• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Porsche Macan €36.000 goedkoper!

Auteur: RubenPriest, gepost 25 januari 2024 om 13:30 – 37 Reacties

Nieuwe Porsche Macan met 639 pk is hier

De tweede generatie Porsche Macan en het is een elektrische auto.

Zo, dat is even wennen hè? De succesvolste luxe SUV van de afgelopen jaren heeft een tweede generatie gekregen. De eerste generatie Porsche Macan was een absoluut succesverhaal voor het Duitse automerk.

In eerste instantie leverbaar als diesel en benzine, later uitsluitend met benzinemotor in vier- of zescilindervorm. De tweede generatie Porsche Macan heeft helemaal geen verbrandingsmotor meer.

Exterieur

In Singapore heeft Porsche het doek getrokken van de tweede generatie Macan. Het is duidelijk een andere auto geworden. De vormen zijn wat ronder en vriendelijker. Er zijn veel meer aeordynamische poeha te bespeuren. Dat zorgt voor een voorzijde met luchthappers en een diffuser achter die doet denken aan de Taycan. Het is niet voor niets: Met een Cw-waarde van 0,25 is de nieuwe Macan één van de meest gestroomlijnde SUV’s op de markt.

Wat opvalt zijn de koplampen, verdeeld in twee delen. De bovenste lichtunit is verantwoordelijk voor de vierpits dagrijverlichting. In het onderste deel zit de hoofdlichtmodule met optionele matrix LED-technologie.

Specificaties en prestaties

Porsche lanceert de tweede generatie Macan in eerste instantie in twee smaakjes. Als Macan 4 en als Macan Turbo. De Macan 4 levert 408 pk en 650 Nm in combinatie met Launch Control. Dit is weer moeilijk allemaal, net als bij de Taycan. Je hebt dus niet permanent toegang tot die 408 paarden. De Macan Turbo doet er met 639 pk en 1.130 Nm nog een schepje bovenop.

De 4 accelereert in 5,2 seconden naar de honderd. De Turbo is een klap sneller en heeft slechts 3,3 seconden nodig voor dezelfde sprint. De topsnelheid bedraagt 220 km/u voor de 4 en 260 km/u voor de Turbo.

Actieradius en laden

De volledig elektrische Macan is uitgerust met een 100 kWh lithium-ion batterij. Daarvan is 95 kWh netto bruikbaar. Het Duitse automerk communiceert tot 613 kilometer WLTP rijbereik voor de 4 en tot 591 kilometer WLTP voor de Turbo. De SUV staat op het gloednieuwe Premium Platform Electric (PPE) met een 800 volt laadstructuur. Snelladen kan met een piek van 270 kW. Daarmee is de accu in zo’n 21 minuten van 10 tot 80 procent te laden. AC-laden doe je thuis of publiek met een max van 11 kW.

Technologie, maten en ruimte

Vanwege de elektrische aandrijflijn moest Porsche terug naar de tekentafel met betrekking tot de rijeigenschappen. De Macan stuurde altijd al lekker voor een SUV, door de toevoeging van een groot accupakket is er sprake van een totaal andere rijdynamiek. Zowel de Macan 4 als de Turbo beschikken over vierwielaandrijving. Ook nice is het elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

Standaard op de Turbo en optioneel op de 4 is luchtvering. Ook is de Macan voor het eerst optioneel verkrijgbaar met achterasbesturing. Ik zeg: altijd meebestellen. Het maakt de auto een stuk wendbaarder, met een maximale stuurhoek van vijf graden en een draaicirkel van 11,1 meter. De tweede generatie Porsche Macan is 4.784 mm lang, 1.938 mm breed en 1.622 mm hoog. Je kunt tot 22 inch velgen bestellen op de Macan. De elektrische auto mag maximaal 2.000 kg trekken.

De bagageruimte achter de achterbank biedt tot 540 liter ruimte. Er is een frunk met een capaciteit van 84 liter. Met de achterbank volledig neergeklapt is er tot 1.348 liter aan bagageruimte beschikbaar.

Interieur

Het interieur doet vooral denken aan dat van de Taycan. Er zijn tot drie schermen aanwezig. Het derde scherm is optioneel voor de passagier en is 10,9 inch groot. Een primeurtje voor de Macan is dat het infotainmentsysteem is gebaseerd op het Android Automotive OS. Daarnaast is er een head-up display met augmented reality techniek.

tweede generatie Porsche Macan
tweede generatie Porsche Macan

Dit najaar naar Nederland

De nieuwe Porsche Macan EV verschijnt in de tweede helft van dit jaar in Nederland. Maar er zijn al prijzen!

  • De Porsche Macan 4 staat in de prijslijst vanaf € 88.900
  • De Porsche Macan Turbo staat in de prijslijst vanaf €121.000

Hiermee wordt de nieuwe Porsche Macan een stuk goedkoper dan de instapper van het oude model. Die staat immers voor € 125.700 in de configurator. Toch 36.000 euro goedkoper is de Macan hiermee geworden.

En de Macan is nu weer het goedkoopste Porsche model. Hiermee neemt de Macan het estafettestokje over van de 718 Cayman. Die staat nog altijd met een vanafprijs van € 108.200 in de prijslijst.

De concurrentie van de Macan EV?

  • Audi Q8 e-tron 55 quattro (408 pk, 582 km range): vanaf €82.750
  • Mercedes EQE SUV 350+ (292 pk, 618 km range): vanaf € 83.480,-
  • Audi Q8 e-tron 55 quattro Sportback (408 pk, 600 km range): vanaf €85.150
  • Porsche Macan 4 (408 pk, 613 km range): €88.900
  • Polestar 3 Dual Motor (489 pk, 610 km range): vanaf €89.900
  • Lotus Eletre (603 pk, 600 km range): vanaf €97.690
  • Maserati Grecale Folgore (550 pk, 501 km range): €124.600
  • Mercedes-AMG EQE SUV 43 (476 pk, 468 km range): vanaf €130.791

Ook interessant!

  • Eindelijk! Elektrische Porsche Macan heeft een datum
    Eindelijk! Elektrische Porsche Macan heeft een datum
  • Video: Porsche Macan kopt motorrijder
  • Porsche Macan verdwijnt volgend jaar al!
    Porsche Macan verdwijnt volgend jaar al!
  • splinternieuwe Macan
    Splinternieuwe Macan: zo ziet 'ie eruit!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, macan, Porsche

Vorig bericht: « Nederlandse politie rijdt Duitse Porsche klem in België
Volgend bericht: Telefoongebruiker krijgt steeds vaker de schuld bij ongeluk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    25 januari 2024 om 13:40

    Techniek is fijn, de voorzijde en het interieur ook. Dit is het eerste model waarbij ik de nieuwe trend van gesplitste koplampen geslaagd vind. Maar het aerodynamische kontje vind ik nog niets. Een dikke whale tale zou hem goed doen.

    Login om te reageren
    • RallyeWelp zegt

      25 januari 2024 om 14:07

      Dit dus! Ik krijg heel sterke nieuwe Prius vibes bij de achterkant.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 januari 2024 om 14:32

      Leuk dat je dat zegt. Het hele punt van de gesplitste koplamp tot nu toe is dat je de illusie wekt dat de auto extreem platte koplampen heeft door aan de bovenzijde die platte dagrijverlichting als focuspunt te plaatsen en de daadwerkelijke koplampen dan lager in de bumper “verstopt”.

      Porsche splitst de koplampen ook, maar gebruikt dan gewoon joekels van dagrijverlichtingunits (is dat een woord?). Resultaat? Het ziet er zowaar goed uit. Maar dan vraag ik mij ook af waarom je überhaupt nog die gesplitste koplampen toepast, want die dagrijverlichtingunits zijn groot genoeg om ook de rest van de verlichting in te proppen.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        25 januari 2024 om 18:25

        De theorie kan ik volgen. Andere merken hebben dit soms ook. De praktijk is echter dat het er niet uitziet, precies om de reden die je zelf aangeeft: alles kan makkelijk in dezelfde units gecombineerd worden zonder extra dimlichten in de bumper. Het oogt enorm gekunsteld in mijn optiek.

        Login om te reageren
      • rubend zegt

        25 januari 2024 om 22:26

        Splitsen van de lampen (boven elkaar) is volgens mij ook gedaan om ‘t front vd auto minder hoog te laten lijken.

        Login om te reageren
        • quincy zegt

          26 januari 2024 om 07:45

          Dat vind ik dan juist bij dit model niet goed gelukt (front minder hoog laten ogen).
          En de achterkant doet mij denken aan de Ioniq 5 (iets minder hoekig alleen). Tot zover ben ik nog geen fan van dit design.

          Login om te reageren
    • senwedural zegt

      25 januari 2024 om 14:48

      Ben je wel langer bezig met je betonschaar.

      Login om te reageren
      • Snelle zegt

        25 januari 2024 om 21:56

        Lol

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 januari 2024 om 16:27

      De grap is dat dit een omgekeerde opstelling is in vergelijking met eerdere series (en ook de Cayenne): Die hadden een streep dagrijverlichting in de bumper, met de koplampen erboven (waar later ook die dagrijverlichting in werd geplaatst)

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    25 januari 2024 om 13:43

    Blijf het hilarisch vinden dat ze een EV de benaming Turbo geven.

    Login om te reageren
  3. waterisnat zegt

    25 januari 2024 om 13:53

    Een iets krappere Q8 met een duurder logo dus?

    Login om te reageren
  4. vetnek zegt

    25 januari 2024 om 14:11

    IONIQ 5N voor €73.995 in combinatie met 650pk, 800v laadstructuur en een berg aan ruimte lijkt dan ineens zo gek toch niet.. Houd je nog €14k over om banden op te gummen. Dat verschil in actieradius is dan in de praktijk verwaarloosbaar

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      25 januari 2024 om 18:27

      Mja als je het economisch benadert. Je rijdt in een Ioniq. Daar moet je wel zin in hebben. Het design spreekt me totaal niet aan. Berg aan ruimte valt ook wel mee.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        25 januari 2024 om 22:38

        @DeWitteCondor Grappig, ik vind het IONIQ 5 ontwerp juist vrij uniek en retro, erg cool. De Macan is niet heel erg bijzonder, beetje mix tussen de oude en een Taycan…
        Qua ruimte doet hij het ook wel erg goed vind ik.

        Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      25 januari 2024 om 20:18

      Tsja een chique Porsche of een Hyundai met veel sjonnie saus.. wat denk je dat de meeste gaan kiezen..?

      Login om te reageren
    • bimmerpost zegt

      25 januari 2024 om 22:29

      Is uiteindelijk veel duurder door veel hoger afschrijving. Zo’n dure ioniq wil niemand 2e hands. Macan wil iedereen. Aanschafprijs is irrelevant, gaat om afschrijving.

      Login om te reageren
  5. ericc zegt

    25 januari 2024 om 14:17

    Kan de Grecale ook in het lijstje? Lijkt me een deftige concurrent.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      25 januari 2024 om 14:43

      Goeie! Staat er nu bij

      Login om te reageren
  6. blogie zegt

    25 januari 2024 om 14:35

    Ik vind hem best geslaagd en voor een Porsche relatief betaalbaar. Zullen we vast veel gaan zien.

    Login om te reageren
  7. Motomoto zegt

    25 januari 2024 om 14:36

    Geprobeerd het een mooie auto te vinden, maar dat lukt me niet! Sterker: karakterloos ding om te zien en te inwisselbaar om die Porschebadge te mogen dragen imo.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      25 januari 2024 om 15:23

      Dit.
      Het is niet heel lelijk, maar heeft de uitstraling van een generieke chinese middenklasser.
      En dat voor een koperspubliek dat doorgaans nogal gevoelig is prieemieejumm uitstraling en baaaahdge…

      Login om te reageren
  8. hondafiel zegt

    25 januari 2024 om 14:43

    De achterkant lijkt wel op die van de HRV.

    Login om te reageren
  9. bmwadept zegt

    25 januari 2024 om 15:14

    Van alle landen in de wereld, vindt prestatie plaats in autohatende Singapore!? Ook nog eens een kleine markt.

    Login om te reageren
  10. AC zegt

    25 januari 2024 om 15:22

    Niet super mooi, niet afzichtelijk, redelijke waarden qua alles en voor die prijs qua Porsche heel prima. Zoals al gezegd denk ik ook: gaan we vast relatief veel zien.

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    25 januari 2024 om 15:25

    Voorkant heeft iets weg van de Mission-e concept met de platte verlichting. De onderste units zijn naar voorbeeld van de Q8 net zoals de achterkant die wat afgeronder is. Op zich wel geslaagd, maar wil hem eerst in het echt zien om echt te oordelen.

    Login om te reageren
  12. willemveenstra zegt

    25 januari 2024 om 15:39

    En wat weegt deze tank?

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      25 januari 2024 om 18:06

      Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat dit ding weegt.
      Zal wel 2 ton + zijn.

      Login om te reageren
  13. kennone zegt

    25 januari 2024 om 15:41

    Ben ik de enige die vind dat Porsche de Macan nu 2x achter elkaar saaier heeft weten te maken. Zonde. Dat eerste exemplaar was nog best wel een stoere bak maar dit is wel een saai ding geworden zo. Past echter wel weer bij de aandrijving👌🏼

    Login om te reageren
  14. potver7 zegt

    25 januari 2024 om 16:24

    Ik zie gewoon een Audi SUV met afgeronde hoeken staan. Maakt niet uit welke Audi SUV, qua ontwerp is dat allemaal één pot nat.

    Ik lees hier heel vaak commentaar dat al die Stellantis-‘meuk’ allemaal één pot nat is, maar ga nou eens met droge ogen beweren dat het bij VAG c.s. heel veel beter is?

    Login om te reageren
  15. alper zegt

    25 januari 2024 om 16:25

    Lijkt wel MG Macan met kikkeroogjes.
    #fail

    Login om te reageren
  16. mashell zegt

    25 januari 2024 om 18:00

    Gave wagen. Stoer front, chique interieur en een elegant schuine achterkant.

    Login om te reageren
  17. Exit Luminar zegt

    25 januari 2024 om 18:46

    Je rijdt toch wel Porsche dat dan weer wel. Dat frontje, smoelt ook goed. Met 36k korting wist ik het wel. Dit is toch waanzinnig!

    Login om te reageren
  18. Jurgen zegt

    25 januari 2024 om 21:47

    Veel te veel VAG, en dat is geen compliment 😂

    Login om te reageren
  19. oetelaar zegt

    25 januari 2024 om 22:51

    In tegenstelling tot veel andere EV’s oogt deze prima. Misschien is het exterieur niet heel spectaculair maar ook niet zo belachelijk als de recente BMW’s of EQ modellen van Mercedes. Prima wagen en top dat ze de prijs verlaagd hebben.

    Login om te reageren
  20. MarcoM zegt

    26 januari 2024 om 00:07

    Ik weet ook niet of Pacan, Ma kan wel.

    Login om te reageren
  21. antoonniels zegt

    26 januari 2024 om 10:44

    Van voren vind ik het net een breedbekkikker. Gelukkig is hij dan ook in mooi groen te bestellen….

    Login om te reageren
  22. Exit Luminar zegt

    26 januari 2024 om 19:35

    Een goed aangeklede golf 8 R kost ook ruim over de 70K met opties. Ik rijd veel liever dit al is het maar om een alibi te hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North