Volvo S90: helemaal officieel [updated]

Auteur: , 124 Reacties

Volvo laat na ruim 15 jaar de S90 terugkeren op het wereldtoneel, en hun grote zakensedan is veiliger dan ooit.

Lang geleden, in het midden van de jaren ’90, had Volvo een 960. In de laatste jaren van zijn leven werd deze mastodont omgedoopt tot S90 en V90, waarna hij vervangen werd door een nieuw model met de naam S80. Deze gaat nu een nieuwe generatie in, in de vorm van deze fonkelnieuwe S90. Hiervan zag de wereld vanochtend al exclusief op autoblog de eerste foto’s.

T8

Volvo verklapt nog niet heel veel over zijn vlaggenschip-sedan, behalve dat hij de uit de XC90 bekende 407 pk sterke T8-aandrijflijn gaat krijgen (op de foto’s zien we ‘m als T6, met vermoedelijk 306 pk). Daarnaast krijgt de S90 met het zogeheten Pilot Assist een semi-autonome functie, waarbij hij tot zo’n 130 km/u zelfstandig op de snelweg kan rijden.

De uiterlijke kenmerken waren al redelijk bekend, en uiteraard zien we ook op de S90 de kenmerkende Thor-DLR’s terug. Het gehele design op je laten inwerken kan via de gallery.

S90 interieur

Premium all the way

De Zweden hebben zich veel moeite getroost om de S90 een zo weldadig mogelijk interieur te geven, waarbij de boodschap overduidelijk is: Volvo speelt mee met de big boys in dit segment.

Ook krijgt de S90 de beschikking over een large animal detection system, dat elanden, kariboes, Ton Elias, of grote damherten op de rijbaan kan opmerken. In januari wordt de nieuwe S90 op de Detroit Motor Show voorgesteld, tegen die tijd verwachten we ook dat Volvo ons de nodige informatie over het model heeft ge-drip feed.

Later vandaag wordt de S90 in Zweden live onthuld, dit is te volgen via een livestream.

UPDATE: tijdens de introductie in Gotenburg zou Volvo geroepen hebben welke motoriseringen er naast de T8 bij de introductie beschikbaar komen, maar Volvo Nederland kan/wil onderstaande specs niet bevestigen:

D4: 190 pk / 400 Nm
D5: 235 pk / 480 Nm
T6 AWD: 320 pk / 400 Nm



124 reacties

Ik vind hem zeer geslaagd, ben benieuwd of hij in het echt er ook zo goed uitziet. Veelbelovend!
@bmw507coupe: Ik zag hem, en de V90, twee weken geleden in het echt, en was onder de indruk van de ‘stance’ van die twee. Breder, lager en iets langer dan een A6 zei de man die ze voorstelde. Ze zien er erg potent uit.
Interieur top
Voorkant top
Zijkant top
Maar wat hebben ze met de achterkant gedaan….
@leandro: denk dat de kleur ook niet echt meewerkt. Denk dat het in het echt er beter uit ziet dan dit..
@leandro: Extra grote achterlichten zodat automobilisten die in de toekomst zich niet autonoom laten rijden, daadwerkelijk ook zien dat hun voorligger remt.
@leandro: Inderdaad, zou deze auto graag willen leasen naar mijn mercedes toen ik de foto’s vanochtend zag.
Echter die achterlichten zijn echt een dealbreaker voor mij… Ben trouwens ook niet echt een fan van touchscreens in auto’s.
@audirijder: touchscreen werkt heerlijk als je nog wel eens die navi gebruikt.
@gregorius: feit, maar de clima instellen doe ik toch liever met echte knoppen.
@audirijder: de echte dealbreker is de motorisering: alleen maar viercylinder brommermotortjes, wordt niks dit ding
@leandro: Wat is er mis dan met de achterkant. Weer eens wat anders en ik vind het geslaagd!
@mrdjm: wellicht kan 1 van de 230(!) likers van zijn bericht je dat ook uitleggen..
@mcshine: die achterkant klopt niet….. De achterlichten niet, de belijning van de kofferklep niet, de letters niet. Niets eigenlijk. De voorkant vind ik persoonlijk ook niets. Maar ja, Chinees hè. Heb ik toch liever een loempia speciaal.
@mcshine: Ik ben benieuwd, maar ik denk dat je blij moet zijn dat er creativiteit wordt getoond. Ben blij dat ze dat op de vorige Superb ook deden. De bijzondere achterklep en de achterlichten die wellicht meer van Renault leken te komen doen het over de tijd steeds beter. Ben blij dat er maar weinig facelift sedan/hatches zijn verkocht. Wat een oudbollige/simpele/lelijke achterkant is het geworden met de facelift. Als dat ook maar niet bij deze gaat gebeuren. Vind het nog steeds zonde ook wat Volvo deed met het eigenzinnige frond op de 60 serie!
@leandro:
Misschien mochten de Chinese bazen ook iets ontwerpen aan de wagen :p
@leandro: van achteren hebben ze het dit keer Vies te pakken die Nordics
@leandro: Dat zei bijna iedereen bij de v40 ook, maar dat vind ik nu een geslaagde achterkant. Hopelijk gaat dat met deze s90 ook gebeuren.
@leandro: Ik denk en hoop dat het even wennen is. Verder wel een erg mooie auto veel beter dan de volvo’s van 6 jaar geleden.
@leandro: Die kregen ze erbij voor nop ;)
Wat is er met de achterkant aan de hand?!
@2wheeler: die achterkant is voorbereid voor een ombouw naar de V90. Smalle lichtbalkjes op zijn kant zetten, wat plaatwerk toevoegen en je hebt meteen de station.
@escort77: dat word een soort van 7 serie station?
Zo’n mooie auto en dan verpesten ze de achterkant finaal. Zelden zo’n lelijk achterwerk gezien bah.
Ik vind die achterkant echt niet mooi, verder een mooie auto
Jammer van de achterkant
Over drie uurtjes begint de presentatie live op YouTube (aldus de Volvo Cars nieuwsbrief)
https://www.youtube.com/watch?v=Hma9Pxo2MUM
@orion84: thanks ga ik is even kijken. Toch wel vreemd gewoon een reageerder dit moet melden. En nieuws site over auto’s in een artikel over de volvo s90 dus niks vermeld over die presentatie
@raym: het was al vermeld bij het vorige artikel. Maar nu misschien niet echt relevant meer aangezien hij nu toch (vroegtijdig) officieel onthuld is.
@kasplant: Oh dat artikel heb ik gemist
@raym: De link staat inmiddels in het artikel.
Doet heel ouderwets lelijk aan die achterkant, maar voor de rest…
Jammer van die lelijke en grote uitlaten. Maar ja, schijnbaar bedoeld om te laten zien hoe potent de auto (of bestuurder?) wel niet is. Less is more, wegwerken die zooi svp
@fit4fun: Hoe potent de bestuurder ooit was bedoel je. OT: mooie bak hoor, erg handig dat grote dieren waarschuwingssysteem. Hoopte na de eerste zin dat er zuni rockets uit de grille zouden schieten ofzo.
Ton Elias… hahaha.

Prachtige auto. Ik geloof dat in het echt, de achterkant er wel mooi uit zal zien.
@SCscreamGT2: Inderdaad, ik vind de achterkant juist mooi en “typisch” Volvo is. Vele liever meer van dit dan het saaie Duitse knip en plak werk . :)
Voorkant = wow!
Achterkant = nope

Zonde weer…
Oeh, die achterunits. Ik vind ze niet mooi. Die verticale ventilatorlamellen in het interieur overigens ook niet.
Dat large animal detection system lijkt me een super aanwinst: uit mijn hoofd in Duitsland iets van 900 zwaargewonden per jaar door aanrijdingen met wild? Mensen bedoel ik :-)
Ook in NL wil je echt geen reebok of damhert door je voorruit met 80 km/h….
Scorpio nieuwe stijl?
Wauw! Mooi hoor. Enig idee wat hij gaat kosten?

Wel wat styling elementjes die bekend voorkomen… achterlampen doen wat Skoda Octavia aan.
Hij is mooi. Maar de Saab 9-5 achterlichten zijn even wennen.
Wat hebben ze die achterkant verprutst ben er geen fan van maar de rest is wel echt mooi
Ik blijf er bij; kentekenplaat op de achterklep had er beter uit gezien.

Dit ziet er gewoon niet uit. Jammer, want de rest is bijzonder goed geslaagd.
@motoragent: Volledig mee eens. Er is nu ook ‘te veel’ achterklep aanwezig.
@motoragent: waarschijnlijk doen ze het bij de V90 precies zoals je het hebben wilt.
@mashell: Nu je het zegt, dat is inderdaad zoals ik het voor ogen had. Die V90 klopt al wat meer aan de achterkant, ondanks die even forse achterlichten. Zonde dat ze dat hier niet op vergelijkbare wijze hebben gedaan.
@motoragent: Ik heb even gauw met wat in elkaar geknutseld. Bedoel je zoiets?

http://i.imgur.com/yA9rKgC.png

P.S. vergeef me de slechte kwaliteit, op mijn werk heb ik geen Photoshop dus ik heb me helaas met Paint moeten behelpen. Oh, enne, niet tegen de baas zeggen dat ik dit in zijn tijd zit te doen hè!
@Edge: Veeel en veeeeeeel beter zo!
@Edge: Exact wat ik bedoel, top!

Dat ziet er toch meteen een stuk beter uit?
@Edge: wauw echt een hele verbetering!
Denk ook dat de stationversie degene is die je wilt hebben, ben benieuwd.
Los van dat, iemand een idee waar het over gaat op plaatje 21?
Aantal km op een liter peut?
@motoragent: Je hebt helemaal gelijk, erg scherp!
Geven ze op deze nieuwe modellen nu ook een fatsoenlijke garantie, of weer die lullige twee jaar? Hopelijk tonen ze eens wat vertrouwen in eigen product….
@fit4fun: weinig garantie geven is premium (doen Mercedes, Audi, BMW immers ook) veel garantie geven is budget (dat doet Kia).
Semi-autonome functie op de snelweg? Alsjeblieft zeg, stop hiermee. Verder vind ik het wel een mooie auto, waarbij ik ook de achterkant geslaagd vind.
Jongens, ja het is jammer van die achterlichten maar op zich maakt ’t ook weer niet zoveel uit want het draait toch om de station.. en die krijgt wel mooie achterlichten(zie gelekte modelautootjes)
De achterkant is niet bepaald moeders mooiste. Maar de rest ziet er puik uit!
Voorkant en zijkant is fantastisch. Interieur moet ik nog even aan wennen. Het oogt wat kaal.
De achterkant is bijzonder te noemen.. Ik zou hem graag eens in real zien om te kijken of dat er beter op wordt.
Als ze afmetingen iets kleiner hadden gemaakt van de achterlichten was het mooi geweest nu is het te groot en te lomp. Maar ik snap wel wat de bedoeling is geweest.
Nooit een fan geweest van het design van Volvo’s en ook deze kan mij niet bekoren. Wel oogt de auto op meerdere fronten als een luxe slagschip waarin lijnen van de grote bmw’s en mercedesi te zien zijn maar dan komt de achterkant, is het op eens een budgetmerk :S
Bmw en Jaguar belden, ze willen hun kind terug
Zo zonde van de achterkant!
Awesome juist die achterkant!
Achterkant is prima niet perfect maar prima🐶🐶🐶
Prima wagen. Ook de achterkant kan er voor mij nog wel mee door.
Als je de lamp-strips in de kofferbak afkoppelt en in carrosseriekleur spuit, is ie verder wel érg mooi.
Voor een 2015 sedan, althans. Want die hebben allemaal wel stevig Aziatische invloeden, met extra chroom, overbodige curves (onderkant portieren) en drukke onderkinnen onder voor- en achterbumper.
Dit is wel even wennen.

Dat klinkt eigenlijk best raar als je het over een Volvo hebt….
An sich wel oke. Het is wat minder een schot in de roos als de eveneens nieuwkomer Hyundai Genesis (serieus, wat een chique ding is dat), maar ik vind er weinig mis mee. Kan prima naast de gebruikelijke Duitse auto’s staan.

En toch hè, ondanks dat er helemaal niks mis mee lijkt, klopt er iets niet. Wat weet ik niet. Misschien wel omdat de S80 juist in alles leek te kloppen. Merkwaardig briljante auto is dat eigenlijk…
http://preview.netcarshow.com/Volvo-S80-2010-800-66.jpg
http://preview.netcarshow.com/Volvo-S80-2010-800-01.jpg
Vrij weinig informatie voor een officiële onthulling, ik neem aan dat over een paar uur meer volgt. Nu is het net de Giulia: paar plaatjes, paar feitjes, paar maanden wachten. Deze eerste plaatjes vind ik nogal saai ogen, de (vermoedelijke) R-design op de lekfoto’s zag er een stuk spannender uit.
Schuin van achteren een Superb..?

Verder mooi!
Lekker Chinees die achterkant…
Rest ziet er wel aardig uit. Maar een Italiaan zal ’t niet worden.
Kijkend naar het exterieur design ligt de focus duidelijk op de Chinese markt…
Overall gezien vind ik de S90 erg mooi geworden. Prachtig interieur en van voren af erg mooi styling. Ik heb alleen moeite met de achterlichten. Veel te lomp in verhouding met het strakke design van deze sedan. Ik ben benieuwd of de V90 dit beter voor elkaar heeft.
Zo Volvo en die achterkant wanneer word die ge-update… Erg lelijk die lichten voornamelijk
Ja man zeker niets slecht, volledig geslaagd. Nu nog zien in’t echt
Wat een ding! Prachtig! De XC90 is al een plaatje om te zien. Deze S90 gaat dit zeker ook lukken op er prachtig uit te zien op de Nederlandse wegen.
Oei, die valt echt niet bij mij in de smaak. En profile lijkt de voorkant (vanaf de voorruit tot de moterkap) ietswat ingezakt. Over de achterzijde is al genoeg gezegd, ik vind het geen porum.
Ik snap überhaupt niet waarom iemand een Volvo zou kopen, maar goed, iedereen zijn eigen mening en smaak (gelukkig maar?). De laatste Volvo die ik me kan herinneren die een vergelijkende test won, was de 440….
Ik vindt persoonlijk die Ford Scorpio achterkant niet zo geslaagd.
Interieur is wel mooi rustig, trouwens.
hilarisch hoe iedereen hetzelfde zegt, er wordt weer eens duidelijk hoe weinig mensen tegen verandering kunnen. Bij de XC90 was er vaak hetzelfde commentaar, nu is iedereen wild van -alle kanten- van de XC90. Ik vind achterkant ook mooi!
@lowlow: Ik was een van de weinigen die de XC90 vanaf het begin al mooi vond. Het enige wat mij niet aanstond is dat extra stukje koplamp. Die vierkantere kopkampen zoals ze op de Concept Coupe e.d. zaten vond ik wat mooier. Maar nog steeds is het gewoon een heel mooie wagen.
http://i.imgur.com/9lOQZ8U.png
@Edge: helemaal mee eens en ik mag het zeggen, want ik rij er één. Is trouwens volgens mij een gevolg van het feit dat de Amerikaanse markt belangrijk is voor de XC90, in Amerika zijn die extra stukjes oranje ivm wetgeving. De S90/V90 zal wel iets minder op Amerika gericht zijn.
@lowlow: Nou ja, iedereen… ik vond z’n voorganger geslaagd, de XC-90 die je vandaag op de weg tegenkomt ziet er – voor mij – gewoon lomp uit. Ik heb het al niet voor SUV’s, en met de XC-90 is die afkeer enkel groter geworden.
Superb meets vectra meets 1-serie achterkant? Vind t helemaal niks
Zeer geslaagd de achterkant heeft ook wel wat amerikaans!
Ben ik dan de enige die de achterkant mooi vind? Ik vind het veel weghebben van de Concept Coupé.
Hmm, nou hier krijg ik het toch niet echt warm van hoor. De neus is veel te pompeus (net als die van de XC90 trouwens) met die vrijwel vlakliggende motorkap en rechtopstaande grille. Dat Rolls Royce ermee wegkomt, wil niet zeggen dat het ook op een Volvo goed staat…

En vanaf de C-stijl ziet-ie er dan bijna weer te lief uit – bij zo’n pompeuze neus hoort natuulijk ook een pompeuze kont om de boel een beetje in evenwicht te houden. Zie Chrysler 300C.

De achterkant ziet eruit alsof de inspiratie op was. Een mengelmoesje van horizontale en vertikale lijnen die maar geen eenheid willen worden.
zoals eerder gezegd, bij de v90 komt alles goed.
kan iedereen weer rustig slapen
Jammer van de achterkant..klopt gewoon niet met de rest.
Had iemand al gezegd dat de achterkant niet mooi is?
Zal het eerst in het echt willen aanschouwen, maar die achterkant lijkt gewoon echt niet te kloppen. De verhoudingen lijken wat zoek ….
Helemaal geen fan van die daklijn, helemaal geen fan van de achterlichten. En waar ik ook geen fan van ben is het grote scherm en de veel te rechte voor en achterkant.
Al met al gewoon geen mooie auto al je het mij vraagt.

Dit kan in deze hoedanigheid bij lange na niet tippen aan een 5 serie. Nee de 5 serie is en blijft gewoon de mooiste en ook de best sturende auto in dit segment. Daar gaat deze Volvo maar straks ook de S klasse medium geen verandering in brengen.
@cpp1: Vergeet Lexus niet.
Mooi ding hoor , zelfs de achterkant vind ik wel geslaagd eigenlijk… interieur vind ik wat minder eigenlijk, komt een beetje amerikaans over…
Geen achterbank?
@whatever: de s80 had altijd al een achterbak met de focus op twee zitplaatsen.
De achterkant vind ik op het eerste zicht best mooi. De neus/grill daar in tegen is niet mijn ding, bij de XC90 vind ik het ook niks.

Maar het is even wachten tot hij op de wegen verschijnt. De XC90 gaf mij in het echt een hele andere indruk dan op de foto’s.
Iets in die achterkant doet me aan de eerste generatie Renault Megane sedan denken.
Geen compliment.

http://multimedia.autohop.bg/image/400×285/vehicleengine-246631.jpg?1295570075
Vind het less is more interieur wel mooi en het exterieur eigenlijk ook, alleen lijkt het wel dat het design team met vakantie was toen men de achterkant moest ontwerpen, zonde..
Ik ben zo te zien een van de weinigen, maar ik vind die achterkant wel mooi.. Staat lekker statig en massief. Denk dat dit in het echt een hele mooie verschijning gaat worden en misschien wel toekomstige klassieker.
Ben ik de enige die de achterkant wel mooi vind?
Ben benieuwd hoe het model gepositioneerd gaat worden, als voorbeeld: tussen de 5 en 7 serie? Tijdens de stream net kwamen er in de comments prijzen vanaf €60000 naar boven, 5 serie en e klasse geld, maar qua luxe meer een 7 serie lijkt me? gaat nog een interessante worden als je het mij vraagt…
Ton Elias…..waaaahaaaahaaaaa
WAAN WAAN WAANZINNIG!!!!!!!!!!!!!!
Ik zie hier een paar mensen al refereren naar de Ford Scorpio. Daar doet de achterkant mij ook aan denken. Niet bepaald een goede eerste indruk. Al denk ik dat de achterkant in het “eggie” wel heel breed en indrukwekkend is. Even afwachten dus.

Verder lijkt het vooral een XC90 in sedan verpakking. En dan blijkt dat je zo’n stijl niet altijd 1-op-1 kunt kopiëren. Anders gezegd: ze zien bij Volvo zelf toch ook wel dat dit geen bijster sterk ontwerp is?
@poes: De Ford Scorpio vind ik zelf mooier.
Nieuwsbericht uit 2016: Achterwaarts parkeren op je oprit was nog nooit zo populair..
Naar aanleiding van deze foto’s en de eerdere scoop van het speelgoedmodel, had ik verwacht dat het een “either you haten it, or love it” -discussie zou losbarsten. Maar de kamp van mensen die het afkeuren lijkt hier toch absoluut groter.

De stijl ligt toch aardig in lijn met de V40 en XC90 lijkt me en daar hoorde ik en las ik minder tegengeluid.

Persoonlijk zeg ik ja tegen de achterkant. Gedurfd om weer eens iets anders te doen dan de anderen.

Overigens, erg leuk detail dat Zweedse vlaggetje in de zoom van het leer. Het zal vast eerder gedaan zijn, maar het is voor mij de eerste keer dat ik het zie.
Deze nieuwe Volvo vind ik mislukt met name die achterkant is lelijk.

Als ik eerlijk moet zijn, doen de Aziaten (Japanners en Koreanen) het heel goed op het gebied van design. Lexus, Infiniti en Hyundai.
Ja, dat wordt uitkijken naar de facelift. Wat eeb idiote lichtblokken achteraan
Kijk, wat ik niet geheel begrijp als ik deze reacties lees is het volgende: wanneer er een nieuwe Audi, beamer of benz gereleased wordt is de connaisseuropinie dat het een eenheidsworst is en dat de veranderingen tussen klasses en merken marginaal is. Nu durft volvo even iets opmerkelijks te doen, en dan wordt het over het algemeen afgefakkeld. Is er een topic over oude auto’s worden auto’s met een afwijkende looks opgehemeld. In de paintjob(fotoshop) wordt de kentekenplaat op de kofferbak gelepeld en ziet het er inderdaad beter uit, maar alleen beter als je in de huidige modellenreeks in dit gamma kijkt. Hate it or love it; maar props voor een afwijkende kont en smoel!
@basbasbas:
Ik ben het zelden zo met iemand eens geweest.
Nu komt Volvo met de nieuwe S90 als opvolger van de S80 en zorgt ervoor dat die zich duidelijk van zijn voorganger onderscheidt, krijg je weer dat gez**k van die vergelijkingsmongolen. Wacht gewoon eens af tot dat ding voor je rijdt en probeer die achterkant dan nog eens te beoordelen.
Ik ben van mening, dat die jongens van Volvo beslist niet op hun achterhoofd gevallen zijn en er iets van hebben gemaakt dat goed bij dit model past.
Gatver… had even een teiltje nodig, man man man, wat zijn ze bij Vulva eh Volvo het spoor toch goed bijster. Vond Volvo’s altijd wel gave auto’s maar die tijd is ff voorbij.
Woooow wat een gave bak…. Heeft iets classics . Dit is zo veel vernieuwender dan een A8, S en 7. Het enige puntje van kritiek heb ik op het nieuwe type stuur van Volvo, doet me denken aan die van de Fiat Panda
@luckylennart: stuur idd niet cool. Een beetje dik en weinig verfijnd
Ik rijd nu een a6 avant. Dit is (in break versie) een serieuze kandidaat voor de opvolger. Mooie stappen gemaakt Volvo!
Vers van de pers. YouTube dan… Video’s van de S90 rijdend en een paar video’s over de veiligheidssystemen op het kanaal van TestDriven.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=B_C6Ru5EDU0
Gaaf. Heb ik ook eens een “scoop”.
Wat een mooie auto! En toen zag ik de achterkant…
Dan doe je als ontwerper enorm je best op een interieur, en dan moet er vanwege een of ander suf regeltje zo’n oerlelijke sticker op de zonneklep geplakt worden!?
Ik vind dat nieuwe stuurtje van Volvo maar niks. Lijkt net het stuur van een panda
Prachtwagen, ik zou de achterkant alleen willen zien voordat er een andere auto achterop geknald is…..
H
Hé kijk daar eens! Het is een.. Volvo A8 Octavia.. dolletjes..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).