• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Prijs van Fisker Karma ligt onder de ton

Auteur: autoblogger, gepost 23 juni 2010 om 11:54 – 92 Reacties

Fisker Karma bij Kroymans
Gisteren werd de de Fisker Karma in Nederland gepresenteerd, bij Kroymans in Hilversum. De Karma is BPM-vrij en valt in de 14% bijtellingscategorie, daardoor ligt de consumenten-adviesprijs op ongeveer 98.000,- Euro inclusief BTW. Lijkt me toch een mooi uitgangspunt voor je nieuwe leaser?

Een prototype van de Fisker Karma is t/m 8 juli te bewonderen in Hilversum. De auto zal begin volgend jaar in productie gaan, Fisker Nederland verwacht de eerste productiemodellen in maart 2011 te kunnen leveren. De Karma wordt gebouwd bij Valmet in Finland, tevens zal men gebruik gaan maken van een ex-GM fabriek in Amerika.

De zeer sportief ogende vierdeurs Karma is een voorbeeld van hoe elektrische/hybride auto’s er uit kunnen zien, het hoeft dus niet altijd lelijk te zijn. Of traag. De achterwielaangedreven Fisker heeft namelijk 400 pk aan boord, plus 1300 Nm max koppel! Ok, hij weegt ruim 2 ton, maar gaat in 6 seconden naar de 100 km/u. De plug-in hybride kan op alleen accu’s 80 km afleggen en heeft dankzij een ‘range extender’ een actieradius van ongeveer 480 km. De Karma realiseert daardoor een gemiddeld verbruik van 3.5 l/100 km en een uitstoot van 83 gram co2 .

Oprichter en CEO Henrik Fisker is een Deen die we kennen van het design van de Aston Martin de DB9 en de BMW Z8. De enorme wielbasis, grote spoorbreedte, laaggeplaatste accu’s en 22 inch velgen en banden bezorgen de Karma een indrukwekkende wegligging. Spaceframe en carrosserie zijn grotendeels van aluminium. Wie hout in het interieur wenst, kan kiezen uit bamboe of hout van bomen die door een natuurlijk proces sneuvelden. Huiden voor de lederen bekleding zijn uitsluitend afkomstig van vrij rondlopend rundvee; de stoffen bekleding in het design interieur is van 100% bamboe viscose.

Ook interessant!

  • Karma GS-6
    Karma GS-6 is nog altijd een Tesla-killer
  • Karma GS-6
    Raad eens welke auto wéér een nieuwe versie krijgt?
  • Nieuws van Karma: sexy SUV of goedkope na-aper?
  • Ook de paus gaat elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

14%-bijtelling, Elektrisch, Fisker, Hybride, karma, kroymans, plug-in, valmet

Vorig bericht: « Porsche Cayenne perfect voor de landbouw!
Volgend bericht: Gespot: Zimmer Golden Spirit »

Lees Interacties

Reacties

  1. LJ zegt

    23 juni 2010 om 11:54

    echt een vette auto! ik zou hem zo nemen!

    Login om te reageren
  2. Benny zegt

    23 juni 2010 om 11:55

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  3. Mr. V8 zegt

    23 juni 2010 om 11:56

    Nondeju! Wat een bak! :D

    Login om te reageren
  4. integralechubasco zegt

    23 juni 2010 om 11:58

    kijk uit met het vervoeren van een pandabeer…

    Login om te reageren
  5. snelisanders zegt

    23 juni 2010 om 11:59

    Wat is het toch een brute bak… Ik vind het interieur een beetje matig, in deze klasse mag wel wat beters toch?
    Ik wil hem graag een keertje horen rijden, dat lijkt me een vreemde gewaarwording. Waarom stoot dat ding zoveel uit? Er zijn bezine auto’s die minder uitstoten… Nu is dit ding natuurlijk wel wat sneller, maar toch, dat moet beter kunnen.
    En een ton voor een elektrische sportieve vierdeurs auto in het topsegment lijkt me helemaal niet verkeerd! Kortom, kopen dat ding^^

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      23 juni 2010 om 12:21

      @snelisanders: Helemaal mee eens. Slecht afgewerkt. Leer op de stoel floddert al.. stuur is niet strak.. minpunten. Exterieur wel heel mooi.

      Login om te reageren
  6. 911GT2 zegt

    23 juni 2010 om 12:00

    Damn dat ziet er lekker uit!
    Helaas valt hij wel buiten mijn leasebudget ;)

    Login om te reageren
  7. midasracer zegt

    23 juni 2010 om 12:00

    In een woord geweldig! Deze auto zal de geitewollensokken vegetaristische anti auto bomenknuffelaars flink in verwarring brengen. Want hier rijdt een echte patserbak, maar hij is hardstikke eco. Tja moet je nu wel of niet je “redt de bomen” briefje onder de ruitenwisser drukken?

    Login om te reageren
  8. RND zegt

    23 juni 2010 om 12:00

    zou toch niet twijfelen als je hem naast een austin martin zet… dan maar een van zijn oude ontwerpen

    Login om te reageren
  9. John zegt

    23 juni 2010 om 12:00

    Wat een heeeerlijke wagen!!! Zooeemmmmzooeemmm zet die maar voor de deur.. Jammer dat ik de aanschafprijs per jaar nog niet verdien maar dat terzijde..
    Is er al eentje beschikbaar met de kop eraf?

    Login om te reageren
  10. snelisanders zegt

    23 juni 2010 om 12:01

    Waarom staan er geen foto’s van de achterkant op? Zou hij nu al schade hebben..?:p

    Login om te reageren
  11. creative zegt

    23 juni 2010 om 12:01

    heerlijk! mooie concurrent voor die 911jes die nu wel erg gedateerd lijken!

    Login om te reageren
  12. Paragon zegt

    23 juni 2010 om 12:03

    Toch een beetje te blij die gril. Komt vooral door de ‘mondhoeken’ en de ‘hazelip’ (verhoogde stuk) in het midden.

    Login om te reageren
  13. Sprite zegt

    23 juni 2010 om 12:04

    Eindelijk een vette eco bak!

    Login om te reageren
  14. mrp zegt

    23 juni 2010 om 12:04

    Mooie buitenzijde, ben persoonlijk alleen niet heel erg onder de indruk van de voorbumper.

    Login om te reageren
  15. Kebabislekker zegt

    23 juni 2010 om 12:06

    IK heb hem buiten zien staan, ik werk er in de buurt, en die machine ziet er erg bruut uit…

    Login om te reageren
  16. Sebazzz zegt

    23 juni 2010 om 12:07

    Briljant, hier heb ik al jaren op gewacht (zonder sarcasme).

    Login om te reageren
  17. Plague zegt

    23 juni 2010 om 12:08

    Hoe kan het eigenlijk dat je met 1300NM, 400 PK en 2000kg toch 6 seconde over de 0-100 doet? Lijkt me dat daar toch minstens een seconde af zou moeten met zulke specs?

    Login om te reageren
    • rstyled zegt

      23 juni 2010 om 12:33

      @Plague: Daar dacht ik nu net ook aan. Tegenwoordig zien we auto’s van 1500kilo, 250pk en 500nm ook al van 0-100 in 6+ sec doen.

      250pk/3= 83pk per 500 kg
      500nm/3= 166nm per 500 kg

      Karma:
      400pk/4= 100pk per 500 kg
      1300nm/4= 325nm per 500 kg

      Kan dat dan niet sneller?

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        23 juni 2010 om 12:46

        @rstyled: ligt ook aan de bakverhouding van de versnellingsbak. Door een zuinige auto te maken valt hij in het 14% tarief, en verbruikt hij weinig. Dit komt hoofdzakkelijk door de versnellingsbak. Zet er een andere versnellingsbak in en ik denk dat 4sec ook nog wel haalbaar is. Daarnaast moet de versnellingsbak ook een max van 1300 nm koppel verwerken, dat is zeer veel voor een versnellingsbak…. pdk bak van porsche kan mischien wel dat koppel aan.

        Login om te reageren
  18. paulusrx7 zegt

    23 juni 2010 om 12:08

    echt een prachtige auto zou er zeker wel eentje willen kopen!! net als die roadster echt geweldig!!

    Login om te reageren
  19. Jinxed zegt

    23 juni 2010 om 12:09

    Daar moet toch een markt voor zijn, €600 netto bijtelling per maand voor een auto van een ton en er wordt je geen poot uitgedraaid aan belastingen.

    Login om te reageren
  20. rider zegt

    23 juni 2010 om 12:12

    echt een enorm sexy verschijning. daarbij ogen die aston martin en de jaguar xj in eens minder exclusief. en wat een design.!

    Login om te reageren
  21. Martinus zegt

    23 juni 2010 om 12:13

    Dat interieur! afschuwelijk.

    Login om te reageren
  22. TKoote zegt

    23 juni 2010 om 12:20

    mooiste auto van de planeet

    ooit

    Login om te reageren
  23. As_long_as_it_is_fast zegt

    23 juni 2010 om 12:22

    Uber wagen!
    Ik wil er een in het blauw. Ik vraag me wel af wat de max snelheid is, gezien de teller maar loopt tot 140. Ik ga er vanuit dat dit mph zijn toch?
    Wat er ook van zij, puike bak! :D
    Wat is trouwens dat systeem van bijtelling en BPM in Nederland?

    Login om te reageren
    • John zegt

      23 juni 2010 om 12:25

      @As_long_as_it_is_fast: Als je je andere oog ook even gebruikt zie je inderdaad dat dat mijlen zijn.. 225 dus, wat neer zal komen op een top van rond de 200.

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        23 juni 2010 om 12:30

        @John: ok ok, niet gezien. Geef toe, het staat er ook maar in’t klein naast !:D

        Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    23 juni 2010 om 12:24

    Vind de grille nog altijd vreemd. Lijkt wel alsof hij het ontwerp aan BMW en AM tegelijk heeft proberen te verpatsen, en toen dat niet lukte dan maar zelf in productie genomen. Hij had er beter aan gedaan een eigen grille-design te zoeken voor het merk Fisker.

    Login om te reageren
  25. ZwerverRoodbaard zegt

    23 juni 2010 om 12:25

    Lekker clean interieutje ook, maar helaas niet de afwerking die je zou verwachten. Wellicht dat dat nog verbeterd bij de productie.

    Login om te reageren
  26. Klassiekerrally zegt

    23 juni 2010 om 12:26

    @ RND: Aston Martin. Niet Austin Martin.

    Geweldig indrukwekkende auto. Wanneer kunnen we de rijtest verwachten op autoblog.nl?

    Login om te reageren
  27. Vanquish zegt

    23 juni 2010 om 12:29

    Strak! Ook het interieur vind ik gaaf, stuur ziet er mooi uit en de rest kan ik ook waarderen. Hopen dat we deze vaak gaan zien rijden!

    Login om te reageren
  28. Bertus zegt

    23 juni 2010 om 12:31

    @snelissander:
    Schonere benzineauto’s..?
    De schoonste productieauto op dit moment met een verbrandingsmotor is de smart fortwo cdi.
    Die stoot 86g/km uit.

    Login om te reageren
  29. kowalsk zegt

    23 juni 2010 om 12:37

    Qua design mijn favoriete auto… Alleen het interieur is mij wat veel van het goede.

    Login om te reageren
  30. savagerivale zegt

    23 juni 2010 om 12:41

    leuk om te zien dat ze nog steeds corvette techniek gebruiken:

    remmen, knuckles en stuurhuis, goed spul!!

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    23 juni 2010 om 12:43

    Ik vraag me af welk type mensen klant wordt van Fisker. Het is een sedan van rond de ton, dus zou je zeggen dat hij min of meer concurreert met de zakelijke Duitse sedans. In de lease valt hij dan ook nog eens mee dus kan hij waarschijnlijk ook met de Duitsers eronder concurreren. Toch, willen die mensen wel een Fisker? Het is een relatief onbekend merk en het uiterlijk van de auto is nu ook niet echt ‘representatief’, dus willen de Duitser-kopers hier wel aan? Ik wacht af.

    @Benny: Faalhaas.

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    23 juni 2010 om 12:44

    Oei, het interieur valt wel heel erg tegen. Dat alleen al zorgt er denk ik voor dat de Duitser-kopers het laten afweten. :|

    Login om te reageren
  33. Alwood zegt

    23 juni 2010 om 12:48

    was ff stil rondom fisker, maar ze hebben die karma toch redelijk snel neergezt… doen ze beter dan Tesla met de Model S.

    Nu hopen dat ‘ie ook binnen afzienbare tijd zich in het straatbeeld voegt…

    Login om te reageren
  34. Chriss zegt

    23 juni 2010 om 12:49

    Volgens mij, correct me if i’m wrong, is die 1300 Nm koppel de piek die de motor kan geven, en dus niet een constante koppel. Dus bij wegrijden zal het van laag koppel naar de 1300 stijgen, evenredig met de snelheid. En het aantal pk is ws gekoppeld aan de max koppel, dus ook dat zal lager zijn bij optrekken. Dus kan de 6 sec wel weer aardig kloppen ;) Ik kan me niet anders bedenken waarom t anders zulke lage waardes zijn voor die specifiecaties

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      23 juni 2010 om 13:18

      @Chriss: van de 1300 is redelijk snel veel beschikbaar, in een electrische aangedreven auto heb je bij elk toerental max koppel tot beschikking. Nu wil ik niet zeggen dat hij de motor bij het begin al 1300nm heeft.

      Login om te reageren
  35. Majinstar zegt

    23 juni 2010 om 12:50

    Dit krijg je dus als je een Aston Martin met een BMW combineert. In dat geval kies ik voor een Aston Martin of een BMW, maar niet samen.

    Login om te reageren
  36. y.master zegt

    23 juni 2010 om 12:50

    Van buiten ziet ie er geweldig uit, maar het interieur laat de wensen over. Het leer ziet er een beetje versleten/ 2e hands uit (zie foto 6 en 20, maar voor de rest is ie wel oké

    Login om te reageren
  37. §tekel zegt

    23 juni 2010 om 12:54

    kan er nou niet echt warm van worden!
    mij mist wat, kan mijn vinger er niet op leggen wat, maar ik vind hem niet mooi

    Login om te reageren
  38. Dennis zegt

    23 juni 2010 om 12:58

    Dat ding wordt in de lease relatief gruwelijk duur. Leasemaatschappijen hebben vooralsnog geen flauw idee wat zo’n auto na 4 à 5 jaar nog oplevert. Ze zullen in ieder geval gedurende de looptijd van het leasecontract fors op het ding afschrijven om op die manier geen risico’s te nemen. Bijvoorbeeld een Duitser van een ton zal veel voordeliger zijn in de lease en ik vraag me af of de Karma dat verschil compenseert met het feit dat je maar 14 procent bijtelling hebt.

    Login om te reageren
  39. Geert Schoots zegt

    23 juni 2010 om 12:58

    @Citrofiel,
    Ik denk dat deze auto vooral zal concurreren met de Quattroporte en Panamera in de “ik heb het aardig voor elkaar maar ik koop mijn auto liever niet” klasse… ;-)

    Login om te reageren
  40. Jayceon zegt

    23 juni 2010 om 13:04

    Als dit geen succes wordt…

    Login om te reageren
  41. floryn zegt

    23 juni 2010 om 13:04

    Het uiterlijk is behoorlijk overtuigend. Ik hoop dat de kwaliteit ook up to par is met de andere aanbieders in dit segment. Pas dan zal Fisker haar naam definitief kunnen vestigen. Toch is het sowieso een goede propositie als de kijkt naar de combinatie van exclusiviteit, uiterlijk en imago in vergelijking met de concurrentie in hetzelfde prijssegment.

    Login om te reageren
  42. wimbers zegt

    23 juni 2010 om 13:07

    zo dan, bestellen maar!

    Login om te reageren
  43. Mark zegt

    23 juni 2010 om 13:09

    Iedereen die zeurt over het interieur: het is een prototype, dus dat zal echt nog wel aangepakt worden.

    Login om te reageren
  44. fant zegt

    23 juni 2010 om 13:14

    Revolutie! :D Zo horen hybrides nou!

    Login om te reageren
  45. Mairsil zegt

    23 juni 2010 om 13:21

    @chriss

    Precies andersom. Een electromotor heeft maximaal koppel bij 0 toeren. Bij 15k toeren zal er misschien maar 100 Nm over zijn. Goed voor stoplicht sprintjes, slecht voor inhalen op de Autobahn.
    0-60 km/u doet hij waarschijnlijk enorm snel, maar denk dat het koppel dan al aardig terug begint te lopen, zodat 0-100 toch relatief veel tijd kost.

    Login om te reageren
  46. tvrspeedsix zegt

    23 juni 2010 om 13:26

    zeer mooie auto,. ben wel beniewd waar die extender vandaan komt?

    Login om te reageren
  47. F612S zegt

    23 juni 2010 om 13:29

    Het interieur zou mooi zijn geweest als deze auto 20 jaar geleden op de markt kwam. Nu is het echt verschrikkelijk! Moet je die stoelen eens zien! Ziet er echt niet uit.

    Login om te reageren
  48. Baztrd zegt

    23 juni 2010 om 13:31

    Het ontwerp is zeker wel bijzonder, en beter dan een gemiddeld saai ontwerp… maar mooi? Nee, echt mooi kan ik het toch niet vinden. Doet me een beetje denken aan die japanse sportwagen… de Mistorugi of zo iets?

    Ben erg benieuwd hoe ver je afwijkt van het opgegeven “gemiddelde verbruik” als je deze auto een beetje op z’n staart trapt trouwens.

    Login om te reageren
  49. Koel zegt

    23 juni 2010 om 13:36

    Wat een te gekke bak! Interieur zou beter kunnen…

    Login om te reageren
  50. Beetje Verward zegt

    23 juni 2010 om 13:44

    Laurens: waar blijf je nou?
    14% Hm?

    Login om te reageren
  51. AlwinH zegt

    23 juni 2010 om 13:45

    Over het interieur: Dit is een prototype, en deze heeft nog niet het uiteindelijke interieur.
    Beetje jammer dat dat niet vermeld wordt in het artikel.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      23 juni 2010 om 21:00

      @AlwinH: er staat juist heel duidelijk dat het een prototype is… maar blijkbaar leggen mensen zelf geen link met de algehele kwaliteit van zo’n auto.

      Login om te reageren
  52. fant zegt

    23 juni 2010 om 13:53

    En zo klinkt ie :(
    http://www.youtube.com/watch?v=ns76LedCMJw

    Login om te reageren
  53. Chriss zegt

    23 juni 2010 om 13:59

    @Mairsil
    Thnx, dan zat ik er tog niet ver naast iig ;)

    Login om te reageren
  54. Marly zegt

    23 juni 2010 om 14:04

    Ik vind het interieur erg budget ogen.
    Het leer lijkt regelrecht uit een Kia te komen.

    Login om te reageren
    • TWJ zegt

      23 juni 2010 om 14:07

      @Marly:
      Dat komt omdat ’t geen leer is maar milieuvriendelijk bamboe viscose.

      En deze auto is geweldig… interieur niet spectaculair maargoed.

      Maar toch jammer… ik zou in zo’n auto echt het mechanische gevoel en geluid missen :(

      Login om te reageren
  55. mco zegt

    23 juni 2010 om 14:11

    Als je em zakelijk rijdt kost ie dus ongeveer 14000 aan bijtelling.. Voor hetzelfde geld rijd je een auto van 56000 met 25% bijtelling, dus zeg maar kale A6, 5 serie, E of een dik aangeklede A4, 3 serie of C.
    Ik betwijfel of deze fisker veel duurder is, de afschrijving is wle een stuk hoger, maar brandstof kosten liggen een stuk lager..

    Login om te reageren
  56. Pallas zegt

    23 juni 2010 om 14:13

    De Tesla Sedan is vele maler mooier, iedereen mee eens?

    Login om te reageren
  57. Repsac2712 zegt

    23 juni 2010 om 14:36

    Ziet eruit alsof er een dikke V8 in hoort te liggen, jammer genoeg is dat dus niet zo :S

    Login om te reageren
  58. spykerboy zegt

    23 juni 2010 om 14:41

    prachtige auto, echt prachtig! dit is de enige hybride die ik in gezien zou willen worden… deze mag ej zo voor me deur neer zetten zonder strik zelfs :)

    Login om te reageren
  59. DAT zegt

    23 juni 2010 om 15:22

    @Pallas
    Inderdaad:

    Login om te reageren
  60. jan51 zegt

    23 juni 2010 om 15:37

    Geweldig, al die positieve respons op de Karma. Maar: het is een heel vroeg prototype, ook het interieur. Het leer is hetzelfde als dat in een Aston Martin. Wordt heus mooi. En oh ja, de prijs ex belastingen is echt 80.000 euro. Veiligheidshalve is de prijs incl. BTW afgerond naar 98.000 euro. Blijft superscherp. Berichten over een andere prijs kloppen dus niet.

    Login om te reageren
  61. HTJ zegt

    23 juni 2010 om 16:24

    Ik zeg doen, maar laat ook wat echte motoren over voor ‘erbij’. Dus een Fisker voor dagelijks en voor het weekend een DB9 of DBs.

    Login om te reageren
  62. Reinbergen zegt

    23 juni 2010 om 16:26

    Mijn moeder wilt er een aanschaffen! Helaas komt er dan wel reclame op voor haar (eco) bedrijf :o

    Login om te reageren
  63. Megakix zegt

    23 juni 2010 om 16:44

    Schitterende auto, beetje een Mazer GT achterkant…heerlijk !

    Maar waarom worden 2 foto’s danig verpest door twee ‘dorks’…werkneemsters van Hessing ofzo ?

    Login om te reageren
  64. Laurens zegt

    23 juni 2010 om 16:45

    Een kirrende Femke Halsema stapt er zo achterin… geen rokken meer voor het mutsje… voor de krentenbrigade te duur :-)

    OT: hoe om te gaan met dit soort milieuclaims, met 50.000 Euro subsidie maak ik bijvoorbeeld ook minstens 10 huizen min of meer klimaatneutraal…

    Login om te reageren
  65. reinier73 zegt

    23 juni 2010 om 17:17

    Leuk zo’n Fisker, maar 98.000 excl. opties vind ik toch erg veel voor een coupé. Tuurlijk zijn er duurdere coupé’s, maar wie gaat 98000 euro uitgeven aan een hybride. Alleen Hollywood sterren die willen laten zien dat zij ook ‘groen’ denken schaffen er 1 aan. Naast de prijs ben ik ook benieuwd hoeveel CO2 er wordt uitgestoten tijdens het produceren van de Fisker. Ik denk zelf dat er meer CO2 wordt uitgestoten door het produceren van deze auto dan een mooie chevy oldtimer helemaal op rijden (incl. het produceren van chevy oldtimer).

    Login om te reageren
  66. Beetje Verward zegt

    23 juni 2010 om 17:20

    2reinier
    OK, kom maar op met de onderbouwing van die bewering.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      23 juni 2010 om 19:15

      @Beetje Verward: ga je nog met inhoud reageren, als een ander wel de moeite doet, of blijft het weer bij klagen…

      Login om te reageren
  67. reinier73 zegt

    23 juni 2010 om 17:36

    Tegenwoordig is er veel meer kunststof verwerkt in auto’s en je weet dat bij het produceren van kunststof veel CO2 wordt uitgestoten. Om accu’s te produceren (kunststof box met daarin lithium). lithium zelf zal ook niet de milieu-vriendelijkste stof zijn. Daarnaast moet je om de 480 km tanken/ stekker erin steken.Het opladen duurt ongeveer 4 uur, waarschijnlijk zullen later wel poweradapters komen (maar uiteindelijk heeft de Fisker evenveel energie nodig maakt niet uit of je een gewone adapter of een power adapter hebt. Waar komt de stroom van jou stopcontact vandaan. Van een Energiecentrale; Windenergie kan niet opgeladen worden. Zonnecellen op het dak hebben nog te weinig rendement om een auto op te laden. Dan houdt je in nederland nog 2 energie bronnen over en dat is kernenergie en kolen. In nederland wordt nog vrij weinig gedaan met kernenergie dus onze grootste energie leverancier is nog steeds de kolencentrale.

    Login om te reageren
  68. reinier73 zegt

    23 juni 2010 om 17:37

    windenergie kan niet opgeslagen worden*

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      23 juni 2010 om 17:54

      @reinier73: “windenergie kan niet opgeslagen worden”

      Waar slaat dat op? Het is gewoon elektriciteit hoor, dat kan gewoon opgeslagen worden. http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=opslaan+windenergie&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=7c75626c7e638ab2 :?

      Login om te reageren
      • reinier73 zegt

        23 juni 2010 om 18:14

        @Citrofiel: Ik ben het woordje ‘nog’ vergeten. Het wordt in iedergeval nog niet opgeslagen.

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          23 juni 2010 om 18:15

          @reinier73: Een beetje onhandig is het ook wel, geef ik toe. ;)

          Login om te reageren
  69. reinier73 zegt

    23 juni 2010 om 17:41

    Naast dat. Als dadelijk 50% van alle auto’s hybride moet zijn, moet er nog aardig veel lithium opgegraven worden wat te vinden is in bolivia (bolivia staat bekend om haar regenwoud). dus er zal ook nog flink worden ontbost

    Login om te reageren
  70. reinier73 zegt

    23 juni 2010 om 17:44

    Sorry voor nog een reactie maar ik heb hiet nog een leuke bron;
    http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/Tonen-Nieuws-Algemeen/Extra-CO2-uitstoot-door-elektro-autos2.htm

    Login om te reageren
  71. nokiaaaa zegt

    23 juni 2010 om 18:03

    ik kan hem maar nie mooi vinden :( , vind de tesla’s mooier :)

    Login om te reageren
  72. Dinky Toy zegt

    23 juni 2010 om 19:46

    Fraaiste hybrid momenteel.

    Wat andere (leer) kleurtjes in het interieur en dan is dat ook in orde.

    Goed om te zien dat die ondermaatse NL-er (met het blauwe jasje) voorin past, die nog een foto om te zien hoe confortable die andere zit.
    Zelfde voor de achterbank aub……….. zal wel niet echt lekker passen.

    Login om te reageren
  73. Tuono50 zegt

    23 juni 2010 om 22:02

    tesla model s alstublieft
    en waarom staat de achterkant niet op de foto ?

    Login om te reageren
  74. Cantago zegt

    23 juni 2010 om 22:06

    Gave bak, mooie prijs, maar geen handbak oid… Dus liever een M3;) Of is hij ook leverbaar met V10 oid?

    Login om te reageren
  75. bert zegt

    24 juni 2010 om 10:43

    Het interieur wordt menigeen danig afgekraakt. Het betreft nog geen serieproductie, vandaar. Kijk op http://www.fisker.nl of http://www.fiskerautomotiv.com en je ziet dat het interieur erg mooi wordt, ook in duotoon.

    Login om te reageren
  76. bert zegt

    24 juni 2010 om 10:51

    Sorry; 2e website moet zijn: http://www.automotive.com

    Login om te reageren
  77. Mattraket zegt

    3 juli 2010 om 11:41

    En nu echt helemaal goed, Bert: http://www.fiskerautomotive.com. De site is net vernieuwd trouwens, ziet er strak uit.

    Login om te reageren
  78. Vuilnis Wagen zegt

    6 augustus 2010 om 18:55

    Fistel / fristi / friskas / fistfucker ; ooh je bedoelt de fiscus – of nee – de frisker ? Wat een klotenaam; fisker. Voor een vechtfilm is het origineel – kom nu naar de bioscoop; voor de vechtfilm REMBOOH met de hoofdrolspeler ; Jean Claude Fisker.

    Login om te reageren
  79. SJ zegt

    24 september 2010 om 13:12

    Ben wel benieuwd wat de prijs was geweest zonder hippiesubsidies en hetzelfde aan belastingen binnen moest brengen als de andere auto’s uit die klasse. Ik gok op 1,5 ton.

    Login om te reageren
  80. raskat2011 zegt

    3 juni 2011 om 10:02

    Ben ik nou de enige die de onmiskenbare lijnen van de Maserati Gran Turismo in deze eveneens beeldschone wagen ziet?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North