Prins Bernhard over Zandvoort en Max Verstappen

Auteur: , 74 Reacties

We hadden een interview met de nieuwe eigenaar van Circuit Park Zandvoort.

Prins Bernhard

Toen bekend werd dat prins Bernhard jr. de koper van Circuit Park Zandvoort was, verstuurden we natuurlijk direct een interview-aanvraag. Zijn woordvoerder liet echter weten dat de prins geen enkel interview gaf. Wat dat zegt over het interview dat De Telegraaf destijds publiceerde, weten we verder ook niet. Maar onlangs kregen we goed nieuws: we konden langskomen en de prins wilde praten over zijn recente aankoop. ‘We zitten hier voor de lange termijn.’

Bernhard
Prins Bernhard studeerde economie, een jaar in Washington en de rest van zijn studie in Groningen. Al tijdens zijn studie baarde hij opzien door te ondernemen: hij richtte met vrienden het bedrijf Ritzen Koeriers op. Dat bedrijf liet studenten pakketjes bezorgen en werd vernoemd naar de minister die de OV-studentenkaart invoerde. Ook bij latere ondernemingen was de prins succesvol. Het leidde echter tot behoorlijk wat speculaties toen hij het circuit van Zandvoort kocht, overigens samen met Menno de Jong, die in 1990 ook een van zijn partners was bij Ritzen Koeriers.
Wat voor speculaties dat waren? We pikken er maar eens eentje op via het forum van Driving Fun: ‘Vergis je niet in die man, het is een zeer bekwaam zakenman. Die koopt dit niet voor zijn hobby, daar geloof ik niets van.’ En een andere reactie daar: ‘Ik heb mijn twijfels, ik denk dat er over tien jaar een mooi onroerendgoedproject op staat, dan kan je via de Tarzanbocht de parkeergarage onder je luxe appartement in rijden.’ En hier op Autoblog: ‘Waarom zouden de Oranjes denken dat dit door hen — het zijn gewiekste zakenmensen — wel rendabel exploiteerbaar zou zijn? Het blijft een verouderd circuit op een idiote locatie. De toekomst voor het circuit van Zandvoort lijkt me te liggen in een verhuizing naar Flevoland.

Onzin
Reden genoeg om eens aan Van Oranje te vragen wat zijn toekomstplannen voor het circuit zijn dus. ‘Voor dit jaar staat de kalender met een aantal mooie evenementen, zoals bijvoorbeeld DTM en de Familie Racedagen met Max Verstappen. Daarna gaan we kijken naar de programmering: wat doe je nu, welke races wil je hebben, wat voor type evenementen wil je organiseren? We pakken nu een aantal zaken op die op dit moment aandacht behoeven. Op de langere termijn proberen we om de historie wat meer terug te brengen naar het circuit. Circuit Park Zandvoort heeft een prachtige historie, maar die voel je hier te weinig. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om uit te breiden, bijvoorbeeld met een hotel of een evenementenhal. We zitten hier voor de langere termijn, niet om van vandaag op morgen winst te maken of om het snel weer te verkopen.’

Toch las je na de aankoop wel dat autosportliefhebbers bang waren dat het circuit zijn langste tijd gehad zou hebben. Ze vreesden dat er bijvoorbeeld vakantieparken, hotels of appartementen op de plek van de legendarische asfaltlap zouden komen. ‘Die geruchten heb ik zelf niet gehoord,’ vertelt de prins. ‘Maar het is volstrekte onzin. Als je aan autosport denkt, denk je aan Circuit Park Zandvoort – dat is één op één met elkaar verbonden. Dit is het autosportmekka van Nederland en dát willen we juist verder uitbouwen. We zitten twintig kilometer van Amsterdam, we zitten vlak bij Schiphol, we zijn met de trein bereikbaar, we zitten aan zee, en dan hebben we óók nog die mooie geschiedenis. Natuurlijk gooien we dat niet weg. En kijk naar de DTM, na Formule 1 misschien wel het mooiste van de autosport: daar zeggen de rijders dat Zandvoort met stip op één staat qua rijdersexperience. Het is een heel mooi circuit, maar het heeft ook nog van alle kanten potentie.’ Zijn favoriete plekken op dat mooie circuit? ‘Bos Uit met een snelle auto blijft altijd heel erg spannend, daar kun je toch heel erg vervelend uitkomen als je het niet goed doet. En dat hele stuk naar het Scheivlak is geweldig, door de Slotemaker helemaal naar boven toe.’

Le Mans
Hoewel ik het antwoord wel weet, vraag ik natuurlijk toch naar de plannen om die historie terug te brengen op het circuit. ‘Natuurlijk zijn daar ideeën voor, maar niet in de vorm van een concreet plan dat klaar is om gepresenteerd te worden. Je snapt natuurlijk al dat ik er pas iets over wil zeggen als dat wél het geval is.’ Een tralala-vraagje dan maar. Rijdt Van Oranje ook weleens een rondje met zijn Alfa 8C, die tijdens het interview op de parkeerplaats staat? ‘Of ik hier nu met een raceauto rijd of met de Alfa, ik vind het met íedere auto mooi om op het circuit te rijden.’ En over raceauto’s gesproken, blijft de prins zelf nog racen? ‘Ik rijd GT4 samen met mijn broer en dat doen we dit jaar ook weer, maar we bekijken het per jaar.’ Welke race er per se gereden moet zijn vóór hij stopt? ‘Le Mans natuurlijk, wat anders?’
Dat racen doet hij samen met zijn broer Pieter-Christiaan. Een andere broer van de prins, Maurits, hield zich juist bezig met elektrische auto’s en duurzame mobiliteit. Botst dat niet met zo’n circuithobby? Bernhard: ‘Helemaal niet, want er komen juist veel technieken uit de autosport daarin terug – denk maar aan KERS. Er zijn ook veel ontwikkelingen die autosport duurzamer maken, zoals Formule E. Bovendien hebben we hier ook heel andere evenementen, zoals hardloopwedstrijden, de Stormloop en een fietsrace van 24 uur. Het circuit is veel meer dan alleen benzine.’ En zo’n Formule E-race, is dat wat voor Zandvoort? ‘Ik zou dolgraag Formule E hier willen hebben, maar op dit moment kiezen ze voor stratencircuits. Dat komt ook omdat ze niet de volle lengte van het circuit kunnen rijden, dat zou je dan in moeten korten. Evengoed zou het een heel mooi spektakel zijn.’

Verstappen
Tot slot vragen we de prins naar de Familie Racedagen op 4 en 5 juni, het evenement waarvan we nu al weten dat het het drukst bezochte evenement van het jaar zal zijn. Een paar van die demo-rondjes halen het niet bij een echte race toch? ‘Dat vind ik wel. Max heeft natuurlijk een enorme fanbase, hij zet de autosport in Nederland weer op de kaart. Hij is ook echt een topsporter. Maar als je als fan naar een Formule 1-race gaat zie je hem eigenlijk niet, daar krijg je de kans niet voor. Hier loopt hij echt twee volle dagen rond én hebben we demo’s met de auto. Ik denk dat het juist supermooi is dat ze zo’n initiatief tonen. Je ziet de auto, maar ook het idool. Geweldig toch?’
Overigens bevestigde Circuit Park Zandvoort vandaag dat de overstap van Max van Toro Rosso naar Red Bull óók inhoudt dat hij bij de Familie Racedagen op 4 en 5 juni met een Red Bull zal rijden.

Foto: RVD/Jeroen van der Meyde



74 reacties

*Hele diepe zucht*
LeMans series naar Zandvoort krijgen zou wel gaaf zijn. 24uurs race, beetje kamperen in de duinen met een bbq’tje. Ik zie dat wel zitten.
@baklava: Hij doelde op zijn eigen race aspiraties, niet die van het circuit. Wat niet wegneemt dat ik het geen slecht idee vind :)
@baklava: geluidsrestricties is één ding en volgens mij mogen van de buren geen 24 uurs (vertelde huib vermeulen mij in bij de oschersleben 24 uurs race) races meer gehouden worden dus dat is al één probleem.
@goodolddays: alsof die diesels nog zoveel lawaai maken ;)
Een fijne self-made-man.
Een man naar mijn hart dus.

Ik hoop dat hij Zandvoort weer doet bloeien.
Hij is in iedergeval iemand met wel de kwaliteiten om aansprekende evenementen binnen te halen.
@martinus: self made man… niet echt als je een prins bent.
@xiran: Deze prins heeft zijn eigen centjes moeten verdienen en ook zijn eigen staat van dienst, zo’n achternaam kan een voordeel zijn, maar ook een groot nadeel. Het hangt af van de tegenpartij, hoe blanco die in de zaken staat.

OT: Mooi en eigenlijk had ik het ook niet anders verwacht, omdat die mannen wel zo in het leven staan, dat hebben ze goed meegekregen van Vader Mr. Pieter van Vollenhove en Moeder Prinses Margriet van Oranje-Nassau.
@xiran: je bent niet echt een ster in lezen vriend
@martinus: beetje van mezelf, beetje van maggi..
@martinus:
Hahah, mooie.
Ja, vast een goede ondernemer.

Enige verschil is dat het hele punt ‘funding’ bij hem toch net iets makkelijker loopt als bij zoveel anderen. … is dat nou net het lastigste van ondernemen.

-Maar voor een koeriers bedrijfje heb je niet zoveel funding nodig.

Ja, maar het is wel lekker als je als student je niet zorgen hoeft te maken om 1: rond te komen en 2: je studie evt een jaar of 2 later af te ronden.

Daarna heeft ie volgens mij ook nog een bedrijfje gehad dat IT outsourcing in lage lonen landen doet.

Verder gun ik hem het beste met Zandvoort. Als ik het goed begreep van het vorige artikel over dit onderwerp; zit hier een vast geroeste kliek met ‘wij zijn cool en jullie volk mogen blij zijn dat je hier binnen mag komen’.



PS: DTM: het mooiste van de autosport. Ja hoor, shadow racers met Audi, BMW en MB ook daadwerkelijk Audi, BMW en MB noemen. Beetje al WWF de een-na-beste vechtsport noemen: de gene die meedoen doen er alles voor, zijn vast erg fit, vast goede sport (stunt) mensen en zo’n klap kan hard aankomen. Maar uiteindelijk is het een hypocriete reclamecaravaan.
@gregorius:
het is statistisch onderbouwd dat mensen die een beter “vangnet” hebben (e.g. rijke ouders etc.) meer ondernemersrisico durven te nemen, is ook logisch lijkt me. Of het wenselijk is voor de ontwikkeling van een maatschappij is wat anders.
In deze tijd is een circuit niet meer rendabel.
@vtechlover: juist wel. Op de openbare weg is het steeds moeilijker om hard te rijden, gelukkig. Met een frisse blik en de juiste innovatie geloof ik dat er nog een hoop mogelijkheden zijn. Een conservatieve en terughoudende houding gaat niet werken.
@lekbak: daar heb je een goed punt. Tolweg Zandvoort net als de Nürnberg ring.
@xiran: dat is niet mogelijk zonder een vmax van 130. Het is geen autobahn immers. Je zult het een speciale status moeten geven.
Zure reacties in 3,2,1…
@silenro: gefeliciteerd met de eerste “zure” reactie!
Ik ben eigenlijk niks wijzer geworden.. alleen dat er plannen zijn! Maar goed ik heb ook nog altijd het plan om te trouwen met me jeugdliefde carmen electra!

On topic.. het zou prachtig zijn om de F1 terug te krijgen in Nederland! Zeker omdat ome bernie gevoelig is voor mensen met een zekere titel of aanzicht
Stond het circuit wel “te koop” voor dat hij het “kocht” ..
En van van wie heeft hij het “gekocht” ..
Wat zit er precies in de “koop” ..
En hoeveel heeft hij er mogen “betalen” ..

Blijft een onfris verhaaltje ..
@lincoln: Het circuit stond al jaren te koop, hij heeft het gekocht van de vorige eigenaar. Die heet Hans Ernst en is een aantal jaren directeur van het circuit geweest vanaf eind jaren ’80. Wat er in de koop zit is ook gewoon bekend: de grond wordt gepacht van de gemeente, dus wat hij bezit is het bedrijf dat het circuit exploiteert.
@perry_snijders: Dus toch een fris verhaaltje ..

;-)
@perry_snijders: Dan kan hij geen uitspraken doen over exploitatie vergunningen en toekomst betreffende het grondgebied ..
En hooguit net als Hans Ernst hopen dat ie goed uitgekocht kan worden door gemeente en projectontwikkelaar ..

Want dat de locatie een onmogelijke is voor een circuit is voor een blinde zelfs duidelijk ..
@lincoln: nou, als het niet toevallig één van de zeldzame “geluidsdagen” is dan merkt die blinde niet eens dat daar een circuit ligt.
@lincoln: Omdat jij niet begrijpt hoe de wereld werkt, en deze deal tot stand is gekomen, is het een onfris verhaal? Wat zul je een moeilijk leven hebben als je overal het negatieve in wilt zien.
@rolandet: 1+1=2 ..
Zo moeilijk is dat voor een rekenwonder zoals mij niet hoor ..
@lincoln: nu nog taalwondertje worden ;)
@lincoln: Kom, op wees een man en geef nu gewoon toe dat je onderbuik een beetje voor de beurt praatte…

Als je hele originele stelling bestaande uit een aantal vragen die zogenaamd een soort van geheimzinnig zijn binnen een paar minuten beantwoord word ( behalve der prijs) dan was dat dus helemaal niet geheimzinnig..
@rolandet:

Mag ik het 100?% eens zijn met Lincoln?
Ooit lag dit -overigens schitterende- circuit er stil en eenzaam bij.
Je kon lawaai maken wat je wilde, niemand had er last van.
Tot er flats aan de rand verschenen en ik, net als jij Lincoln nu- voor zwartkijker werd uitgemaakt omdat ik al zei dat daar gedonder van zou komen.
En inderdaad, de flatbewoners begonnen en masse te klagen over zo’n beetje alles wat ‘Zandvoort’ betrof; ze kregen een luisterend oor van de gemeente, het circuit werd stukje bij beetje politiek gekortwiekt
Er is in verhouding weinig tot niets geïnvesteerd in infra structuur en al deze factoren hebben er voor gezorgd dat Zandvoort een het was plek is geworden.
Ik heb dan ook diepe bewondering voor IEDERE ondernemer die dit circuit in stand heeft weten te houden en ik ben blij dat het nog überhaupt bestaat !

Alleen hadden we zonder al die anti-auto zeikerts (excusez le mot) die flatbewoners die donders goed wisten waar ze gingen wonen, een gemeente raad en provincie die meer visionair hadden mogen optreden, een pracht en uniek circuit hadden kunnen hebben.
Een circuit dat had kunnen tippen aan een Spa qua ligging en uniekheid !

Maar ja, wie ben ik ?
@desjonnies: Wie jij bent? Bij zo goed als 100% van je reacties kom je over als een wijs man. Ook nu weer en ook @lincoln heeft volkomen gelijk. Het grootste nadeel van Zandvoort is de bouw rondom het circuit geweest. De ligging is perfect, in de zomer heeft het iets magisch. Het is in principe heel makkelijk te bereiken maar het had veel beter gekund. En inderdaad ook de omwonenden die later kwamen hebben het grotendeels verpest. Jammer, de potentie was veel hoger geweest dan het nu ooit zal hebben.
@desjonnies: Zelf ben ik iets minder gecharmeerd van de suggestie dat het ‘een onfris verhaaltje’ is. Dat neemt niet weg dat het circuit minder problemen zou hebben als het in de loop van de jaren niet verminkt was door golfbanen en vakantieparken. Aan de andere kant, ondanks de andere lay-out is het niet korter geworden dan het originele circuit. Daar kunnen ze op andere circuits, waaronder Spa, Assen en de Nürburgring, nog een puntje aan zuigen.
@perry_snijders:

Er is een dubbele agenda .. Klaar ..
Het stond immers al jaren te koop !!
Niemand kon er iets mee of vond het te duur ..
En iemand met een discutabele gezondheid kan zomaar effe bij de bank aankloppen ..
Bijzonder verhaaltje toch !!

Dus bij deze alvast .. Told you so ..
@lincoln: Dat niemand er iets mee kon en iedereen het te duur vond is niet waar. Er waren meerdere gegadigden, de vorige eigenaar heeft voor deze koper gekozen.
@perry_snijders:

Joh .. Het wordt steeds geloofwaardiger ..
@lincoln: Tja, wat je wel of niet gelooft moet je zelf weten. Ik heb meerdere mensen gesproken die het circuit wilden kopen (je kunt er zelfs een artikel over lezen hier op Autoblog). Ik had de indruk dat dat niet verzonnen was, maar nu hoor ik van jou dus dat het niet klopt. En jij zult het wel weten..! ;-)
@desjonnies:
omwonenden zijn er (net als bij schiphol) ws heen “gelokt” met de belofte dat ze lekker dicht bij zee konden wonen en dat het met het geluid “wel mee zou vallen” of dat het circuit niet zou uitbreiden of of termijn gesloten worden oid. Mensen zijn niet altijd zo onredelijk als je denkt.
@super:
Vind je?
Ik heb zelf onderzoek gedaan voordat ik mijn huis kocht dat ik wist waar ik woonde. door op verschillende tijden en spitsuur door de buurt te lopen of te rijden.
En er staat ’s morgens soms een file op de Biebelebomse Berg waar ik woon.
Maar dat wist ik ! Omdat ik onderzoek had gedaan
En mocht ik ooit verhuizen en woorden als verkeersader, knooppunt, spoorrails, vliegveld, aanvliegroute, circuit vallen, dan zal ik zeker weer onderzoek doen.
Nu zal ik circuit weer niet zo een bezwaar vinden !

Ow, en ben ik tijdens de zoektocht regelmatig omgekeerd en/of tevergeefs gezocht naar een huis op zo’n woonerf of autoluwe of andere alternatieve tachtiger en negentiger jaren auto gekkie haat plek; dit onder het mom dat ik geen zin heb om iedere dag opnieuw naar mijn huis te moeten zoeken !
Vond ik het huis………………………..lag er een bussluis voor de deur !

Dus ben ik qua wonen een traditonalist !
@desjonnies:
je kunt idd onderzoek doen naar de huidige situatie van je huis, maar het is een stuk lastiger als je moet evalueren in hoeverre je toezeggingen over de ontwikkeling van het omliggende gebied kunt vertrouwen. Als je op een mooie locatie in aan bijvoorbeeld de westeinderplassen wilt wonen en de gemeente beweert bij hoog en laag dat de huidge “geluidsnormen” van een nabijgelegen vliegveld gehandhaafd blijven, maar er dan wel weer na een jaar een nieuwe “rekenmethode” op los gaat laten nadat je het huis gekocht hebt etc.etc. Vind het allemaal niet zo clear-cut en in het overvollen nederland blijft het gokken.

Uiteindelijk kun je volgens mij het beste naast politici gaan wonen, grotere nimby figuren bestaan er toch niet, dan weet je zeker dat er niet opeens een migrantenhotel, perron 0, megamoskee of vuurwerkfabriek oid in je wijk verschijnt.
@desjonnies: @lincoln: @viezefreddyw: @lekbak: Die woonwijken eromheen zijn nu toch wel enigszins verpauperd, niet? Kunnen we met z’n allen van AB de boel daar opkopen als iedereen een eurie bijdraagt… Anti-autogezeik afgelopen en men zit eerste rang…
@e1000bmw523i: Wat dat betreft zou je er zo tussen kunnen wonen!
@e1000bmw523i: Klopt, het zijn niet de beste woonwijken meer. Ik ga met jou mee, leggen we allemaal wat centjes neer en hopla, lekker boenderen!
@desjonnies: lekker op de hoogte, de klagers komen niet uit Zandvoort maar uit het 10 kilometer verderop gelegen Bloemendaal, wat er overigens al een paar eeuwen ligt.
@toniominestrone: en de klagers, wonen die er ook al generaties lang? Ik kan me niet voorstellen dat het overgrote deel van de klagers uit de oude locale families komt. Als die er überhaupt nog zijn…
@lincoln: Het enige dat onfris is, is uw speculatie.
@martinus:

Als dat jouw persoonlijke opinie is ..
Dan zie ik dat als een compliment ..
@lincoln: Altijd in voor een bijdehante opmerking, probeer eens iets zinnigs te posten sneu persoon!
@toniominestrone:

Dank voor de zinnige bijdrage ..
En het compliment natuurlijk ..
Wat is het baan record van het huidige CP Zandvoort, misschien kan Max dat scherper zetten met de RedBull.
@HZW: Volgens Wikipedia is dat 1:19.880 (Luca Badoer, Ferrari, 2001). Dat wordt nog een uitdaging ;-)
@perry_snijders: die badoer moet hij makkelijk kunnen hebben. Daarnaast is de redbull sneller dan de Ferrari uit 2001
@HZW: Aan de ene kant zijn ze bij RedBull de lulligste niet, maar aan de andere kant: mag je van alle 10tallen organisaties nog voluit met een F1 auto over Zandvoort? Extra veiligheidsvoorzieningen enzo. Is het circuit nog FIA-super-proof? En, hoe ‘goed’ is de demonstratie auto van RedBull nog. Meestal nemen ze de eind-jaren-2010 auto mee, oudere banden erop en op 60%-80% knallen.
Ik gok dat ie het met de oude V8 op vol racen en nieuwe banden met 2 vingers in zijn neus kan redden. Het is maar de vraag of dit in het programma zit bij RedBull.
@HZW: Vergeet niet dat Pirelli speciale demo-banden heeft voor dit soort dingen. Je kunt dus niet even een setje supersofts of ultrasofts eronder gooien en een record neerzetten.
Anyway ..
Ik snap dat krampachtig vasthouden aan circuit Zandvoort niet ..
Raar stuk vergane glorie wat voor (bijna) iedereen duurder is dan een nieuw circuit aanleggen op een betere locatie ..
Het is op zo een beetje alle punten onlogisch ..
@lincoln: je hebt helemaal gelijk. Maar welke gemeente gaat nu een vergunning verlenen voor de aanleg van een circuit? Dat moet wel een erg afgelegen leegloopgemeente zijn die krampachtig hoopt op werkgelegenheid. Ik zie alleen gemeenten in Flevoland, Limburg en natuurlijk Enschede (die houden ook zo halsstarrig vast aan het volkomen overbodige vliegveld Twente) zo gek.
@mashell: dacht eerder in zee. Bij Rotterdam. A la Dubai. Uitstekend visitekaartje voor de NL bagger industrie. De havens hebben ook nog wel wat globale aandacht nodig. Mooi tussen de windmolens. Denk 2030, niet zo ouderwets…. Limburg, Enschede haha
@eklasse: Voor een circuit zou Limburg wel ideaal zijn. Hier in Limburg heb je nog enigszins te maken met hoogteverschillen, en door de ligging tussen Duitsland en België kun je het circuit ook nog eens internationaal in de markt zetten. En, als de dijken ooit doorbreken zit je wel lekker droog in Limburg ;-)
@Edge: het is eigenlijk de bedoeling dat jij naar Spa gaat..

@mashell: De Nürburgring werd express in de Eiffel aangelegd om te zorgen voor een economische impuls in dat gebied. Dus de GP van Delfzijl, Holwerd, Biddinghuizen, Luttelgeest of Geleen wellicht?
@willeme: Nürburgring gebruiken als voorbeeld van aanjager van locale economie is in 2016 niet echt handig..

@willeme: plusje voor jou. Ik zou voor ‘Holwerd’ gaan, maar dan net niet helemaal. Ze zijn al druk bezig met een nieuwe weg naar Dokkum. Trek deze weg nog een paar kilometer door naar het oosten en bouw daar een baan.

Maak er een extreem uitdagend geheel van en nodig autofabrikanten uit om een tijd neer te zetten. Maak er een spelletje van zodat ze daar komen te ontwikkelen!
@willeme: Ik zou zeggen, doe dan Geleen maar. Lekker dichtbij voor mij, en de provincie Limburg kan ook wel een imagoboost gebruiken. Door de ligging zou je je ook nog eens niet hoeven te beperken tot de Nederlander. Je bent binnen een paar minuten in Duitsland of België, dus ook daar zou je nog wat publiek vandaan kunnen trekken.

Toch kunnen we onze handen er maar beter vanaf houden. Als gerenommeerde circuits met een rijke historie als Monza, Spa en Hockenheim al moeite hebben het hoofd boven water te houden, lijkt het me sterk dat een nieuwe baan in Nederland dat wel zou lukken. Niet alleen de bouwkosten van het circuit, maar ook de organisatiekosten van de F1 liggen gewoon veel en veel te hoog om het economisch haalbaar te maken.

Tenzij er er een groepje multimiljonairs/miljardairs is dat nog een leuke hobby zoekt natuurlijk. Van Eerd, Boekhoorn, en De Mol, hebben jullie niet toevallig oren naar een Jumbo-McGregor-The Voice Grand Prix of the Netherlands?
@Edge: dat de oude circuits moeite hebben met overleven wil niet zeggen dat een nieuw circuit niet werkt. Die andere zullen altijd beperkt zijn door hun historie. Bouw je nieuw, en doe je dat goed, dan maak je iets nieuws en kun je dingen doen die op de oude plekken niet mogelijk zijn. Wat is dat nieuwe dan? Geen idee, als ik dat wist dan was ik al bezig geweest met bouwen.
@lekbak: infrastructuur: Wegen, vliegvelden, hotels.
Economie: bedrijfsleven, bevolking en politiek moeten erachter staan. Geen luchtkastelen in Groningen of Limburg dus.

Het wordt ooit Rotterdam / Maasvlakte of het komt er nooit.

@eklasse: een hoop grote bedrijven hebben juist distributie centra in Heerenveen en drachten (en omgeving) vanwege de uitstekende bereikbaarheid. De afstanden zijn weliswaar groot, maar de tijden zijn kort. Daarbij is onroerend goed spotgoedkoop, willen de mensen graag meer werk in de omgeving en zit zeiken niet in de aard van een noorderling (de klachten die er zijn komen bijna altijd van import uit de (rand)stad). Drachten heeft een vliegveld met een behoorlijke landingsbaan en arriva wil graag meer spoorlijnen in het noorden bouwen (met eigen geld!).

In Rotterdam zijn de wegen vol, is geen ruimte voor extra wegen, is onroerend goed te duur om aantrekkelijk te zijn, heeft openbaar vervoer zelfs al capaciteit tekort en zijn er meer klagers.

Er zal waarschijnlijk nooit een nieuw circuit komen, maar het noorden van Nederland (omgeving tussen Dokkum en winsum) is juist de plek die geschikt is. Vergeet de randstad.
@lekbak: ik hoef niet perse een welles nietes spelletje te spelen over iets waar wij -of in elk geval ik- totaal geen invloed op hebben.

-Met de bereikbaarheid van de Maasvlakte zit het wel snor. Met de nieuwe A4 zit je bovendien binnen 30 minuten op Schiphol.

-Geluid issues zijn er niet want het is een havengebied.

-En het belangrijkste: ook op dagen dat er geen F1 circus zou zijn heb je voldoende potentiële gasten in de buurt voor het circuit, en bv de hotels.

-Niemand gaat 3 uur in de auto zitten voor iets wat doordeweeks ook nu al in Zandvoort of Assen kan.

Deal with it.
Ik begrijp ook niet waarom we vasthouden aan dat stukje vergane glorie. Wil je dat circuit enigszins weer interessant maken dan moeten er zoveel factoren mee gaan werken. Factoren die binnen de invloed liggen en factoren die buiten de invloed liggen.

Als je als Nederland al wil betekenen in de autosport dan zou ik Assen veel meer gaan promoten. Een veel mooier circuit die er ook niet zo verpauperd bijligt. Ook heeft de gemeente Assen samen met de organisatoren van de TT van Assen laten zien hoe ze een feestje moeten bouwen.
@Rick-dos: daar wil ik als Assenaar wel op aanmerken dat het circuit maar minimaal te maken heeft met het feest in de ‘stad’.
Daarnaast mag de gemeente het ook wel eens onder de knie hebben na 90+ jaar TT van Assen. Het laatste decennium was daarbij geen toonbeeld van goed beleid of goede uitvoering door de gemeente overigens.
Dat het nu weer opkrabbelt is debet aan veel neer budget en de ondernemers die het zelf regelen.
Heb de kaarten voor de Racedagen al binnen. Ga er altijd graag heen, de files op de in en uitgaande wegen neem ik voor lief. Vind het heerlijk om er een beetje te dolen en auto’s te kijken. Ik vind het dan ook top dat alles gewoon blijft waar het is.
Dat Max de demo in een Red Bull zal doen is niet verwonderlijk. Sterker nog, de vorige keren dat Max een demo deed, was het ook gewoon een Red Bull met Toro Rosso livery. Toro Rosso heeft namelijk geen demo-wagens of demo-crew. Los daarvan scheelt het Red Bull ook nog een paar Toro Rosso shirtjes en de kosten van het beschilderen (want ja, die stier wordt geschilderd!) van de wagen.
@Edge: Voor een race wordt er geschilderd. Weet je zeker dat ze dit ook voor een demo-dagje doen? Ik heb sterk mijn twijfels… Ze hoeven voor een demo-dag natuurlijk niet een topprestatie neer te zetten.
Ben er helaas nog nooit geweest..
Het grote probleem m.b.t. Zandvoort is hetzelfde als met vliegvelden, menig varkensboer en allerlei industrie. Die dingen zaten vaak bewust ver van de bewoonde wereld en dan plaatsen kortzichtige gemeenten e.d. er woonwijken bij in de buurt.
Ineens zijn al die dingen die er al eerder zaten een probleem. Niet dus, die woonwijken zijn het probleem en zouden wat betreft overlast normen niet moeten meetellen. Als iemand ervoor kiest om naast een varkensboer te gaan wonen, zeik dan niet over stank.. hetzelfde geld voor Zandvoort, ga je daar wonen dan hou je je mond over geluidsoverlast.

Maar ja.. zo eerlijk is deze wereld niet, dus moet een stukje erfgoed als Zandvoort er onder leiden. Verplaatsen heeft ook weinig zin, want waar is nog wel genoeg plaats in Nederland, zelfs al maak je een speciaal eiland voor de kust dan is onze kortzichtige overheid er nog toe instaat om daar weer iets naast te bouwen.

Kijk ook eens naar Lofar, een 100+ miljoen kostend internationaal project , waar wij allemaal samen 70% van hebben betaald en nu wil Minister kamp daar windmolens plaatsen en is het heel goed mogelijk dat al dat geld ineens weggegooid is omdat die molens se signalen die Lofar oppikt verstoord..

Belachelijk, serieus, zet die molens desnoods in mijn tuin, waar het grootste probleem is dat ik er omheen moet kijken om een ‘stinkende’ boerderij te zien..
Tja, antwoorden waarmee je alle kanten op kunt…
Leuk, om te zien of een nieuw circuit bouwen rendabel is zou ik kijken naar Bilderberg circuit, gaat alweer een paar jaar mee en kijk naar de economische ontwikkelingen daar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).