• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Macan, zo gaat de Cajun heten

Auteur: ricardo, gepost 16 februari 2012 om 14:05 – 48 Reacties

Porsche Macan

En we hebben beeld van de baby-Cayenne. De langverwachte tweede SUV van Porsche gaat dus niet als Cajun door het leven, maar zal de naam ‘Macan’ meekrijgen.

Macan, een naam die is afgeleid van Indonesische woord voor tijger. Porsche vond dat schijnbaar heel erg bij hun nieuwste SUV passen, en dus rolt de auto vanaf 2013 met deze naam vanaf de productieband in Leipzig. Daar gooien ze overigens 500 miljoen euro tegenaan om de fabriek uit te breiden voor Porsche’s variant van de Audi Q5. Daar deelt ‘ie immers het platform mee.

Een eerste videoteaser van de Macan staat op Autojunk. Wat het is? Twijfelachtig, maar we houden het op een bewegende motivational poster. De vrijgegeven schets van de Macan vind je hier in het groot.

UPDATE: En hier een schets van de laatste generatie Cayenne ter vergelijking. Is die tekenaar soms in Ingolstadt woonachtig?

Second gen Cayenne

Ook interessant!

  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Porsche Macan krijgt alweer zijn tweede facelift
    Porsche Macan krijgt alweer zijn tweede facelift
  • Video - Porsche Macan hangt over het randje
  • Twee generaties Macan
    Twee generaties Macan tegelijk voor 2 jaar

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

cajun, macan, Porsche, SUV

Vorig bericht: « 666pk voor de McLaren MP4-12C van Wheelsandmore
Volgend bericht: Turkse weg wordt auto-glijbaan [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. agera zegt

    16 februari 2012 om 14:08

    Cajun was beter geweest aangezien zijn grote broer Cayenne heeft en logischer als de kleine broertje van de Panamera Pajun gaat heten.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 februari 2012 om 18:28

      @agera: En waarom zou die mini-Panamera eigenlijk Pajun heten? Is dat niet een naam die uitgevonden werd ook een autojourno/blogger, om de link te leggen met de naam Cajun die toen ook (foutief) de ronde deed?

      Login om te reageren
      • agera zegt

        18 februari 2012 om 20:01

        @Esprit_de_Flandre: Ik heb het ook een keer een Duits autoblad gelezen vandaar, maar vond wel een logische benaming en blijft makkelijk in je hoofd hangen.
        -PP (Panamera, Pajun)
        -CC (Cayenne, Cajun)

        Login om te reageren
  2. Vreddy_B zegt

    16 februari 2012 om 14:09

    Porsche wordt dus straks de Audi onder sportwagens. in elke markt vertegenwoordigd met 80 verschillende (dezelfde) modellen.

    Login om te reageren
    • agera zegt

      16 februari 2012 om 14:11

      @Vreddy_B: Als Porsche komt met auto’s als de 911, Panamera, Cayenne en de Cayman heeft niemand er op wat tegen.

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      16 februari 2012 om 14:14

      @Vreddy_B: Je moet niet vergeten dat een Porsche wel altijd als een Porsche blijft rijden.. Zoals een 1-serie ook gewoon als een BMW rijdt.

      Login om te reageren
      • Vreddy_B zegt

        16 februari 2012 om 14:41

        @kaasboerin:

        Dat snap ik ook wel. Maar de exclusiviteit van het Porsche rijden wordt wel minder. Ik snap het ook wel. Vind het alleen jammer. Maar als er markt voor is, moeten ze het zeker doen.

        Vergelijking met BMW is anders. Dat is geen exclusieve auto. Iedereen kan (tweedehands) een BMW rijden. Bij Porsche ligt dat toch anders, ook tweedehands als je de 944 even buiten beschouwing houdt.

        Login om te reageren
        • brian112 zegt

          16 februari 2012 om 16:13

          @Vreddy_B: je punt slaat niet echt ergens op om eerlijk te zijn.
          Porsche heeft al jaren 10.0000en soorten 911 modellen.
          Maar als ze dan hun line-up veranderen met een compleet ander model is het opeens imago-verpesting?

          Zolang ze maar dezelfde diepheid in hun huidige modellen houden, kan een extra breed assortiment nooit kwaad.
          Porsche is nooit zo exclusief geweest als sommige andere supercars, kijk maar bij menig grote stad, stikt er van de 911’s.

          Login om te reageren
          • Vreddy_B zegt

            16 februari 2012 om 17:18

            @brian112:

            Hoezo slaat mijn punt nergens op. Porsche heeft helemaal geen 10.000 verschillende modellen. 911 is het zelfde model alleen zijn daar in verschillende uitvoeringen.

            Dit gaat toch om compleet andere modellen? Ik vind dat Porsche zijn exclusiviteit als merk verliest. Dat mag ik toch vinden? Dankjewel.

            Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      16 februari 2012 om 15:43

      @Vreddy_B: de VOLKSwagen onder de sportauto’s he… Voor volkse mensen met geld.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        16 februari 2012 om 15:51

        @Svenska_Aeroplan_AB: Onzin.

        Login om te reageren
  3. masterstig zegt

    16 februari 2012 om 14:10

    Het lijkt gewoon een platgeslagen Cayenne, kijk vooral naar die lichten, die zijn bijna hetzelfde als de Cayenne, alleen wat platter.

    Login om te reageren
  4. Simpson zegt

    16 februari 2012 om 14:16

    Spreek je het dan ook uit als Matjan of toch als Makkan, zoals bij bijvoorbeeld de kaaiman en de kayenne?

    Login om te reageren
  5. meneersander zegt

    16 februari 2012 om 14:23

    Lijkt me een hele strakke Cayenne!

    Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    16 februari 2012 om 14:24

    Lijkt me sterk dat ie het onderstel deelt met de Q5. Ja, met de Q5-RS misschien. Maar eerder het platform…
    -edit: belangrijk verschil, is aangepast-

    Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    16 februari 2012 om 14:27

    Speciaal voor de Russische markt… de Balkan.

    Login om te reageren
  8. MAB zegt

    16 februari 2012 om 14:32

    ik denk dat ik dan toch liever een RR evoque heb. dat is de concurrent dan toch?

    Login om te reageren
  9. brennie-1994 zegt

    16 februari 2012 om 14:35

    Vergeug me op de officiele versie ziet er mooi uit

    Login om te reageren
  10. vottek zegt

    16 februari 2012 om 14:38

    funny to see how people interpret a simple design sketch…

    Login om te reageren
  11. 911GT2 zegt

    16 februari 2012 om 14:40

    Hmm ik vind de schets zeer geslaagd!

    Login om te reageren
    • porschegt2rs zegt

      16 februari 2012 om 22:48

      @911GT2: ik ook! Leuke username trouwens.. :)

      Login om te reageren
  12. MARS zegt

    16 februari 2012 om 14:41

    @ricardo Leuk dat je dit artikel plaatst!

    Login om te reageren
  13. mightymax zegt

    16 februari 2012 om 14:42

    Tja, de schets doet weinig spannends vermoeden. Met volledig commentaar wacht ik wel even tot er een concretere afbeelding vrij gegeven word.
    @MAB: De concurenten van deze “platgeslagen Cayenne” zijn niet alleen de RR Evogue, maar ook de BMW X3,Mercedes GLK en Audi Q5.

    Login om te reageren
    • wobwobgaserop zegt

      16 februari 2012 om 16:56

      @mightymax: Die Range Rover Evoque is t meest platgeslagen in t rijtje ;)

      Login om te reageren
  14. MOB zegt

    16 februari 2012 om 15:23

    Betekende makan niet eten in het maleis?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 februari 2012 om 16:07

      en in t Indonesisch

      Login om te reageren
    • Simpson zegt

      16 februari 2012 om 16:16

      @MOB: haha, inderdaad, altijd leuk als een merknaam verkeerd geinterpreteerd kan worden.

      Overigens: als jij een macan tegen komt ben jij de makan :-)
      (je spreekt het uit als matjan)

      Login om te reageren
      • oxymoron zegt

        16 februari 2012 om 19:35

        @Simpson: En daarom is het eigenlijk niet handig om een naam te kiezen die door 99 procent van de kopers verkeerd gaat worden uitgesproken. Volkswagen maakte die fout ook al met de Phaeton (drie lettergrepen, afkomstig uit de Griekse mythologie en later voortlevend in het Franse rijtuigtype phaéton).

        Login om te reageren
  15. midasracer zegt

    16 februari 2012 om 15:29

    Verdorie en ik vond de Q5 al mooi. Ik kan niet wachten. Niet dat ik hem kan betalen, maar je moet wat te dromen over hebben.

    Login om te reageren
  16. moondustfocus zegt

    16 februari 2012 om 15:44

    Weet dat het maar een schets blijft, maar wel flinke velgen (I like)

    Login om te reageren
  17. 406coupe zegt

    16 februari 2012 om 16:11

    Nouja, velgen kunnen ook een keer te groot worden en dat vind ik in deze schets zeker het geval. Doet mij een beetje denken aan die auto’s van negers in Amerika, met van die mega blingbling velgen onder een oude Amerikaan.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      16 februari 2012 om 16:24

      @406coupe: Vergis je niet, dit is in bijna elk van dit soort schetsen bij diverse (sportieve) autofabrikanten het geval.. Het zullen gewoon (relatief) normale velgen worden dus.

      Login om te reageren
  18. The360box zegt

    16 februari 2012 om 16:43

    Kan er niet blij van worden waarom, omdat dit natuurlijk de auto zal worden voor die huppeltutjes…

    Login om te reageren
  19. bertvandessel zegt

    16 februari 2012 om 17:14

    Die panamera en cayenne moeten wel wat dikkere diesel motoren krijgen net zoals de 313 pk bij Audi en BMW

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 februari 2012 om 17:16

      Je valt met je neus in de boter. Er is sprake van dat de 4.2 TDI in de Cayenne komt.

      Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    16 februari 2012 om 17:23

    zal best wel weer 100.000X beter zijn als de Evoque omdat ie 3 tiende seconde sneller is op papier ..

    zou de Evoque er nooit voor laten staan iig ..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      16 februari 2012 om 17:30

      @lincoln: Het gaat mij persoonlijk meer om hoe het stuurt.. Ik ben benieuwd wat voor verschil daarin zit. De Panamera rijdt in ieder geval.. Moeilijk te omschrijven, maar laat ik het op ‘zeer goed’ houden.

      Login om te reageren
  21. zdev zegt

    16 februari 2012 om 18:49

    Saai en voorspelbaar.
    Porsche moet zichzelf opnieuw uitvinden en niet alles proberen op de 911 te laten lijken.
    Die 911: geinig hoor. Maar al het andere is een ander model dat krampachtig 911 kenmerken moet hebben. Tsja en dan krijg je van die gedrochten zoals een Panamera en een Cayenne: auto’s voor kampbewoners: wel geld, geen smaak.

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      16 februari 2012 om 19:24

      @zdev: Hmm BMW, audi, mercedes, VW, cadillac, opel en ford hebben inderdaad ook geen enkele correlatie met elkaar.
      Het is gewoon een een designtaal van een organisatie…

      Login om te reageren
  22. NicoLauda zegt

    16 februari 2012 om 19:10

    Zoek de verschillen, ik kom niet verder dan 2, de dorpels en achterlichten. Maarja, we moeten hem nog eens van voor ena achteren bekijken…

    Login om te reageren
  23. urtarget1992 zegt

    16 februari 2012 om 20:22

    De huidige cayenne is al een stap in de goede richting qua looks, deze is zeer geslaagd.

    Login om te reageren
  24. mrbones zegt

    16 februari 2012 om 21:18

    Ben ik de enige die de lijnen van de audi q3/q5 herkent?

    Login om te reageren
  25. godspeed zegt

    16 februari 2012 om 23:44

    Op die teaser lijkt ‘ie verdacht veel op een Opel Astra…
    Ooh wacht ff!

    Login om te reageren
  26. hoflander zegt

    17 februari 2012 om 01:25

    Ik zeg al jaren… Porsche, de Opel Kadett der sportwagens.
    Ja de nieuwe 911 is mooi, de Boxter en Cayman ook nog wel wat mij betreft, maar dat is niet het punt. Als ik 120K plus neerleg (en let wel, dat is een normaal aangeklede Cayman, de asbak, lekker zittende sportstoelen, een normaal klinkende stereo, etc.etc.etc zijn allemaal opties!), dan verwacht ik daarmee enige vorm van exclusiviteit te kopen (niet te verwarren met: hee, kijk eens wat ik kan aanschaffen!). En dat is Porsche, hoe goed dan ook, gewoon NIET. Kijke vene om je heen in elke straat, kijk even naar de verkoopcijfers… je kan nog beter een Exige, Maserati, Z4 M (als die nog komt), 6-serie M, XKR, etc.etc. kopen… zelfs een Corvette is 10 x exclusiever (vreemd maar waar) in productieaantallen.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      17 februari 2012 om 09:15

      @hoflander: Corvette is 10x exclusiever? Wie in NL wil 60% belasting over een auto betalen? Jij snapt er overduidelijk niks van, rij eens in een Porsche en je gaat begrijpen waarom deze boven de ‘alledaagse’ autofabrikanten staat kwa reputatie. Jij kijkt alleen maar naar de prijs, dat moet je niet doen, vooral niet in NL… De optielijst valt bovendien REUZE mee bij Porsche, ik kan het weten.

      Login om te reageren
  27. Porsche_Fan zegt

    17 februari 2012 om 02:21

    @hoflander! of het ligt eraan hoe populair een auto/automerk is! ;)

    Login om te reageren
  28. 997c4s zegt

    17 februari 2012 om 16:53

    Wat denken jullie dat deze beauty nieuw moet gaan kosten?

    Login om te reageren
  29. Tonnie zegt

    17 februari 2012 om 18:50

    Nou die schetsen zijn vrijwel identiek, gaat de auto ook vrijwel identiek worden? dan is er echt niks aan -_-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North