De prijzen van de BMW 5 Serie in een overzichtelijk artikel.
Het is misschien wel de meest ideale auto op de markt. We hebben het natuurlijk over de BMW 5 Serie. Niet zo groot en zwaar als een 7 Serie of SUV, maar beduidend meer ruimte dan een Dreier. Om te sturen is het niet de sportsedan die het vroeger ooit was, maar de Fünfer is nog immer capabel.
Facelift
Het enige nadeel is eigenlijk de prijs en het feit dat je ze overal ziet. Echt uniek ben je niet in een 5 Serie. Gelukkig is de 5 Serie net gefacelift, dus als je er nu eentje bestelt ben (heel even) uniek. Alle informatie over de 5 Serie vind je in dit artikel. Het enige dat nog niet bekend was, was hoever je in de buidel moet tasten. Die informatie hebben we nu voor je:
5 Serie Sedan (G30, benzine)
- 520iA (€ 58.505)
- 530iA (€ 66.013)
- 530iA xDrive (€ 70.154)
- 530e (€ 64.605)
- 530e xDrive (€ 67.566)
- 540iA (€ 73.085)
- 540iA xDrive (€ 77.545)
- M550iA xDrive (€ 137.722)
5 Serie Sedan (G30, diesel)
- 518dA (€ 56.516)
- 520dA (€ 61.961)
- 520dA xDrive (€ 66.808)
- 530dA (€ 75.282)
- 530dA xDrive (€ 79.726)
- 540dA (€ 84.975)
5 Serie Touring (G31, benzine)
- 520iA (€ 61.560)
- 530iA (€ 68.572)
- 530iA xDrive (€ 73.085)
- 540iA xDrive (€ 80.584)
5 Serie Touring (G31, diesel)
- 518dA (€ 59.751)
- 520dA (€ 65.399)
- 520dA xDrive (€ 70.246)
- 530dA (€ 78.719)
- 530dA xDrive (€ 83.772)
- 540dA xDrive (€ 88.413)
BMW 545e
Het is nu alleen nog even wachten op de meest interessante 5 Serie. Dat is namelijk de BMW 545e. Net als de BMW 530e is dit een plug-in hybride. Het grootste verschil is de verbrandingsmotor. In plaats van een viercilinder in de 530e heeft de 545e een heuse zescilinder. Omdat het een PHEV is, valt de BPM redelijkerwijs mee en hoef je niet je hypotheek te verhogen om te kunnen genieten van de geneugten van een zes-in-lijn.
De M550d is er helaas uit, de 540d is nu de dikste diesel. De gefacelifte M5 (en M5 CS!) zal binnenkort onthuld worden. Naast de prijzen van de BMW 5 Serie is het handig om te weten dat de configurator nu ook live staat. Heb je meteen wat te doen tijdens de lunchpauze.
bsxc2 zegt
Inclusief bontkraag voor degene die van zwarte koplampen en achterlichten houden.
ariif zegt
Hoe weerhoudt de 5 zich eigenlijk tot de E-klasse? Ja, je ziet ze overal als taxi, maar een E op gele platen lijkt me toch een hele goeie alternatief op de BMW.
frederik zegt
@ariif: De Mercedes lijkt me comfortabeler, dus een betere keuze als taxi.
renskuhh zegt
@ariif: persoonlijk vindt ik de E-klasse de maatstaf in die segment ( S klasse hetzelfde overigens )
mennok zegt
@renskuhh: Ik zie ze echt weinig rijden, helemaal de estate. Als ik er een zie, hebben ze vaak een Duits kenteken.
sollie1984 zegt
@renskuhh: gelukkig is de werkelijkheid anders en is de 5 toch echt de benchmark.
karhengst zegt
Dat is het ook. Beide auto’s kan je zeer comfortabel of semi-sportief uit laten voeren, ondanks dat het natuurlijk grote bakken zijn. De 5-serie wordt wel geroemd om z’n optionele comfortstoelen, iets wat Mercedes gek genoeg niet biedt (die zijn vziw hetzelfde als in de C-Klasse, maar absoluut niet verkeerd).
Als je de E-Klasse het mooiste vindt geloof ik niet dat er een objectieve reden is om voor de 5-Serie te kiezen en vice-versa.
frederik zegt
Zo teleurstellend dat de 545e niet als Touring leverbaar is! Het moet toch mogelijk zijn de batterij onder de bagageruimte te proppen. Dat vakje daar is toch zinloos. Echt heel jammer, dit is namelijk de enige uitvoering waarvoor ik mijn 535i F11 zou inleveren.
flutterby zegt
@frederik: Dat is een misser, de 330e komt nu eindelijk wel als station. Door de extra hoogte in de Passat GTE loop ik niet tegen dezelfde problemen aan als de vorige generatie 330e.
frederik zegt
De 330e is ook wel aantrekkelijk (vind ik eigenlijk mooier dan de nieuwe 5) maar ja, wel een viercilinder. Trouwens, ik dacht dat jij een Tesla had?
flutterby zegt
@frederik: de afgelopen 12 maanden heb ik vijf verschillende auto’s langer als een maand gereden, waaronder ook een Model 3 en dat is veruit mijn favoriet.
Reaver zegt
Daarbij niet benoemen welke 5 dat zijn… Ik heb laatste maanden ook 3 auto’s gereden, de tesla model 3 was niet mijn favoriet.
neymar zegt
De BMW 5 Serie is en blijft absoluut de grote vedette van zijn klasse!
WinkeB zegt
@neymar: je weet dat je voetballende naamgenoot gek is van Audi?
Erickson zegt
Nieuwe 540i heeft minder vermogen en is langzamer dan de vorige. Zal wel met uitstoot te maken hebben. Maar hier begint dus de eerst achteruitgang…..
atrak zegt
@Erickson: 540xd is 5 mille goedkoper geworden. In mijn optiek toch de zaligste variant.
114i210pk zegt
@Erickson: Ach joh, chip er op en je vliegt over de 400 pk en tegen de 150 nm’s meer koppel.
singer zegt
Het prijsverschil tussen een 530i en 540i vind ik nog enigszins te verantwoorden. Je krijgt dan een lekkere 6 cylinder ipv 4 cylinder.
Maar het verschil tussen een 520i en 530i is echt te bizar voor woorden. Je krijgt er alleen een andere ECU mapping voor terug…!
berlinetta zegt
Misschien dat de 530i ook rijker is uitgerust?
psycholander zegt
M sport remmen kunnen niet op een 520i
berendbimmer zegt
@berlinetta: 530i is precies hetzelfde uitgerust. Het prijsverschil is gewoon bizar.
Wat veel mensen niet weten, je kan het vermogen van de 520i bij de dealer laten toenemen met behoud van garantie enzo. M performance pakket, kost 1000 eur krijg je 20Pk 30NM extra.
flutterby zegt
@singer: wat is je bron? Zelfde banden? Zelfde remmen? Zelfde Turbo? Zelfde koeling? Zelfde leidingwerk?
Of misschien allemaal van nét iets mindere kwaliteit die voor het hogere vermogen afgekeurd zou zijn. Dat iets hetzelfde lijkt betekent niet dat hetzelfde is.
tanzanitef30n zegt
@flutterby: ze hebben allebei de B48B20B identieke motoren die in in de 520i, 530E en i zitten. Daar heb je geen bron voor nodig.
vaakbenjetebang zegt
Een motorcode is één ding. Nu ben ik niet bekend met hoe het bij BMW dan vervolgens werkt, maar hebben al die motoren dan dezelfde turbo, spruitstuk, drijfstangen, zuigerbodems, kleppen en dergelijke (om maar eens wat te noemen)? Het zal niet de eerste keer zijn dat dit soort componenten bij verschillende motorvermogens van in de basis gelijke motoren wel degelijk anders van specificatie zijn, ondanks dat ze fysiek uitwisselbaar zijn.
vaakbenjetebang zegt
Een motorcode is één ding. Nu ben ik niet bekend met hoe het bij BMW dan vervolgens werkt, maar hebben al die motoren dan dezelfde turbo, spruitstuk, drijfstangen, zuigerbodems, kleppen en dergelijke (om maar eens wat te noemen)? Het zal niet de eerste keer zijn dat dit soort componenten bij verschillende motorvermogens van in de basis gelijke motoren wel degelijk anders van specificatie zijn, ondanks dat ze fysiek uitwisselbaar zijn.
flutterby zegt
@tanzanitef30n: een auto is meer dan zijn krachtbron, anders reden we allemaal wel in een Amerikaan.
Loek zegt
Wat een gruwel, die ‘smoked’ achterlichten. Dat ga je toch niet serieus nieuw bestellen?
vaakbenjetebang zegt
Inderdaad zeg, ziek lelijk – alsof we weer naar de jaren ’90 gaan toen ‘smoked’ achterlichten ook een dingetje waren! Maar ik zie ze op alle afbeeldingen, dus het lijkt er op dat je weinig te kiezen hebt.
Dutchdriftking zegt
Tja. de beste maken ze bij BMW niet eens zelf. een D5s Touring!
cruzie zegt
Ik mis de prijs van de 530e (xdrive) touring ?
Deze week toch al eens horen voor offerte aangezien ik momenteel met 520d touring rijd als zelfstandige en de 530e touring toch veel interessanter wordt…
jammer dat er (voorlopig?) geen 545e touring komt, had helemaal top geweest !
chrism zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchcarwizard zegt
Pittige prijzen. Een Camry is goedkoper en kwalitatief superieur.
vondick zegt
@baidu: Haha
okmer zegt
Een Camry ?
mwti zegt
@baidu: een Toyota is suf.
Dutchcarwizard zegt
Een BMW is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
nautique206 zegt
Wat een bedragen, het zal ongetwijfeld concurrerend zijn..
jometdebanjo zegt
Veel te veel 4 cilinders???
maldini zegt
Dat smoke gedoe en ashwin velgen zijn toch om te huilen…..zo jammer dat bmw zo slecht bezig is de afgelopen jaren….de x modellen zijn om te janken, enige die gelukt is, is de 6 gt, wat heel raar is, omdat ik het eigelijk een lelijke auto vond.
mp014 zegt
Het valt me al een tijdje op: bmw maakt geen mooie wielen meer!! De velgen die je bij MB of Audi kunt selecteren zijn wmb een stuk mooier. (De auto’s ook ?)
michaelcorleone zegt
Als Avant/Touring/Estate zou ik gaan voor de Audi A6. Als sedan liggen de 5-serie en A6 dichter bij elkaar. De donkere koplampen en achterlichten vind ik overigens niks.
mwti zegt
Een 5-serie moet je nooit nieuw kopen. Tenzij je graag van je geld af wil want wat schrijven ze snel af – niet normaal meer. 50K-60K in een jaar is heel normaal bij de wat duurdere modellen.
Dutchcarwizard zegt
Een Bmw uit de garantie is zo goed als total loss.
sollie1984 zegt
@baidu: Ga je nou overal lopen janken over de kwaliteit? Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van BMW’s (ook de moderne versies) die probleemloos 500k hebben aangetikt. Als jezelf ooit een miskoop hebt gedaan dan dien je naar jezelf te kijken.
Dutchcarwizard zegt
Het zijn de onwetende eigenaren die moeten janken.
jometdebanjo zegt
Dus. Minimaal 80k. Want de enige motor die je wil is de 6 cilinder diesel in een 5