• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste elektrische AMG is hier: de Mercedes-AMG EQS 53

Auteur: machielvdd, gepost 5 september 2021 om 18:54 – 15 Reacties

Maak kennis met het nieuwe AMG, zonder V8 of wat voor verbrandingsmotor dan ook.

Het moment waarvan je wist dat het zou komen is aangebroken: AMG komt met de eerste volledig elektrische productieauto. In 2013 kwamen ze al met de experimentele SLS Electric Drive en eerder deze week was daar de eerste hybride van AMG. Dat is tevens de Mercedes met de langste naam ooit (Mercedes-AMG GT 4-Door 63 S E Performance), maar dat terzijde.

Aan de vooravond van de IAA trekt Mercedes nu het doek van de Mercedes-AMG EQS. Dat deze eraan zat te komen was geen geheim en we hadden ‘m ook al gezien met minimale camouflage. Nu kunnen we de auto in vol ornaat zien.

Het nieuwe elektrische topmodel heeft net als de EQS 580 een elektromotor op zowel de voor- als de achteras. De volledige naam is daarom Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+. Geen 63 dus, zoals je misschien zou verwachten. Het cijfers zijn er echter niet minder om: de elektromotoren zijn samen goed voor 658 pk en 950 Nm.

Bij de introductie van de EQS had Mercedes echter een performance variant aangekondigd met 762 pk. Hoe zit dat? Dat vermogen kun je gewoon krijgen in deze auto, maar dan moet je wél het optionele AMG Dynamic Plus-pakket bestellen. Vervolgens moet je ook in Race Start-modus zitten. Alleen dan heb je 761 pk (1 pk minder dan beloofd, maar soit) en 1.020 Nm koppel tot je beschikking.

In deze configuratie knalt de EQS in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is nipt sneller dan een S 63 AMG van de vorige generatie. Voorwaarde is wel dat je meer dan 80% aan accucapaciteit hebt. Welkom in de wereld van elektrische AMG’s.

  • Mercedes-AMG EQS 53
  • Mercedes-AMG EQS 53
  • Mercedes-AMG EQS 53

De top is begrensd op 250 km/u, dus wat dat betreft zit de EQS op gelijke voet met alle andere AMG’s. In standaardtrim doet de Mercedes-AMG EQS 53 de sprint van 0-100 in 3,8 seconden. De begrensde topsnelheid ligt dan op een ietwat magere 220 km/u.

We praten hier over een EV, dus ook de range mag niet onvermeld blijven. Een van de grote troeven van de reguliere EQS is de range van 770 km. Daar moet je niet op rekenen in deze AMG EQS 53. Ondanks het feit dat het accupakket met 107,8 kW even groot is, komt de WLTP-range uit op 526 tot 580 km. Beduidend minder, maar alsnog meer dan acceptabel.

Is deze EQS het AMG-label waard? Als je puur naar de sprinttijden kijkt wel, maar een AMG moet natuurlijk veel meer dan dat zijn. Je wilt bijvoorbeeld ook graag een bruut motorgeluid horen. Dat zul je alleen moeten missen bij deze AMG. Toch speelt geluid óók bij deze elektrische AMG een belangrijke rol, aldus Mercedes. De Duitsers hebben daarom een ‘krachtig en sonoor’ geluid ontwikkelt dat uit de speakers klinkt. De AMG Dynamic Plus-uitvoering krijgt zelfs een extra sportief geluidje.

Naast het geluid kun je een AMG normaliter herkennen aan de uitlaten en de grille met verticale spijlen. Laten die zaken op een EV nu net overbodig zijn. Om de EQS toch een AMG-look te geven heeft de auto een verticale strepen gekregen om toch een grille-idee te geven. Verder zijn er weinig verschillen met een normale EQS, op de kleurstelling na.

De Mercedes-AMG 53 is voorlopig het topmodel van de EQS-range, maar het zou heel goed kunnen dat er nog meer in de pijplijn zit. Een AMG 53 is normaalgesproken namelijk de subtopper, dus wie weet volgt er nog een Mercedes-AMG EQS 63.

Ook interessant!

  • Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche
    Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche
  • Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
    Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
    Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Elektrisch, EQS, IAA-2021, Mercedes, mercedes-amg, Video

Vorig bericht: « Mercedes: “Geweldige vent Bottas was beetje ondeugend”
Volgend bericht: Mercedes EQE (E-Klasse) is helemaal officieel! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    5 september 2021 om 19:00

    Steeds meer aanbod in het topsegment… eindelijk!😉👍

    Login om te reageren
  2. tortuga zegt

    5 september 2021 om 20:01

    Die velgen 🤩😍

    Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    5 september 2021 om 20:19

    Hij heeft wel gave schoenen!

    Login om te reageren
  4. AstonMartinDriver zegt

    5 september 2021 om 20:36

    Binnen hoeveel km is de bantering leeg en moet je kreupel naar je Laadpunt om uren bij te laden 🤔?

    Login om te reageren
  5. allesmetturbo zegt

    5 september 2021 om 20:44

    Lelijk ding die amg prius

    Login om te reageren
  6. retsok zegt

    5 september 2021 om 20:45

    Wat een lelijk ding!

    Login om te reageren
  7. probono zegt

    5 september 2021 om 20:53

    Fantastisch! Next gen AMG

    Login om te reageren
  8. str8six zegt

    5 september 2021 om 21:15

    Wat een hork van een auto

    Login om te reageren
  9. stbb zegt

    5 september 2021 om 21:23

    Wat een lelijk ding.

    Login om te reageren
  10. Roskampies zegt

    5 september 2021 om 22:20

    Hmm Verschil tussen AMG en regulier is dus gereduceerd tot (voorlopig)
    – uiterlijk vertoon.
    – innerlijk vertoon.
    – wat rommelen met marges van de techniek.
    – geluid via boxen

    Je moet echt graag AMG willen rijden om dit te kopen biven normale EQS.

    Tuners verworden tot geluids modders. Graag Tie fighter geluid of pod racer geluid als Mod.

    Vind t echt heel karig dit, mho.

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    5 september 2021 om 23:15

    Filmpje aangezet.. man, man wat klonk dat spannend!🙄

    Login om te reageren
  12. Abdelaziz zegt

    5 september 2021 om 23:43

    Dat schijn zuinige groene energie is allemaal onzin daarvoor zijn ze nu Afghanistan aan het kapot maken voor cobalt voor die klote accu een amg had een verbranding motor nu is dat niet dus is het gewoon een Eletrice auto niets meer of minder

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      6 september 2021 om 00:24

      Welke taal is dit?

      Login om te reageren
  13. Johanneke zegt

    6 september 2021 om 08:43

    De fobie voor bumpers in carrosseriekleur blijft bestaan.

    Login om te reageren
  14. jajeroenja zegt

    6 september 2021 om 09:28

    Ik wordt er niet warm van, AMG heeft z’n charme verloren.

    Het is ook wachten totdat op dat dashboard een 15sec durende reclame te zien is, die je moet afkijken voordat je kan wegrijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North