De Porsche 911 Turbo is er al ruim 30 jaar en om dat te vieren heeft Autobild een leuk vergelijk tussen een model uit 1976 en 2006.
Toen Porsche de 911 Turbo in 1974 lanceerde, was het een van de eerste productieauto’s met een turbo. Dankzij de turbo leverde de 3.0 liter zescylinder boxer ineens 260 pk, voor die tijd absoluut geen kattepis. De top van 250 en sprint naar de 100 in 5,5 seconden werd de 911 Turbo een geduchte concurrent voor Ferrari.
De huidige 911 Turbo (997) levert met 480 pk bijna twee keer zo veel vermogen, gelukkig maar want 260 pk lijkt tegenwoordig niet zo bijzonder meer. Het aantal turbo’s is overigens ook verdubbeld, terwijl de motorinhoud slechts groeide naar 3,6 liter. Met dit aantal pk’s wordt de magische grens van 300 km/u ruim overschreden, op de autobahn moet de 997 Turbo 310 km/u kunnen halen. Het sprintje wordt, dankzij de fenomenale tractie van de 911, in slechts 3,7 seconden gehaald (via germancarblog).
Christoff zegt
porsche waren en zijn nog altijd topsportwagens. dit is nog eens een mooi voorbeeld van hoe tijd de auto heeft geëvolueert. doe zo voort zou ik zeggen!!
SimonMc zegt
Vind het wel goed dat ze die retro look koplampen terug aangenomen hebben.
maartenunplugged zegt
porsches worden ook steeds minder ordinair, en een ouwe 911 is goud waard. Wat zijn die dingen mooi!
Stefan zegt
oude turbo is nog steeds de vvetste en mooiste :-)
Mpower zegt
prachtig van jong tot oud
Jonathan zegt
Van 0-310 in 3,7 seconden :) denk dat daar 0-100 bij moet staan.
dekster zegt
kan iemand me het spiegelei exspiriment uitleggen (van de koplampen) ik weet namelijk niet wat dat is? :-?
w0o0dy zegt
ik denk de term spiegelei verwijst naar de vreemd gevormde koplampen op de voorlaatste 911 serie
Ollie zegt
Dat plaatje bovenaan op de pagina, is niet compleet. De laatste (de rechter) is een 996 en nog geen 997, kijk maar eens hoe de lijn van de achterlamp anders wegloopt tussen een 996 en een 997. Dat plaatje is dus niet compleet!!
zapp zegt
Klopt dit is al een vrij oud plaatje.
dekster zegt
@W0o0dy
weet ik
maar wat houdt dat expiriment precies in?
Porsche RS zegt
Porsche heeft de 911(996) drastisch gemoderniseerd omdat ze dachten dat hij daardoor beter zou aanslaan. Naast de watergekoelde motor was dit een drastische verandering in de 911.
Met name de mensen die vanaf het eerste uur Porschefan zijn vonden de spiegelei koplampen een slechte verandering en gingen klagen bij de fabriek. Daarom heeft Porsche bij de nieuwe 911(997) weer de oude 911 koplampen gebruikt.
Ik vond de vergelijking tussen de nieuwe Turbo en de vorigen zeer leuk om te zien. Veel mooie foto’s. De nieuwe Turbo ziet er echt geweldig uit al zou ik hem graag eens een keer in een andere kleur zien.
GT2-FAN zegt
de 996 hebben ze moeten maken omdat de 993 niet meer aan de normen van de EU voldeed! en ook werd de 996 gemaakt om meer geld in het laadje te krijgen! aan het eind van de 993 was porsche bijna failiet (rood) en moesten ze iets nieuws maken en zorgen dat het aanslaat! en de 996 is zeker aangeslagen! de eerste 5 jaren waren alle modellen uitverkocht! en daarom kunnen ze nu cayenne, de gt en de 997 en de cayman op de tekentafel hebben gelegd en in productie laten gaan! en a.s jaren zullen ze nog zeker veel geld in het laatje hebben want alle modellen die 997 cayenne caymand en gt waren en zijn uitverkocht! das nou GOED geregeld!
Jo zegt
Hallo heren,
Ikzelf zit nu aan mijn 4de porsche…
Heb altijd (en zal ik blijven doen) turbo gereden.
De 996 (die ik nu heb) is een aangename en zeer snelle wagen maar de voorganger (de 993 turbo en de 964 turbo 3.6) waren naar mijn mening toe MEER porsche en reden op de secundaire weg ook een stuk scherper… het alomgekende “cockpit” effect is bij de 996 naar mijn mening weg…
De volgende overstap zal geen 997 worden (die ik wel mooi vindt) maar een aangepaste………..964 turbo 3.6 , nog steeds mijn grote liefde (buiten de onbetaalbare 959 uiteraard) geluid , brutaliteit en het achterste…
Als rassportwagen voor langere, dwz +500km (en snelle) km’s kan je geen betere als de 996 vinden…
In een 964 kom je dan halfdood aan… (maar dat is ook eens tof, als je wat jonger bent…)
Groeten,
Jo