• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche levert platform voor VW sportwagens

Auteur: Dennis, gepost 26 augustus 2010 om 08:51 – 42 Reacties

Afbeelding Porsche levert platform voor VW sportwagensAfbeelding Porsche levert platform voor VW sportwagensAfbeelding Porsche levert platform voor VW sportwagensAfbeelding Porsche levert platform voor VW sportwagensAfbeelding Porsche levert platform voor VW sportwagensAfbeelding Porsche levert platform voor VW sportwagensAfbeelding Porsche levert platform voor VW sportwagensAfbeelding Porsche levert platform voor VW sportwagens

Volkswagen Bluesport Concept
Toen Volkswagen vorig jaar het Bluesport Concept presenteerde, rees direct vraag wat de bedoeling hiervan was. Al snel werd duidelijk dat Volkswagen een serieuze ambitie heeft om een leuke sportwagen te bouwen, maar dan niet in z’n eentje, want dat zou een te dure businesscase worden. Het zou een samenwerking met Audi of Porsche moeten worden. Volkswagen heeft voor z’n plannen, zoals verwacht, nu een partner gevonden in Porsche, waarvan het 49,9 procent van de aandelen bezit.

Porsche ontwikkelt momenteel een zogenaamd “Modular Standard Platform” voor o.a. de Cayenne, Panamera en Bentley. Hierbij wordt de motor direct boven de voorste as geplaatst en kan zowel in de lengte als in de breedte worden gemonteerd. De flexibiliteit van dit platform maakt het uitstekend geschikt voor Volkswagen. Met dit platform ligt Volkswagen naar eigen zeggen in één keer jaren voor op de concurrentie. Het is verder nog onduidelijk wat voor sportief Volkswagen model als eerste op dit platform gebouwd zal worden en wanneer we dat model mogen verwachten. Een doorontwikkeling van het Bluesport Concept ligt meest voor de hand. To be continued… (via: automobilwoche)

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: Jay Leno en Ford’s nieuwe M3 killer
Volgend bericht: Range Rover Evoque met Ford EcoBoost 4-pitter »

Lees Interacties

Reacties

  1. GOD zegt

    26 augustus 2010 om 08:54

    “Met dit platform ligt Volkswagen naar eigen zeggen in één keer jaren voor op de concurrentie”

    Die snap ik ff niet.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      26 augustus 2010 om 09:02

      @GOD: het niet snappen en het niet geloven is iets anders.

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      26 augustus 2010 om 10:16

      Met een platform voor een Bentley, panamera, cayenne een soort mx5 concurrent bouwen? Tff that one! 1500kg minimaal en de motor OP de vooras ipv erachter… het lijkt Audi wel. En de bluesport had nog wel een middenmotor en zou onder de 1200kg zitten…. Wat een stapel geklets….
      @dennis: benieuwd wie dit gerucht heeft verzonnen. Een stagiar bij VW Pr misschien?

      Login om te reageren
  2. gedwongenleaser zegt

    26 augustus 2010 om 08:55

    Ik vind dit toch echt de coolste VW ooit (met gesloten kap alleen iets minder qua lijnen). Tenminste… zoals die er hier boven uit ziet, mocht deze op de markt worden gebracht zal er wel weer de standaard VW-neus op worden geplakt en das toch wel weer erg jammer!

    Login om te reageren
  3. Dennis zegt

    26 augustus 2010 om 08:57

    @GOD: Wat snap je niet?

    Doordat Volkswagen niet zelf eerst een heel nieuw platform hoeft te ontwikkelen (dit heeft Porsche al voor ze gedaan), meent men een forse voorsprong te hebben op de concurrentie die mogelijk zelf nog wel eerst een nieuw platform moeten ontwikkelen.

    Login om te reageren
    • gedwongenleaser zegt

      26 augustus 2010 om 09:01

      @Dennis: De winst zit hem niet met name in het feit dat porsche al een platform heeft maar meer in het feit dat dit platform zo flexibel inzetbaar is en je dus in één klap een platform hebt voor meerdere modellen!

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        26 augustus 2010 om 09:18

        @gedwongenleaser: Je kan het een beetje vergelijken met de productie van medicatie… het kost heel veel geld om dit te ontwikkelen, en vrij weinig in het produceren. Door het gebruik van het platform vallen deze hoge vaste ontwikkelingskosten weg en hoeft Volkswagen zich slechts bezig te houden met de bouw ervan. Het is zelfs zo dat, als deze wagen een flop, dat dit geen grote ramp is voor VW omdat ze niet verplicht zijn om aan veel schaalvergroting te werken om hun gezonken vaste kosten terug te winnen. Het punt dat jij aanhaalt dat ze dit kunnen gebruiken voor meerdere modellen heet scopeproductie, in dit geval minder belangrijk dan de schaalvoordelen van VW (Ik kan de tekst nog nerdiër maken met een grafiekje, maar ik zal dat maar zo laten :D)

        Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    26 augustus 2010 om 08:58

    Wat heeft het platform van de toekomstige Cayenne-Panamera en Bentley hiermee van doen?
    Het zijn alle 3 wagens die onderhand een dikke meter groter zijn dan de afgebeelde wagen van VW.

    Het idee overigens om de motor dwars en in de lengte richting te kunnen plaatsen is wel een zeer sterk punt.

    Login om te reageren
  5. xilver zegt

    26 augustus 2010 om 09:08

    Is een beetje zoals de Phaeton… Het zal wel een hele goed wagen worden, net als de Phaeton…maar waarom een sportwagen van VW kopen als je net zo goed een Duitse premiumvariant kan kopen (als de prijzen toch gelijk lopen). Net zoals de Phaeton… waarom zou je die kopen als je net zo goed een A8/7-serie of S-klasse kan kopen en die prijzen lopen gelijk (204k voor een Phaeton W12)

    Login om te reageren
  6. Dennis zegt

    26 augustus 2010 om 09:09

    @gedwongenleaser: Ja, dat ook natuurlijk. Echter, het ontwikkelen van een goed platform vergt in de eerste plaats een forse investering in tijd en dus geld. Hoe snel je dat daarna weer terugverdient is afhankelijk van hoe flexibel het platform inzetbaar is én hoe vaak het daadwerkelijk ingezet zal worden. Voor Volkswagen zit een groot stuk van de winst in het feit dat Porsche dit belangrijke stukje research al heeft gedaan.

    Login om te reageren
  7. Laue zegt

    26 augustus 2010 om 09:29

    Die bluesport kan ik wel waarderen. qua design niet veel bijzonders maar een betaalbare roadster, diesel, RWD is een leuke combinatie.

    Login om te reageren
  8. Neal zegt

    26 augustus 2010 om 09:31

    zolang het maar achterwiel aangedreven is zodat VW voor één keer enes een ‘echte’ (sport) auto maakt

    Login om te reageren
  9. Mr.X. zegt

    26 augustus 2010 om 09:31

    Het mooie van dit platform is dat het modulair is….
    Je kan het dus maken zoals je wilt, een basis die uit te breiden is met verschillende componenten en layouts. 2wd, 4wd, handbak, automaat, v6, 6in lijn, v8 etc etc…..

    Login om te reageren
  10. anonymous coward zegt

    26 augustus 2010 om 09:34

    ik had toch begrepen dat de bluesport een middenmotor zou krijgen, en zn platform nu dus mogelijk zou gaan delen met een nieuwe instap-porsche onder de boxster..

    wat heeft dit panamera platform daar nu mee te maken?

    Login om te reageren
  11. super458 zegt

    26 augustus 2010 om 09:57

    Dit topic maakt een kans om het langste gemiddelde te halen, dus ik doe ff mee.

    Ik snap niet echt waarvoor VW het Panamera platform voor een sportwagen nodig heeft, of er moet een Pheaton R komen. Het Boxsterplatform kunnen ze wel gebruiken voor dat Bluesportdinges. Met het Cayenne platform heeft Bentley niks te maken en VW heeft al de Touareg op dit platform.

    Login om te reageren
  12. Simpson zegt

    26 augustus 2010 om 10:03

    super485: misschien een crossphaeton? :mrgreen:

    VW kan vanalles met één enkel platform, kijk maar eens wat er allemaal op het golf platform rondkachelt.

    Login om te reageren
  13. Barnevelder zegt

    26 augustus 2010 om 10:43

    Neeeee… Laat Porsche niet ook ten onder gaan aan de eensgezindheidsworst van VW.:( Porsche moet zijn eigen sportagens bouwen en eer ‘exclusief’ worden….

    Login om te reageren
  14. Vincenzo zegt

    26 augustus 2010 om 10:53

    Gelukkig staat erbij naar eigen zeggen…niemand anders zal het zeggen.

    Login om te reageren
  15. GOD zegt

    26 augustus 2010 om 11:33

    @ Dennis

    Er ooit wel eens bij nagedacht dat de concurentie al jaren voorsprong heeft en die platformen al jaren lang hebben gemaakt. een sportwagen is niet iets nieuws bedacht door VW.

    Login om te reageren
  16. Geert Schoots zegt

    26 augustus 2010 om 11:42

    Misschien dat Volkswagen met een nieuwe Corrado komt…

    Login om te reageren
  17. P@trick zegt

    26 augustus 2010 om 11:43

    Ik koop dat geinige karretje toch liever als er het Porsche logo op zit ipv Volkswagen/Audi!!!

    Login om te reageren
  18. Jokkebrok zegt

    26 augustus 2010 om 11:48

    Best gaaf karretje, en slim bekeken!

    Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    26 augustus 2010 om 12:02

    Tof karretje maar de MR2 en de MG (T)F waren dat ook en echt zo’n succes zijn ze ook niet geworden.

    Login om te reageren
  20. As_long_as_it_is_fast zegt

    26 augustus 2010 om 12:03

    Vind em idd leuk uitzien, lijkt wel sterk op de TT maar eindelijk een ander logo. En hij ziet er beter uit vind ik.. Nu nog een leuke motor d’r in. 350pk, moet lukken… :D

    Login om te reageren
  21. Reaguurder zegt

    26 augustus 2010 om 12:21

    Doet me heel sterk denken aan de honda s2000

    Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    26 augustus 2010 om 12:41

    Als China 1 voordeel heeft voor de VW-liefhebber, dan is het wel dat VW het kan wagen om niche-modellen te maken waar anders nooit sprake van zou zijn.

    Zoals de Phaeton, iedereen zegt dan wel dat het een flop is, maar er komt zeker een nieuwe, desnoods voor China alleen. En sportwagentjes zullen ze daar ook wel kwijtraken, dus tegen 2012 is die er ook.
    Misschien straks nog een pick-up of zo…

    Login om te reageren
    • Reaguurder zegt

      26 augustus 2010 om 12:50

      @Esprit_de_Flandre:
      Is er al

      Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      26 augustus 2010 om 13:26

      @Esprit_de_Flandre:
      de Phaeton is beslist gee flop.
      In het verre Oosten is de Volkswagen naam cooler dan die van Audi.
      In Singapore, Taiwan en Hing Kong sterft het van de Phaetons.

      Login om te reageren
  23. Dennis @ Postalgold zegt

    26 augustus 2010 om 12:57

    ik vind al die nieuwe sportieve auto’s zoals deze een hele fijne uitbreiding op de Nederlandse wegen, maar ik vraag me af hoeveel je er echt van te zien krijgen. Hoeveel mensen hebben er nou echt geld voor over om een sportauto erbij te nemen? Zijn deze modellen (zoald de peugeot rcz) echt bedoeld om aan een bepaalde vraag in de markt te voldoen, of deze te creëren. Of zijn het meer eyecatchers die merken als VW of Peugeot een beter imago moeten opleveren?

    Login om te reageren
  24. de sjonnies zegt

    26 augustus 2010 om 13:24

    Hebben ze in 1970 al eens geprobeerd met de VW-Porsche 914, was toen ook al een doodgeboren kindje, bijnaam van die auto was VoPo (naar de oude Oostduitse Volks Polizei)

    Auto werd niet door Porsche rijders gekocht en zeker niet door Volkswagen rijders (die zijn iets te traditioneel)
    Auto werd eigenlijk door niemand gekocht omdat de mix van de twee merken een lelijk bastaard kindje had opgeleverd
    Dit ondanks het feit dat de 2 liter 6 cilinder boxer een geweldenaar was in zijn klasse.

    Login om te reageren
  25. jack_abarth zegt

    26 augustus 2010 om 13:41

    @de sjonnies,

    Dat VoPo, stond dat niet voor Volkswagen-Porsche?

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      26 augustus 2010 om 18:11

      @jack_abarth:
      Yep, maar ’t was ook een Duits grapje dat naar de VolksPolizei verwees.
      Ook Duitsers hebben humor…..

      Login om te reageren
  26. Pallas zegt

    26 augustus 2010 om 14:55

    ) Deze dus, best leuk. Diet me denken aan Fiat X/91

    Login om te reageren
  27. Pallas zegt

    26 augustus 2010 om 14:56

    X1/9 dan.

    Login om te reageren
  28. bmw_tuning zegt

    26 augustus 2010 om 15:03

    Niet verkeerd? Makenn met die handel zou ik zeggen haha

    Login om te reageren
  29. QQQQQ zegt

    26 augustus 2010 om 17:00

    VW R8 boxter

    Login om te reageren
  30. Atenza zegt

    26 augustus 2010 om 17:28

    “maar dan niet in z’n eentje, want dat zou een te dure businesscase worden”

    Matig voor zo’n groot concern dan.. Honda (S2000) en Mazda (MX-5/RX-8) bv kunnen dat toch ook?

    Login om te reageren
  31. SVEN zegt

    26 augustus 2010 om 18:02

    Boring , Volkswagen TT ofwa ??

    Kunnen die mannen nu is echts niks spannends uitbrengen?

    Login om te reageren
  32. Hupke zegt

    26 augustus 2010 om 19:13

    Is al eens gebeurt (bij het zien van die X1/9 kwam ik er terug op) alleen heeft Porsche hem toen uitgebracht.
    Niet echt m’n droomwagen maar iemand bij ons in de straat zweert erbij, heeft er veel van die.

    Login om te reageren
  33. Dimglor zegt

    26 augustus 2010 om 20:27

    Mja waarom niet.. Kosten drukken.. is wel degelijk belangrijk ;)

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    26 augustus 2010 om 21:28

    Geezus… is er echt niemand die op dit artikel geklikt heeft, die ff nadenkt?

    Wat past hier niet? Bentley, Panamera, Cayenne, Mx5 concurrent met middenmotor…………
    Ehm? Hallo? Iemand thuis?

    Login om te reageren
  35. BananaFlip zegt

    26 augustus 2010 om 21:35

    Ah, het wordt tijd voor een Phaeton R60!

    Wel goed dat ze Porsche erop zetten want dan zal het zeer waarschijnlijk foutloos rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North