• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche wil Volkswagen nog altijd helemaal

Auteur: Dennis, gepost 12 juli 2007 om 20:32 – 25 Reacties

Volkswagen Porsche

Porsche vergrootte eerder dit jaar zijn belang in Volkswagen van 29,9 procent naar 31 procent. Porsche deed dit uit angst dat Volkswagen AG mogelijk zou worden overgenomen door een investeringsmaatschappij die het bedrijf vervolgens opdeelt en als losse onderdelen doorverkoopt. Dat ziet Porsche liever niet gebeuren, want Volkswagen is te belangrijk voor de sportwagenfabrikant.

Een eerder bod destijds op de resterende Volkswagen aandelen mislukte doordat het bod ver beneden de actuele koers lag. Ondanks dat een verdere uitbreiding van het belang in Volkswagen volgens Wiedeking niet op de agenda stond, heeft Porsche toch in totaal een slordige 10 miljard euro geleend bij 37 verschillende partijen om de resterende aandelen alsnog in bezit te krijgen. Nu maar even afwachten hoe de koers op dit bericht reageert en of de 10 miljard dit keer voldoende is.

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « BMW 1-serie rallymonster luistert naar de naam “Trio”
Volgend bericht: Verschil tussen een Chevy V8 en een barbecue »

Lees Interacties

Reacties

  1. hanz zegt

    12 juli 2007 om 20:39

    dus 1.1% = 10 miljard?
    dan kost de VAG groep dus: 909 miljard (-:

    pittige prijzen iig..

    Login om te reageren
  2. erik zegt

    12 juli 2007 om 20:40

    Over een paar jaar: K heb een Porsche Golf GTI

    Login om te reageren
  3. Blackdrive zegt

    12 juli 2007 om 20:49

    Die 10 miljard is toch voor àlle resterende aandelen?
    Die 30% hebben ze al.

    Login om te reageren
  4. Dennis zegt

    12 juli 2007 om 20:52

    @Hanz: Je hebt het bericht niet goed begrepen. Ze hebben al 31 procent.
    @Blackdrive: Ik weet niet of die 10 miljard voor alle resterende aandelen is. Mijn bron is daar niet heel duidelijk in. Het lijkt mij dat in totaal 51 procent van de aandelen voldoende is voor een absolute meerderheid.

    Login om te reageren
  5. autoblogger zegt

    12 juli 2007 om 20:53

    Ik snap er geen fuck meer van!

    Login om te reageren
  6. M Freak zegt

    12 juli 2007 om 20:56

    Maar ik zie nog altijd geen snelle sportauto met mooie lijnen en een 6-cillinder boxer en dan een VW logo er op…. :P

    Login om te reageren
  7. MrSelected zegt

    12 juli 2007 om 20:58

    Lijkt mij 10 miljard voor de overige 20% voor de 51%, dus 0.5 miljard per procent..

    Login om te reageren
  8. hanz zegt

    12 juli 2007 om 21:01

    @dennis : je hebt gelijk ik zat niet op te letten
    @autoblogger: ik ook niet meer?
    51 % is een heel krapper meerderheid en geen 100%?

    wanneer weten we of deze ‘overname’ slaagt?

    strax zien we golfjes met een porsche logo erop oid

    Login om te reageren
  9. JPM zegt

    12 juli 2007 om 21:10

    Zoals ik het hier lees is het dus gewoon zo dat Porsche als suikeroompje fungeert voor Volkswagen die zichzelf neit kan beschermen tegen investeerders. Maar Porsche wil Volkswagen verder niet serieus overnemen…?

    Login om te reageren
  10. Luchtloper zegt

    12 juli 2007 om 21:13

    Ehm, en zien jullie ook Audi ringetjes op een Lambo?

    nee…. zou ik zeker geen zorgen maken over golfjes met een Porsche embleem

    Login om te reageren
  11. citrofiel evil twin zegt

    12 juli 2007 om 21:20

    Als porsche die aandelen koopt hoop ik dat er veel meer sportievere modellen komen want de golf,passat,sharan,… zijn echt saai.
    Porsche rules.

    Login om te reageren
  12. Rick zegt

    12 juli 2007 om 21:24

    Porsche is toch al van VAG? of heb ik het nou mis!
    En ik snap er inderdaad ook geen F*ck meer van!

    Login om te reageren
  13. Julian zegt

    12 juli 2007 om 21:59

    het is heel simpel, porsche had bedacht een meerderheidsbelang in VAG te nemen, daarna hadden ze zich bedacht. en nu bedenken ze zich weer! hoeveel geld hun dat nu gaat kosten doet er niet echt toe…

    Login om te reageren
  14. MGT zegt

    12 juli 2007 om 22:05

    @Rick Porsche (auto’s) is gewoon een zelfstandig bedrijf, hoewel de oude CEO van VAG, Piech de op 1 na grootste particuliere aandeelhouder is en ook nog es de kleinzoon van Porsche.

    @Dennis Er is (nu nog) zoiets als een Volkswagen-wet in Duitsland en het komt er op neer dat geen aandeelhouder meer dan 20% stemrecht heeft ongeacht of deze aandeelhouder een groter deel van de aandelen heeft (zoals Porsche nu), dus ik denk dat volledige zeggenschap alleen haalbaar is door alle aandelen op te kopen. Lijkt me sterk dat die wet dan nog steeds geldt.

    Login om te reageren
  15. sacha zegt

    12 juli 2007 om 22:17

    Volkrsch of PorscheWagen.

    Login om te reageren
  16. emiel zegt

    12 juli 2007 om 22:59

    Porsche Passat 4S

    Login om te reageren
  17. smoke zegt

    12 juli 2007 om 23:37

    @MGT

    Porsche is volledig zelfstandig inderdaad. Alle stam-aandelen zijn in handen van verschillende leden van de families Porsche en Piëch (Ferdinand Piëch heeft 13,16 % van de aandelen in handen).
    Dit zijn de enige aandelen met stemrecht.
    De aandelen die op de beurs verkrijgbaar zijn, zijn allemaal preferente aandelen zonder stemrecht.

    De ‘Volkswagen-wet’ waar je het over hebt steekt iets anders in elkaar. Er zijn zeker aandeelhouders met meer dan 20% stemrecht, Porsche heeft namelijk 25,1% stemrecht.
    Wat je waarschijnlijk bedoelt is de zgn ‘Sperrminorität’, dwz: de mogelijkheid van een minderheid om een veto uit te spreken over genomen besluiten. Dit bedraagt bij VW 20%, in plaats van de gebruikelijke 25%. Hierdoor is een besluit van de aandeelhoudersvergadering momenteel door zowel Porsche, als door de bondsstaat Nedersaksen (20,1% van de aandelen) te blokkeren.

    Er wordt echter verwacht dat de Europese commissie zich hier dit jaar nog over uitspreekt, aangezien de wet behoorlijk omstreden is.

    Login om te reageren
  18. smoke zegt

    12 juli 2007 om 23:53

    Ter info: de totale beurswaarde van Volkswagen bedraagt bij de huidige koers (123 euro) zo’n 46,1 miljard Euro.

    Hieruit kan je berekenen dat 10 miljard goed is voor 21-22 % van de aandelen, precies genoeg voor een meerderheidsbelang, er van uitgaande dat de koers nog een stukje zal stijgen na dit nieuws. Voilà!

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    13 juli 2007 om 08:13

    Van mij mag ’t! :)

    Login om te reageren
  20. MGT zegt

    13 juli 2007 om 09:40

    @Sir Smokalot Ah ok ik wist niet dat Porsche 25,1% stemrecht had. Een van de officiele redenen van de EU om deze wet ‘onder de loep te nemen’ is dat geen enkele aandeelhouder meer dan 20% stemrecht kan verkrijgen. Wellicht dat de press releases van de EU die ik krijg te zien niet geheel uitputtend zijn…
    De Sperrminoritat is idd ook een punt waar de EU tegen ageert, net als het feit dat zowel N-Saksen en de Bundesregering te allen tijde een commissaris mogen/moeten leveren.
    Hoe dan ook het is maar een vreemde constructie

    Login om te reageren
  21. de sjonnies zegt

    13 juli 2007 om 10:33

    @ sirsmokalot –

    Dus als ik alles goed heb begrepen wil de familie Porsche z’n invloed (aandelenbelang) in VAG vergroten omdat de Europese Comissie die
    Sperrminorität gaat verbieden en kunnen ze door het vergroten van hun aandelenbelang in VAG zichzelf uiteindelijk wapenen tegen een vijandige overname, want normaal gesproken heb je met zo’n 30 – 35% als grootaandeelhouder wel een meerderheid. hiet op papier natuurlijk maar de meeste kleinere aandeelhouders volgen je dan in je beslissingen – correct?

    Login om te reageren
  22. sir smokalot zegt

    13 juli 2007 om 12:39

    @desjonnies

    Niet echt. De Sperrminorität geldt in de reguliere wetgeving vanaf een belang van 25%. Porsche zit hier met zijn 30,9% al ruim boven, dus dit voorrecht zullen ze behouden.

    Waarom ze ogenschijnlijk voor de volledige meerderheid gaan is omdat de ‘magische’ 30%-barrière al is doorbroken. Op zich zit er veel potentieel in Volkswagen (ook aangezien het bedrijf al zeer actief is in groeimarkten als China) en het bedrijf draait erg goed.
    Dit is echter mijn eigen inschatting, ik weet dat er binnen de grote families die in zowel Porsche als BMW een grote invloed hebben een behoorlijke angst bestaat voor de private-equity-funds. Bij een meerderheidsbelang in een beursgenoteerd bedrijf kan je dan iets efficienter van je afslaan. Maar nogmaals, over de gedachtengang van Porsche mbt VW is het koffiedik kijken.

    Login om te reageren
  23. Markus zegt

    13 juli 2007 om 13:04

    Doe mij maar een Porsche 911 3L, lekker zuinig. Mooi logo trouwens Dennis :)

    Login om te reageren
  24. de sjonnies zegt

    13 juli 2007 om 18:13

    @ sir smokalot (me too) dus die families doen het om die zgn hedge-funds geen kans te geven om een vijandige overname te doen – zie ABN Amro –

    Login om te reageren
  25. Chrizzzie zegt

    17 juli 2007 om 08:41

    Porsche leent het geld van 37 verschillende partijen waarvan er vele weer een link hebben met Volkswagen, op deze manier is de circel dus weer rond en blijft het geld als ware binnen Volkswagen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North