• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

PowerPulse: zo gaat Volvo turbo lag bestrijden [video]

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 december 2015 om 11:46 – 35 Reacties

Volvo S90 PowerPulse


Volvo scheurt een pagina uit PSA’s boek, en gaat perslucht gebruiken. In de nieuwe S90 D5 introduceert het de nieuwe PowerPulse-technologie, een alternatief voor de elektrische turbo.

Met de onthulling van de S90 deze week heeft Volvo er een luxeschip bij om trots op te zijn, en natuurlijk wordt de komst van het nieuwe 4,96 meter lange vlaggenschip op het SPA-platform aangegrepen om heel veel PR-momentjes te pakken.

Een nieuwigheid is PowerPulse, een systeem waarbij er een klein tankje gecomprimeerde lucht naast de motor is geplaatst. Wanneer het gas diep wordt ingetrapt wordt deze lucht via een klep direct naar het uitlaatspruitstuk gestuurd, waardoor de turbocompressor aan het draaien wordt gebracht. Je hebt zo volgens de theorie meteen druk, zonder dat je op de eerste uitlaagassen moet wachten die het schoepenrad een slinger geven.

PowerPulse zal debuteren in de S90 D5 (235 pk/ 400 Nm). De S90 staat overigens pas medio 2016 bij de dealer, dus tot die tijd krijgen we er nog het nodige van te horen. Hoe het systeem werkt bekijk je in onderstaande video.

De toepassing is iets minder ingrijpend dan Hybrid Air van PSA, dat echter niet verder kwam dan het conceptstadium en daarna bij monde van manager Maxime Picat heel hard huilie deed dat de gemene overheid ze geen sub-si-hie-hie-die geeft. Dan Volvo, dat pakt tenminste door.

Klik

Ook interessant!

  • Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
    Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Video: Nissan GT-R sleept Volvo vrachtwagen door de sneeuw
  • Volvo vernieuwt V90/S90, ook nieuws voor XC90

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, motor, s90, Techniek, Volvo

Vorig bericht: « Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8
Volgend bericht: Foto’s: deze Ferrari 250 GT werd volledig gerestaureerd »

Lees Interacties

Reacties

  1. branko zegt

    4 december 2015 om 12:00

    Met bewegende beelden ziet die achterkant er al iets beter uit, ook al is het nog niet heel goed te zien.

    Login om te reageren
    • lemans24 zegt

      4 december 2015 om 23:09

      @branko: er zijn uitgebreide beelden te zien van de achterkant in deze langere video. Het went enorm snel, en vanaf 2:48 was het zelfs helemaal ok. https://youtu.be/plo-AUNIhyo

      Login om te reageren
  2. bsxc2 zegt

    4 december 2015 om 12:02

    Nieuwsgierig naar deze technologie.

    Login om te reageren
  3. ds3thp zegt

    4 december 2015 om 12:03

    Klinkt als een goede aanpak, ben wel benieuwd naar de aanpak!

    Zijn trouwens genoeg fabrikanten die “aan de haal” gaan met ideeën van PSA of Renault.
    Voorbeeld is bijvoorbeeld het extreem innovatieve Revo Knuckle van Ford op de Focus RS
    Renault gebruikte ditzelfde principe al langer op de Megane RS maar loopt hiermee niet te koop

    Login om te reageren
    • super zegt

      4 december 2015 om 12:12

      @ds3thp:
      ja, idd bij audi heet dat vorsprung durch technik en dat maakt het onder meer mogelijk dat je 35 jaar lang niet afwijkt van een transaxle ontwerp waarbij je motor een minuut eerder op bestemming is dan jij.

      Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      4 december 2015 om 12:15

      @ds3thp: toyota had superstrut al in de jaren 90 op de corolla BZR en celica GT4

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    4 december 2015 om 12:04

    Het zal prima werken daar niet van, maar het maakt het in het vooronder wel steeds complexer, het wordt dus steeds moeilijker om zelf aan auto onderhoud te doen. Ik zou het in deze in ieder geval niet meer aandurven. Je bent dus echt veroordeeld tot de dure merkdealer als er iets mis gaat.

    Login om te reageren
  5. oranje123456789 zegt

    4 december 2015 om 12:07

    Geinig, geinig … Ik kan nie wachten om hem te kopen, jammer dat m’n lease nog 3 jaar loopt.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 december 2015 om 12:18

      @oranje123456789: Dan heb je nog 3 jaar om te sparen voor de uitvoering zoals jij hem graag wil.

      Login om te reageren
  6. Alexke zegt

    4 december 2015 om 12:09

    Leuk maar :
    1. je kan het maar om de zoveel x zoveel x gebruiken…
    2. het compressortje verbruikt stroom , die weer door de alternator moet opgewekt worden (zwaardere batterij en alternator)
    3. De levensduur van een compressor zoals bij een Range Rover met luchtvering is ongeveer 6-8 jaar.
    4. ze kunnen dit gebruiken om evt. proper lucht in de uitlaat te dumpen en hun emissies vervalsen.

    sjoemellucht

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      4 december 2015 om 12:12

      @Alexke: oplossing.. Feed off engine.. Vrijwel oneindig druk en ja de compressor kan kapot.. Goedkoop onderdeel.
      Stukken eenvoudiger systeem dan Audi’s elektrische turbo.

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    4 december 2015 om 12:10

    Geef mij maar een lekker ouderwets turbo gat…

    Net als een dikke V6 of V8 met een ouderwetse automaat met kickdown…

    Gaspedaal op de vloer, even een moment dat er niks lijkt te gebeuren en dan breekt de hel los…

    Lekker lomp, maar eeeerg lekker.

    Login om te reageren
  8. emacee zegt

    4 december 2015 om 12:10

    -=edit: check=-

    Ontopic: Mooie innovatie, ben benieuwd hoeveel tijd er nodig is om het tankje weer vol te krijgen en hoeveel het scheelt voor de turbolag.

    Login om te reageren
  9. turbobrick zegt

    4 december 2015 om 12:16

    Allemaal marketing en slap gelul !
    Waarom ? Bij een juiste turbo keuze is turbo Lag (het turbo gat) nagenoeg verdwenen tegenwoordig, bovendien is dat minimale gat er 1x bij sportief rijden want na het schakelen val je altijd ruim terug in het werk gebied van de turbo.
    We zien het bij diesels tegenwoordig dat het turbogat tevens geen issue meer is. Het werk gebied is tegenwoordig bijna vanaf stationair zo’n beetje.

    Allemaal extra meuk die nieuwe technieken die op papier mooi blijken te zijn maar in de praktijk vrijwel altijd tegenvallen of kampen met allerlei extra zaken waar men doorgaans niet vrolijk van wordt.

    Login om te reageren
    • frensj zegt

      4 december 2015 om 12:49

      @turbobrick: Is dat net niet door technologieen als dit?

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      4 december 2015 om 19:30

      @turbobrick: hoe vond jij de S90 rijden? Ik ben erg benieuwd naar de onderstelinstellingen. En ohja, hoe zaten de stoelen? Ben zo jaloers dat jij de S90 d5 al hebt gereden…!!

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    4 december 2015 om 12:25

    Een beetje compressor achtig idee dus.

    Login om te reageren
  11. reistje zegt

    4 december 2015 om 12:56

    Eigenlijk vrij simpel dus. Hoewel het dus wel weer stroom kost die opgewekt moet worden. Maar ik ben benieuwd hoe het in de echte wereld is.

    Login om te reageren
  12. singer911 zegt

    4 december 2015 om 13:05

    400 nm vind ik weinig voor zo’n diesel..

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 december 2015 om 13:32

      @singer911: Ben het wel met je eens. Moet makkelijk 500 Nm uit te halen zijn.

      Login om te reageren
      • super zegt

        4 december 2015 om 13:37

        @berlinetta:
        ja,als je de software in laat stellen door vag wel.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          4 december 2015 om 15:17

          @super: Mercedes haalt volgens mij ook 500 Nm uit hun 2.1 dieselblokje. Moet Volvo toch ook wel lukken dan.

          Login om te reageren
          • singer911 zegt

            4 december 2015 om 16:42

            @berlinetta: BMW overigens ook uit m’n hoofd. Lijkt me bij zo’n zware auto toch wat fijner.

            Login om te reageren
  13. GWBoes zegt

    4 december 2015 om 13:28

    misschien stiekem ook om de uitstoot wat mooier te maken dan hij is? Sommige waardes worden per volume eenheid gemeten. Als je dan schone lucht door de uitlaat gaat blazen komen die er een stuk beter uit dan wat het werkelijk is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 december 2015 om 14:01

      @GWBoes: bij VW zouden ze dat “clean air technology” noemen.

      Login om te reageren
  14. maxidyne zegt

    4 december 2015 om 14:42

    Klink een beetje als het umluft systeem dat Audi gebruikte in de jaren 80 op de S1 E2 om turbo lag tegen te gaan. Maar verder doorontwikkeld.

    Login om te reageren
  15. volvoturbo zegt

    4 december 2015 om 15:20

    Wel ja, voeg nog maar meer complexiteit toe (die ook weer kapot kan gaan). Lijkt me in dat opzicht geen goed idee.

    Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    4 december 2015 om 17:07

    Weet je wat de beste remedie is tegen turbo lag? Een 5.5 liter V8.

    Login om te reageren
  17. 87sandyd zegt

    4 december 2015 om 19:33

    Ik ben blij dat sommige mensen hier niet aan het hoofd staan van een automerk. Anders reden we nog in een Volvo 440. Technologie, de (door)ontwikkeling ervan, dat is toch prachtig?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      4 december 2015 om 23:36

      @87sandyd: waarom is dat prachtig?

      Auto’s zijn de laatste tien jaar minder betrouwbaar geworden en niks zuiniger. Ook rijden ze veel minder lekker en zijn ze veel te zwaar. Ze zijn wel een stuk stiller geworden maar dat is het dan ook wel.

      Login om te reageren
    • mout zegt

      10 januari 2016 om 21:23

      @87sandyd: daarom rijd ik Volvo 245. Met handchoke.

      Login om te reageren
  18. jos_koelewijn zegt

    4 december 2015 om 21:27

    Leuk neveneffect; samenstelling van het uitlaatgas is gemiddeld gezien weer schoner omdat er een gedeelte on verbrande lucht in de uitlaatgas komt.

    Login om te reageren
  19. novazezi zegt

    4 december 2015 om 21:54

    Waarom? Je gaat eerst met stroom perslucht creëren en dan pas direct meer vermogen leveren. Zet dan de elektromotor van de compressor aan het turbohuisje. IMO altijd efficiënter, lichter en compacter. Daarnaast is die 400NM wel erg weinig. Mijn 2.1CDI van 2007 levert 170pk en 400nm koppel. Ruim voldoende om 230km/h en 1:20 te rijden trouwens.

    Off-topic: In de trekker-trek (of tractorpulling) heb ik ook wel eens over dit systeem na gedacht bij atmosferische dieselmotoren welke voorzien zijn van een luchtcompressor voor het rem-systeem van de aanhanger. Een luchtketel met 10 bar rustig leeg laten lopen in je spruitstuk wanneer er te weinig vermogen is….

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 december 2015 om 08:23

      @novazezi: een motor verbruikt zoveel lucht dat je je luchttank dan erg snel leeg zou moeten laten lopen.

      Geen idee welke toerentallen er gedraaid worden maar ff een voorbeeld. Een 10 liter 6 lijnmotor die op 2500rpm draait heeft elke seconde 40*5 liter lucht nodig. Dat is bij 1 atmosfeer dus het zal nu iets lager zijn, maar jij wilt onder druk lucht geven dus dat is weer iets meer. Dan heb je nogal een tank nodig wil je echt iets kunnen bereiken. Ook lastig met de hoeveelheid diesel die je er in wilt pompen op dat moment.

      Wellicht is waterinjectie een beter idee. Dat deden ze vroeger met langzaam draaiende scheepsdiesel. Geen idee of het ook op hoge toerentallen werkt maar een liter water is 1700 liter stoom. Vroeger gaf het een hele bult extra vermogen. Werkte uiteraard alleen met echt warme motor. Wellicht ook de moeite van onderzoeken waard, sowieso een leuke uitdaging.

      Login om te reageren
  20. tjorque zegt

    4 december 2015 om 22:29

    Waarom gebruiken ze een compressor vraag ik me af… Ze zouden toch bijvoorbeeld een systeem kunnen bedenken, waarbij ze bij vollast, of bij het remmen op de motor de druk in de turbo een stuk opvoeren om druk op te slaan in het tankje… Dat zou ik pas echt slim vinden…

    In principe kan je hetzelfde met een elektrische turbo doen. Bij hoge turbodruk van de gewone turbo, een deel van de lucht langs de e-turbo sturen om energie op te slaan voor wanneer je dit nodig hebt bij het accelereren.

    Hoeft allemaal noet echt complex en onbetrouwbaar te zijn lijkt me…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North