is al 2 uur oud! Ik maak mij grote zorgen..
Charles Taycan 4S zegt
@piebepost, geen zorgen Piet! Zat heerlijk van het zonnetje te genieten hier!😉👍☀️
Dieseltor zegt
@Charles Taycan 4S: Jij bent een baas, Charles. Genieten van het leven, doe je goed. Laat je niet uit je tent lokken door onze medereaguurders. Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
Charles Taycan 4S zegt
@dieseltor, haha! Helemaal juist! Carpe Diem!😉👍☀️
geen1234 zegt
Ik vind persoonlijk, deze meer stijl hebben “mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens”
Charles Taycan 4S zegt
@geen1234, dat is ook een goeie!😉👍
tinnemans zegt
Wie gaat er nou naar Duitsland om naar de Mac te gaan? Echt, wat een onzin! Haal gewoon een lekkere bratwurst of currywurst.
Tip van de dag; haal die bij Maria’s Pfilze.
geen1234 zegt
Tja, kijk naar die volkstammen die op vakantie als eerste op zoek gaan naar een kfc, burger king etc. Laat staan dat ze iets lokaals proberen.
Charles Taycan 4S zegt
Leuke test mannen! Auto’s zijn niet te vergelijken qua segment en prijs, scheelt een halve ton, maar wel amusant om te zien. De Taycan sedan 4S Plus loopt ruim 250 en zit op ongeveer 3,5 sec op de 100 met Launch control. De Cross Turismo heeft altijd 4WD en het grote accupakket 93,4 kWh. Wellicht qua vergelijk beter om er een Tesla Model S Plaid naast te zetten maar die komen pas in 2022 ergens in EU begreep ik. Whatever, kies wat je leuk vind en wat de portemonnee toelaat en enjoy!😉👍
Sempiternal zegt
@charles top reactie. Aub anderen hier ook even voorbeeld aan nemen: koop wat je leuk vindt en laat anderen lekker genieten van hun auto. Azijn zeiken kunnen we veel beter doen op de overheid en COVID.
Loek zegt
@sempiternal: of… je pakt na het werken een biertje, geniet van je vrije tijd en stopt even volledig met zeiken. Geniet eens van het leven in plaats van altijd willen azijnzeiken ;)
Sempiternal zegt
@loek nog beter 😉 samen doen?
Loek zegt
@Sempiternal: kijk, dat soort aanbiedingen kan ik niet afslaan!
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, merci! Zo is het! 😉👍
jeroenm83 zegt
Goeie reactie @sempiternal! Koop wat je leuk vindt. En koop een spiegel. 😎🙈
Sempiternal zegt
@jeroenm83 Elke ochtend weer en dan denk ik. Goh. Wat een knapperd staat daar. 🌞
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, haha!😉👍
mpgc zegt
Conclusie. Porsche heeft een echte elektrische sportauto ontwikkeld en de Tesla Moel 3 is nog steeds een heel indrukwekkende elektrische sedan.
flutterby zegt
@mpgc: Exact.
frank2b zegt
De conclusie is dat een 800 voltsysteem onder belasting beter is dan een 400 voltsysteem.
Dat is aardig om in het achterhoofd te houden op het moment dat je voor een keuze staat. Als je een stadsautootje zoekt zal het je je derriere oxideren maar als je van plan bent met zware aanhangers (paardentrailertje, serieuze caravan, boot of aannemerskar) te gaan slepen dan is dit wel een dingetje. Je wilt niet terugvallen naar 60 km/u op de snelweg omdat het accupakket van je favoriete merk te warm loopt….
flutterby zegt
@frank2b: voltage heeft hier niets mee te maken. In de Taycan zit een tweede versnelling voor hoge snelheden. De Model 3 zit gewoon véél hoger in zijn toeren omdat hij niet hiervoor gemaakt is. 99% van de Model 3’s rijden toch niet in Duitsland.
Rhyo zegt
@flutterby: kijk iemand die het snapt. Heeft inderdaad met de 2e versnelling te maken.
sportabgasanlage zegt
@flutterby nee, er zit een eerste versnelling in die alleen voor launch control gebruikt wordt. Bij normaal gebruik en hoge snelheden rij je altijd in de tweede versnelling.
flutterby zegt
@sportabgasanlage: heb je een bron? Dat zou namelijk echt enorm kansloos zijn van Porsche om zelfs met een aparte versnelling die je enkel voor je launch control gebruikt niet dichter naar binnen 2s naar de 100 komt.
Tesla heeft deze tweede versnelling niet omdat het veel kosten en complexiteit met zich meebrengt en de massa het toch hooguit sporadisch gebruikt.
sportabgasanlage zegt
@flutterby alstublieft
https://www.caranddriver.com/news/amp28903274/porsche-taycan-transmission/
flutterby zegt
@sportabgasanlage: “In most driving, the Taycan runs in top gear. First-gear starts happen in Sport or Sport Plus mode; to do it in Normal, you’ll need a large accelerator input.”
Moeilijk he, lezen.. Dat is dus niet alleen launch control.. Een Tesla accelereert sneller dankzij een lagere overbrenging op de achteras. Het nadeel hiervan is dat er op hoge snelheid meer toeren gemaakt worden en meer warmte vrijkomt. De enige juiste keuze voor een massaproductie auto. Voor de Taycan is deze versnelling óók de juiste keuze omdat zij veel meer deze markt aanspreken.
sportabgasanlage zegt
Doe niet zo agressief joh.
Ik blijf erbij, normaal rij je dus altijd in de tweede versnelling. De eerste is alleen om snel naar 100 te accelereren. Punt.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, @sportabgasanlage, heren heren! Rustig! Meerendeel van de tijd rijd ik in Normal of Range Mode, dan rijdt je dus relaxed in de 2e versnelling. Tenzij je bij Normal Mode volgas geeft dan gaat hij ook naar 1. In Sport rijdt hij eerst in 1 en schakelt rond 130 kmu naar 2. Bij Launch Control vertrek je uiteraard in 1 en heb je bij de 4S Plus Battery het volle vermogen beschikbaar 571 pk… althans volgens opgave van Porsche die vrij behoudend zijn met hun opgaves, meestal levert een Porsche in de praktijk meer… voorbeeld acceleratie 4S Plus sedan, 0-100 opgegeven 4.0 sec. In praktijk rond 3.5 sec echt loeisnel! 😉 Porsche maakt dus keuzes om lange tijd topprestaties te kunnen leveren, en het resultaat kun je in het filmpje zien.👌
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: Porsche kent zijn doelgroep en Tesla ook.
frank2b zegt
@flutterby: Zeker wel, want P = U * I. Hoe hoger U hoe lager I. Dus bij een verdubbeling van de spanning halveert de stroomsterkte en daarmee dus de warmteontwikkeling. Want de warmteontwikkeling in de accu wordt bepaald ook door P = I x I x R waarbij R=de weerstand van de accu. Een dubbele I geeft een kwadratische toename van warmteontwikkeling in de accu.
Het is niet zo lastig allemaal. De warmteontwikkeling heeft dus helemaal niets te maken met versnellingen en toerentallen maar alleen met de stroomsterkte en gehanteerde spanning.
billymobiel zegt
Een systeem van 800 volt is alleen zinvol om sneller te laden of ineens veel vermogen te leveren. Voor het trekken van een aanhanger is veel vermogen ineens niet zinvol nog verstandig.
frank2b zegt
Je hebt dan veel vermogen nodig over langere tijd, zeker als je bijvoorbeeld een zeer lange oplopende snelweg neemt (Zwitserland). Dan wil je liever een aandrijving op 800V dan 400V in je voertuig hebben. Ik reken het nogmaals voor:
P = U * I. Hoe hoger U hoe lager I. Dus bij een verdubbeling van de spanning halveert de stroomsterkte en daarmee dus de warmteontwikkeling. Want de warmteontwikkeling inde accu wordt bepaald ook door P = I x I x R waarbij R=de weerstand van de accu. Een dubbele I geeft kwadratisch keer zo veel; warmteontwikkeling in de accu.
Wat je wilt is dat je accu ook over langere tijd onder hoge belasting koel blijft. Om dat te bereiken moet je de stroomsterkte zo laag mogelijk houden.
donstorm zegt
De Tesla heeft simpelweg een lager maximaal *continue* vermogen. Het accupakket en het systeem wordt te warm. De koeling is niet op orde, het systeem moet teveel stroom verwerken. Je ziet het ook met de Tesla SR+, dat ding zakt ook af naar 180 kph of zelfs lager wanneer je gaat knallen op de Autobahn. De cijfers bij Tesla zijn meer piekvermogens die geen relatie hebben met continue afneembaar vermogen, dat ligt een stuk lager.
sportabgasanlage zegt
*continu vermogen, niet continue.
Sempiternal zegt
@donstorm Exact. deze test is natuurlijk ook niet echt een vergelijking, maar misschien daarom juist wel om te laten zien wat de Porsche engineers zo goed hebben gedaan…
..en de Tesla engineers inmiddels ook met de Plaid. Benieuwd naar dat filmpje hier zo straks!
tinnemans zegt
@donstorm; En juist daarom is dit wel een goede test. De cijfertjes bij Tesla lijken fantastisch, zolang je dat vermogen maar niet in de praktijk wilt gebruiken.
Er zijn best veel Tesla rijders die trots vertellen dat ze een M3 voor kunnen blijven en gewoon niet doorhebben dat in de praktijk het ze niet zal lukken om een 320i een kwartier voor te blijven op de Autobahn. Of een Fiat Multipla met moeite een uur omdat de batterijtjes dan moe worden.
Als ik in Duitsland ben rij ik zelden (lang) boven de 200, maar ik vind het toch best fijn om met het verkeer mee te kunnen komen en gedurende lange tijd iets tussen de 160 en 180 te kunnen rijden. Dan schiet je tenminste een beetje op tussen alle Baustellen.
Sempiternal zegt
@tinnemans Je snijdt best een interessant punt aan.
Het is mij nog nooit opgevallen, maar ik rijd ook niet zo heel lang 200 km/u achtereen: soms ben ik een boefje ‘s avonds over de A4 maar met 200 km/u heb je mijn woonwerkverkeer in een kwartiertje afgeraffeld.
Misschien toch maar eens richting Duitsland om het zelf te evenaren.. door COVID niet echt die kant op geweest.
tinnemans zegt
@sempiternal; ik ben de afgelopen anderhalf jaar maar 3 keer op kantoor geweest. Mijn woonwerkverkeer bestaat uit de trap aflopen.
Ik ben dit jaar wel een paar keer in Duitsland geweest. Laatst nog even heen en weer naar vliegveld Dusseldorf om 2 tieners af te leveren. 600km in 4.5 uur, incluis een stuk Nederland, omleidingen, teveel baustellen, een stukje Ruhrgebied met restricties en een boete van €30,- ;)
Gelukkig hoefde ik onderweg niet te tanken.
Sempiternal zegt
@tinnemans hoe hou je het uit mbt dat thuiswerken ! Ik ben echt blij dat ik weer m’n 3dagelijkse ritjes naar kantoor heb.
Die 4.5u ga ik never nooit redden, that’s for sure 😉.
tinnemans zegt
@semptiternal; Ach, ik chat/app al sinds 1989 of 1990, en ook op m’n werk gebruikten we Slack veel om regels code, linkjes etc heen en weer te sturen. Het kost me gewoon weinig moeite. Dat de mensen in m’n team(pje) het ook goed doen op thuiswerken maakt het nog gemakkelijker.
Ik vind het wel fijn dat m’n auto langer door kan gaan dan ik. Op vakantie rij ik de 1e etappe graag 5 uur door, als het verkeer het toelaat en ik niet afgedraaid raak in een file. Die 5 uur lijkt lang, maar in een 7 lukt me dat probleemloos. In de 325i die ik hiervoor had ging dat veel minder goed. En op weg door Frankrijk hoef ik dan nog niet eens te tanken, dat komt pas bij de 2e stop, die ik dan wel gewoon na 2 a 2.5 uur doe.
Ik woon in het noorden en ik zou het vreselijk irritant vinden als de auto me door de range tegenwerkt om ‘op tijd’ voorbij Antwerpen en Lille te komen. Sta je aan de laadpaal en hoor je StuBru elke 5 minuten een update geven over de file bij St.Job in ’t Goor. Bleegh.
allesmetturbo zegt
Beetje punto sporting vergelijken met giulia Q op deze manier..
bmwfe zegt
Even los van de prijs zie je hier duidelijk het enorme kwaliteitsverschil. Ik heb al heel wat ice auto’s gehad en ook hele snelle; geen van deze zakte terug in snelheid, ook niet als de tank haast leeg is. Je ziet bij Porsche duidelijk dat men het beter voor elkaar dan bij Tesla. Veel geblaat, weinig wol.
bmwfe zegt
@bmwfe: voor elkaar heeft
Redrum zegt
@rubenpriest op dat kenteken zou een M3 LR geregistreerd staan…..niet dat het zoveel uitmaakt maar …
mattraket zegt
Nou, dat maakt best een hoop uit. Zou zelfs tot een rechtzetting in het artikel moeten leiden.
Redrum zegt
Ja, maar je begrijpt dat deze test uitgevoerd door “wij hebben toch nooit iets goed te zeggen over Tesla”autoblog maar een doel heeft en dus ook best enkel als amusement moet worden bekeken.😅…(waar ze dan wel weer uiterst goed in zijn)
Wel een gemiste kans, er valt zoveel over dit bedrijf te melden en de zaken waarmee ze bezig zijn.
Het viel inderdaad op dat de type aanduiding van de Tesla nooit in beeld komt tov de Porsche. Langs de andere kant zag ik wel de rode remschoenen…..op de spoiler heb ik niet gelet…
Sempiternal zegt
@mattraket @redrum2 kenteken hoort gewoon bij een performance: Op 0:29sec XT-175-G inclusief zo’n verschrikkelijk “1-tje”
.
Het is wel een oudje van de 1e lichting in NL, met veel km (wellicht?). Nieuwe heeft andere accu en warmtepomp natuurlijk.
Redrum zegt
Thanks, ik zie net inderdaad ook dat er wel meer performance modellen op kentekencheck.nl als “LR” te boek staan. Eentje die ik vond via google images werd dan weer wel correct beschreven.
Sempiternal zegt
@mattraket @redrum2 verder eens. Mompelt iets met brood en spelen voor het volk.