De nieuwe Porsche Panamera is officieel!

Auteur: , 107 Reacties

De vorige Panamera kreeg niet unaniem de handjes op elkaar. Lukt het de nieuwe wel?

De nieuwe Porsche Panamera is officieel!

Dat mogelijk jullie natuurlijk lekker zelf bepalen, maar we hebben wel een enorme sloot aan specs en andere cijfers voor je. Ondanks dat het uiterlijk duidelijk voortborduurt op de vorige versie en we eigenlijk al wisten hoe het ding eruit komt te zien, benadrukt Porsche dat de auto geheel nieuw is. De Panamera groeide dan ook in alle richtingen en komt uit op de volgende afmetingen:

  • L 5,05 m (+ 3,4 cm)
  • B 1,94 m (+ 0,6 cm)
  • H 1,42 m (+ 0,5 cm)

Om het verhaal af te maken nam de wielbasis met 3 centimeter toe tot een vorstelijke 2,95 m. Genoeg ruimte voor de inzittenden dus. Bagageruimte meet overigens 495 tot 1.304 liter en de achterbank kan in drie delen worden neergeklapt.

De bips

De verschillende versies

Vanaf de introductie is de Panamera leverbaar in drie uitvoeringen met elk hun eigen motor. We trappen af met de Panamera Turbo. Deze koning van de line-up doet het met een 4.0 bi-turbo V8, goed voor 550 pk @ 5.750 rpm en 770 Nm tussen 1.960 en 4.500 rpm. 0-100 km/u duurt 3,8 tellen (3,6 met Sport Chrono-pakket) en de top bedraagt een volvette 306 km/u. Verder is deze versie voorzien van cilinderuitschakeling, dus als het allemaal niet zo rap hoeft loopt de V8 op vier cilinders. Het verbruik bedraagt op de testcyclus dan ook 9,3 l/100 km.

Door naar de Panamera 4S die je waarschijnlijk vaker op de weg zult aantreffen. De 2,9-liter bi-turbo V6 doet 440 pk @ 5.650 rpm en 550 Nm tussen 1.750 en 5.500 rpm. Het standaardsprintje duur 4,4 tellen (4,2 met SC) en hij blaft door tot 289 km/u. Het normverbruik ligt op 8,1 l/100 km.

U prefereert een zelfontbrander? Neem de Panamera 4S Diesel. Deze knaap is uitgerust met een dikke V8, die 422 pk @ 3.500 rpm uitbraakt. Het koppel is bijna van Bentley-niveau: 850 Nm tussen 1.000 en 3.250 rpm. Volgens Porsche is dit momenteel de krachtigste dieselmotor (voor personenauto’s) ter wereld. 0-100 km/u gaat in 4,5 tellen (4,3 met SC) en het verbruik noteren we op 6,7 l/100 km.

Vanzelfsprekend verwachten we dat we in de loop der jaren ook nog Panamera’s met andere (hybride) motoren in de prijslijsten zullen aantreffen. Voor de techneuten: alle V-motoren herbergen hun turbo’s tussen de cilinderbanken in. Inderdaad: Hot V’s!

Het interieur

Interieur en gizmo’s

Wie veel geld neerlegt voor een auto, wil daar luxe voor terug. Volgens Porsche is het adaptieve onderstel van zichzelf dan ook afgesteld op ultiem comfort, maar met een druk op de knop kunnen speeltjes als PASM, PDCC Sport en Porsche Torque Vectoring Plus worden ingeschakeld. Laatstgenoemde simuleert de werking van een sperdifferentieel door middel van een hoop elektronica. Resultaat: meer grip en een beter weggedrag. Optioneel laat je de achteras bovendien meesturen, net als op de 918 Spyder en de 991 Turbo.

Terugkomend op die druk op de knop: da’s in de nieuwe Panamera bijna niet meer mogelijk. De traditionele knoppenwinkel is grotendeels vervangen door touch screens en interactieve displays. De bestuurder wordt getrakteerd op twee displays van 7 inch, à la Audi’s Virtual Cockpit. Een duidelijke knipoog naar het verleden is de analoge toerenteller die tussen de twee schermen in zit. Een touch die wij absoluut kunnen waarderen. De middenconsole is uitgerust met een scherm van 12,3 inch. Verder is de verlichting voor en achter voorzien van LED-techniek.

De onthulling

Wat kost ‘ie en wanneer staat ‘ie bij de dealer?

Om te beginnen het antwoord op de laatste vraag. De nieuwe Panamera staat vanaf november van dit jaar bij de diverse Porsche centra. De prijzen luiden als volgt:

  • Panamera 4S: € 133.800
  • Panamera 4S diesel: € 143.400
  • Panamera Turbo: € 187.900

Een video van de onthulling check je op autojunk.nl. Met eigen ogen aanschouwen hoe de Panamera Turbo de Nürburgring in 7:38 min afraffelt? Klik HIER. Oh, en meer bewegend beeld DAAR. Verder zie je DAAR de Panamera 4S in beweging. Tot slot: de laatste video (incl die vette spoiler).

UPDATE: je wil een vergelijking van de oude en nieuwe Panamera? Dat kan HIER.





107 reacties

Superstrak die achterkant, net een echte Porsche.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@sunder94: Afgrijselijk …
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

En het is precies de evolutie zoals iedereen het had kunnen voorspellen. Leuk dat hij technisch weer up to date is, maar meer handjes op elkaar krijgen zal hem niet lukken.
@Citrofiel: als ie er in werkelijkheid net zo uitziet als op de foto’s, ga ik er nu wel voor klappen. De vorige leek op een platgeslagen kikker, dit op een Porsche.
@roppp: Dat had ik niet verwacht, voor mij is het dezelfde vorm met een paar updates. Blijkbaar heeft Porsche toch iets gunstigs bereikt wat ik niet zie…
@Citrofiel: Ziet gij het dan niet dat het achterste gedeeltelijk van de 911 er terug inzit ?
@exclusieviteitsfreak: Zeker wel, maar de de algemene schijtende-hond-vorm blijft aardig behouden. Imo was dat het grootste bezwaar tegen de Panamera.
@Citrofiel: Wat een omschrijving . . . , dat jij dat zo bekijkt, dat is bizar te noemen vindt ik . . . , het enige wat er in mijn ogen aan ontbreekt is een soort van spoilervorm aan de achterkant, ook al is er de ingebouwde spoiler die er uit komt als je afremt of hoge snelheden haalt . . .
@exclusieviteitsfreak: Ik ben niet de enige hoor, laat staan de bedenker. Autoblog schreef er net zo over: http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-panamera-facelift-is-poepende-hond-af-57807 .
@Citrofiel: Hmm . . . , wie het ook bedacht heeft, het is en blijft een rare omschrijving . . .
Fantastische dieselmotor. Doe die maar!
@romeoalfa: Absoluut! Top van Porsche om in huidige tijdperk te kiezen voor een krachtige diesel.
@romeoalfa: Precies dat dacht ik toen ik die speccs las. Wat een beest van een diesel!
Stuk mooier dan de vorige. Maar nog steeds niet echt mijn ding
Nee, als het aankomt op uitstraling krijgt hij mijn handjes niet op elkaar. Wel als het aankomt op cijfers, want tsjonge zeg, dat zijn geen verkeerde prestaties. De diesel lijkt me een geweldige kilometervreter. Alleen ik vind het gewoon niet mooi. Maar ook écht niet mooi. En toch weet ik hem te waarderen qua prestaties.

Maar kopen? Nee, er zijn zo veel alternatieven die mooier zijn.
@viezefreddyw: Potver, een gallery! En kolere zeg, wat een display! Groter dan mijn tv in de woonkamer! Moet zeggen dat het een mooi interieur is zo, fraai! Alleen jammer van het weglaten van de knopjes. Ik vind knopjes prettiger.
@viezefreddyw: Nadeel van de knopjes is dat je dan wél de optie geselecteerd moet hebben bij het aanschaffen van de auto. Als je niet een ton aan opties hebt aangevinkt, staar je de hele tijd lege knopjes.

Het is ook makkelijker voor de ontwerpers als de bediening centraal op een scherm geregeld word en per knopje. Dat gezegd hebbende: ik weet niet of ik al die schermen wel zo mooi vind. Vroeger had je voor alles een metertje. Hoe meer metertjes, hoe cooler de auto:

http://www.mbcluster.com/Services_Mileage/W140%20Rev1%20Front.jpg

http://12v.org/urs/UrS4EuroInstrumentClusterWithTripComputer.jpg
@willeme: Ja dat is ook weer waar inderdaad. Zie je heel vaak bij Porsches, een lege middenconsole waar de knopjes hadden moeten zitten als je opties aanvinkt. Bij een Peugeot is het te doen, bij een Porsche wat minder..

Maar je hebt helemaal gelijk. Tellers blijven fantastisch. Hoe meer, hoe beter. Zo is het ook met knopjes.
@willeme: Hoe meer analoge knopjes en metertjes hoe beter!
@viezefreddyw: 12,3 inch groter dan je TV? Ik heb medelijden met je :) Al is mijn scherm (17″) groter dan dat van mijn laptop haha. Vind de Panamera minder patserig geworden en best strak. Nog niet echt een schoonheid maar stukken beter. De Model S vorm van de ramen is wel weer grappig ;)
@stfu: Het is natuurlijk sarcastisch gezegd. Had je vast wel begrepen. Vind het scherm zo groot lijken op de foto’s…
Een enorme verbetering, ik vind het nogsteeds geen schoonheid, maar ik vind hem echt niet lelijk meer.
Oef wat vingerafdruk besmettelijk die middenconsole…
Hij is ontzettend veel mooier dan de vorige. De achterkant lijkt alleen net niet perfect te zijn, maar het natuurlijk is al heel veel beter dan dat het was. Ik snap alleen niet waarom ze claimen dat de diesel het dikste blok op de markt is, het is een diesel met een inhoud van vier liter en een koppel dat bij 1000 toeren al vrijkomt. Je gaat mij niet wijsmaken dat dat geen ietwat teruggetunede 4.0 TDI van Audi is.
@knipperlichtje: Klopt. Is het ook. Net als de 4.0 Twin Turbo V8. Is gewoon het Audi S8 blok.
@willeme: Plus een 2,9L bi-turbo V6
Ik zeg blok voor de nieuwe RS4 ?!
@ds3thp: Dat lijkt heel logisch. Na de Audi’s met ‘Lamborghini-motor’ krijgen we de Audi’s met ‘Porsche-motor’. Is historisch ook nog eens heel erg verantwoord:

http://cartype.com/pics/1623/small/audi_rs2-avant_porsche_emblem_95.jpg
@willeme: ik denk dat de Turbo nog wel een achtcilinder van Porsche zelf krijgt. Er is nog een artikel geweest over een nieuwe V8 van Porsche die in de Panamera zou debuteren, dat zou dit blok moeten zijn.

Qua uiterlijk ben ik er nog niet helemaal uit, op de onthullingsfoto’s en digitale foto’s lijkt de kont soms wat te kort en lijken de achterlichten nogal hoog te zitten, maar op de bewegende beelden oogt de achterkant gewoon perfect. Ik denk dat het in het echt een bijzonder mooie auto zal zijn, op de weinig verhullende spyshots vond ik het het ook al een mooi ding.
@knipperlichtje: Dit blok is volgens mij toch echt het blok uit de Bentley Continental en diverse snelle Audi’s. Iets ander vermogen, maar voor de rest identiek. Op zich logisch, want de Panamera Turbo is eigenlijk de nieuwe Audi S7, die ook op dit platform gebouwd gaat worden, als ik mij niet vergis.
@willeme: Jammer dat het een Audi-blok is. Niet dat er iets mis is met dat blok (in tegendeel zelfs), maar je wil een Porsche met een Porsche-motor.

Is de 4.8 eruit omdat hij te oud wordt?
@willeme: ik had dit artikel in mijn achterhoofd. Het lijkt erop dat dit blok niet 100% door Porsche is ontwikkeld, maar dat het uiteindelijk wel de stempel van Porsche heeft gekregen: http://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-v8-van-porsche-ook-in-lambos-audis-en-bentleys-87114
Erg mooi design, die achterkant hebben ze deze keer erg strak gekregen
Als Balkenende ‘m gaat rijden mot ik ‘m niet. Wil niet met dat soort volk geassocieerd worden. Je weet wel, dat Harry Potter volk. Rete-irritant dat soort lui…

Maar op zich vind ik ‘m er zeker op vooruitgegaan. Het vorige model was de ene keer wel mijn ding en de andere keer niet. Het had zeker wel een bepaalde presence op de weg. Als je ‘m dan weer uit een bepaalde hoek bekeek en je zag er in alsof je hond zit te schijten dan was het weer niet mijn ding. Het ziet er naar uit dat dit model dat probleem heeft opgelost.
@Rick-dos: 9 van de 10 bestuurders zijn donkergetinte voetballers en zelfs Kanaleneiland-volk rijdt steeds vaker Panamera’s. Nou, dat liever een prima vent als Balkenende.
@stfu: donkergetint is niet negatief bedoeld, maar zij patsen meer met auto’s. No offence :)
Een verbetering. Maar dat was ook niet moeilijk. Maar nog steeds geen schoonheid…
Hoop dat de koplampen in het echt er beter uitzien dat op de foto’s
@barbro:

Deze koplampen hebben Porsche van de ondergang gered ..
@lincoln: In de zin van ‘elke koplamp redt Porsche, want een auto zonder koplamp verkoopt niet’?
@Citrofiel: Ik zie anders met enige regelmaat Porsches zonder koplampen.. ;-)
@viezefreddyw: Laat dat nou net de Porsches zijn die ervoor zorgen dat het merk zo goed draait…

Want op vervangingsonderdelen zit ongetwijfeld een leuke marge.
@moveyourmind: Scherp!!
@Citrofiel: hij doelt op het stukje over Harm Lagaaij die verantwoordelijk was voor de lelijke koplampen op de 996, maar die zo goedkoop waren om te maken (en vast andere truukjes) dat Porsche weer winst kon gaan maken op hun auto’s.
@Gulli: Die verwijzing snapte ik, maar waarom déze lampen Porsche nou weer redden…
@lincoln: Doet u ooit aan positieve comments????
@noreplacementfordisplacement: nee, het is een irritant sujet dat geilt op plusjes en daarom maar troll van beroep is geworden. Ik erger me al tijden aan dit figuur maar kennelijk vinden anderen het wel leuk om dat constante ge-etter van die kerel te lezen.
Nig steeds een te kleine bagage ruimte
@mercedesgl500:
In vergelijking met een GL is de bagageruimte idd al snel klein ;)
@mercedesgl500: Moet je een Cayenne kopen. Ik ga over een A6 avant ook niet schreeuwen dat ie niet zo snel door een bocht gaaf.
Voor een 4-deurs sportauto vindt ik hem helemaal mooi. Bekijk het in perspectief he. En zeg daarna rustig: honderd-zeven-en-tachtig-duizend-euro…
Hij is zeker verbetert, maar ik zou nog steeds liever een Audi RS7 of Maserati Quattroporte kopen.
@jasbelle: ik niet. Komt mooi uit.
@jasbelle: XJ? Maar iig +1 op het prefereren van de Maserati
Zeer begerenswaardige auto geworden!
Doen ze toch weer knap bij Porsche!
Ok, nu vind ik hem ook eindelijk mooi
Niet verkeerd. Is best een mooie bak geworden eigenlijk.
Morgen ff bestellen voor mijn vrouw.
@bartsmit: je naam zegt al genoeg.
@bartsmit: bij de Bart Smit?
Ok nu staan de foto’s er wel bij. Is nog steeds een behoorlijk lompe porsche als ik het zo zie qua uiterlijk, maar de specs van die diesel zijn wel erg geil. 850nm bij 1000 rpm is gewoon pure porno.
Ziet er goed uit, hij is zowaar fraai geworden.
Achterkant is er sterk op vooruit gegaan. Voorkant is nog steeds niet mijn ding.
Net als de eerste generatie weer een erg mooie auto.

Met mooie details, zoals de nieuwe lichtunits aan de voorkant, en net als de eerste een fraaie mix tussen een sportwagen en een limousine. Én ondanks dat ik geen fan ben van displays in een auto is dat hier wel mooi gedaan. Sowieso een geslaagd interieur dat onmiskenbaar Porsche is.

Ondanks alle lof is er een nóg mooiere auto te koop in dit segment, alleen geen nieuwe meer. En wel de Fisker Karma. Die overtreft qua design de Panamera, ondanks dat het ontwerp van enige tijd terug is.
@moveyourmind: Het is in ieder geval een verbetering, de eerste generatie was om te kotsen, maar dat is mijn mening.
Wat de Fisker betreft, Fisker is al enige tijd failliet… Dus succes met er een te kopen die nieuw is. (Ja, ik weet dat Karma een doorstart aan het maken is, maar op dit moment is er echt niets te koop en is de techniek zwaar onbetrouwbaar, echt eerste generatie electro-sport auto).
Of hoe de Panamera er van in het begin had moeten uitzien! Snel, luxueus, fun en – durf ik het te zeggen – sexy Porsche. Dit komt wel heel erg dicht in de buurt van mijn perfect daily.
Pfoe die diesel zelfs meer vermogen dan een rs-q7 !
Sterkste diesel ter wereld? SQ7 435 pk hellooooww
@Regenpijp: begrijp het ook niet inderdaad. 435 pk en 900 Nm is nog altijd meer.. http://www.autoblog.nl/nieuws/audi-sq7-tdi-zoveel-betaal-je-voor-435-pk-en-900-nm-86936
@SpoonM5: voor personenauto’s. De SQ7 is een baksteen…
@Onehp: ma bad
@regenpijp: PK en Newton misschien?
Een kleurtje doet hem vast goed
http://www.themotorreport.com.au/content/image/2/0/2014_maserati_quattroporte_launch_review_03-0126-900×480.jpg je gaat toch niet in een Porsche rijden… Een Italiaanse drietand moet je hebben!
@henkhupelschoten: Treffend omschreven …

Porsche om te rijden,
Een Italiaanse drietand voor het hebben…
@henkhupelschoten: ach man, als het een Infiniti of Hyundai was geweest, had ik ’t ook geloofd.
@stfu: Een mooier compliment kun je Maserati niet geven!
http://www.porsche.com/microsite/panamera/netherlands.aspx#home Dit is zeker het kijken waard! Alleen artikel 1 is er nu maar dat zijn weer 5 grote artikels in 1! Porsche is lekker bezig
Niks mis mee!
Als ik het zo zie lijkt die glimmende middenconsole me wel lastig bij bepaalde zoninval.
Wat een ongelooflijk gave wagen!!
Op die afgrijselijke bekerhouders na echt een prachtige auto
Hebben hebben hebben
Ik ga dit zowaar nog een mooie auto vinden en wat een prestaties voor alle drie de varianten.
Mooi ding. Stiekem zou ik het liefst de diesel willen….
Ik blijf een 6GC mooier vinden maar wel een enorme verbetering tov de vorige Panamera. Ik vind dit zeker geen lelijke auto. Mooi interieur ook.
@E34M5Touring: Eens, de 6GC vind ik ook mooier. Zelfs nog altijd de mooiste in het segment.
Maar die begint ook wel wat ouder te worden. Deze Porsche is gloedjenieuw.
@berlinetta: Is ook wel zo maar ik ben meer van de traditionele sedan ‘look’. De kont op de 6GC maakt hem meer in balans vind ik. Begrijp me niet verkeerd, de nieuwe Pana vind ik lichtjaren mooier dan de vorige maar die hatchback kont is het niet voor mij. Maakt hem heel massief van achter.
@mauritsh niets over de nieuwe 8 traps pdk of het feit dat de rwd versies pas later beschikbaar zullen komen?
“Hallo Audi design team, könnt Ihr vielleicht der Entwurf für das Heck des S7’s per Fax nach uns abschicken? Ja wir ändern die leuchte und die Stoßstange, machen Wir! Dankeschön und guten Abend”
Ondanks hij veul trager is. Mis ik de gts met v8
Al geef je de Panamera een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding!
Als ingenieur moet ik toegeven: de Porsche Panamera is het summum van auto-techniek. Engineering, Kwaliteit, Afwerking, Kennis en Traditie gecombineerd tot een product.. Geweldig. De tweede generatie Panamera ziet er geweldig uit. We moeten afwachten of het in de praktijk nog steeds zo geweldig is, maar ik reken er wel op. Porsche is de “last stand” van de verbrandingsmotor. Daarna, moet helaas, het stokje worden doorgegeven aan de elektrische auto. Volkomen terecht overigens.
ziet er strakker uit. op fotos doen ze me nooit zoveel maar als ik ernaast sta vind ik het echt een hele mooie wagen!
En is een nog gavere, mooiere wagen!
Eindelijk een vette diesel V8 erin. Nu mét extra elektrische turbo en zero lag, perfect voor deze snelle luxe snelwegcruiser (ipv baksteen SQ7) die ook een bocht leuk kan pakken in de Alpen indien gewenst.

Voor mij het ultieme autobahntransportmiddel. Maar we wonen niet in Duitsland…
Erg geslaagd! Doen er maar 1 ? zelfs achterin zitten wordt een pretje! Prachtige lijnen, met name de kont is schitterend geworden!
XJ of de Maserati – laat dese maar zitten
@dunhozzie: deze*
Ik snap Porsche écht niet.
Hébben ze eindelijk weer een model dat verschilt van de alledaagse modellen (uitmelk-911 etc), passen ze ‘m zodanig aan dat ik té veel lijkt op de 911 modellen.

Net als met de Cayenne. Ontzettend mooie bak was het, de eerste variant. Helaas werd het hele Cayenne-feestje verpest in 2010 toen de vernieuwde en opgetrokken 911 op het toneel verscheen. Schade, du Deutschers !! SCHADE !!
Dat infotainment ziet eruit alsog het Windows Phone draait.
Ik neem mijn woorden wel terug van eerst. Hij is er toch wel erg op vooruit gegaan. Het is geen verbluffend design, maar het ziet er wel goed uit allemaal. Stuk slanker vooral en het roept niet meer het poepende hond-gevoel bij me op.

Het interieur is wel een stuk rustiger, het vorige vond ik namelijk echt een vliegtuigcockpit. Maar of het per se beter is met al die schermen weet ik niet. Maar wel fraai.

En de prestaties, tering zeg. Die diesel moet echt een fijn blok zijn. Ideale wagen zo.
Echt merkwaardig dat er gezien de sportieve ambities niet eens als optie een head-up display wordt aangeboden. En wel een nutteloze Night View. Doei geef chips #faal
Zoveel mooier dan bijv een taxi mercedashh
Wat een prachtige auto, doe mij de turbo maar
De configurator van de nieuwe Panam staat online! Allen daarheen!
http://www.porsche.com/netherlands/nl/modelstart/all/?modelrange=panamera

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).