Gelekt! De opgefriste Volkswagen Golf

Auteur: , 72 Reacties

De nieuwe Duitser is vervroegd opgedoken.

Je hoort er als autofabrikant anno 2016 natuurlijk niet bij als je nieuwe model per ongeluk *kuch* niet te vroeg op het web heeft gestaan. Ook bij de facelift van de Golf is dit het geval. De plaatjes zijn niet van al te beste kwaliteit, maar we krijgen in elk geval een indruk.

En nee, we hebben niet net als bij de nieuwe A5 een grapje uitgehaald. De nieuwe Golf is dan ook eigenlijk een ‘7.5’ en geen 8. Met andere woorden: geen ingrijpende veranderingen. Maar dit wisten we natuurlijk allang. We schotelden je al eerder plaatjes van de nieuwe Golf voor via deze scoop. Een getweakt uiterlijk, interieur en een aantal aanpassingen in het motorengamma. Het model zal later vandaag officieel worden onthuld. De gelekte foto’s tonen de Golf, Golf GTE, de driedeurs Golf GTI en de Golf Variant.

UPDATE: inmiddels is het officieel, alle info lees je HIER!



72 reacties

Die is wel heel voorzichtig aangepakt. Geen golf van vernieuwing dus.
@bazzelijn: haha, je zei golf.
@bazzelijn: ik verwacht ook een golf van verontwaardiging bij de verkopers. Denk niet dat er een vloedgolf aan nieuwe kopers op de stoep staat.

Vraag me zelfs af of ze hier ook dat interactieve dashboard in hebben gehangen zoals bij de nieuwe A3.
@stephane8200:
Op de derde foto ziet het er inderdaad naar uit dat de virtual cockpit ook bij Vw zijn intrede doet.
@dimglor: dat levert VW toch al tijden in de Passat en Tiguan?
@mashell:
Zou heel goed kunnen, heb geen flauw idee :-p
@dimglor: inderdaad, het lijkt er inderdaad wel op.
@bazzelijn: ik snap hem! ‘Golf’ van vernieuwing ?
@bazzelijn: blijf me mateloos storen aan het oersaaie interieur dat al jaren hetzelfde lijkt. Buitenkant vind ik mooi opgefrist.
@dromedaris: Dat ook al jarenlang de standaard is, maar dat terzijde
@bazzelijn: Totaal andere voorbumper, koplampen, achterbumper, wielen… “voorzichtig aangepakt”. Volgens mij heb je gewoon ongetrainde ogen.
@Jochempie: zegt het niet genoeg dat je ogen dus getraind moeten zijn om de verschillen op te merken? ?
Het lijkt wel alsof ze die Golf tegenwoordig elk jaar updaten. Als het geen ‘nieuwe’ golf is dan is het wel een facelift.
Prima facelift. Maar omdat het een VW is zal ik maar iets zeggen als: “Is dit alles?!!!”, dat doet het namelijk goed hier.
@stfu: Man man man wat word je daar moe van.

“Dit is toch geen nieuw model?”
“Waar is de vernieuwing?”

Dit is een facelift. Zoals elk merk doet, dan veranderd er ook amper wat.
Sorry, ik ben geen VAG hater of zo, maar dit kun je toch geen nieuw model noemen. Dit is een update en meer niet.
@lekkerlinksrijden: even voor de duidelijkheid, ik bedoel dus dat het voor een opfrismodel wel erg minimaal is
@lekkerlinksrijden: het is ook geen nieuw model, maar een facelift
@lekkerlinksrijden: OMG, Dit is ook geen nieuw model. Waar staat dat dit een nieuw model is? WAAR? Dit is gewoon een Golf 7 MY 2017, meer niet…
@87sandyd: op alle advertenties die er straks komen rond deze golf zal staan “de nieuwe Golf”. Importeuren hebben er een handje van facelifts als compleet nieuw model aan te prijzen.
Minimale aanpassingen, wel lijkt het alsof ik het infotainment systeem is aangepakt en vernieuwd. Dat vind ik er wel goed uit zien om eerlijk te zijn. Verder geen bijzondere aanpassingen wat je uiteraard niet hoeft te verwachten bij een facelift van de Golf.
@viezefreddyw: bij een golf is het maar de vraag hoe lang die er daadwerkelijk in blijft zitten…
@badmat: standaard niet; bij aanvinken optie zit het er gewoon in…..
@badmat: Bij de Mib zijn de diefstal problemen die er met de RNS waren blijkbaar redelijk goed opgelost.
@viezefreddyw: infotainment én een active info display a la Audi zie ik, das ook nieuw.

Verder weinig spannende wijzigingen eigenlijk, maar daar staat de Golf natuurlijk ook om bekend..
heb er 3 jaar in gereden en kan helemaal niet zeggen dat t een slechte auto is. Na deze ‘facelift’ dus misschien nog weer een stapje beter, voor iedereen leuk. Wil je spannender en sportiever, dan is er de Leon, wil je nog meer plek maar wat minder ‘luxe’ dan is er de Octavia en wil je wat meer betalen voor nog wat verfijndere afwerking, Check de A3.. VAG heeft t wat dat betreft prima voor elkaar!
Rijd er af en toe mee, gewoon een prima auto ondanks dat ie niet heel ingrijpend is veranderd. Je hebt trouwens 2 soorten golfjes op de weg rijden, de ene hebben van die gestreepte achterlichten en de andere “normale”, hoe zit dat?
@janmetdelangeachternaam: De ene is een LED-achterlicht en de andere een normale, ik denk dat je met gestreepte achterlicht de LED bedoelt. Dat is een optie die je kunt bestellen. De LED-achterlicht ziet er wel een stuk beter uit.
@viezefreddyw: hmm, nog nooit eerder van gehoord dat men ook een optie heeft voor de achterlichten, thanks
Net als bij de Leon minimale aanpassingen. Ik zou het verschil niet zo snel zien
Enige frisse is het kleurtje, dat we waarschijnlijk toch nooit zien…
Dus de R stapt af van die lelijke grote uitlaatpijpen?
@wildewesten: geen idee, daar heb ik nog geen foto’s van gezien.
Alleen de R-line staat op de foto’s.
#spliksplinternieuwegolf Voor het eerst dat ze niet een compleet nieuw nummer aan een minimale facelift hangen. Chapeau
Dit had net zo goed de nieuwe Golf kunnen zijn, update of nieuw model, spannender dan dit wordt zo’n ding qua design niet.
Eerste keer ooit dat een Golf gefacelift word?
@1lunatic: Nee hoor, was de Golf 6 ook al, alleen durfden ze dat geen Golf 5.5 te noemen.
Sorry, ik zie echt geen verschil aan de buitenkant. Wat is er veranderd?

Nou ja, voor de toekomstige eigenaren is het fijn dat je in ieder geval aan het kenteken kunt zien dat hij nieuw is (als hij niet geimporteerd is)
Zo’n driedeurs gti is best nog wel te pruimen, zolang de wielen niet nóg groter worden. Dit is al the limit.
Hopelijk hebben ze iets aan de kwaliteit gedaan, een maat van me werkte bij een VW dealer als technieker en die vertelde me dat er redelijk veel nieuwe Golfjes al hortend en stotend de dealer verlieten, waarbij ze de klanten probeerde wijs te maken dat dit normaal was bij een nieuwe auto… Zelf heb ik ooit met een spiksplinternieuwe Golf in 2011 gereden, die auto was gewoon een grote ramp, koppelen met mijn grote voeten was amper mogelijk, wat wel goed gaat in mijn Octavia, er kwamen onheilspellende geluiden uit de voorophanging en de interieurverlichting kon er elke moment uitvallen. Dan zit mijn Octavia toch beter in elkaar… Nog een weetje, Kia heeft een onderzoekscentrum in de buurt van Wolfsburg en een groot deel van de goede VW ingenieurs ‘overgekocht’ da’s mss de reden van de slechte kwaliteit?
@volvo_440_turbo: maar jij wist niet Golf en Octivia dezelfde auto zijn? Met dezelfde pedalen? Met dezelfde interieurverlichting en al helemaal met dezelfde voorwielophanging. Ik meende overigens dat het Kia/Hyundai centrum in Russelsheim staat (de thuisbasis van Opel en best ver van Wolfsburg).
@mashell: Ik weet dit ook, de onderdelen van mijn octavia zijn identiek, de technische onderdelen wel te verstaan en gps en zo, de interieurverlichting niet… en toch was het niet mogelijk voor mij om deftig te schakelen/koppelen, ik heb ondertussen al met een 200-tal auto’s gereden dus vergelijken kan ik wel. Wat Kia betreft, dit is info van mijn vader gekregen die dit in de Trends of Knack of zoiets heeft gelezen heeft…
@volvo_440_turbo: Je hebt veel auto’s gereden, kan ze dus ook gemakkelijk verwarren. Die Golf uit 2011 is van de 6e generatie. De 7e generatie Golf waar het hier om gaat kwam later op de markt.
In de regio Wolfsburg zijn er anders dan VW en haar toeleveranciers helemaal niet zoveel werkgevers op het vak van engineering.
@mashell: Ja, klopt, ik kan met Golfjes niet zo goed meer volgen in feite, maar anyway, het is een feit dat een Volkswagen Golf overrated is, ik heb in mijn leven al met 5 Golfjes gereden en ik heb aan geen van de auto’s goede herinneringen qua rijplezier om eerlijk te zijn en als een VW technieker al met zo een verhalen komt dan heb ik ook mijn bedenkingen, wat betreft de info dat mijn vader me gaf, het is een oude man… hij vertelde me ook trouwens dat er binnen VAG twisten waren omdat Skoda te goed was, een te grote concurrent voor VW, ook ergens in die magazines gelezen. De Skoda die ik nu heb is een 2011 is prima om mee te rijden, niet de beste auto ooit waarmee ik gereden heb maar voor de prijs mag ik niet klagen de zetels kunnen wel beter, wat windgeruis en hij is wat instabiel als je op hoge snelheid vol in de ankers gaat, wat mijn mazda 323je ’99 indertijd veel beter deed, om even dingen in perspectief te zetten…
vind dat geel wel een kek introkleurtje.
ik zal m wel onbewust veel gaan zien, in t grijs.
Meteen maar de uitlaten van een Mercedes C of A-klasse geleend?
@mrcabdrivert: en de voorbumper van de Renault Clio…
Een Golf…ooit een leuke auto… nu boring as hell!
Eerst wilde ik het voor Volkswagen opnemen. Ik dacht echt dat dit een facelift was, zoals de LCI bij BMW. Maar ze brengen het zelf als de Golf 8, dat is wel echt absurd.
@sjaakjwt: Waar maak je dat uit op? Dit is toch gewoon de Golf 7 facelift?
@roland78: Natuurlijk is dit de Golf 7 facelift. @sjaakjwt kletst uit z’n nek.
Is het nou een facelift of is het de officiële Golf 8? Als het dat laatste is dan zouden ze zich moeten gaan schamen, nog minder wijzigingen dan toen de 5 naar de 6 werd omgenoemd.
Zouden jullie, net als die andere grote autosite, plaatjes van het huidige model en het toekomstige model over elkaar heen kunnen plakken. Zeker bij een VAG facelift heb ik geen idee wat er nou echt anders is.
Gaap – weten toch helemaal niets nieuws meer te creëren bij VW.
Weinig verschil en dat was te verwachten bij een Golf, dat geel kleurtje staat hem echter goed.
Zijn er ook foto’s van de facelift?
Bij autoweek zitten ze met een stijve in hun broek…
@henkhupelschoten: En bij Autobild.de kunnen ze weer een week verder met het zoeken en benoemen van de wijzigingen en de voordelen ervan.
niemand de mercedes achterbumper opgevallen bij die gele? terminste uitlaat sierstukken?
Facelift van een golf is altijd zeer bescheiden, ik wed dat de meesten hier van geen enkele generatie golf het verschil tussen pre en post facelift weten. Geen enkel probleem. Ook tussen de daadwerkelijk verschillende generaties zijn de looks meestal weinig vernieuwend. Waarom zouden ze een goed concept ook wijzigen?
@dutchdriftking: Welke Golfjes zijn in het verleden dan allemaal gefacelift? Ik kan het me namelijk niet herinneren dat ze het ooit eerder hebben gedaan.
@berlinetta: golf 2 1989, een reeks technische updates en als uiterlijk kenmerk het ontbreken van het extra stijltje in het portier. Golf 3 1995, reeks technische updates, als uiterlijk kenmerk ieder model standaard de GTI/VR6 koplampen + achterlichten, standaard witte knippers voor, en andere zijschermen. Golf 4 2001, weer technische updates iets gewijzigde bumpers standaard R32 achterlichten. Golf 5 2009, facelift was golf 6. Golf 6 2011 standaard Led achterlichten en technische updates. Uiteraard zijn er met iedere facelift nieuwe opties, nieuwe optiepakketten met kleurtjes en velgen. En met iedere update nieuwe leverbare motoren en verbeterde automaten.
@dutchdriftking: Ik heb dit eerlijk gezegd nooit geweten. Thanks! Nu ben ik ook niet zo Golf-minded.
@berlinetta: Ach, sommige mensen hebben gewoon wat beters te doen :P. Ik ben niet zo`n wandelende encyclopedie als @willeme dus ik weet dit soort zaken dan ook lang niet bij ieder model. Bovenstaand is overigens uit het hoofd gedaan en niet gecontroleerd, het kan zijn dat er dus ergens een foutje zit.
@dutchdriftking: Er zit ook een foutje in. Want de R32 heeft de donkere GTI/Highline achterlichten. Bij de laatste ‘facelift’ van de IV werden de pinkers blank, bij de R32 waren ze donkergrijs.

Grappig dat je de enige Golf mist die daadwerkelijk uiterlijke wijzigingen heeft ondergaan, namelijk de Golf I.

Ik ben het wel met @berlinetta eens: de Golf kent niet echt facelifts (op de I na ;)). Het zijn meer modeljaar updates. Van Golf V naar VI was inderdaad een stevige facelift. Dus dit is eigenlijk de eerste gefacelifte Golf sinds de Golf I!
@willeme: klopt, mijn fout. In de US werd de R32 echter wel met blanke achterlichten geleverd. Die zijn in europa zo populair dat zeer veel R32 rijders alsnog blanke geplaatst hebben. Persoonlijk vind ik de facelift van de golf 2 het grootst met de compleet andere ramen. Wat is overigens de facelift van de golf 1? Dat is echt te ver voor mijn tijd en weet ik dus echt niet.
@dutchdriftking: voor de facelift had de golf 1 kleine bumpers (recht, niet het hoekje om), kleine achterlichten zoals op de cabrio, later grotere exemplaren en volgens mij ook een ander dashboard.
Waarom moeten al die autofabrikanten tegenwoordig van die two-tone velgen in het assortiment opnemen? Er zijn maar héél weinig gevallen waarin het goed uitpakt. In het gros van de gevallen ziet het er gewoon uit alsof er een aftermarket budgetsetje van de Halfords onder geschroefd is, zo ook in dit geval.
@Edge: helemaal mee eens!
Handige plaatjes voor vanavond rond 23.30…
Ik vind het eerlijk gezegd niet zoveel toevoegen. Die dikke uitlaten hoeven er wat mij betreft niet onder, het is een hatchback en geen sportwagen. En het interieur vind ik gewoon niet mooi.

Verder is het een prima auto, maar dat was het wat mij betreft al. Zoals gezegd voegt de facelift qua uiterlijk niet veel toe vind ik.
ik vind t echt knap na zoveel generaties golf in al die jaren is t nog steeds n saai ding vind er geen bak aan en dat verrandert zo dus ook niet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).