• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche neemt sneller afscheid van verbrandingsmotor!

Auteur: RubenPriest, gepost 9 juli 2024 om 08:52 – 22 Reacties

Porsche neemt sneller afscheid van verbrandingsmotor!

Porsche maakt sneller de overstap naar elektrisch en zegt de verbrandingsmotor gedag.

Met het hybride maken van de 911 is elektrificatie niet meer weg te denken bij Porsche. De elektrische Macan komt er ook aan. Bovendien werkt de Duitse autofabrikant aan een nieuwe generatie 718 en dit zal een volledig elektrische auto worden.

In eerste instantie wilde Porsche 80 procent van het gamma volledig elektrisch hebben in 2030. Deze agenda komt vermoedelijk in een versnelling. Tegenover Automobilwoche zegt topman Albrecht Reimold dat Porsche de overstap naar elektrische modellen wil versnellen.

De Porsche Macan met verbrandingsmotor moet na 2026 verdwenen zijn. De huidige generatie Porsche 718 Boxster en Cayman gaan volgend jaar met pensioen. De beslissingen komen niet allemaal uit de koker van Porsche. Strengere regels met betrekking tot digitalisatie en schonere verbrandingsmotoren vanuit de EU heeft ervoor gezorgd dat het doek voor deze auto’s sneller valt. Porsche pakt dan maar meteen de handschoen op om door te pakken.

718 klaar in 2025

Het is voor het eerst dat een topman van Porsche echt bevestigt dat het volgend jaar voorbij is met de 718. Dat zag je wel van een afstandje aankomen met de GT4 RS en Spyder RS, het zijn de laatste varianten van het platform. Toch kan het als een verrassing komen dat het in 2025 al over is voor de 718.

De komende jaren zien er interessant uit voor de line-up van het Duitse merk. We krijgen een volledige elektrische 718 en een volledig elektrische Macan. De 911 is recent in het nieuw gestoken en mag nog even benzine spuwen, al dan niet met hulp van een elektromotor. De Taycan is er natuurlijk en de Panamera/Cayenne zal er vroeg of laat ook aan moeten geloven. Voorlopig kan het merk uit Zuffenhausen weer even door.

Ook interessant!

  • Video: elektrische Porsche Macan, een echte Porsche?
  • Eindelijk! Elektrische Porsche Macan heeft een datum
    Eindelijk! Elektrische Porsche Macan heeft een datum
  • Geen stroom beschikbaar voor Porsche Centrum Brabant
  • Porsche: groter verschil tussen Macan 4 en Turbo

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Porsche

Vorig bericht: « BYD omzeilt Europese importtarieven
Volgend bericht: Nederland: pisweer, maar wel de meeste campings »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joris24 zegt

    9 juli 2024 om 09:24

    Dit verbaast mij toch. Porsche verkoopt ook auto’s buiten west-europa. Volgens mij is west-europa het enige deel van de wereld dat enigszins serieus probeert wat elektrificatie te bewerkstelligen van het wagenpark, maar ook hier lopen we tegen de grenzen van onze infrastructuur en subsidies aan.

    Ik weet niet of het komt omdat ze niet veel mogen uitstoten per verkochte auto en daarom hun niet-sportieve modellen zo veel mogelijk elektrificeren zodat ze de brandstofmodellen die er zijn, nog langer van een relatief dikke motor kunnen voorzien, maar in china, amerika en het midden-oosten verkoop je toch geen enkele elektrische auto volgens mij? Daarmee draai je je eigen modellen daar de nek om.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      9 juli 2024 om 09:38

      Beetje meer inlezen, maat. EV in China is echt een dikke groeimarkt.

      https://www.adamasintel.com/charts-china-global-electric-car-dominance/

      Daarnaast heeft Tesla extreem veel verkocht in de VS. Dus zomaar stellen dat je “er geen enkele elektrische auto verkoopt” is redelijk oogkleppen kortzichtigheid.

      En het is Porsche, die badge is al extreem veel waard. Zelfde als Apple. Mensen kopen dat spul echt wel.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        9 juli 2024 om 11:12

        Bedankt voor je terugkoppeling. Ik had nog niet het idee dat het in China heel snel groeide, met name voor westerse fabrikanten, ik heb het idee dat china voor allerlei markten minder aantrekkelijk wordt voor westerse bedrijven door toenemende binnenlandse concurrentie.

        Ik gun het porsche van harte, vraag me alleen af of ze er slim aan doen door niet ook meer brandstofmotoren aan te blijven bieden.

        Login om te reageren
    • alloallo zegt

      9 juli 2024 om 10:24

      China is zeer EV-minded!

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      9 juli 2024 om 13:54

      Dan zit je toch echt fout.
      China, india en ook californie zijn al flink hiermee bezig.

      Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      10 juli 2024 om 00:14

      Proefgereden met een Taycan cross sport (of zo) hier in Florianopolis. Hoewel de Taycan in Brazilie 2023 (of 2022) de meest verkochte elektrische auto is worden ze nu links en rechts ingehaald door het chinese spul (al dan niet lokaal gefabriceerd). De Porsche dealer komt niet van zijn Taycan’s af. Dikke korting op de nieuwe voorraadmodellen. De lijst is pagina’s lang.
      De prijs is overigens hetzelfde als in de EU, maar minder pakketten. Dit is het gevolg van een Bolsonaro wet om elektrisch rijden goedkoper te maken. Wordt natuurlijk nu in stappen weer afgeschaft door Lula (maar die heeft nog nooit iets voor het milieu gedaan ;))

      ps, een elektrische Boxster ga ik zeker wel bestellen in BR.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    9 juli 2024 om 09:29

    Straks is alles elektrisch op de 911 na. Die houden ze wel in leven met uitbreiding van hybride systemen en bio brandstoffen. En als 90% van de verkochte Porsches elektrisch zijn kunnen ze dat ook prima handhaven. Mogelijk blijft er ook nog een Cayenne of Panamera als Plug-in beschikbaar zodat je ook een ‘normale’ auto met fatsoenlijke range kunt aanschaffen.

    Login om te reageren
  3. reactief zegt

    9 juli 2024 om 09:44

    Ik ben erg benieuwd naar de elektrische opvolger van de 718. Toch wel een leuke dagelijkse droomauto lijkt me!

    Login om te reageren
  4. MarcoM zegt

    9 juli 2024 om 09:46

    Dat wordt dan einde Porsche. Juist het geluid, net als bij een V8 van een Mustang, maakt het rijden in een Porsche uniek, anders wordt het een eenheidsworst.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      9 juli 2024 om 10:03

      Ach, het geluid van een Model S en een Taycan is toch redelijk hetzelfde, ik weet toch wel welke mijn voorkeur geniet.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        9 juli 2024 om 16:31

        Geen van beide.

        Login om te reageren
  5. racerx zegt

    9 juli 2024 om 09:54

    Ben benieuwd hoe lang ze dat volhouden, uiteindelijk zul je ze ook moeten verkopen en op dit moment gaan dergelijke (dure) EV’s niet super hard heb ik het idee. Niet echt overtuigend als bewijslast, maar een vriend van me heeft zijn Taycan GTS al minstens een halfjaar (in consignatie) te koop voor wat minder dan markt conform. Hij komt er gewoon niet af, zelfs geen interesse.

    Staat tegenover dat de gemiddelde Porsche klant doorgaans prima thuis kan laden, dus de overweging voor velen om nog niet over te stappen geldt in dat segment wat minder. Desalniettemin, in deze fase van de mobiliteitstransitie alles op 1 paard gokken lijkt mij ietwat voorbarig.

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      9 juli 2024 om 10:38

      Stuur je even de link waar ik hem kan bezichtigen. Ben misschien wel geinteresseerd!

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        9 juli 2024 om 13:19

        Volgens mij kun je ‘m bij en op de site van De Bue in Friesland bekijken.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          9 juli 2024 om 13:56

          Waarom staat t ding niet op autoscout of marktplaats? Zet hem daar op dan is die echt wel binnen een half jaar weg.

          Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    9 juli 2024 om 11:03

    Porsche moet wel met dit soort plannen komen omdat dat moet van de EU.
    Dat betekent niet dat ze niet OOK plannen hebben om niet aan deze percentages te komen; voor als de vraag rond die tijden toch anders is.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    9 juli 2024 om 11:06

    Zag vorige week de nieuwe Macan EV in het wild. In een saaie zwarte uitvoering, wat opvalt is hoe hoog de neus wel niet is, waar Porsche normaal gesproken het merk is van de vloeiend en aerodynamisch oplopende neuzen oogt de Macan als een Scania T-serie.

    Login om te reageren
  8. Willy500E zegt

    9 juli 2024 om 11:35

    Krijgen ze spijt van

    Login om te reageren
  9. willemveenstra zegt

    9 juli 2024 om 12:20

    Wat moet je met een elektrische sport auto (718) trap je het gas in is ie in no time leeg.

    Veel succes met een mooie rit door de alpen heen of een circuit dagje!

    Koop nu nog maar een porsche 718 en mooi wegzetten voor later. Een elektrische sportieve porsche mogen ze mooi houden!

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      9 juli 2024 om 18:44

      In no time leeg? Je moet echt wel flink trappen in de Alpen wil je een moderne EV binnen 200km leeg krijgen.

      Login om te reageren
  10. William zegt

    9 juli 2024 om 13:02

    Opvallend dat Porsche juist doorzet, terwijl vrijwel alle andere merken op de rem trappen wat EV’s betreft.

    Login om te reageren
  11. audirs3 zegt

    9 juli 2024 om 21:17

    Porsche doet iets wat alle andere premium merken nalaten: gewoon goede EV’s bouwen. Goede range, super snelle laadtijden, en puike performance. Porsche snapt dat ze het niet halfslachtig moeten doen maar gewoon full in.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North