Trackguide: dit moet je weten over Zandvoort

Auteur: , 28 Reacties

Onze serie met Trackguides liep synchroon met de Formule 1-kalender. Leuk en aardig, maar wat zijn eigenlijk de do's en don'ts op dat fraaie circuit in de oer-Hollandse duinen?

Trackguide: dit moet je weten over Zandvoort

Met de Junkyardrace in het vooruitzicht (over ruim twee weken is het al zover!) leek het ons wel een geschikt moment om de omloop nog eens onder de loep te nemen. Hoewel de eerder genoemde race vooral in het teken staat van gezelligheid en sportiviteit, wil je natuurlijk wel zo dicht mogelijk in de buurt komen bij die normtijd van 2:25 min. Let wel: deze tijd geldt als referentie waarbij gebruik wordt gemaakt van de chicane voor het Scheivlak. Maar we lopen op de zaken vooruit! Eerst maar eens een rondje circuit doen.

Tarzanbocht

Tarzanbocht

Een bijzonder karakteristieke bocht, deze ruime hairpin. Bovendien is deze scherprechter al onderdeel van het circuit sinds het begin en da’s een leuk idee als je erdoorheen blaast. Het rempunt hangt nogal af van de auto waar je in rijdt. Vorig jaar ging Team Autoblog met de welbekende Mondeo ergens tussen 150 en 100 meter voor de bocht in de ankers, bij een topsnelheid van rond de 175 km/u.

Let goed op dat de apex veel verder ligt in de bocht ligt dan je zou denken. Het devies luidt dan ook: lang door blijven remmen, laat insturen en zo vroeg mogelijk op het gas. Maar goed, dat zijn zo’n beetje de basics van de autoracerij dus dat wist je al.

Gerlachbocht

Gerlachbocht

Vanuit de Tarzanbocht lijkt het een klein slingertje op weg naar de Hugenholtzbocht, maar vergis je niet! Veel ongelukken vinden plaats in de Gerlachbocht, wellicht omdat veel coureurs het knikje onderschatten. Je zult echter wel in de remmen moeten om de bocht te halen. Zorg bij het uitkomen van de Gerlachbocht dat je niet té ver aan de buitenkant zit. De Hugenholtzbocht zit er kort achter en dus zul je je entry niet moeten verpesten.

Hugenholtzbocht

Hugenholtzbocht

Een vrij langzame haarspeldbocht linksom. Een goede exit is belangrijk, omdat hierna een vrij lang stuk volgas genomen wordt. Hoe meer snelheid je meeneemt uit de bocht, hoe meer je daarvan profiteert. Bij het insturen zit je waarschijnlijk ergens rond het midden van de baan, leg de apex ver in de bocht en ga zo vroeg mogelijk op het gas.

Hunserug en Slotemakerbocht/-chicane

Hunzerug/Slotemaker

Dit stuk heeft, vanuit de auto bezien, veel meer reliëf dan je op basis van tv-beelden of foto’s zou verwachten. De lijnen wijzen zichzelf verder, hou in elk geval het gas gevloerd. Bij de Junkyardrace wordt zoals gezegd gebruikgemaakt van de chicane. Voor deze rechts/links-combo is het verstandig om op tijd te remmen en te schakelen, zodat het gas er zo vroeg mogelijk op kan. Ondergetekende ging vrijwel consequent te laat in de ankers en dan kom je halverwege de chicane in de problemen. Een mooie exit kun je dan op je buik schrijven.

Scheivlak

Scheivlak

Dé bocht van CPZ? In elk geval een linke knik waar menig E36 op z’n kop in het grind is beland. Sowieso is het Scheivlak een bocht die je harder in kunt gaan dan je in eerste instantie zou denken. Daarbij is het zéér belangrijk dat de auto recht staat bij het aanremmen. Doe je dat niet? Ga naar Youtube, zoek op ‘crash Scheivlak’ en zie wat ervan komt.

Tijdens de Junkyardrace is het risico in deze iconische bocht een stuk lager, omdat de chicane een paar honderd meter ervoor veel snelheid uit je auto haalt. Desalniettemin is dit een plek waar je tijd kunt winnen. Onthoud in elk geval dat de apex ook hier weer vrij ver ‘in’ de bocht ligt en dat je deze rechterbocht niet helemaal vanaf de linkerkant van de baan hoeft aan te snijden.

Mastersbocht

Mastersbocht

Nog een punt waar je behoorlijk wat tijdswinst kunt pakken. Ook hier ligt de apex verder weg dan je zou vermoeden, dus stuur niet te vroeg in en focus je op het einde van de curbstones aan de binnenkant van de bocht. Daarbij glooit de baan bij het uitkomen mee, zodat je een veel hogere exitsnelheid kunt aanhouden dan je zou denken. Een interessante en uitdagende bocht.

Bocht 9

Bochten 9 en 10

Team Autoblog was het er unaniem over eens: dit is een vreselijke bocht. Nu was onze gestripte Mondeo met z’n flinke V6 in de neus toch al geneigd tot onderstuur, maar in deze rechterknik glijdt vrijwel elke auto over de voorwielen weg. Na dit worstelpartijtje met de wetten der fysica is het even kort naar de derde versnelling, om weer terug te gaan naar z’n twee voor Bocht 10.

Bocht 10

Geen heel interessante bocht. Zoals gezegd ga je terug naar de tweede versnelling en ook hier pak je de apex wat later dan je zou verwachten. Zo vroeg mogelijk op het gas is noodzakelijk voor een goede rondetijd, aangezien er een redelijk lang recht stuk volgt.

Hans Ernst Bocht

Hans Ernst Bocht

Waar het gehele circuit eigenlijk een mooie flow heeft, gooit de Hans Ernst Bocht (inderdaad vernoemd naar de vorige eigenaar van CPZ) toch een beetje roet in het eten. Deze chicane kun je beter wat langzamer ingaan, om vervolgens vroeg op het gas te kunnen. Focus je op de curbstones bij het uitkomen van de bocht, laat de auto mooi naar buiten lopen. Overigens presenteerden we onlangs nog de fraaie oplossing van een lezer, waarbij de Hans Ernst Bocht veranderde in een snelle linker.

Kumhobocht

Kumhobocht

Het tempo mag weer omhoog! Een snelle rechter waarbij je gerust gebruik kunt maken van de curbstones aan de binnenzijde van de bocht. Deze zijn vrij laag en het voelt een beetje alsof je Fernando Alonso himself bent. Neem niet al té veel snelheid mee de bocht in, want ook hier is een goede exit belangrijk. En inderdaad: de apex ligt verder weg dan je denkt, dus stuur liever wat later in.

Arie Luyendijk Bocht

Arie Luyendijk Bocht

De ronde zit er alweer bijna op, maar niet voordat deze snelle rechter is bedwongen. Remmen is in de meeste gewone auto’s niet noodzakelijk, kort liften moet genoeg zijn om de neus de goede kant op te krijgen. Let wel op dat je het gas er niet té vroeg op zet, want dan kun je bij het uitkomen in de problemen raken. Ook hier weer niet te vroeg insturen. Laat de auto bij het uitkomen mooi naar buiten lopen voor veel snelheid op het rechte stuk.



28 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Leuk stukje, graag meer hiervan
@agera: aye
Bijna alle bochten hebben al diverse namen gehad..
@MARS: Oftewel..?
Misschien leuk omdat te vermelden ofzo, @MauritsH:
In de Tarzanbocht pas insturen na de witte lijn, daar ligt zelfs nog een extra stukje asfalt
@rcolt: ja links ervan idd . Goeie tip
Mooi artikel. Toch weer wat geleerd!
Vooral dat de Nissan-in/Audi-S bocht nu Hans Ernst Bocht heet.
En heette bocht 8/9 niet ooit de Renaultbocht? Hopelijk krijgt het circuit snel weer dergelijke sponsoren!
Leuk artikel! Mijn advies luidt dan ook; neem de Mondeo tussen de Junkyard Races door eens mee naar de andere circuits in de buurt (Zolder, Spa, een van de vele Duitse circuits) en maak soortgelijke artikelen!
@MauritsH, prop er nog even tussen wie de mensen zijn waarnaar de bochten zijn vernoemd, zoals een Gerlach, Hugenholz en uiteraard een Slotemaker.

Wie Tarzan is, weten de meeste wel !
@desjonnies: Goed plan, zal ik zo eens doen! Zal tzt ook eens een balletje opgooien op CPZ of de Hans Ernst Bocht niet gewoon de “Sjonnie S” mag heten. Klinkt stukken beter.
@desjonnies: Is dat zo? De bocht is niet vernoemd naar de lianen slingeraar. Tarzan was de bijnaam van een man die een volkstuintje had in de bocht en deze niet wilde afstaan aan het circuit.
De Hans Ernst bocht heeft mij wel wat rondjes gekost eer dat ik hem lekker kon nemen, maar hij staat wel gegarandeerd voor vele vele uitglijers wat weer leuk is voor de kijkers. Bocht 9 & 10 zijn heerlijke bochten, ondanks ik daar toch een pijnlijke en dure ervaring rijker ben geworden..
Toch jammer dat de lange layout verloren is gegaan, dit stukje geeft toch weer duidelijk weer dat het 2e “nieuwe” deel van het circuit de flow er aardig uit haalt.
Scheivlak en de masterbocht waren toch wel mijn favorieten bochten afgelopen jaren tijdens Italia a Zandvoort.
De Tarzanbocht heb ik mezelf toch wel een paar keer gruwelijk op verkeken en bijna doorgeschoven. Meestal begon ik te remmen net voor het einde van de pitsstraat belijning, dus waar de onderbroken belijning begint met ca 190-195km/h op de tellers, maar dan kwam ik alsnog niet goed uit i.v.m. wisselende positie op de baan.
het kan wel een NL circuit zijn maar echt spannend is het niet in vergelijking met andere niet voor F1/LMP geschikte circuits zoals Brands hatch, donnington, watkins glen en natuurlijk Nordschleife.
@thierryvth: Zandvoort is zeker niet minder, het is een technisch circuit waar menig buitenlander zich op verkeken heeft…
@pjotr: Klopt menigeen verkijkt zich op zandvoort, Heb zelf 3 jaar gewoond in Bouwes Palace in zandvoort, is een mix van hotel en koopappartementen. Ik zat nog wel eens aan de bar met jongens die even een paar dagen kwamen racen en waarvan zo af en toe de auto op de trailer mee terug kon naar Engeland
@ocda: ja heel bijzonder dat mensen hun auto platrijden op een circuit
@thierryvth: maar wel spannender dan de meeste huidige F1 banen
@lotuselises2: dat ligt er aan met wat je rijd
Er zijn kennlijk wat sponsorcontracten verlopen? “Bocht 9” heette een paar jaar geleden nog de Renaultbocht en “Bocht 10” was de Vodafonebocht.
Ik vind dit leuke artikelen om te lezen en je leert er nog wat van
Het blijft een leuk circuit dat niet snel gaat vervelen. Ik zou iedereen aanraden om ooit eens een cursus te volgen daar. Het is best een technisch circuit. erg leuk dus.
Soms mis je bij een artikel de comments van een ontvallen mede AB-reaguurder, Jeweetwel- Hij-die-niet-genoemd-mag worden.
@ocda: cryptisch en Harry Potter-like…
Aah man! Wat zou ik graag mee willen doen aan de JunkYardRace. Heb alleen echt de ruimte en de centen niet. Een rolkooi is duur!!
Ik had het wel geweten hoor, welke auto ik hiervoor zou gebruiken!
De Mazda MX6 met 2.5L 24V V6 bijna 170PK op nog geen 1200kg, en dat is met interieur, na het kaal maken hiervan en het toevoegen van de kooi zit je vast op ongeveer het zelfde gewicht, maar dan nog is de pk/kg verhouding netjes!
Bij onze vrienden in Rotterdam:
http://www.autowereld.nl/mazda/mx-6/2-5-i-v6-24v-16776949/foto.html
De Hugenholtzbocht en Hans Ernst zijn beide extreem glad als ze nat zijn, echt oppassen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).