• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Private Lease: de verwachtingen voor dit jaar

Auteur: RubenPriest, gepost 7 januari 2020 om 12:58 – 90 Reacties

De afgelopen jaren heeft Private Lease een groeispurt gemaakt in ons land. Wat kunnen we in 2020 verwachten?

Waar Private Lease enkele jaren geleden nog upcoming was, is iedereen vandaag de dag wel bekend met het concept. Een vast bedrag per maand betalen voor een nieuwe auto, inclusief de bijbehorende kosten en exclusief de brandstof/oplaadkosten.

De meeste automerken hebben een Private Lease line-up met meerdere modellen. Zo is er voor ieder wat te kiezen. Het nadeel is dat een leuk aangeklede auto, of een wat groter model, nog steeds erg prijzig is. Ook voor de automobilist die jaarlijks tienduizenden kilometers maakt is Private Lease niet altijd even aantrekkelijk. Desalniettemin groeit Private Lease gestaag. Het concept is ideaal voor een huis-tuin-en keuken-auto.

ING blikt jaarlijks vooruit met een prognose met betrekking tot de autoverkopen en Private Lease. Je hoeft geen analist te zijn om te zien wat de autoverkopen gaan doen. Met name merken als Tesla kunnen enorme dalingen in verkopen gaan verwachten de komende maanden. Wel interessant voor dit moment is kijken wat Private Lease volgens de bank gaat doen.

Volgens ING gaat Private Lease verder doorgroeien in 2020 naar 220.000 auto’s. De bank stelt dat onder meer lage rentes en toenemende concurrentie redenen zijn voor deze groei. Eind 2018 bestond het privé lease wagenpark in Nederland uit 150.000 auto’s. In 2019 groeide dat aantal naar 185.000 Private Lease auto’s.

Begin dit jaar zal de grens van 200.000 contracten worden bereikt. Eind dit jaar mikt ING op die 220k. Zolang nieuwe auto’s door flinke aanschaf belastingen zo duur blijven zoals ze nu zijn, staat Private Lease niets in de weg om hard door te groeien in ons land.

Ook interessant!

  • Private lease in 2021
  • 5 dingen om op te letten bij private lease
  • Mini Private lease
    Private Lease en hypotheken, hoe zit het nu echt? [2022 UPDATE]
  • private lease of occasion
    Private lease of occasion? Autoblog advies!

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, ing, lease, private-lease

Vorig bericht: « BREEK: Max Verstappen blijft trouw aan Red Bull
Volgend bericht: Autojunk Foto Van De Maand – December 2019 »

Lees Interacties

Reacties

  1. joejojo2012 zegt

    7 januari 2020 om 13:09

    The all American style of livin’. Gaan we ook pas over 6 maanden verdienen wat we nu opvreten?

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      7 januari 2020 om 13:14

      @joejojo2012: er is een verschil tussen lease en kopen op afbetaling.

      Login om te reageren
      • joejojo2012 zegt

        7 januari 2020 om 15:22

        @bernoulli: Bij de ene wordt je uiteindelijk eigenaar van een oude bak die meteen onderhoud behoeft en bij de andere heb je nog niets. Zakelijk leasen kan ik nog inkomen. Liever cash voor de voorraad/producten gebruiken dan in een auto steken bv -> Laat de auto voor jou werken ipv andersom. Private lease of op afbetaling heb ik in ieder geval nooit gesnapt. Maar het is vast goed voor de economie ;)

        Login om te reageren
        • iannuzi zegt

          7 januari 2020 om 16:30

          @joejojo2012: ik wel, zeker als tweede auto. Het is onduidelijk wat de restwaarde over een aantal jaar is van een benzine- of dieselauto. Waarom dan het risico op twee auto’s nemen als je het ook deels kan afkopen door één van de twee middels private lease te doen.

          Login om te reageren
          • hplh zegt

            7 januari 2020 om 19:41

            @iannuzi: bij de meeste leasecontracten heb je de auto aan het einde van de looptijd zo een beetje voor 80 procent betaald. Dus met die restwaarde kom je altijd wel weg. Lease is voor pochers en mensen die niet kunnen rekenen.

            Login om te reageren
          • kjeld zegt

            7 januari 2020 om 23:10

            @iannuzi: een 2e auto kan gewoon net als de eerste 2e hands. 8K euro voor een VW UP met 60K op de klok, als je die cash niet hebt sluit je een lening af met erg lage rente.

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              8 januari 2020 om 09:01

              @kjeld: Ja en die vroege Upjes hebben versnellingsbak problemen dus daar ga je al in de min.
              Tel je afschrijving en je verzekering en mrb op, veel is het allemaal niet, maar bij elkaar kom je toch zo in de buurt van Private Lease.
              Vooral in de A segment klasse is het verschil klein tot niet.
              En als je er straks ook die elektrische versies mee leased, dan rij je ook nog erg goedkoop.

              Boven A segment of veel kilometers wordt het wel erg snel erg duur.

              Login om te reageren
        • b088y zegt

          7 januari 2020 om 16:52

          @joejojo2012: Koop je ook nog steeds VHS/DVD’s I.p.v. van een abbo op Netflix, koop je nog steeds platen en CD’s i.p.v. Spotify abbo? Tijden veranderen…

          Login om te reageren
          • rutger97 zegt

            7 januari 2020 om 16:54

            @b088y: maar lang niet altijd ten goede… Als je je baan verliest zit je wel vast aan een contract terwijl je bij koop altijd kan kiezen de auto weg te doen.

            Login om te reageren
            • b088y zegt

              7 januari 2020 om 17:08

              @rutger97: Bij de meeste private lease contract kan je ook zonder kosten afscheid nemen van je private lease auto.
              Je spaar geld stuk slaan op een auto en dan bij ontslag voor een slechte prijsverkopen is een slechtere optie.

              Login om te reageren
              • f31bmw320d zegt

                7 januari 2020 om 19:05

                @b088y: van je laatste centen een auto kopen is sowieso al niet snugger in mijn optiek

              • b088y zegt

                7 januari 2020 om 20:37

                @f31bmw320d: helemaal mee eens! Net zoals als het argument dat je dan minder hypotheek krijgt bij het aangaan van een private lease overeenkomst. Als je hypotheek hier vanaf moet hangen…

            • b088y zegt

              7 januari 2020 om 17:17

              @rutger97: bij de meeste privatelease contracten kan je bij ontslag ook gewoon je auto kostenloos inleveren.

              Login om te reageren
            • flutterby zegt

              7 januari 2020 om 18:37

              @rutger97: ja, want als je baan kwijt bent dan heb je geen auto meer nodig om op sollicitaties te komen. Daarnaast heb je net een financiële tegenvaller en die vang je op door je bekende auto voor te weinig te verkopen en daarna een risico voor teveel te kopen?

              Nee een private lease is zo gek nog niet. Zeker niet je niet goed bent in onderhandelen, geen vertrouwde garage kent, niet zelf
              aan je auto wilt klussen en/of niet andere lastig wil of kunt vallen met al het bovenstaande. Spoileralert, waarschijnlijk gelden ze allemaal voor de helft van de bestuurders.

              Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      7 januari 2020 om 14:35

      Er waren meerdere economen die een voorspelling maakten dat Private Leasing een nieuwe crisis ging veroorzaken. Echter is dit tot nog toe uitgebleven. Ik ben zelf ook skeptisch op de huidige ontwikkelingen. Het is dat wij in Nederland nog een kredietbeoordeling hebben door BKR voordat wij überhaupt iets kunnen afsluiten.

      Login om te reageren
  2. gertjan2012 zegt

    7 januari 2020 om 13:10

    Mooi concept , maar het feit dat je elke maand veel geld betaald , je daar na de leaseperiode niks meer van terugziet en het feit dat je bijvoorbeeld minder hypotheek kunt krijgen houden mij nog steeds erg tegen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 januari 2020 om 13:21

      @gertjan2012: Private lease is in mijn ogen ook alleen interessant voor mensen die graag om de zoveel jaar een nieuwe auto willen uitzoeken. Het kan dan interessanter zijn om die auto te private leasen ipv die auto nieuw te kopen. Voor de rest is het goedkoper om een nieuwe auto te kopen en die helemaal op te rijden of tweedehands te rijden.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        7 januari 2020 om 20:10

        @berlinetta: Het is voor mensen die een nieuwe auto willen rijden maar niet zoveel geld op de bank hebben om het te kunnen betalen

        Login om te reageren
    • DCG zegt

      7 januari 2020 om 18:36

      @gertjan2012: Misschien dan ook maar een huis gaan huren i.p.v. kopen ;-)

      Login om te reageren
  3. Teerdz zegt

    7 januari 2020 om 13:22

    Fix de app..

    Login om te reageren
    • Teerdz zegt

      7 januari 2020 om 13:25

      @teerdz: Of maak gewoon nog gebruik van de vorige versie totdat deze goed werkt, want dit is gewoon echt ruk. (No hard feelings verder, Autoblog blijft een topmedium ?)

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        7 januari 2020 om 17:33

        @teerdz: hier werkt ‘ie weer prima, still nothing fancy but it’ll do…

        Login om te reageren
  4. jan97nl zegt

    7 januari 2020 om 13:34

    Ik zie geen tekst in de app

    Login om te reageren
  5. dare2think zegt

    7 januari 2020 om 13:34

    Ik moet even terugdenken aan 2007 en 2008, toen het gebruik-zonder-bezit (eindeloze kredieten) ook zo populair werd tot de bom barstte en de hele markt instortte. Maar iedereen moet zelf de keus maken..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 januari 2020 om 13:41

      @dare2think: dat vind ik dus ook het gekke, iedereen lijkt dat alweer te zijn vergeten. Private lease is het nieuwe aflossingsvrij lenen.

      Login om te reageren
      • Tiemen zegt

        7 januari 2020 om 15:07

        @lekbak: Niet helemaal, appels met peren zijn bij je opmerking wel op zijn plaats :)

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          7 januari 2020 om 15:25

          @Tiemen: is dat wel zo? De overeenkomsten zijn ook duidelijk. Natuurlijk is het niet precies hetzelfde, maar beide is het een financiële verplichting die nu veilig geacht word maar die in het geval van een crisis heel gevaarlijk kan zijn.

          Zelfs al zou je er makkelijk vanaf komen zonder dikke boete te betalen als je zonder werk komt, dan zitten de leasemaatschappijen met onverkoopbare auto’s en moeten die weer gered worden.

          Het gaat niet om het veroorzaken van de crisis, het gaat erom dat de mensen minder veerkrachtig zijn als er een crisis is.

          Login om te reageren
          • Tiemen zegt

            7 januari 2020 om 15:40

            @lekbak: De schaal waarop dit plaats vindt is echt niet groot genoeg. De crisis werd veroorzaakt door leningen op te knippen en te verpakken in producten die niemand meer begreep. Dat is echt andere koek dan dit. Voortijdig inleveren is duur, maar niet in de orde van grootte van een hypotheek.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              7 januari 2020 om 17:22

              @Tiemen: waar de crisis door veroorzaakt word doet er niet toe. Dat mensen de crisis niet kunnen dragen doet er wel toe. Zaken zoals private lease zorgen voor minder veerkracht. Als je je baan verloren hebt is alles al teveel. De auto is vlak na je huis de grootste onkostenpost, je huis echter kan je niet bij elkaar sparen maar een auto wel.

              Elke cent vaste lasten zorgen voor minder veerkracht. Daarom moet je aflossen, daarom moet je niet kopen op afbetaling maar sparen en daarom moet je niet leasen maar sparen. En ook daarom moet je zorgen dat je niet onnodig verzekeringen afsluit, je abonnementen zorgvuldig kiest etc etc.

              Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            7 januari 2020 om 15:45

            @lekbak: Er zijn genoeg contracten waar je onderuit kunt bij het verliezen van een baan oid. En daar staan soms idd boetes op, maar vaak valt de hoogte daarvan ook nog wel mee. En ik begrijp niet helemaal waarom leasemaatschappijen dan met onverkoopbare auto’s zitten?

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              7 januari 2020 om 17:14

              @berlinetta: als er een crisis komt dan zijn er een hele mensen die hun baan verliezen. Met de enorme hoeveelheid private lease auto’s zijn dat dus een hele hoop auto’s die dan ingeleverd gaan worden.

              Waarom denk je dat aflossingsvrij lenen zo slecht is? Dat is niet omdat er een probleem is in goede tijden. De huizenprijzen dalen in tijden van crisis. De prijzen van ex lease auto’s zullen ook dalen als die massaal gedumpt gaan worden. Iemand moet dat betalen, maar niemand kan dat zelf. De maatschappij zal ervoor op moeten draaien, net zoals we de banken 11 jaar geleden hebben moeten redden.

              Login om te reageren
              • nissanfairladyz zegt

                7 januari 2020 om 19:07

                @lekbak: Ik mag het hopen. Kan ik met mijn gespaarde centen in de “goede” tijden weer heerlijk inkopen doen. Heb ik ook gedaan in de vorige crisis. Voor een prikkie mijn huis gekocht. Mijn buren hebben hun huis net verkocht voor 75k meer dan ik gekocht heb. (En dan heb ik het over een huis rond de 150k gekocht… destijds) Ik hoop ook dat ik voor een prikkie zo’n mooie Tesla straks op de kop kan tikken :D Ook dingen aan je huis doen is in de crisis goedkoop dan.

              • fanboy zegt

                8 januari 2020 om 09:13

                @lekbak: Ik vind je vergelijking met aflossingsvrij of andere manier van leven op krediet niet helemaal terecht.

                Ja een private lease auto maakt je minder weerbaar. Maar je kan er wel vanaf komen bij baanverlies.
                Aflossingsvrij (of koop op afbetaling auto) is gewoon in zijn geheel leven op krediet MET de risico’s van het bezit. Dat is het slechtste van twee werelden.

                Dit even los van iemand die maar een (klein) deel van zijn hypotheek aflossingsvrij heeft.

    • hotze zegt

      7 januari 2020 om 15:08

      @dare2think: dat werd vnl.vanuit de States geïnitieerd. Iedereen met een kartonnen doos kon een mooie hypotheek krijgen, bij wijze van. Tot het niet meer te betalen was. Denk niet dat 200.000 private lease contracten zo’n crash gaan veroorzaken. Qua kosten ontloopt ’t elkaar niet zoveel, alleen sta je na 5 jaar pr.lease met lege handen.

      Login om te reageren
  6. pier zegt

    7 januari 2020 om 13:46

    In sommige gevallen is private lease voordeliger dan aanschaf plus alle kosten. Dan kan je er voor kiezen uiteraard. Direct alle negatieve opmerkingen zijn ook nogal vooringenomen. Als je je beter voelt bij sparen en dan een auto kopen ook prima. Bekijk je eigen financiële situatie en maak daarop een afweging.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 januari 2020 om 15:30

      @pier: het gaat niet om wat goedkoper is. Het gaat erom dat je het kunt betalen, ook als je ontslagen word.

      Private lease maakt leven boven je stand mogelijk. Als je geen nieuwe auto kunt kopen dan moet je het ook niet willen leasen.

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        7 januari 2020 om 17:03

        @lekbak: Dat geld voor vee dingen, hypotheek, telefoonabonnement, internet/TV abbonement, dure zorgverzekering, streaming abbonemneten, sportschool, creditkaart, rekening waarop je rood kan staan, etc.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          7 januari 2020 om 17:24

          @b088y: hypotheek niet, mits je die verstandig afsluit. Je kunt een huis niet bij elkaar sparen voordat je op jezelf gaat. Het alternatief voor een hypotheek is huren, en dat is ook zonde van je geld en ook nog eens duurder.

          Login om te reageren
          • degrotemuis zegt

            8 januari 2020 om 08:15

            @lekbak: private lease niet, mits je die verstandig afsluit. Iphone23 niet, mits je die verstandig bij je abo neemt. Etc. Als je een paar duizend kan besparen op je autokosten met private lease ten opzichte van kopen heb je meestal een relatief nieuwe auto, anders is private lease niet goedkoper. Als je 30-40-50k niet uitgeeft maar dan wel een private lease contract hebt, blijven je buffers ongeveer vergelijkbaar. Ja, je kan boven je stand leven of krap in je ruimte gaan zitten zodat je niet een goede buffer op kan bouwen. Wat is het verschil met een tophypotheek, waarbij mensen maximaal lenen voor hun huis en daarbij ook minder tot geen buffer opbouwen? Je kan het huis weer verkopen in nood, met een mogelijke restschuld, helemaal als de hypotheek onder water staat. En dan heb je geen woning meer. En een hypotheek ga je ook nog eens voor 20-30 jaar aan in plaats van 2-5 jaar. Huren is duurder noem je, waarom is dat voor huizen een argument, maar voor auto’s niet? Voor beide is er een kredietcheck, bij beide wil je ver uit de buurt blijven van wat maximaal mogelijk is. Mits je er verstandig mee omgaat en alles afweegt kan het best gunstig zijn om private lease te nemen. Het kan verkeerd gebruikt worden maar dat maakt het niet meteen altijd een slechte keuze.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              8 januari 2020 om 09:00

              @degrotemuis: je kunt het niet fouter hebben. Je kunt mijn punt niet minder goed snappen.

              Elke cent aan vaste lasten, elke maandelijkse financiële verplichting is slecht voor de financiële veerkracht.

              Je moet ergens wonen, sparen is niet mogelijk dus lenen of huren zijn de opties. Dan is kopen het meest verstandige, maar niemand verplicht je tot het maximale te gaan want dat is net zo dom als een wasmachine op afbetaling kopen.

              Een telefoon of een auto kan je wel voor sparen. Er is dus een goed en haalbaar alternatief voor huren of lenen. Je hoeft niet persee een iPhone 73 om te bellen en te appen, je hoeft niet persee een nieuwe vw golf om te autorijden.

              Zolang er een haalbaar alternatief is moet je nooit lenen, huren, leasen of op afbetaling kopen. Het is onverstandig, zelfs als het op lange termijn goedkoper is dan sparen en kopen van dat zelfde product, want je hoeft niet persee dàt product. Je hoeft dat wat je wèl kunt betalen.

              Login om te reageren
              • degrotemuis zegt

                8 januari 2020 om 17:24

                @lekbak: en jij ziet mijn punt blijkbaar niet. Hypotheek: Er zijn genoeg jonge stellen die samen maximaal lenen om een mooi huis te kopen. Ook als ze voor een ton minder een iets minder mooi en groot huis hebben. Ergo hypotheek is net zo goed te misbruiken voor kopen boven budget.

                Private autolease: je kan ook een private lease auto nemen terwijl je 2, 3 of 20 jaarlonen op de bank hebt staan. Je kan ook genoeg verdienen om die auto plus alle bijhorende kosten zonder probleem te betalen. En er dan toch voor kiezen om te gaan leasen want voordeliger inclusief alles. Zeker als je een paar keer schade hebt gehad kort geleden, want genoeg lease die niet kijken naar de jaren schadevrij. Je hebt dan wel een verplichting, maar houdt bijvoorbeeld wel 35k extra spaargeld over.

                Ik hoef misschien niet per se een nieuwe e(Golf), maar als ik het geld ervoor heb en onderaan de streep voor 5 jaar inclusief het jaar mer hogere kosten want kwart wegenbelasting erbij nog een paar k kan besparen, waarom niet? Zelfs als ik een autonoob zou zijn en liever 100 euro meer betaal voor de zekerheid dat ik altijd beschik

              • degrotemuis zegt

                8 januari 2020 om 17:37

                @degrotemuis: … over een auto zonder gezeur, onverwachte kosten etc, als ik het kan missen is private lease een tool om te krijgen wat ik wil: onbezorgd rijden. Niet iedere private lease auto is genomen omdat kopen geen optie is. Dat het ook gebruikt wordt om nieuw te rijden terwijl dat eigenlijk te duur is, maakt dat het nog niet slecht is in ALLE gevallen. En je moet nog steeds een kredietcheck doorkomen, dus een Tesla X met minimum loon gaat t niet worden.

                Voor de duidelijkheid: mijn autos en motoren zijn cash betaald en ik heb spaargeld genoeg op de rekening, beide met dank aan een huis met een hypotheek van ongeveer 50% van wat ik kon lenen. Ik kan prima nieuw rijden in het C segment als ik wil, met wat opties. Ik koop graag om de 3-4 jaar een nieuwe of jong gebruikte auto en kan dat nu ook missen. En toch zou ik bij inruil van mijn 2016 C segmenter ook kijken naar private lease aanbiedingen en de beste keuze maken voor mij. Naar mijn wensen en mogelijkheden.

              • degrotemuis zegt

                8 januari 2020 om 17:39

                @degrotemuis: wow, megaverhaal geworden. Korte versie: niet alle private lease rijders zijn sloebers die niet sparen en boven hun stand rijden. Als iemand het kan betalen, waarom niet?

              • lekbak zegt

                9 januari 2020 om 13:58

                @degrotemuis: het is bijna niet te doen om een hypotheek te krijgen die je niet goed kunt betalen, daarvoor is het te beschermd allemaal. Daarbij, omdat sommige mensen een te duur huis hebben is private lease ook prima?

                En uiteraard zijn er mensen die het zich echt wel goed kunnen permitteren. Maar in de praktijk blijkt toch gewoon dat die mensen meestal niet de auto leasen die ze verantwoord kunnen leasen maar een duurdere auto die minder verantwoord is.

                De kredietcheck is een lachertje bij private lease trouwens. Het is weinig meer dan een inkomenscheck.

              • b088y zegt

                9 januari 2020 om 15:38

                @lekbak: ervaring mee :-)

              • eklasse zegt

                9 januari 2020 om 19:31

                @lekbak: jij hebt echt niks te doen hè …. ?

              • lekbak zegt

                9 januari 2020 om 19:38

                @eklasse: lekker onder werktijd joh. Nu ook (zonder dat het werk er onder lijdt overigens). En ik kijk geen tv.

  7. aarsgewei zegt

    7 januari 2020 om 14:11

    Vraag me af of de verkopen van Tesla wel zo hard gaan dalen. Natuurlijk is de bijtelling verdubbeld maar 8% is nog steeds maar een derde van 22%. Dit jaar lopen waarschijnlijk net zoveel leasecontracten af als in 2019 dus waarom zouden deze mensen niet voor een Tesla kiezen?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 januari 2020 om 14:43

      @aarsgewei: Tesla heeft het terrein tot nu toe wel voor zich alleen gehad. Er komen nu steeds meer andere fabrikanten bij. Dat gaat Tesla heus wel merken.

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        7 januari 2020 om 15:47

        @berlinetta: Ben benieuwd welke merken met serieuze aantallen kunnen gaan komen in 2020. Zie er tot op heden nog niet heel veel. Leveringen worden maar steeds uitgesteld.

        Login om te reageren
      • pramm zegt

        7 januari 2020 om 15:50

        @berlinetta: Voorbeeld: https://insideevs.com/news/391335/volkswagen-id3-delayed-until-august-2020/

        Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          7 januari 2020 om 19:08

          @pramm: Dat is goed nieuws voor Tesla, slecht nieuws voor VW. Want hoe meer mensen een Tesla kopen, die komen nooit meer terug bij VW als je al die hightech shit eenmaal gewend bent….. Want dat zit er gewoon niet op bij VW. Luxe ga je gauw aan wennen, en die technologie ook. Dus VW moet snel zijn, voordat mensen helemaal verzot zijn op Tesla.

          Login om te reageren
  8. grasvreter zegt

    7 januari 2020 om 14:22

    Als je geen 5k kan sparen voor een nette occasion met kloppende (lage) kilometerstand en onderhoudshistorie, en uit kan zoeken welke modellen betrouwbare karretjes zijn gebleken, dan is er altijd nog de private lease optie. Meer geld kwijt zijn voor een auto die je weer in moet leveren en bij ieder krasje eigen risico mag lappen.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 januari 2020 om 19:16

      @grasvreter: je zou ongeacht de situatie 5k op de plank moeten hebben liggen, zeker als eigenaar van een auto of huis.

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        7 januari 2020 om 19:45

        @flutterby: Eem buffer is altijd verstandig, maar ik denk dat je zou schrikken hoeveel huishoudens dit gewoon niet voor elkaar krijgen…

        Login om te reageren
      • kjeld zegt

        7 januari 2020 om 23:16

        @flutterby: nou op de plank…. in aandelen Tesla zul je bedoelen ?

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    7 januari 2020 om 14:33

    Zodra je een C-segment auto met 20k km per jaar voor een schappelijke prijs kan leasen ben ik om.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 januari 2020 om 14:44

      @dutchdriftking: Wat zou jij dan een schappelijke prijs vinden?

      Login om te reageren
  10. bischero zegt

    7 januari 2020 om 14:58

    Linkje naar het artikel van ING:
    https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/outlook/automotive.html

    Login om te reageren
  11. hk1984 zegt

    7 januari 2020 om 15:25

    Ik was ook heel lang tegenstander van Private Lease, tot ca. 1 á 2 jaar geleden. Sinds die tijd merk ik dat er meer aanbod komt en de prijzen redelijk te noemen zijn. Ja, het is elke maand weer een bedrag en aan het einde van het liedje moet je de auto inleveren en heb niets meer, maar als je deze gedacht hebt, dan moet je ook de keerzijde gaan berekenen; wat kost mij een zelfde auto als ik deze nieuw koop en 4 of jaar rijdt. Soms kan je daar met Private Lease toch echt goedkoper uitkomen.
    Wij hebben nu voor het eerst een E-Golf aangeschaft. Met een paar opties komt deze op 315,- Euro per maand en mogen wij 10.000 km per jaar rijden. Na 5 jaar leveren wij de auto weer in. Kopen, is naar mijn berekening duurder, daarom hiervoor gekozen.
    Tot slot, ja, als je de auto volhangt met opties of de kilometers en/of contractduur gaat aanpassen, dan wordt het een behoorlijk kostbare aangelegenheid. Dan zou ik het geheel wel nog eens opnieuw berekenen.

    Login om te reageren
    • rutger97 zegt

      7 januari 2020 om 17:39

      @hk1984: het ligt er vooral aan of je perse een nieuwe auto wil rijden. Als je een auto van een aantal jaren oud koopt zijn de maandlasten inclusief afschrijving lager dan private leasing als je deze 4jaar rijd. Nieuwe auto na 4 jaar weer inruilen gaat er om spannen denk ik omdat je dan wel een hele klap aan afschrijving hebt. Mij vader koopt altijd een nieuwe auto en rijd deze voor 10jaar. Dan zit je echt goedkoop per maand.

      Login om te reageren
      • grasvreter zegt

        7 januari 2020 om 19:53

        @rutger97: een 4 jaar oude auto kopen en die 10 jaar rijden is nog goedkoper.

        Login om te reageren
        • hk1984 zegt

          8 januari 2020 om 16:18

          @grasvreter:
          Helemaal mee eens. Maar zo zie je maar, hoe veel verschillende manieren er zijn om wel of niet voordeliger te rijden. Uiteindelijk voor de meeste mensen een kwestie van wat hij of zij wil en waar de overtuigingen liggen.

          Login om te reageren
  12. bartsss zegt

    7 januari 2020 om 15:29

    Private lease… Dat mensen er in trappen. Ik snap ’t niet. Let op, geld lenen kost geld. Gratis geld bestaat niet mensen.

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      7 januari 2020 om 17:00

      @bartsss: duidelijk dat je het niet snapt, want je leent geen geld. Je betaald maandelijks een bedrag om ergens gebruik van te maken.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 januari 2020 om 18:31

        @b088y: onbegrijpelijk dat je niet snapt dat dat gewoon dezelfde brief is in een andere kleur…

        Gratis geld bestaat nog steeds niet.

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          7 januari 2020 om 20:32

          @lekbak: ik heb het ook helemaal niet over gratis geld.
          En uiteraard snap ik dat er rechtsom of linksom betaald moet worden.

          Ik vind een private Lease contract afsluiten ook niet per definitie beter dan kopen, sterker nog ik denk dat in de meeste gevallen kopen de betere optie is.
          Echter ben ik wel van mening dat een private lease overeenkomst een goede aanvulling is op de keuze mogelijkheden.
          In sommige reacties word gedaan of het aangaan van een private lease overeenkomst iets onbegrijpelijks is en financieel onverantwoord.
          Dat private lease alleen voor mensen is die geen eigen (al dan niet nieuwe) auto kunnen betalen.

          Voor veel mensen op autoblog is een auto, iets speciaals (misschien nog wel de heilige koe), sparen net als ik voor die ‘ene’ auto (in de specifieke kleur, specifieke samenstelling, dat specieke jaartal). Voor dit soort auto’s is kopen de meest logische beslissing.

          Echter voor een andere groep mensen is een auto gewoon een vervoer middel.
          Die zijn dan ook niet op zoek naar een auto, maar naar vervoer.
          Een alternatief voor bijvoorbeeld openbaar vervoer (welke niet altijd toegankelijk is).
          Een vervoermiddel om woon-werkverkeer af te leggen en een paar keer per maand op familie bezoek.

          Mensen die geen zin hebben om iedere keer verrast te worden door een onderhoudsrekening.
          Wakker worden met een beschadigde auto door vandalisme (schade maar niet declareren omdat anders de no-claim er aan gaat), etc.
          Mensen die een rekensommetje maken en er dan achterkomend dat private lease in sommige gevallen voordeliger is (of niet, maar graag iets meer betalen voor comfort).

          Private lease is voor deze groep een goed alternatief, dit zegt helemaal niets of ze een spaarrekening hebben met 0,- of 250.000,- (of boven je stand leven)

          En uiteraard is private lease voor een andere groep ook aantrekkelijk maar geen juiste keuze.
          Je gaat tenslotte een financiële verplichtingen aan, als je hier niet mee om kan gaan gaat het wellicht fout, maar ga je niet je hele leven verplichtingen aan (een kind krijgen, een baan nemen, een huis kopen/huren een relatie aan gaan met een partner)?

          Voor deze groep is een auto kopen vaak ook geen goede keuze. Er word een auto gekocht, maar vervolgens is er geen geld voor onderhoud, stellen de aanschaf van nieuwe banden (remmen, etc) nog maar even uit en rijden met een levensgevaarlijk gebakje naast je op de snelweg.

          Login om te reageren
      • bartsss zegt

        7 januari 2020 om 21:47

        @b088y: lekker lenen, leasen of welke kapitaalvernietiging je ook wilt doen jongen. Ik merk ’t al. Jij komt er wel!! Trots gaan en lekker alles op de pof!! Powered by Rabobank.

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          7 januari 2020 om 22:06

          @bartsss: RABO Bank zal je mij niet vinden ;-) . Heb trouwens nog nooit rood gestaan, nooit geld geleend, nooit iets op afbetaling gehad. Wel een huis onder water gehad, netjes gespaard en afgetikt toen ik vehuisde naar mijn volgende huis (minder dan 50% van mijn bestedingsruimte gebruikt). heb mijn privé auto’s allemaal zelf betaald, spaar 30-40% van mijn inkomen.
          En oh ja, heb er ook nog zelf voor gewerkt, er was geen kruiwagentje met startgeld :-P

          Login om te reageren
  13. neymar zegt

    7 januari 2020 om 15:36

    Tijd voor een nieuw Kia Sephia!

    Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    7 januari 2020 om 16:00

    Een nieuwe iphone 11 voor 69,- euro per maand is ook private lease maar de meeste zeggen: ik mag weer een nieuwe telefoon uitzoeken.. yeah right!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 januari 2020 om 16:47

      @thomasthomas: Een telefoon met abbo is geen lease, maar koop op afbetaling. Je wordt direct eigenaar van de telefoon, alleen betaal je de koopprijs in termijnen af. Daarbij is het ook niet eens duurder dan een losse telefoon kopen met een sim only-abbo.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 januari 2020 om 18:32

        @berlinetta: maar het is wel weer een verplichting.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          7 januari 2020 om 21:05

          @lekbak: Als je in de knel komt, kun je de telefoon altijd weer verkopen. Het abonnement kun je ook tegen een redelijk bedrag afkopen.

          Login om te reageren
  15. arthur75 zegt

    7 januari 2020 om 17:00

    v70 inclusief belasting, verzekering, onderhoud, afschrijving , onderhoud en Diesel kostte me 700 pm. Nu een zaaddodende leaf met 20k km per jaar en tweejarig contract 450. Hele dak vol panelen dus stroom heb ik meer dan genoeg. Wie kan me even uitleggen waarom dit niet slim is? Even los van de zaaddodende leaf.

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      7 januari 2020 om 17:45

      @arthur75: Je startpunt is verkeerd: Je rekent een D/E segment auto en nog eens op diesel(?!) bij 20Kkm/j tov een budget C-segment elektrische auto.

      Login om te reageren
      • arthur75 zegt

        7 januari 2020 om 20:25

        @faalhaas: ik rij nu nieuw, luxer en raar maar waar: ruimer, voor behoorlijk wat minder geld en zorgen. Ik ben een blij ei

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 januari 2020 om 19:17

      @arthur75: de auto is een verstandige keus, de panelen niet tenzij je ze voor het einde van het salderen terug hebt verdiend.

      Login om te reageren
      • arthur75 zegt

        7 januari 2020 om 20:26

        @flutterby: 1 van de redenen om zo snel mogelijk electrisch te gaan rijden.

        Login om te reageren
  16. tmenges zegt

    7 januari 2020 om 17:44

    Hier een ouwe S60, 6 jaar geleden gekocht voor 5k. Afschrijving scheelt me geen reet want ik rijdt m helemaal af. Onderhoud doe ik zelf en qua luxe niks te klagen . Zou dus echt nooit 300 pm betalen voor een klein private lease gebakje. Kan ook een blok aan je been worden bij ontslag/hypotheek e.d

    Login om te reageren
  17. techniekmeneer zegt

    7 januari 2020 om 20:13

    Als je iets niet kunt betalen moet je sparen.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      7 januari 2020 om 21:51

      @techniekmeneer: u woont in een tentje?

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        8 januari 2020 om 07:21

        @bernoulli: In een huis. Waar ik hard voor gespaard heb ;)

        Login om te reageren
  18. spiderman zegt

    7 januari 2020 om 20:46

    Ik denk dat private lease snel blijft groeien in de markt van kleine (tweede) autootjes, vanaf nu ook elektrisch. Een Seat Mii of Skoda Citigo E kost nu zo’n 250 euro p.m. Aanschaf is dik 20 mille, dat hebben de meesten niet liggen. Zelf kopen en verzekeren plus wegenbelasting en onderhoud is ook niet gratis. Dan is het verschil nog maar zo’n 100-150 euro p.m. Genoeg mensen die dat overhebben voor onbezorgd rijden. Zeker nu de druk oploopt om ook schoner te gaan rijden. En de benzineprijs stijgt inmiddels weer snel, met dank aan oom Donald…

    Login om te reageren
  19. nopetrolnofun zegt

    7 januari 2020 om 23:22

    Private lease is niet uitgevonden omdat het goedkoper is voor de particulier, er zit natuurlijk altijd een verdienmodel achter en niet zo’n beetje ook. Onderhoud eventuele mankementen etc zitten erbij in. onderhoud op een nieuwe auto is sowieso nihil, als er iets serieus stuk gaat heb je fabriekgarantie

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      8 januari 2020 om 10:25

      @nopetrolnofun: Uiteraard word er flink verdiend, niet voor niets dat er zoveel aanbieders zijn.
      Betekend echter niet dat het niet voordeliger kan zijn.

      Meeste particulieren krijgen geen 30% of meer korting bij aanschaf van een nieuwe auto.

      Particulier kan de auto niet inschrijven in de provincie met de laagste opgelden op de wegenbelasting.

      Particulieren die geen of weinig no-claim hebben (startende rijders, schade rijders, etc.) hebben geen mogelijkheid om een voordeliger verzekering af te sluiten. (Voor grote bedrijven is een WA niets eens verplicht als ze het risico kunnen dragen).

      Particulieren kunnen in minder mate voordeliger onderhoudstarieven afspreken, bandenopslag/wissels etc.

      Login om te reageren
      • nopetrolnofun zegt

        8 januari 2020 om 22:28

        @b088y: Dan nog, aan het einde van de rit heb je niks. Een financiering is een huurwoning, private lease een huurwoning en nog een vakantiehuisje erbij. Je wordt dubbel uitgeknepen, heb nog geen 1 berekening gezien waarbij private leasen goedkoper zou zijn.

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          9 januari 2020 om 15:37

          @nopetrolnofun:
          Voorbeeld Audi A1 pro line, 36 maanden, 15.000 km/j
          Kosten: 329 per maand
          Kosten 3 jaar: 11.844

          Zelfkopen:
          Auto is 24.863,- (inclusief aflevering)
          Wegenbelasting is 2124,- (36 maanden)
          Verzekering 2.605,33 (goedkoopste all risk)
          Onderhoud 645,- (beurt na 30.000 km of 2 jaar)

          Totaal verzekering, wegenbelasting en onderhoud is 5374,32

          Dit zou beteken dat de auto naar 36 maanden nog ruim 18k moet opbrengen om überhaupt break even te spelen….

          Login om te reageren
        • aapuitdemouw zegt

          12 januari 2020 om 00:03

          @nopetrolnofun: bij A en B segment is Private lease in bijna alle gevallen voordeliger dan kopen. Het is zelfs goedkoper om 24 maanden private lease te doen en dan die bewuste auto over te nemen. Onder aan de streep heb je dan minder betaalt, dan als je die auto direct gekocht had zelf.

          Login om te reageren
  20. thezwart zegt

    13 januari 2020 om 21:33

    Gelukkig ben ik niet calvinistisch opgevoed… De meeste lezers hebben geen idee. Private lease kan veel voordeliger zijn dan kopen als je maar een goede deal zoekt. Zowel een A3 als ds3 gereden voor 12 maanden, kosten veel lager dan kopen zonder zorgen. Bovendien zijn de eisen hoog en zijn er regelingen bij baanverlies.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North