U wilt keiharde primeurs vanaf Het Salon in Brussel? U krijgt keiharde primeurs vanaf Het Salon in Brussel. We trappen af met de Opel Corsa in bestelbusuitvoering.
Vandaag opent de 93e editie van de Brusselse auto- en verkoopshow zijn deuren. In de Heizelpaleizen is er op 100.000 vierkante meter weer talloos autospul te zien. Oké, grote primeurs zie je er niet. Die stonden in Detroit. Maar Opel heeft voor onze Zuiderburen wel de Corsavan achtergehouden.
In de basis is het de driedeursvariant van vorig jaar onthulde Corsa E, maar dan zonder achterramen. Die zijn vervangen door plaatwerk, om een dichte laadruimte te kunnen creëren. Ook de achterbank verdween, waardoor er een volume van 920 liter ontstond, waar je 571 kg in kwijt kunt. 21 kg meer dan de vorige Corsavan.
De vier meter lange grijs kenteken-Corsa wordt standaard met een metalen afscheiding geleverd, die tot halverwege de stoelen komt. Sjorogen ontbreken eveneens niet. Hij kan met een 1.3 CDTi geleverd worden, die 70 of 95 pk levert. De benzinevariant betreft een 1,4-liter. Optioneel is de Corsavan uit te rusten met het IntelliLink infotainmentsysteem op een 7-inch scherm. In het eerste kwartaal van 2015 komt ‘ie naar de dealer.
In Engeland zijn ze dol op zulke karretjes.
Opel heeft per ongeluk het achter zijraam meegespoten..
Waarom?
@rb26dett: waarom niet
@rb26dett: Omdat het verkoopt. Vooral GB en Ierland, Dus vooral in Vauxhall-versie…
Voor wie wel eens een volle boodschappen wagen heeft.
Die versies zie je in nederland eigenlijk nooit eigenlijk wel jammer ook dit stationwagens op die manier niet terwijl ze toch wel praktisch zijn.. Kaaria een bestel bus is groter en comfortabeler..
@flik2punt0: die versies zie je hier in Nederland niet omdat ze niet voldoen aan de eisen voor grijskenteken. Ze zijn dus niet fiscaal aantrekkelijk voor bedrijven.
De Stationwagons als de Opel Astra, VW Golf en Renault Mégane worden alleen hier voorzien van een verhoogd dak e.d. zodat ze wel voldoen aan de eisen. Dat krijg je in Nederland net al die wetten en regeltjes.
Geniale wagen voor als je met z’n tweeën bent, lekker op grijze platen rond rijden, mini had dit toen ook gedaan met hun clubvan (clubman)
@henkhupelschoten: dit krijg je in Nederland niet op grijskenteken. Er zijn minimale eisen aan de laadruimte. DIt is gedaan om de situatie die jij schetst te voorkomen, dat heel gewone mensen met bescheiden behoeften belasting ontduiken. Wat je dan mag denken van de alle subsidies en investeringstimulansen op Tesla’s en V60 PHEVs mag je zelf bepalen.
Ik heb z’n voorganger nooit gezien, dat is ook best logisch. Want wie heeft hier nou behoefte aan?
@knipperlichtje: komt omdat die hier ook nooit is verkocht ;-)
@sjoerd95: nog logischer
Vroeger hier in nederland ook enorm populair!
Is deze in Nederland ook op grijs kenteken? Lijkt me stug dat deze laadruimte groot genoeg is om hier in aanmerking voor te komen voor particulieren. Dat is ook de reden dat die stationwagens het dak verhoogd hebben, dat heeft deze ook niet…
@lekbak: De laadruimte moet hoger zijn dan de hoofdruimte van de bestuurder. Dat kan best gerealiseerd worden zonder een uitstulping op het dak te maken.
@lekbak: Lees hier wat de eisen zijn die de fiscus stelt aan een “bestelwagen”:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/belasting_van_personenautos_en_motorrijwielen_bpm/omschrijving_motorrijtuigen/bestelauto/eisen_aan_bestelautos
Dacht even dat het een grap was, maar na het lezen van het artikel blijkt het serieus te zijn.
Yes, eindelijk! Dit is precies wat ik nodig heb! Of misschien ook niet…
Ik kan me niet voorstellen dat dit een verkooptopper wordt. Hoeveel mensen zijn er nou die wel een bestelwagen willen, maar het Fiorino/Nemo/Bipper-trio nog te groot vinden?
Komt ie ook in opc uitvoering?
ZZP koeriers met kleine pakketjes laden die corsa vol voor de ritjes in de regio. Zuiniger en goedkoper kan niet.
@mrcabdrivert: een kangoo o.i.d. lijkt me praktischer, cq meer ruimte. Ik zie de meerwaarde van deze opel niet
@autogedrocht: ik ken een paar kleine koeriers en die zweren bij deze auto’s omdat de praktischer en zuiniger zijn.. Ik ben een taxichauffeur, geen koerier dus ik weet het verder ook niet.
@mrcabdrivert: jawel. Goedkoper: up! op aardgas. Bank eruit en voila: goedkoper in aanschaf. Goedkoper in brandstof beter wendbaar en past meer in.
Ruimte voor 2 extra boodschappenkratjes. Wat een vage zet van Opel
Jammer dat ze hier geen grijs kenteken kunnen krijgen. Anders ideaal. In plaats van iedereen een normale Corsa laat je ze met zo’n ding rijden. Goedkoper en de meeste mensen zitten toch alleen of met twee mensen in de auto.
De betere wereldprimeurs zijn er in Brussel om de twee jaar: het Autosalon is het ene jaar bestelwagens + moto (ook wel “Klein Autosalon”, zoals dit jaar), het andere jaar normale auto’s + moto. Volgend jaar is het dus weer een ‘normaal’ autosalon en dan heb je wel wat meer primeurs dan nu.
Dit ding doet me toch even denken aan de Seicento Van die Fiat toen verkocht. Die heb ik nooit gesnapt, in deze Corsavan kun je tenminste nog iets kwijt.
Man man man minimale arbeid maximale uitkomst nemen ze wel heel letterlijk
Kijk Audi, zo maak je een toffe auto!
Vroeger was er ook een Corsa busje, dat Combo ding. Misschien had die een revival wel aangekund?
@mercedesclk350: De Combo bestaat nog steeds, en was twee generaties geleden ook nog een Corsa-busje, maar sinds de Corsa D is de Combo een gerebadgede Fiat Doblo.
@Edge: Oh die ja. Maar vroeger was die gebaseerd qua front op de Corsa, vond ik wel geinig altijd.
Ik heb nog een Peugeot 106 op grijskenteken gehad. Dikke 1.0 liter. Hoop lol mee gehad !!
Niet grijs in NL.
Ook de ondernemers die hier genoeg aan zouden hebben kiezen toch maar een minder milieuvriendelijke blokkendoos op wielen.
Moet dit niet een corsadam heten i.p.v. Corsavan?
Jammer dat we in Nederland dit soort grijs-kenteken auto’s nooit meer zien. Op het moment dat Porsche 968 rijders hun 968 naar Club Sport specificatie zetten en tegelijkertijd de minieme ruitje achter blindeerden kwam de overheid erachter dat het de toenmalige grijs kenteken regeling ietwat doorgeschoten was…
M’n zusje heeft er een gehad. Toen woonde we in België. Ouder type van een bakker geweest. Ideaal om een paar verse broodjes mee te vervoeren toch rondom de kerk. In België rijd alles op diesel. Dat ding dus ook maar die had wel glas achter in. We hebben hem toen weer omgebouwd van lichte vracht naar een personen uitvoering.
Wat nieuws betreft uit Brussel, toch wel vermelden dat er een BMW 2 serie Grand Tourer 7 zitter op de stand staat te pronken, weliswaar achter een doekje maar de auto is toch de moeite waard (ben zelf achteraan gaan zitten en het lukt….net !)
Ook zijn hier wat curiosa en nieuws te zien zoals een AMG G 63 6wieler of de Audi Q7, Jaguar XE, Land Rover Discovery Sport, BMW 2 cabrio en een Defender 90 aan 66.000€! enz.
Zeker een bezoekje waard !
Weet je zeker dat dit een 2 GT was? Stond het erbij? En kon het publiek erbij?
En last but not least, zijn er ook foto’s van?