• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Premium wars: wie verkocht de meeste dikke Duitsers in 2021?

Auteur: jaapiyo, gepost 8 januari 2022 om 17:58 – 36 Reacties

BMW Mercedes

Interessante ontwikkelingen in de premium oorlog. Wie verkocht wereldwijd de meeste dikke Duitsers in 2021?

Een nieuw jaar, een nieuwe vriendelijke competitie tussen de Duitse pemiummerken. Ooit slokte Mercedes bijna het noodlijdende BMW op, doch sinds Herbert Quandt de Beierse Motorenfabriek redde van dat lot, vechten de twee een harde strijd uit om de dikste der dikke Duitsers te zijn. Wellicht zal men bij Mercedes nog wel eens gedacht hebben ‘hadden we maar net wat meer geboden’. Doch aan de andere kant kan je zeggen dat de concurrentie de twee concerns naar grote hoogtes hebben doen stijgen.

Iedereen wil Duits premium

Het gevolg is in ieder geval wel geweest dat iedereen nu Duits premium wil rijden. De Fransen, Italianen en Britten zijn gedecimeerd. De Japanners en Amerikanen zijn gevlucht naar andere markten. Iedere Europeaan wil een dikke BMW of Merrie voor de deur. Ooit leek Audi daar tussen te komen, maar de boksbeugel is nu alweer wat jaartjes afgehaakt in de premium wars. Wellicht slaan ze spoedig terug met hun (RWD!) EV’s. Blijft de vraag over, wie van de twee kemphanen heeft afgelopen jaar de kroon opgeëist en de meeste premium gebakjes weggezet?

BMW herovert de kroon

Wel, dat is BMW geweest! Jazeker, na een verstikkende Mercedes dominantie sinds 2016 (dit klinkt bekend in de oren), hebben de Münchenaren de kroon weer heroverd. In 2021 gingen er circa 2,2 miljoen Beemers over de toonbank (exclusief Rolls-Royce en MINI), wat ondanks het chiptekort een nieuw record is. Mercedes daarentegen boekte een minnetje van zo’n vijf procent en komt nog net boven de 2 miljoen verkochte Mercs uit (exclusief busjes en Smart).

Mercedes heeft zich gefocust op echte Dickschiffs

BMW is dus ondanks de moeilijke designs lekker bezig. Eigenlijk is dat misschien wel slecht nieuws, want dan is er dus geen reden om weer met normale designs te komen. Maar goed, laten we de feestvreugde niet dempen. Ook voor Mercedes is er bij het slechte nieuws overigens goed nieuws. Das Haus verkocht namelijk relatief veel lucratieve echte Dickschiffs. Het merk heeft er ook gedeeltelijk bewust voor gekozen om de chips die er wel waren in te zetten om de echte dikbolides te maken.

Zo werden er een record aantal AMG’s verkocht (145.979). Nou zou je dat nog kunnen wijten aan het aan inflatie onderhevige begrip ‘AMG’. Doch er werden ook een recordaantal G-Klasse’s (41.174) en Maybachs (15.730) verkocht, wat per definitie peperdure bakken met prettige winstmarges zijn. Wellicht kan dat de pijn een beetje verzachten in Stuttgart. Welk premiummerk heeft jouw hart? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • populairste premium auto
    Model S en A8 populairste premium auto's ter wereld
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, autoverkoop, BMW, Mercedes, premium

Vorig bericht: « Ricciardo geeft toe: “Heb de ballen verstand van techniek”
Volgend bericht: Tesla maakt Full Self Driving nu knokenduur »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    8 januari 2022 om 18:31

    Nieuw doet het mij allemaal erg weinig, op een paar modellen na (stick shift M modellen bijvoorbeeld). De rest, boeie. Je weet toch dat de grote aantallen in de mercedes met renault genen zitten. En de BMW’s met 3 pitter. Daar is niks premiums aan hoor.

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      9 januari 2022 om 14:21

      @Johanneke: beter 3 pitter dan renault erin

      Login om te reageren
  2. e36thuglife zegt

    8 januari 2022 om 18:31

    Echte strijders boeken Bimma.
    Merrie met ze lelijke banaan vorm is voor Lil Kleine achtige wannabe fokbois.
    Vroeger maakten ze wel dope waggies zoals 190 en W140 maar toen heten ze nog gewoon Benz.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      8 januari 2022 om 20:02

      @e36thuglife: mooi omschreven. Ik denk nog vaak terug aan de W124. Telkens als ik er 1 zie blijf ik het een mooi model vinden

      Login om te reageren
    • Groninger zegt

      8 januari 2022 om 21:57

      @e36thuglife: je schrijft Pauperkabouter verkeerd.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    8 januari 2022 om 19:11

    Heb niet perse een voorkeur voor het ene of andere merk, heb zowel Mercedii als BeemerTs gereden, allemaal een beetje het snellere spul. Beide merken maken fijne otomobielen in dat segment.

    Login om te reageren
  4. 406_v6 zegt

    8 januari 2022 om 19:20

    De Japanse Mercedes… Lexus dus

    Login om te reageren
    • erikabarth zegt

      9 januari 2022 om 14:22

      @406_v6 tja wannabe premium vooral.

      Login om te reageren
  5. Hans zegt

    8 januari 2022 om 19:48

    Niets verkeerd aan Renault

    Login om te reageren
  6. saxoke zegt

    8 januari 2022 om 20:03

    BMW, het meest verkochte merk in België in 2021

    Login om te reageren
  7. lithiumion zegt

    8 januari 2022 om 20:14

    Ik snap niet waar die algehele hang naar Duitse auto’s en Duitse ‘priemiejum’ in het bijzonder, vandaan komt.

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      8 januari 2022 om 22:53

      Ik ook niet, wil er voor mijn verdriet nog niet in rijden.

      Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        9 januari 2022 om 14:27

        @sabrerator Dat heb ik nu met Engelse auto’s.
        Blijkbaar meer mensen, want er is geen enkel zelfstandig Engels merk meer over.

        Login om te reageren
        • sabrerator zegt

          10 januari 2022 om 19:55

          @erikabarth:

          Fijn voor je. Voel je je nu superieur?

          Login om te reageren
          • erikabarth zegt

            11 januari 2022 om 10:52

            @sabrerator calimero gedrag, moet je niet doen.

            Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      9 januari 2022 om 08:44

      @lithiumion: probeer eens een proefritje.

      Login om te reageren
    • erikabarth zegt

      9 januari 2022 om 14:23

      @lithiumion Moet je eerst zelf eens ervaren. anders kun je niet meepraten.

      Login om te reageren
      • lithiumion zegt

        9 januari 2022 om 23:17

        @erikabarth: Wauw… dat is je reactie?!… geen ervaring? Waar op gebaseerd? Mijn ervaring is oa een Mercedes 350e. Niet de grootste en of dikste wat Das Haus te bieden heeft, maar ook zeker niet een budget-uitvoering. Heerlijke cruiser en trekt ook nog lekker. Geweldige afwerking en niet eens lelijk. Ja, die is in alles, allemaal een tandje beter, dan zijn niet Duitse/premium-concurrent. Je rijdt er in en je begrijpt waarom… Dat wil zeggen bijna: de prijs kwaliteit/beleving verhouding tov elk vergelijkbare andere wagen, niet zijnde Mercedes, BMW, of misschien een Audi, kan dat in mijn ogen niet goed praten. De meerwaarde die je 3x over de kop, betaalt, voor een fractie andere beleving, is alleen gebakken marketing bullshit. En dat snap ik dus niet, dat men bereidt is zoveel extra voor neer te leggen, voor maar zo weinig extra. Ik snap het concept van status en dat dat werkt voor een heleboel die naar verlenging van een lichaamsdeel op zoek zijn. En dat er ook nog merk-liefhebbers zijn. Maar dat verschil kun je van z’n levensdagen niet weg zetten als premiejum. En toch lukt het ze, een shitload aan mensen denkt dat het zo is, dat geef ik ze, de Duitse premiejum-fabrikanten. Maar goed, voor degene die het wel snappen, jullie hebben elkaar gevonden: de priemiejum-seeker enerzijds en /of Mercedes, BMW, evt een Audi, anderzijds.

        Login om te reageren
        • erikabarth zegt

          10 januari 2022 om 08:41

          @lithiumion ah dan begrijpt u het dus wel wat premium is.

          Login om te reageren
  8. intimrasiert zegt

    8 januari 2022 om 21:11

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. mustang750supersnake zegt

    8 januari 2022 om 21:17

    n wagen van meerdere jaren oud die het ondanks alles nog steeds zonder morren doet, zonder duur onderhoud en camera’s die alles voor je in de gaten houden zodat je ook nog zelf mag nadenken of je van baan wisselt….met nog echte knopjes op het dashboard en analoge tellers…..met als enig schermpje dat van de radio en airco……..
    dat vind ik premium……

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      9 januari 2022 om 00:43

      E36 vriend bullet proef.

      Login om te reageren
  10. mc96 zegt

    8 januari 2022 om 22:31

    BMW is de weg kwijt, BMW heeft de slag gemist met elektrische auto’s, een BMW zonder zescilinder is geen echte BMW, BMW verkoopt alleen maar voorwielaangedreven driecilinders, bla bla bla bla.

    Login om te reageren
  11. Mini Joe zegt

    9 januari 2022 om 02:14

    Premium ? 😩

    Login om te reageren
  12. aziz zegt

    9 januari 2022 om 05:09

    Audi, waar blijf je?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 januari 2022 om 07:08

      Goede vraag. Misschien naweeën van het diesel schandaal? Dat de A4 inmiddels een oud model is? Dat sommige importeurs (zoals eentje in Leusden) het merk hoger in de markt zetten dan de concurrentie?

      Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        9 januari 2022 om 14:29

        @aziz @mashell doe dan ook even onderzoek voordat je zomaar iets gaat roepen.
        Audi doet het wereldwijd best prima, vooral EV sales.
        Successful first half-year for Audi:
        record deliveries and strong profits

        Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    9 januari 2022 om 08:23

    Als je een Mini en alles onder een 5 serie bij een ‘dikke premium Duitser’ mag tellen, is het ook geen eerlijke vergelijking…

    Login om te reageren
  14. LaLancia zegt

    9 januari 2022 om 08:32

    De wereld is een grote “Keeping up appearances” show geworden. Dmv het rijden in een van de Duitse Drie kunnen we laten zien dat het zo goed met ons gaat. Zie ook IG, TikTok etc..

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      9 januari 2022 om 09:08

      De mens leeft al op basis van vergelijk zolang-ie bestaat. In de oertijd werd er gekeken naar wie de mooiste, beste koe had, nu naar de mooiste, beste heilige koe 🙂

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      9 januari 2022 om 09:42

      Maar echt. Zolang je maar een ‘dikke’ mercedes hebt met 2 mega uitlaten en een 1.3 renault motor. Dan weet de wereld hoe goed je gaat.

      Login om te reageren
  15. lexis zegt

    9 januari 2022 om 08:51

    Jammer dat met dergelijke artikels enkel maar gepolariseerd wordt ipv van eens meer te nuanceren vanwaar deze hoge verkoopscijfers komen. Inderdaad iedereen wil mischien premium rijden. Maar in veel landen is het vooral het systeem van de salariswagen of firmawagen die het mogelijk maakt dat ” te” dure autos toch een redelijk marktaandeel kunnen veroveren dankzij relatief goedkope leasing en hoge restwaarde speelt de hoge cataloogwaarde een stuk minder. Zal ongetwijfeld in Duitsland ook meespelen. Maar technisch gezien komen de non premium en premiums steeds dichter tegen elkaar . De mainstream modellen van de premium merken zijn heus niet zo vooruitstrevend onderhuids. Bv BMW bouwt al een hele tijd slechte motoren (onbetrouwbaar, distributie ketting problemen, lekkende kleppendeksels, egr kleppen die smelten enz ). Maar daar zal de lease rijder niet wakker van liggen want op de end of life van 3 jaar rijdt die al in een nieuwe glimmende Beemer of Merc. Maar als particulier best toch eens over nadenken als je de dure premium ownership cost wil of kan dragen.

    Login om te reageren
  16. Alfarobert zegt

    9 januari 2022 om 12:54

    Wat er premium is aan Duitse auto’s heb ik nooit gesnapt. Die AMG blokken worden door 1 persoon in elkaar gezet he.Hoeveel man werkt daar wel niet? 136.000 blokken per jaar? Herrieblokken want voor mooi geluid moet je echt in Engeland of Italie wezen. Daar komen ook de mooiste auto’s vandaan.Design komt niet uit Germany.

    Login om te reageren
    • erikabarth zegt

      9 januari 2022 om 14:32

      @alfarobert dat is puur subjectief, maar uw Italiaanse passie deel ik ook.
      Duitse auto’s vind ik ook geweldig.

      Login om te reageren
    • renskuhh zegt

      10 januari 2022 om 17:45

      @Alfarobert: “mooi geluid moet je in Engeland zijn”, bijna al die blokken komen van Duitse merken en schoonheid is subjectief.

      Login om te reageren
  17. mauwerd zegt

    9 januari 2022 om 18:56

    Duitse wagens zijn klasbakken. Zo’n BMW 3 of 5 of X5, dat rijdt altijd geweldig. Mooi afgewerkt, sportief als je wilt en comfortabel als het moet. En alle keuze. Duur, ja, maar kwaliteit kost geld.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North