Als je de prijs van de Subaru Solterra vergelijkt met die van de Toyota bZ4X tenminste.
De Japanners zijn eindelijk wakker. Eindelijk gaan er van gerenommeerde merken als Toyota, Lexus en Subaru ook elektrische auto’s komen. Voor de eerste EV hebben Toyota en Subaru samengewerkt. Toyota kwam met de bZ4X en Subaru heeft de technisch aanverwante Solterra.
Waar de Toyota er ook als voorwielaandrijver komt, kun je de Solterra enkel scoren in combinatie met vierwielaandrijving. Subaru heeft immers een naam hoog te houden gezien het verleden van het merk.
Daarom moet je deze elektrische SUV ook vergelijken met de vierwielaangedreven Toyota bZ4X. Dan valt op dat de prijs van de Solterra gunstiger is. De bZ4X met 4WD begint bij 59.495 euro. De Subaru Solterra prijs begint echter bij 56.395 euro. Kijk, dat is net een stukje aantrekkelijker.
Subaru Solterra prijs
Het is nog steeds een klap geld. Wat krijg je daar dan voor? De vijfzits SUV heeft een actieradius van 465 kilometer in de basisversie. Kies je voor wat meer aankleding, zoals het Solterra Sky Package met 20-inch velgen dan lever je in op rijbereik. Deze uitvoering komt op papier 414 kilometer ver. In totaal zijn er drie smaakjes te kiezen:
- Subaru Solterra – € 56.395
- Solterra Sky Package – € 60.895
- Solterra Two Tone Package – € 62.095
Het Solterra Sky Package omvat naast de 20-inch wielen ook onder meer lederen bekleding, verwarmd stuurwiel en achterbank en een Harman Kardon-audio-installatie met 10 luidsprekers. De nog duurdere Two Tone geeft de lak twee tintjes waar je ook twee mille meer voor moet betalen.
De vierwielaangedreven Solterra heeft twee elektromotoren. Het systeemvermogen ligt op 218 pk en 337 Nm koppel. In 7,7 seconden zit je op de 100 en de topsnelheid ligt op 160 km/u. Ja, niet bijster indrukwekkend maar gewoon prima.
Subaru kan de Solterra al deze zomer leveren. Het Japanse automerk doet momenteel een rondreis van het model bij dealers om het publiek kennis te laten maken met de elektrische auto.
mashell zegt
Hier was een tabelletje met ID.4, EV.6 en Model 3 interessant geweest want zo op het gevoel vind ik deze Solterra maar duur. Dat rood staat de Solterra overigens erg goed.
RiKe zegt
“Prijs is interessant”, ruim €56.000. lang verhaal kort: nee, niet interessant en veel te duur
maxidyne zegt
@rike: de gemiddelde Nederlander heeft inderdaad geen 56k liggen…
mashell zegt
Gezien de verkoopcijfers van Subaru was het nooit een merk voor de gemiddelde Nederlander.
haroldt zegt
Vergeet niet 4×4 volgens mij vergelijkbaar met concurentie.
arta zegt
Mooi nieuws voor de boswachterij in Nederland. Dit is toch een mooie auto voor die gebieden?
dawwg zegt
Ja, daar wel, voor op de weg lijkt het me niets voor dat geld eerlijk gezegd …
haroldt zegt
In de Amerikaanse testen komt op offroad gebied er goed uit.
schreute01 zegt
@leenvandriel: kom op mijnheer Baudet. Voor straf de mond spoelen met groene zeep!
leenvandriel zegt
Nou het blijft raar dat elk bericht zo pro-EV is. Dit heeft niks met milieu of wat dan ook te maken. Het wordt ons gewoon opgedrongen door linkse bedrijven en media. Zij verdienen er waarschijnlijk veel aan. Benzine zal altijd blijven en ze komen echt nog wel terug op de EV leugens.
mashell zegt
Linkse bedrijven? Als ik daaraan denk dan kom ik op de ziekenhuizen en de producenten van vleesvervangers. De media is redelijk neutraal met wat aan de linkerkant (Volkskant, Vara en wat aan de rechterkant Telegraaf, WNL).
Ik ben bang dat jij gevangen zit in de leugens van de rechtste bedrijven, zoals Shell, Schiphol en co, die het milieu niks kan schelen en denken dat ze eeuwig kunnen doorgaan met fossiele brandstof. Maar omdat elektrisch rijden per kilometer maar een derde van de energie gebruikt van wat een brandstofauto gebruikt, elektrisch rijden geen uitstoot heeft in de leefgebieden, geen olie uit terrorisme financierende landen nodig heeft en de geleidelijke overstap naar klimaatneutraal rijden mogelijk maakt worden we in die richting gedwongen door de overheden, door ons burgers dus. Het is gewoon gezond verstand. En oh ja, het rijdt nog lekkerder ook!
leenvandriel zegt
Er is niks rechts meer hoor in Europa. Alles wordt helaas links. Ik hoop dat de oliemaatschappijen nog lang bestaan. En m’n V8 rijdt echt wel veel fijner dan een EV. Dat jij zegt dat een EV fijner rijdt, is echt weer iemand jouw mening opdringen. En de accu’s enzovoort zijn ook echt niet goed voor het milieu. En de media is echt niet neutraal, maar dat is weer een andere discussie.
z3cabby zegt
@leenvandriel: Je dwingt hier zelf toch ook je mening op? Leuk he, vrij internet, in het linkse Europa…
leenvandriel zegt
Klopt, gelukkig kan dit nog.