Autofabrikanten die weer onderdelen voor modellen van vroeger gaan maken, het is een ontwikkeling in autoland die we van harte toejuichen. Ford nam de carrosserie van de allereerste Mustang al opnieuw in productie, Porsche heeft nu besloten om een oud dashboard opnieuw te gaan leveren.
Porsche Classic, de geriatrie-afdeling van de autofabrikant, laat weten dat ze het dashboard van de 911 die tussen 1969 en 1975 werd verkocht opnieuw gaan bouwen. Het dashboard behoudt zijn originele look en pasvorm, maar is nu opgetrokken uit nieuwe materialen, waardoor het geheel steviger zou zijn. Het dashboard moet ook beter bestand zijn tegen zonlicht, vocht, en schommelingen in temperatuur.
Wie zijn klassieke 911 met dit retrodashboard wil uitrusten mag bij de Porsche-dealer 968 euro achterlaten. Ze worden ook in Nederland geleverd. Weet wel waar je aan begint, want om ditdash in de 911 te monteren moet eerst de voorruit gedemonteerd worden. Hels karweitje. En als je toch bezig bent: gooi er meteen zo’n retroradio van Porsche met PCM en een 3″ scherm in.
gerjan zegt
Laten ze meteen ook het model weer zo mooi maken als vroeger.
norge zegt
Nou de rest ook graag…
clarkson zegt
Niet eens zo duur.
knipperlichtje zegt
@clarkson: exact mijn gedachte, ik had nog een nul extra verwacht.
bisazza zegt
Had pas een stunt geweest als het €911 had gekost.
Dutchdriftking zegt
Leuk idee, moesten meer fabrikanten doen….
lekbak zegt
@dutchdriftking: mij Mercedes kan je elk onderdeel van elke auto nog krijgen. Desnoods maken ze het voor je. Niet vragen wat het kost want het is bijna onbetaalbaar. Maar dan heb je wel een origineel Mercedes onderdeel!
lekbak zegt
@lekbak: ‘mij’ moet ‘bij’ zijn
desjonnies zegt
@lekbak:
Yep is de charme van zo’n merk, Peugeot ging ook altijd wel goed en Honda, voor de 360 is ALLES nog te koop !
Komt omdat Mr Honda ooit heeft gezegd : de 360 heeft van ons een fabrikant van auto’s gemaakt, dat mogen we nooit vergeten en we mogen onze afkomst nooit verloochenen
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Oke, ik weet dat VAG zo`n beetje alles nog op voorraad heeft en dit voor astronomische bedragen verkoopt. (ja ook olie, kom er maar in), maar nieuw produceren is iets wat ik nog niet kon.
bugboy zegt
@dutchdriftking: voor een brilkever hoef je echt niet meer bij VW aan te kloppen.
Dutchdriftking zegt
@bugboy: Nee, maar dan noem je ook wat……
henkhupelschoten zegt
@lekbak: Had een nieuw raammechaniek nodig voor mn w108. Ik naar de Mercedes-Benz dealer voor onderdelen, niks aan de hand lag allemaal nog op voorraad totdat hij over de prijs begon, rond de €280 voor een origineel raammechaniek. Ik ben nog aan het twijfelen of ik een nieuwe moet kopen of dat ik er eentje uit een andere koop….
lekbak zegt
@henkhupelschoten: tja, wat denk je van een pook knop voor €850. Alleen omdat er een randje gekleurd leer om zit en een stukje plastic met die kleuren. Die zouden ze dan voor mij maken.
Uiteraard nee gezegd. De oude is nog goed maar niet perfect. Ik zal het ermee moeten doen.
desjonnies zegt
@lekbak:
Zat naaiateliers of andere tassenmakers schoenmakers of leer specialisten die dat kunnen.
Zeker de Turken zitten goede vaklieden tussen met gevoel voor het materiaal
Ik heb het stuur van een Renault Gordini met nieuw leer laten doen door zo’n man, zo goed, beter dan het originele
lekbak zegt
@desjonnies: de truc hier is de kleur. Ik geloof direct dat er vaklui zijn die het kunnen maken maar als ik dit ga vervangen is het puur omdat het dan perfect is. Dan moet het ook perfect worden (met perfect bedoel ik zoals het de fabriek uit kwam). Bovendien zit op de knop een plastic met het H patroon erop. In dit plastic zitten dan ook weer de 4 kleuren van het interieur. Dat moet dan ook nieuw. Al met al veel moeite voor iets wat eigenlijk helemaal niet nodig is.
Maar wel tof dat mercedes het gewoon kan en wil maken voor me. Ze hadden het niet op voorraad namelijk en het is een hoop moeite voor een kleine winst. De meeste bedrijven die zo groot zijn lachen je recht in je gezicht uit als je als particulier een klein item bij ze wilt halen.
henkhupelschoten zegt
@lekbak: welke wagen?
lekbak zegt
@henkhupelschoten: 190 2.3E Avantgarde Azzurro
E320cdi zegt
@lekbak: erg gave bak!
406_v6 zegt
@lekbak: Klopt, alleen de levering van elektrische/elektronische onderdelen van toeleveranciers wil wel eens wat problemen gaan geven. Zo schijnt de Tempomat (Cruisecontrol) voor de R107 (280-560SL) voor sommige types niet meer nieuw te koop te zijn.
Sterk voorbeeld van hoe lang Mercedes onderdelen levert zag ik -inmiddels wel een jaar of 10 terug- bij een oom van m’n vrouw, de beste man restaureerde vooroorlogse auto’s en was bezig met een 170 cabriolet uit midden 30-er jaren; daarvoor zocht hij een inlaatspruitstuk en iets van een raamslinger… stad, land en europa afgezocht op klassiekerbeurzen… nop. Komt ie voor iets anders bij de Mercedes dealer om de hoek, vraagt de magazijn man hoe het met z’n 170 vordert. Klaagt dat ie al ruim een jaar zocht naar die onderdelen, krijgt als antwoord geef het chassisnummer eens door dan zal ik eens voor je kijken…. afijn lang verhaal kort…. 2 dagen nadien liggen de onderdelen nieuw in van dat bruine geoliede papier bij de dealer te wachten, 6x overgenummerd in de loop der jaren maar gewoon voorradig.
henkhupelschoten zegt
@406_v6: Mercedes-benz classic center kun je je op hun site de gegevens invullen en aardig wat onderdelen kopen en terug vinden. De dealer kan natuurlijk nog verder in de voorraad van mercedes zelf duiken. Of anders nog marcel kappen, hij heeft ook nog aardif wat originele onderdelen liggen
desjonnies zegt
Die retro-radio waar jullie naar verwijzen hoort in een latere, eerder laat tachtiger begin negentiger jaren, hier, hier hoort een Becker met pinstripes in of een ouwe trouwe Blaupunkt, met de meest zuivere ontvangst van ‘Radio Berlin ‘; waar je ook rijdt !
– Hallo liebe zuhöhrer, hier radio Berlin, das war wieder ein tolles lied vom Hollandische Tango Johnny, ‘in das kleine konditorei wo wir uns beiden traffen ‘ –
Becker pinstripes :
http://www.koenigs-klassik.de/_Becker_/body__becker_.html
Forza zegt
Moeten ze voor de 924/944 dashboards ook eens doen. Die krengen scheuren zonder uitzondering.
desjonnies zegt
@Forza:
Kun je toch zo laten maken, heb ik een ‘mannetje’ voor.
ter zegt
Lekker is dat, knap je zo’n wagen op kom je de grote steden niet meer in…
991gt3rs zegt
Ex montagekosten zeker. Daar zijn ze wel enkele uren zoet mee met een uurtarief van 126 euro. Wel erg gaaf dat ze dit weer leveren. Ik dacht dat ze gingen stoppen met het produceren van onderdelen voor oudere Porsches?
ukbob zegt
Hmmmmz, benieuwd of t ook toevallig ‘ongeveer’ zou passen in m’n Golf 1 cabrio..
Zoniet, dan toch maar een mooie klassieke Porsche zoeken :)!!
davelepeef zegt
Voorruit dramatisch?? Zit toch gewoon in rubber denk ik? Gelijmd, da’s ellende…
noah_deheer zegt
Zo’n dashboard zou ook handig zijn voor de 924 en de vroege 944 want die scheuren altijd door de zon
Robert zegt
Wel tof als je al in het bezit bent van een Singer 911
desjonnies zegt
@RRRobert:
Waarom wil jij een Porsha dashboard n een Singer hebben ?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/Singer_Gazelle_VI_reg_1966_1725_cc.JPG
Hupke zegt
@RRRobert:
De basis voor een singer is gewoonlijk een 964/993, die omgebouwd word tot de look van een oude 911 geloof ik, omwille van de modernere ophanging
Dizono zegt
Mooi dash, krijgt de handige knutselaar vast ook in een 964 of 993 =)
Hupke zegt
Waarom zou je terug zo’n oud dashbord willen?
Als je zover aan je porsche zit te klooien dat het dashbord eruit moet maak je er toch zelf een dat er beter uitziet. Die originele dashbords waren op z’n minst pover te noemen, op z’n meest, zielig.
madvillain zegt
Het gaat hier niet om een compleet dashboard, alleen de dashpad (de zwarte top) zonder klokken uiteraard.
mrrallycross zegt
Altijd leuk om te horen