Een nieuw record voor de Porsche Taycan, voortaan is dit de snelste EV op de Nürburgring die je kunt kopen.
Ronderecords. Leuk om het er op een verjaardag over te hebben. Maar een dame (of heer) er mee aan de haak slaan in de bar zie ik niet zo gauw gebeuren. Toch vinden autofabrikanten het maar wat lekker om records neer te zetten. Om er vervolgens in een gelikt persbericht over op te scheppen. Vandaag is dat Porsche met de Taycan.
De Porsche Taycan is per heden de snelste elektrische productieauto op de Nürburgring Nordschleife. Geen enkele andere elektrische auto die je nu kunt kopen is het sneller op het befaamde asfalt. Nu zal ook niet iedere autofabrikant een poging hebben gewaagd. En eerlijk is eerlijk, records rijden is iets dat ze bij Porsche goed kunnen.
Porsche Taycan op de Nürburgring Nordschleife
Natuurlijk werd het topmodel van stal gehaald om de klus te klaren. De Taycan Turbo S wist het rondje in 7 minuten en 33 seconden te voltooien. Het Duitse automerk zegt dat het model is uitgerust met de nieuwe Tequipment Performance-kit met een software update voor Porsche 4D Chassis Control en het Porsche Dynamic Chassic Control (PDCC). Mede dankzij deze vernieuwingen vonden ze het in Stuttgart een goed moment om eens een poging te wagen met de Taycan.
Verder afgezien van een rolkooi en racekuipstoelen is de elektrische auto helemaal standaard. Die laatste twee zaken zijn met name gebruikt voor de veiligheid van de bestuurder.
De EV stond op een setje Pirelli P Zero Corsa’s met de 21 inch RS-Spyder-design velgen. Nu jullie natuurlijk zijn overtuigd van het nut van De Performance-kit op een Taycan, wil je het meteen bestellen. Dat is nog niet zo eenvoudig.
Performance-kit
De Performance-kit van Porsche Tequipment is momenteel alleen verkrijgbaar in Duitsland op de Taycan Turbo S modeljaar 2023. Het pakket heeft een prijskaartje van € 13,377 bij onze buren. Voor dat geld krijg die Pirelli banden en een update voor de Porsche 4D Chassis Control. Er komen geen spoilers of andere frutsels op je Taycan. Een heftige meerprijs dus, maar dat zijn we wel van Porsche gewend.
Pas eind dit jaar verwacht het merk deze kit ook te kunnen leveren op markten buiten Duitsland. Achteraf inbouwen met het behouden van de fabrieksgarantie is mogelijk.
Johanneke zegt
Ongeveer even snel als de nieuwe M3 touring, als ik dit lijstje moet geloven:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times
Is wel lastig vergelijken, want er staan allemaal 15 jaar oude tijden tussen. Als die auto’s op 2022 banden zouden rijden halen ze er zo een halve minuut af. Een Renault Megane heeft dezelfde tijd als een Bugatti Veyron, om maar iets te noemen.
melcon zegt
Klopt, sterker nog door alle werkzaamheden over de afgelopen jaren is het circuit zelf ook sneller geworden. Dus zelfs zonder 2022 banden zou er al een snellere tijd neergezet worden als je z’n poging opnieuw zou doen. Of je met 2022 banden er 30 seconden af rijdt betwijfel ik maar het zal zeker een aantal seconden schelen. Grootste voordeel is uiteraard dat z’n M3 de hele dag die rondetijden kan rijden en tussendoor niet hoeft af te koelen of op te laden (uiteraard wel een keer tanken).
Een Veyron heeft hetzelfde nadeel als een Taycan (obesitas), dus dat een extra lichte megane dezelfde tijd rijdt is niet zo heel gek.
srbb zegt
Een Veyron is 300 kilo lichter dan een Taycan, en heeft een kg/pk verhouding van 2,2 vs 4,5 van die Megane, dus ik vind je mag die tijden best wel gek mag vinden hoor.
Banden, circuit lay-out wijzigingen, asfalt maken veel uit, maar ook: betreft het een poging met prep en steun van de fabriek? Of is het een journalist die een keertje mag, of een coureur die met niet-zijn-auto een rondje rijdt? In zo’n lijstje weet je al die factoren niet, en dat maakt het nogal waardeloos
camber24 zegt
Musk al een schuimbekkende tweet verstuurd als reactie?
minimoke1984 zegt
Wel apart . Hier staat dat de plaid 7.30 reed . https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-vernedert-porsche-op-de-nurburgring-1036256
HzR zegt
Dus ca. 2 seconden sneller als een Plaid. Had toch wat meer verwacht.
melkkoe zegt
Die plaid is inderdaad nog niet zo slecht, ondanks dat er dik 200pk extra aanwezig is.
ryser zegt
Alleen is de Plaid onderhuids wel een nieuwe auto met drie motoren en 1200pk, vs de taycan turbo s met alleen een software-update. Dan bijna 12 sec goedmaken op je vorige ronde is best indrukwekkend denk ik zo.
CYBRTRK zegt
De vorige was een taycan turbo geen turbo s
ryser zegt
Hmm misschien heb je gelijk, kan idd niets anders vinden dan dat t een preproductie model was in 2019. Wel vond ik dat t verschil maar 9 seconden is ipv 12…. My bad
Variomatic zegt
kleine bloemlezing van elders over die Plaid: dat was niet een officieel ronde en dat was van Bridge to Gantry, dit (Taycan) is een volledige ronde. Tesla speelt altijd vals als het om cijfers gaat – ze cherry picking creatief wat het beste uitkomt. Dit 0-100 acceleratie in 2.1 seconde is ook met een uitrol.
Daarbij heeft de Plaid bijna 50% meer PK en 3 motoren ipv 2 dus het zou schandalig zijn als deze niet sneller zou zijn. Porsche laat gewoon zien dat er meer is dan alleen vermogen wat een auto goed maakt.
Het was ook nog eens geen productie Plaid en het waren er 2. En sowieso hebben we er nooit meer iets van gehoord 🤷♂️
Ook was er twijfel over de keramische remmen op de Plaid die waarschijnlijk niet standaard waren.
Om hem te verslaan in bochten zal Musk nog veel tandjes mogen bijsteken. De kleinere Model 3 performance loopt op circuit na amper een halve ronde al warm, zelfs op de Duitse snelweg krijg je een Model 3 de beveiliging in gereden..
CYBRTRK zegt
De ronde van Tesla was dezelfde ronde als Porsche gereden heeft (20.8 km). Daarnaast was de Tesla ook gewoon een productieauto en is de ronde geclasificeerd als ‘elektrische productie auto’ https://nuerburgring.de/news/tesla-faehrt-offiziellen-rekord-fuer-elektrofahrzeuge?locale=en
flyerbunch zegt
Benieuwd hoe lang dit gaat blijven staan..
julez zegt
7:33. Ik ben niet zo’n Nordschleife rondetijdkenner dat ik gelijk weet hoe snel dat echt is. Hoe verhoudt het zich tot andere EV’s die een tijd hebben neergezet? En welke andere auto’s rijden een tijd van rond de 7:33? Ja ik kan het opzoeken, maar het was leuk geweest als het in deze blok werd gedaan.
melcon zegt
Een plaid met 1200 pk doet er 7:35.6 over, een M3 Touring doet 7:35.0, een Cayenne doet 7:33.9, een panamera doet 7:29.8 (dus als je een snelle famille porsche wil is de panamera nog steeds sneller als de taycan). Een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio deed in 2016 een 7:32. Dus zeker behoorlijk snel maar het komt nog niet in de buurt van belachelijk snelle auto’s die onder de 7 minuten rijden.
Edge zegt
Ik dacht dat Nio het record in handen had met die 6:45 van hun EP9?
boomhauwer zegt
Productieauto.
ericc zegt
Op auto motor und sport vind je een overzicht van de snelste wagens per klasse. Ook SUV’s, proto’s, 4-deurs,….
Ook een melding over de Plaid vind je er terug maar deze komt overeen met wat hierboven staat.
De Tesla’s waren geen productieauto’s.
base85v zegt
De Nio is weer een andere klasse. Ook daar heb je weer klasse verdeling.
HZW zegt
Realistisch gezien zijn al die tijden niets waard, want ze zijn niet op de zelfde dag gereden.
Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn.
Stel je doet deze poging vlak na een race weekend waar het ook al die tijd droog is geweest, of je doe deze poging zomaar ergens als er niet geracet is en er regen gevallen is een dag van te voren, om dan nog maar over de buiten temperatuur te zwijgen die bij deze omstandigheden aanwezig was.
Dit geeft natuurlijk een heel ander uitgangs punt voor zo’n poging.
Verder dan nog aanpassingen aan de baan, oud en nieuw asphalt, minder kuilen en bulten, wat ook weer zijn uitwerking heeft bij zo’n poging.
mashell zegt
Iedereen doet die record pogingen natuurlijk onder de meest gunstige omstandigheden en niet op een regenachtige dinsdagmiddag omdat de wekelijkse status telco is uitgevallen…
LaCotse zegt
Ach, de meesten hier zullen never nooit in de buurt komen van deze tijd laat staan met een auto zó op de openbare weg rijden, puur leuk voor de statistieken. Blijft over de keuze tussen een Porsche Turbo S of een Tesla Plaid met een carroserie van 12 jaar oud, dat is géén keuze maar meer een beleving en zal de keuze altijd naar Porsche gaan. In mijn geval althans, naar zo’n Tesla kijkt niemand meer om laat staan de hitte op lange stukken of vaak acceleren, de afwerking, de stoelen, de cockpit, je wilt ook nog een beetje het idee hebben in iets bijzonders te rijden toch?
bimmerpost zegt
Is niet echt een logische keuze waar iemand voor staat. Die Taycan turbo s kost >200k terwijl de Plaid maar 139k kost. Dus het zal eerder een 4S vs Plaid zijn. En dan valt de keuze een stuk gunstiger uit voor de Tesla.
monsieurleloure zegt
Eigenlijk is het best knap dat Tesla zulke tijden neerzet.
Relatief jong merk die de wegligging zeker op orde heeft.
Porsche doet niet anders al decennia lang
mashell zegt
Bij een brede zware auto met een laag zwaartepunt heb je als vanzelf een goede wegligging.