Da’s ook knap, nog niet eens te koop en nu al de snelste in iets: de Porsche Panamera pakt een record op de Nürburgring.
Er zit een nieuwe Porsche Panamera aan te komen. Geen zorgen, het gaat om een facelift van de huidige generatie (971) om weer een paar jaartjes vooruit te kunnen. Porsche pakt echter de auto goed bij de kladden en dat is kennelijk al te merken in het rijgedrag.
Record
De Porsche Panamera klokt namelijk een record op de Nürburgring: een keer de Nordschleife rond ging in 7:29.81. Dat is acht seconden sneller dan de pre-facelift 971. Volgens de Nürburgring-rankings is het de snelste auto in de ‘executive’-categorie. De enige modificaties, die Porsche bestempelt als ‘veiligheid voor de bestuurder’, waren een sportkuip en een rolkooi. De bestuurder in kwestie was trouwens de 32-jarige Lars Kern, een testcoureur voor Porsche. De auto werd uitgevoerd met Michelin Sport Cup 2-banden die speciaal voor de Panamera zijn ontwikkeld en als optie beschikbaar worden voor de facelift. Check de ronde hier:
Nieuwe Panamera
Om uit te drukken waarom de Panamera zo snel was, werden al een aantal details van de nieuwe Panamera gezegd. Zo is de motor krachtiger en is het onderstel aangepast om de auto meer gevoel en precisie in stuur- en bochtenwerk te geven. En natuurlijk is het tegelijkertijd een grote limousine, zo schijnen deze verbeteringen ook te helpen met het dagelijks gebruik. We moeten de specifieke data even afwachten wanneer Porsche de nieuwe Panamera onthult aan het einde van deze maand.
Circuitwapen van Porsche
Met dit record op de Nürburgring laat de Porsche Panamera op 0,09 seconde na de nieuwe Chevrolet Corvette achter zich. Daar gaven we al een overzicht van de rondetijden in deze regionen en zien we dat de Panamera sneller is dan voorgaande modellen van de 911 GT3 en GT2 en het huidige model 911 Carrera S. De nieuwe Panamera zit net iets meer dan een seconde af van de Carrera GT en indrukwekkend genoeg de GT3 RS (991.1).
Dat is toch wel dik spul wat de Panamera hier achter zich laat. Knap werk!
Mijn auto is ook recordhouder op de Ring.
In de categorie ‘niet premium stationwagens met kleur blauw uit april 1984 tussen de 1.4 en 1.6 liter met een doorgerotte achterklep’.
Heb met WordArt er een mooi certificaat voor gemaakt.
Michelin Sport Cup2 banden op een Panamera als optie. Zeker alleen om wat ronde records met pers auto’s neer te zetten.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die gaat bestellen op een Panamera.
Lara heeft een fijne baan
Cup banden, rolkooi en kuipstoelen. Ja hoor lekker relevant in een Panamera. Wat een onzinnig record.
Google translate stem is er niks bij..
Ik had oprecht niet verwacht dat de Panamera sneller zou zijn dan de Taycan.
@detroitv8: de taycan overhit dan ook naar 1 rondje.
Onderweg naar het circuit bedoel je?
@aarsgewei: hoeft toch ook maar 1 ronde vol te houden?
@aarsgewei: hahaha… no
Dat ziet er gelikt uit! Kijkende naar de kentekenplaat klopt dat ook wel.
Snelste poepende hond. Sterk
Tja, vooral doodzonde dat de Panamera V8 diesel niet meer leverbaar is. Als Sport tourismo fe meest geniale uitvoering.
Sport? Zal lekker sturen met zo’n lompe diesel voorin.
Diesel is voor in de stoof. Naar mijn mening kan je je geen autoliefhebber noemen, en ondertussen diesel liefhebben. Dat is net als zeggen dat je van vrouwen houdt met grote borsten, en dan geilt op van die types met opzichte silicone exemplaren.
Impressive! Maar wat een ellendige voice-over stem. Liever lekker in het Duits dan
En nu? Heel erg belangrijk als argument om deze auto te kopen. Heden ten dage absoluut niet relevant. Is slechts relevant voor de fabrikant zelf.
Jeetje, wat een zure reacties zeg. Dit is toch een petrolhead site? Of willen jullie liever weten wanneer zo’n lillike Tesla weer nieuwer dan fabrieksnieuw kan worden als je m een wrap geeft of wanneer Elon een wind heeft gelaten?
Ik vind het knap dat die Panamera veel van zijn echte sportbroertjes te snel af is. Ik bedoel: je verwacht van bijvoorbeeld een RS6 toch ook niet dat ie sneller is dan een R8 op de ‘Ring.
Dat is behoorlijk rap!
Inderdaad Pindakoning en Jeroenm83. Vind ik ook en is een gewoon een goede constatering. Gewoon jammer dat bijna iedere reactie tegenwoordig zuur is, ongeacht het merk of type auto. Blijkbaar wil iedereen iets negatiefs posten op Autoblog om gezien of gehoord te worden. Een soort negatief schreeuwend kind dat hunkert naar aandacht. Je zal zo iemand thuis als partner hebben… Gezellig!! Ga zo door petrolheads, lekker alles afzeiken en negatief beoordelen. Is een goede generale voor als je straks mopperen in de ontbijtzaal van je bejaardentehuis zit ?
Ja, mooi dat iedereen hier zijn mening kan dumpen. Thuis mogen ze dat niet, hier wel.
Zo’n Panamera is echt een ongelofelijke auto! Ik heb vorig jaar een circuit training gedaan in Meppen waarbij veel Porsches maar ook andere merken meereden. Tot mijn grote verbazing reden die Panamera’s bij de slalom bijna alle auto’s zoek! Een Kaymann S was nr. 1, daarna 2 Panamera’s en mijn Boxster S uit 2000 kwam daar ergens achteraan. Niet per se een nuttige eigenschap voor zo’n soort auto, maar wel een technisch hoogstandje!