
Helaas, we kunnen op de valreep voor 2013 nog twee dealers toevoegen aan ons faillissementsoverzicht. Pouw Noord, bestaande uit vd Molen (Opel, Groningen) en Wander (Kia, Assen) zijn over de kop gegaan. In totaal werken er 90 mensen bij de bedrijven.
De dealers verkeerden al langere tijd in zwaar weer. Een derde vestiging in Haren was reeds gesloten, en via de grapevine kregen we enkele weken geleden de tip dat er in Assen (door schuldeisers?) een flink aantal auto’s uit de voorraad waren getrokken. Toen we dit telefonisch probeerden na te trekken werden we verwezen naar de centrale holdingorganisatie, die verder geen mededelingen deed.
In oktober van dit jaar vertrokken de voormalig eigenaren van Wander, het echtpaar Timmer, uit het bedrijf, dat ze in 2012 verkochten aan Pouw.
De ontwikkelingen bij Pouw Noord hebben overigens geen verdere gevolgen voor de fusiegesprekken tussen de dealerholdings Stern en Pouw. Er wordt aan een doorstart voor Pouw Noord gewerkt, zo meldt Automotive Online. Hopelijk is deze succesvol.
Update 20-01-2014: Onder de Stern-vlag krijgen beide dealers een doorstart, zo meldt Automotive Online. Van de 100 medewerkers gaan er zo’n 50 mee in de nieuwe bedrijfsvoering.
Lekker voor het personeel om op deze manier de Kerstdagen in te gaan…
@k-man: als het voor de zomer was geweest was het: vervelend voor ze om zo de zomer in te gaan. ;) het blijft vervelend. Welke dag ook.
Altijd weer triest om zoiets te moeten lezen. Zeker nu met die feestdagen. Ik hoop, dat al die mensen toch weer vlug aan een goede baan geholpen kunnen worden.
@9000cse: Dat is juist het grote probleem. Door de grote hoeveelheid faillisementen is de talent pool overvol. Want ook Stern heeft een groot aantal vestigingen moeten sluiten, waardoor ook daar geen plek zal zijn. Ik vrees dat een groot deel zich zal moeten omscholen.
@E34M5Touring:
Vooral hier in het noorden is het drama kwa werkgelegenheid in de automotive … Het is er gewoonweg niet.
Sterkte voor de werknemers aldaar.
Echt verschrikkelijk en dat juist nu de economie weer een beetje lijkt aan te trekken. Hoop dat het personeel weer snel een baan weet te vinden.
Een te grote voorraad nieuwe verplicht afgenomen auto’s en verplichtte medewerking aan aanbieding op aanbieding doet in deze tijden veel dealers de das om. Alles voor het dealerschap. Daarbij een groot aantal occasions waar ze de hoofdprijs voor vragen en 1 en 1 is 2.
@asmulders: dat is het grote probleem
Reed er gister langs en viel me al op dat er zo weinig stond buiten op het terrein (normaal staat het daar altijd vol).
A kijk vergeet mijn email maar bloggers van autoblog
Viel me de afgelopen dagen inderdaad al op bij het binnen rijden van Assen. Zonde, Wander stond volgens mij wel goed bekend
Ben ik de enige die de link legt met Kroymans waar volgens de curatoren 200 auto’s missen, Kia’s en Opels?
@matje140: ja
Jan Pouw is voor mij de automotive loser van 2013, die verdient niet beter, maar sterkte voor z’n personeel.
“Nadat Pouw de Van der Molen-autobedrijven in Groningen en Haren en Wander in de regio Assen overnam, zakte de markt in. Marketingdirecteur Heloise Timmerman van Pouw Groep zegt in het FD dat men dat niet heeft kunnen voorzien.”
“Pouw stopt voorlopig met zijn expansieplan, waarbij in anderhalf jaar voor honderd miljoen aan omzet is bijgekocht.” “Het bedrijf is eigendom van Jan Pouw (Pouw Beheer BV) en H2 Equity Partners maar is met veel geleend geld gefinancierd waardoor het extra kwetsbaar is in deze tijden van tegenvallende autoverkopen.”
quotes: http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/autodealer-nieuws/nid18177-pouw-automotive-groep-in-financile-moeilijkheden.html
Dit gebeurd te vaak als dealers te groot willen worden…
geen inruilpremie van Volkswagen als je je pauwsmobiel inlevert?
Gaat lekker zo en er zullen er helaas nog wel een paar volgen,,,.
Ik heb zelf het IVA gedaan en heb mijn aannemersdiploma gehaald , in beide branches gaat het momenteel ruk.
Had ik maar naar pa geluisterd om echt door te leren om daarna de IT-sector in te gaan o.i.d.
Nu ben 36 en hoeft het niet meer
@monsieurleloure: OK, reken maar dat je dan nog ruim 30 jaar zult (moeten) werken, dat is een periode die best de moeite is om over omscholing na te denken…
@ monieurleloure: al gaat het ruk, als je goed/uniek/verfrissend (kutwoordje idd)/anders/beter bent dan anderen, kun je toch ook in die 2 branches een goede boterham verdienen. Ben je middelmaat, dan wordt het idd lastig.
Hardlopers zijn. …… ze willen teveel te snel.
Pouw is inderdaad lekker bezig. voor de kerst de tent dicht. fijn voor ons als personeel.
Niets bekend over een eventuele doorstart ed en het uwv is pas in januari weer open….pffff
wel een leuk detail: een paar dagen daarvoor een aantal onderdelen verkopen en ons geen loon betalen??? schandalig.
@opelgek: ai, zo’n kerst wens je idd niemand toe. Succes en sterkte.
Bij Opel was dat ook te verwachten en zullen 2014 nog wel een paar komen die dicht gaan ( noem ook grote naam die al bij de rand van de afgrond staat: Eef&Huub ). Van Kia had ik het eigenlijk niet verwacht als je ziet hoeveel picanto’s er rond rijden
@dahlback: valt me tegenwoordig wel op dat ik steeds minder i30’s en cee’d zie rijden. Of ze lijken tegenwoordig zo veel op de rest. Kan me een periode herinneren dat je er vrij veel zag in eens
Halfjaar voor deze firma gewerkt, het was er een komen en gaan van personeel en het hele bedrijf was gebaseerd op euro`s verdienen op een niet nader te noemen manier.
Het is er tevens een komen en gaan van managers,voor een miljoen ga ik niet weer terug naar deze firma en je word er behandeld nog minder als een hond.