Voor deze Porsche Macan Turbo begon het jaar niet heel super vanochtend in Zevenaar.
Zo zit je nog even de laatste sloffe oliebollen weg te werken met extra veel poedersuiker, zo lig je op je dak in een sloot. Dat laatste overkwam in ieder geval vanochtend een bestuurder van een dikke Porsjjjj in het Gelderse Zevenaar. Het betreft in dit geval een Porsche Macan Turbo van voor de facelift, met de overvierkante 3.6 liter grote zespitter die 400 pk levert onder de kap.
Macan verliest de grip
Hoe het voorval precies heeft plaats kunnen vinden is onduidelijk. De Porsche acceleerde waarschijnlijk uit de bebouwde kom met iets teveel verve. Het is verleidelijk natuurlijk met een beetje power en vierwielaandrijving. Maar gezien het eindresultaat blijkt de hoeveelheid grip van de banden kennelijk toch wat overschat.
De auto vloog met de verkeerde kant naar boven door een hekwerk heen en kwam tot stilstand in een sloot. Door de apart gevormde huizen op de achtergrond, lijkt de Macan net een slachtoffer die bij een ouderwetse veldslag is achtergebleven na het bestormen van een burcht. De Macan zal echter niet meer zoveel bestormen verder, want naar verluidt is de auto total loss.
Deuken
De bestuurder van de Porsche is gelukkig wel zonder deuken uitgestapt, los van die in zijn ego natuurlijk. En wellicht die in zijn portemonnee, afhankelijk van hoe lang de verzekeraar dit jaar vasthoudt aan goede voornemens. Alcohol en drugs waren in ieder geval niet in het spel, dus dat spreekt ook wat dat betreft in ieder geval in het voordeel van de brokkenpiloot. Waarvan akte.
Image-Credit: Roland Heitink van Persbureau Heitink
Charles Taycan 4S zegt
Oeps! Shit happens!
SpiderIV zegt
Ronduit beroerde terreineigenschappen deze SUV, snap ook niet dat bestuurder dat wilde testen.
werf76 zegt
“Echt waar agent, ik hield me netjes aan de snelheid, echt waar!!”
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het is gissen naar de exacte oorzaak natuurlijk, maar het feit dat de rechter voorband er finaal afligt doet vermoeden dat sprake was van een klapband. Hoe hoger de snelheid hoe erger de crash natuurlijk.
hehe zegt
@F36GC: dat is links als je de auto omdraait :-)
Is natuurlijk maar de vraag of dat de oorzaak was van het ongeval of een gevolg
bbfix zegt
Zien er uit als Vredestein Snowtrac 5… dus of te veel snelheid of een klapband☺️ wil nog wel eens gebeuren met de huidige tevredesteintjes… lucht tussen de rubberlagen
willeme zegt
@bbfix: hebben geen N-codering, toch?
bbfix zegt
@willeme: Dat weerhoudt menigeen niet om ze toch te monteren..
knapzuur zegt
Daarvoor stelt de Porsche dealer toch een mooi piepertje voor je in? Althans dat zat zelfs op een 2010 Skoda Octavia.. niet dat je gaspedaal dan ineens stopt of je motor inhoud.. maar toch?
bbfix zegt
@knapzuur: je bedoelt voor je bandenspanning? Als je een band monteert met dezelfde maat, maar zonder N-codering(Porsche) dan zal er niks veranderen. Bandenspanning resetten en gaan. Of het zo hoort is een tweede😉
Variomatic zegt
@bbfix: wat dacht je van standaard produkteigenschap van iedere SUV? Te hoog zwaartepunt = koprol bij extreme stuuruitslag.
bbfix zegt
@variomatic: oftewel, te hoge snelheid…
Variomatic zegt
@bbfix: voor een SUV wel ja, met een normale auto had ie het misschien nog wel op de weg kunnen houden. Veel SUF rijders realiseren zich dat niet..
tuuff zegt
@bbfix: Praat geen onzin…
bbfix zegt
@tuuff: ik was vrij serieus met mijn antwoord. Graag hoor ik van je waarom ik onzin praat.
hotze zegt
Zal wel ironisch bedoeld zijn…
bbfix zegt
@hotze: dan snap ik de ironie niet denk ik😬
tuuff zegt
Dit is over duidelijk geen Vredestein Snowtrac 5. Het profiel komt totaal niet overeen (V-profiel zie je wel meer in winterbandenland) en als belangrijkste, de Snowtrac 5 is helemaal niet beschikbaar voor dit segment… Volgens mij heeft dit wiel zich (dwars) ingegraven, is hierbij de band van de velg gedrukt en is de auto hierbij omgeslagen.
bbfix zegt
@tuuff: kijk, een gedegen onderbouwing. Klinkt in mijn oren wat vriendelijker dan: praat geen onzin… ik had er even niet bij stil gestaan dat ze voor de suv’s een andere band hebben, maar dat klopt inderdaad. De problemen die ze hebben met banden zijn namelijk geen onzin, maar ronduit gevaarlijk.
tuuff zegt
Heb je daar dan ook een onderbouwing voor? Om willekeurige banden aan te zien voor Vredestein banden en dan ook nog eens direct de oorzaak menen te weten was mijn grootste reden om je reactie als “onzin” af te doen. Wellicht wat “harde” bewoording maar sta er nog wel steeds achter..
bbfix zegt
@tuuff: een klapband en daarna ondersteboven in een greppel belanden vind ik persoonlijk een logisch gevolg. Dus lijkt me geen onzin. Of het klopt in dit geval, geen idee. En Vredesteins hebben een boel problemen gehad afgelopen periode, en ik meende het profiel te herkennen. En nu ga ik slapen voordat ik morgenochtend zelf in een greppel lig..
dhrr zegt
Dacht zeker dat hij F1 coureur zijn. Kansloze Porsche kneus zonde van hekwerk.
mashell zegt
Jij oordeelt wel heel snel. Voor het zelfde geld moest de bestuurder (m/v/d) uitwijken voor iets. Een losgeslagen kleuterklas of een wild overstekende intensive care verpleegkundige of een oud omaatje met de elektrische fiets op standje tour de France bijvoorbeeld.
SpiderIV zegt
Yep kan.
Al is zoveel schade best knap als je niet te hard gereden hebt …………..
mashell zegt
Als je met 50 de greppel in gaat en je rolt over de kop dan ziet het er ongeveer zo uit als op de foto’s.
SpiderIV zegt
Dan kom je niet op die afstand van de weg terecht.
Maar deze brave keurige nette bestuurder zal het allemaal heel netjes gedaan hebben en wat pech hebben gehad. Goed voor de auto handel zullen we maar zeggen.
Janalleman zegt
Maar waarom is van rechtsvoor als enige de hele band van de velg af? Dat is wel apart, lijkt inderdaad wel dat er een klapband ofso was dan
Johanneke zegt
Ik kom regelmatig in zevenaar. Ze hebben daar de weg aangepast, je had eerst een rotonde, en dan 80km weg, nu is het stoplicht, en daarna een snelle links – rechts met blokken beton ernaast aan de rechterkant, en dan de 80km weg. Je mag bij die korte bochten 50, met droog wegdek is echt het maximale wat je daar kan doen rond de 80.
Ik ben vooral blij dat er geen tegenligger in het spel is geweest. De auto ligt nl links van de weg in de sloot.
dhrr zegt
@Johanneke: Klopt tegenligger gelukkig niet anders haddende hulpdiensten ze bij elkaar kunnen vegen.
bpc zegt
Erg vlakke onderkant voor een suv, had zo van een sportwagen kunnen zijn
shibby zegt
Hopen dat de Porsche nog valt te Macan
volt zegt
https://www.spelling.nu/nl/imiteren
rfocus zegt
Ja, en hij of zij reed tegen één knot wilg. Hoop dat de bestuurder of ster er goed vanaf komt.
Baroen zegt
Nou én? Er rijden zo veel auto’s tegen bomen. Dit keer een oerlelijke…
mashell zegt
@baroen: nou doe je de knotwilg te kort. Die kunnen ook heel mooi zijn.
giel zegt
Denk dat ie moest uitwijken voor wat levensmoede 14 jarige spotters
knapzuur zegt
“Alcohol en drugs waren in ieder geval niet in het spel, dus dat spreekt ook wat dat betreft in ieder geval in het voordeel van de brokkenpiloot.”
Het waren betere excuses geweest voor een crash al deze.. HOE DAN?!