Om het doel van 500.000 auto’s te halen moeten alle zeilen worden bijgezet. Voor nu worden de prijzen van de Tesla Model S verlaagd.
Tesla is bezig met een missie. Er moeten zoveel auto’s verkocht worden. Dit jaar willen ze de grens van een half miljoen op een positieve wijze slechten. Jazeker, dat lees je goed: Tesla stevent af op een enorm record.
Sowieso doet het merk het lekker, want in tegenstelling tot de concurrentie heeft Tesla de aandrijflijn uitstekend voor elkaar. Als het gaat om prestaties en actieradius is er gewoonweg geen betere. De meeste aandacht gaat uit naar de Model 3, maar er zijn er natuurlijk meer. De ‘Y’ komt eraan, maar de ‘X’ en de ‘S’ zijn er ook nog. Over die laatste hebben we heugelijk nieuws. De prijzen van de Tesla Model S zijn verlaagd!
Tesla Model S Long Range
In beide gevallen gaat het om een korting van 3.000 ‘Eckermen’. Voor de Model S Long Range betaal je nu 79.990 euro. Deze versie heeft een grote actieradius (voor een EV): 610 km. Met de prestaties is dan ook niets mis. Het apparaat knalt in 3,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 250 km/u (50 km/u meer dan de draagarm aankan). Kortom, een topaanbieding eigenlijk.
Tesla Model S Performance
Maar het kan krankzinniger: de Model S Performance is ook goedkoper geworden. Deze kost nu 96.990 euro. Nog niet zo lang geleden betaalde je meer dan anderhalve ton voor deze versie! Deze kan, als je alle schermen juist weet te bedienen, in 2,5 seconden naar de 100 km/u te knallen. De topsnelheid is niet indrukwekkend voor een auto met zo enorm veel vermogen: slechts 261 km/u. Dat haalt een oude gechipte BMW diesel ook wel.
Plaid
De Model S ‘Plaid‘ kost nog steeds 139.990 euro, maar dat is meer een ‘verzonnen’ auto, dan dat deze daadwerkelijk echt geïntroduceerd is. Er rijden wat prototypes op diverse circuits en je zult nog twee jaar moeten wachten voordat deze op de markt komt. Volgens ingewijden gaat er nog een hoop veranderen aan de auto. Dus het is meer een (zeer scherpe) richtprijs. De specificaties zijn bijzonder indrukwekkend, dat absoluut!
Tesla dealer
Dus moeten we nu allemaal naar de Tesla dealer togen? Als je zoveel mogelijk elektrische auto voor je geld wil hebben: ja, eigenlijk wel. Voor deze bedragen heb je namelijk onnoemelijk veel vermogen, koppel en geinige gadgets waarmee je indruk maakt op je buurjongen.
Dalende verkopen
De prijsreductie komt overigens niet uit de lucht vallen: de Model S verkoopt al een tijdje heel erg slecht. In 2013 werden er bijna 1.200 stuks verkocht, dat steeg naar dik 2.000 units in 2017. Het recordjaar is 2018: toen werden er meer dan 5.600 van verkocht. Daarna zakten de verkoopcijfers in: amper 530 in 2019 en op dit moment staat de teller in Nederland op iets meer dan 150 Model S’en.
Concurrentie
Uiteraard kijken we ook even naar de prijzen van de concurrentie, nu de Tesla Model S prijzen verlaagd zijn. Ja, we weten dat dit ‘crossovers’ zijn en de Model S dat níet is. Maar ja, de Model S is ook niet echt premium en ook dat maakt niet uit voor de klanten. Het geeft voornamelijk aan dat de concurrentie nog geen directe concurrent heeft. Daarom kijken we wat je voor soort gelijk geld hebt als je een dikke EV zoekt.
Audi e-tron 55 quattro edition
€ 71.500
Misschien wel de meest geslaagde Audi van het moment. Qua afmetingen is de Audi e-tron gevoelsmatig meer een Q5, qua ruimte meer een Q7. Het design is uitstekend voor elkaar. Speciale vermelding voor het interieur: de e-tron is namelijk voorzien van ‘afwerking’ en daadwerkelijke ‘materialen’. We steken er natuurlijk de draak ermee, maar het verschil is echt heel erg groot. Voor een Audi rijdt de e-tron magistraal, met name qua comfort.
Dynamisch is de erg zware auto overigens niet. Een geweldige elektrische auto voor mensen die niet van elektrische auto’s houden. De range van 436 km is niet indrukwekkend in vergelijking met de Tesla. De Audi is een stukje goedkoper, maar dat maakt de optielijst wel ‘goed’.
Jaguar I-Pace EV400 S
€ 81.855
Bij de Jaguar I-Pace is het interieur iets minder secuur afgewerkt dan dat van de Audi, maar dat deert niet. Het is alsnog véél beter dan de Tesla. Het binnenste van de Jaaaag ziet er wel een stukje origineler uit dan bij de Audi. De Jaguar maakt het meeste indruk met de rij-eigenschappen. Dit is gewoon een heel erg prettige auto om te rijden. Ook als je sportief wil boenderen, geeft de I-Pace thuis. Niet alleen de motor (400 pk), maar ook het chassis. Dat doen die Britten uitstekend. De range van 470 km is op zich prima, maar niet op Tesla-niveau.
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD First Edition
€ 67.940
Als je dan toch gaat voor een Amerikaan, waarom niet eentje kiezen met een beetje pedigree en heritage? De Ford Mustang Mach-E heeft misschien wel de beste naam. Het is een medium grote crossover. De AWD Extended Range heeft een actieradius van 540 km. De prijs is hier erg interressant. Qua interieur-kwaliteit is het nog niet op Audi niveau, maar daar is de prijs dan ook naar. Net als de Audi is de Mustang érg zwaar en vallen de prestaties ietwat tegen.
Porsche Taycan 4S
€ 111.045
Nu de prijzen van de Tesla Model S verlaagd zijn, is het verschil met de Taycan nog groter. Ondanks dat het alletwee snelle elektrische sedans zijn, laten de twee zich lastig vergelijken. Zo is een Chevrolet Camaro ZL1 sneller, goedkoper, krachtiger en ruimer dan een Porsche 911. Hetzelfde geldt met deze Taycan 4S. Dit is de instapper, alhoewel je met 530 pk niets te kort zult komen, maar een basis Tesla Model S is veel sneller.
Conclusie:
Wil je de beste auto of de beste elektrische auto? Als je voor het laatste gaat, is de Model S onverslaanbaar. Prestaties, range en prijs zijn zeer competitief. Dat de prijzen van de Model S verlaagd zijn is op zich wel logisch, het model begint serieus op leeftijd te raken. We hebben het dan niet over de aandrijflijn, maar de auto zelf.
Met dank aan Stefan voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, het is een steengoede aanbieding. Ik hoop dat er op termijn een nieuwe Tesla komt die naast een goede aandrijflijn ook qua looks en afwerking boven de Duitsers staat. Want laten we eerlijk zijn Een E-tron GT is vele malen meer auto dan een Model S.
flutterby zegt
Zo lang er geen trekhaak onder kan (deelt onderstel met Model X) en het interieur geen update krijgt zou ik hem laten staan.
alassad zegt
@flutterby: maar onder de X zit wel een trekhaak toch?
Dutchdriftking zegt
@alassad: @flutterby: De X kan 2.250 kg trekken. Lijkt mij voldoende.
LaCotse zegt
@dutchdriftking: geloof nooit dat een Amerikaan een Duitser verslaat op auto rijden, interieur, kwaliteit en beleving. Never… En die snelheid altijd, leuk hoor, maar je moet vaak eerst het menu in een daarnaast kan je echt niet 25 keer vol weg accelereren met een Tesla terwijl een Porsche bijv dat wel kan. Wordt nog wel eens vergeten even los nog van een flink regen buitje en dan de bocht in duiken. ;-)
Pascal zegt
Tesla moet inderdaad van ver komen om op hetzelfde kwaliteitsgevoel en uitstraling te komen als bijv. een Audi E-tron. Het is hun prio nu gewoon niet, en dat zie je helaas. Je hoeft trouwens alleen maar voor ‘Ludicrous’ mode het menu in; zoals je voor de meeste launch-control systemen op andere auto’s ook een bepaalde procedure moet volgen. Voor gewoon keihard accelereren hoef je alleen je pedaal maar te laten zakken en dat doen ze moeiteloos vele keren achter elkaar. Porsche schijnt dat inderdaad nog vaker achter elkaar te kunnen, maar op de openbare weg merk je daar precies niets van. Met regenbuitjes is er weinig aan de hand trouwens; tractie zat met een AWD uitvoering. (dit in tegenstelling tot bepaalde zwaar-neuzige Audi’s die in bochten dan liever rechtdoor gaan)
flutterby zegt
@rs6quattro: Waarom zou je 25x vol weg acceleren? Tesla maakt auto die een grote doelgroep aanspreekt en zoekt niet elke niche op.
LaCotse zegt
@flutterby: nee eens, maar de bladen noemen dit vaak, mogelijk omdat er verder ook weinig spannends verder over deze auto te melden is, want een tablet en een stuur op een plank is natuurlijk niet wat de meeste mensen aan zal spreken, dit zal vnl toch de bijtelling zijn, de kleur, de auto, de uitstraling, het is idd nu niet echt een plaatje maar ja, over smaak valt niet te twisten.
flutterby zegt
@rs6quattro: dus daarom herhaal jij het maar? Bijzondere keus. Een elektrische auto is nog steeds een auto en kan prima op dezelfde vlakken gereviewed worden. Bij een Polo wordt ook niet uitgebreid gesproken over de aandrijflijn.
Dutchdriftking zegt
@rs6quattro: Ik ben bang dat je gelijk hebt, al is alle waar natuurlijk naar z’n geld. Als je in Amerika woont kan een 911 ver buiten bereik zijn maar een Corvette weer geen probleem. Lijkt mij dan toch geen straf.
dutchneon zegt
Is wel wat overdreven, zelfs met mijn oude model-s p85 uit 2013 kan ik prima een keer of 10 achter elkaar vol weg accelereren. Als je dat een paar keer achter elkaar doet voel je je een aardige hooligan hoor, dan is het wel even goed geweest…..
Oja en ik hoef er niks voor in te stellen, wel wat langzaam…. 4,2 seconden maarja niemand wil toch naast me bij het stoplicht staan sinds ik de Tesla heb…. SAAI!
tvr1974 zegt
@dutchdriftking: buiten dat een groot deel van de mensen die shoppen in deze klasse vaak directeuren zijn en een hoge(lees SUV) zit willen. Die vinden de hoge zit veel belangrijker dan de wedstrijd snel pissen 0-100.
GWBoes zegt
Volgens mij is de grootste concurrent van de Model S hun eigen Model 3.
Zolang dat stomme T’tje maar voorop staat maakt het de meeste leaserijders niet uit wat er achteraan komt. Volgens mij was dat bij de introductie van de model 3 ook te zien dat deze bijna alle aantallen van de model S overnam
Pascal zegt
Leaserijders gaan toch zogenaamd altijd alleen maar voor bijtelling? Dan zou het niets uit moeten maken of er een T op staat of bijv. VW. Het klopt dat de Model 3 de lease-lieveling is geworden; al is het maar omdat de Model S vanwege de huidige bijtellingsregels inmiddels grotendeels gewoon in de 22% valt.
lekbak zegt
@GWBoes: dat heeft meer met de beschikbaarheid, range en prijs te maken dan met die T.
Richmond zegt
@GWBoes: leaserijders maakt het niet uit welk logo erop staat. Maak van een Lada 0% of 4% bijtelling en ze vluchten allemaal daarheen. Men kiest veelal niet Tesla omdat ze perse Tesla willen rijden of perse elektrisch (dat wordt meestal bepaald door de wagenparkbeheerder), maar simpelweg omdat het het beste is voor de portemonnee.
RuVi zegt
De Audi E-Tron is 24 centimeter langer dan een Q5 en maar 16 centimeter korter dan een Q7. Hoezo zit hij dan dichter bij een Q5 volgens jullie?
EnthousiaST220 zegt
Eens met de conclusie. 5 jaar terug had tesla het elektrische speelveld voor zich alleen maar nu alle grote merken blik op stroom aanbieden begint het speciale er toch af te vallen. Denk daarom dat de S toe is aan een nieuwe generatie of eerder een ingrijpende facelift. Met de techniek is namelijk nog altijd niet veel mis.
dwfc zegt
Juiste analyse, Europeanen adoreren nog een ietsje pietje meer de Duitse kwaliteit.
En betreft het speelveld, dat heb ik hier 3 jaar geleden reeds geschreven, eens de competitie op gang komt
de bijtelling structureel zal verhogen is de grote voorsprong van Tesla verdwenen.
Het focussen op rijafstanden, indien je effectief 300 km op een laadbeurt kan rijden, heeft ook geen nut.
90 % van de bevolking bolt geen 150 km per dag !
Eens het laadnetwerk een grotere dichtheid bereikt is dit probleem van de baan.
Men vergelijkt nog steeds teveel de rijafstand van een EV tov een verbrander.
En wat maakt het uit als je 1 x per jaar naar Monaco bolt en 2 of 3 maal moet laden !?
Snap,het probleem echt niet !
Pascal zegt
Topaanbieding! Maar ondanks dat de Model S onderhuids gewoon de nieuwste techniek bevat, zou ik ‘m in 2020 niet meer nieuw kopen vanwege het inmiddels gedateerde uiterlijk. Ik vind de E-tron wel echt een sjieke bak om te zien trouwens, jammer dat het qua aandrijving niet bepaald top is en met Pon doe ik sowieso nooit zaken meer.
monsieurleloure zegt
@Pascal
Pon doet liever zaken met leasemaatschappijen, particuliere klanten zijn alleen maar lastig en vervelend…
janmetdelangeachternaam zegt
Zo’n model S is wel echt aan vervanging toe na 8 jaar
mcshine zegt
Tesla niet premium? Tesla is zelfs superieur…
shibe zegt
Superieur? In wat dan? Sprintjes trekken en range? Zo, dat heb ik alvast voor je gezegd.
Nog meer aanvullingen?
Die dingen flikkeren nog net niet uit elkaar terwijl je er naar kijkt.
dutchneon zegt
@shibe Welke van je auto’s wil je met mijn Tesla model-s p85 vergelijken?
Sprintjes trekken win ik sowieso en range per euro win ik waarschijnlijk ook….
Het ding flikkert niet uit elkaar, zelfs als je er gemiddeld nogal wat harder mee rijdt.
Ik heb hem nu bijna 3 jaar, tweedehands gekocht met 180.000km op de teller en staat nu op bijna 300.000km
Ja ik heb een reparatie gehad aan de airco en een deurklink…. maar de distributiewissel van een gemiddelde Audi kost het veelvoudige. Ik kom nooit meer in de garage (interieurfilter kan ik zelf wel vervangen) remmen zijn nog origineel (ja de blokken zijn nu bijna op) en de draagarmen komen er nu wel een keer aan.
Als ik alles bij elkaar op tel kom ik met banden wissels naar winterbanden en terug er bij op nog geen 2000 euro in 3 jaar…… Hoezo uit elkaar flikkeren??
tjorque zegt
Je hebt nog 2,5jaar voordat mijn huidige auto aan vervanging toe is.
De S met een make-over en trekhaak aub Tesla.
Ziezo, nu zijn jullie weer op de hoogte.
Ik ben ook wel benieuwd hoe de model Y zich gaat verhouden tot de Eniyaq IV.
Die lijken mij rechtstreekse concurrenten te kunnen worden…
awesome zegt
@tjorque: de Skoda wint het nu al op looks.
tjorque zegt
Qua look vrijwel mee eens.
Maar de Y vermoedelijk op OTA updates, range, motor en batterij technologie, performance…
Daar zal VAG zich nog stevig in moeten bewijzen.
dutchneon zegt
In Duitsland heeft een trekhaak fabrikant het sinds vorig jaar voor elkaar om typegoedkeuring op de model-s te krijgen voor een trekhaak, dan mag je er 1750kg achter hangen.
Natuurlijk doet de RDW vast weer moeilijk, want ze gaan er prat op om de Duitsers de loef af te steken in bureaucratie
waterisnat zegt
Niet uit-ontwikkelde natuurkundig inferieure tech oplossing verkopen in een religieuze subsidiemolen verkopen als de zaken goed voor elkaar hebben. De wereld is een vreemde plek.
superfunky zegt
@waterisnat: zelden heb ik het iemand met zo weinig woorden zo perfect zien verwoorden! Spot on!
Pascal zegt
Die zin klopt van geen kant, dus ben benieuwd wat je aan die bewoording dan zo geweldig vind…. ik ben trouwens ook oprecht benieuwd waarin jullie jezelf dan wel verplaatsen? Alles met een brandstofmotor mag je gerust leuk vinden, maar is feitelijk totaal inferieur vergeleken bij een moderne EV op gebied van efficiency, onderhoud en performance. (Ja ook als je die EV op ‘kolenstroom’ laat rijden) Dat EV’s nog niet uitontwikkeld zijn is juist het goede nieuws trouwens.
mashell zegt
@waterisnat: Thierry, ben jij dat? Want er is er maar één die nonsens in zulke mooie woorden weet te verpakken.
techniekmeneer zegt
Tering wat een geld. Totaal onbereikbaar voor de normale man.
oldebronx zegt
Heeft de prijsdaling ook niet met de accukosten te maken? Prijs per kWh is flink gedaald afgelopen 8 jaar
goodvibrations zegt
Tijd voor een nieuw model om ook de huidige model S eigenaren te verleiden een nieuwe te kopen..
Maar ook dit vind ik nog steeds een erg mooi model. En de beste aanbieding in deze prijsklasse.
w0ut zegt
Wat als… er plots n EV modellen vlot beschikaar zijn in de price range van de model 3?
crepito zegt
Al sinds de introductie daalt de prijs stapsgewijs. De Model S gaat niet echt significant bijdragen aan die 500.000.
superfunky zegt
Bijzonder artikel dat pas in de laatste alinea tot de kern komt:
Niks we willen die 500k halen, prijsverlaging is bittere noodzaak!
Verkopen S en Y zijn sinds de E-tron en Taycan gedecimeerd en zelfs de marktaandelen van de 3 janken wereldwijd in elkaar.
In Duitsland (ik noem maar een inferieur autolandje) is het marktaandeel over 2020 in EV inmiddels geslonken tot 8% en dat was in 2019 nog 20%. Het geweld van de gevestigde orde dendert er overheen en daar doet een paar km extra range of een sprintje niks aan. Het gros van de kopers wil een comfortabele, fraaie auto, niet een rijdende batterij in een lelijke jas. Dat gaan zijn we volop aan het zien als je de maandcijfers in allerlei landen opzoekt. Maar AB mist dit gewoon tot op heden, best slecht.
Overigens grappig om te lezen dat die range volgens de fans altijd gezeik om niks is, want ff laden en je bent weer onderweg. Behalve als het om de concurrentie gaat, dan is dat beetje extra range opeens HET onderscheidende argument.
frank2b zegt
@superfunky: Zo, dát lucht op! Beter nu?
tjorque zegt
Polarisatie het nieuwe normaal… ;)
mahansz zegt
Ehm, zeg, hallo daar aan al die mopperaars die weer aan het tesla-bashen zijn (of hoe dat dan ook mag heten): ELK merk dat z’n prijzen omlaag gooit, moet een duimpje omhoog krijgen, toch? Of moet ik nog uitleggen waarom?
porker zegt
@mahansz: haters will be haters; het gros van de bezoekers leest dit artikel gewoon en gaat verder met zijn leven. Een enkele wil gal spuwen (want heeft geen geld of geen leven of een combinatie van deze twee) en de ander wil graag zijn keuze verdedigen wel een Duracell te rijden. Daarbij gebruiken beiden uitgejouwde kul argumenten die de andere groep weer aanspoort er een schepje bovenop te gooien. Veel haters (vrijwel alle) hebben overigens nog nooit in een Tesla gestuurd. Maar ja ach ja, mondkapjes op en weer door.
SpiderIV zegt
zijn er wel hoor: iemand die net voor die prijsverlaging heeft gekocht stapt de volgende ochtend iets minder enthousiast in.
mahansz zegt
hoera, de uitzondering op de regel is gevonden. Maar nu graag inzoomen op de strekking van het verhaal
erwh zegt
@willeme: helaas kan ik het niet met je eens zijn over het interieur van de E-tron. Het ziet er mooi uit op de foto’s, maar in werkelijkheid is het een behoorlijke teleurstelling met hard plastic op veel plekken en een algemeen goedkoop gevoel. Jammer, want de rest van de auto is in mijn ogen erg geslaagd.
willeme zegt
@erwh: ik weet niet wat jouw referentiekader is. In dit geval vergelijk ik het met zijn directe concurrenten van Tesla en Jaguar. Dan staat de Audi op een hoger peil. Misschien is het ook een beetje afhankelijk welke uitvoering/aankleding je hebt. Sinds 2010 (C7 A6) maakt dat aanzienlijk ui bij Audi. De Mercedes EQC heeft overigens ook een fraai interieur, maar is een stukje krapper.
tge2 zegt
Ik bied nun euro.