Private lease is echt DE OPLOSSING

Branded content, 105 Reacties

We geven je genoeg redenen om te kiezen voor private lease.

SEAT Private Lease

Mocht je het nog niet weten: bij private lease betaal je een vast bedrag per maand voor je auto, inclusief onderhoud. Je komt dus niet voor verrassingen te staan en hebt ALTIJD een auto tot je beschikking. Men noemt dit ook wel operational lease, in tegenstelling tot financial lease (wat eigenlijk gewoon een lening is). Private lease is dus een vorm van operational lease; zelf lease je een auto, zoals een bedrijf een auto voor een werknemer kan leasen. Private lease is inclusief de kosten voor het gebruik, onderhoud, afschrijving, slijtage, etc. Je hoeft alleen te betalen bij het tanken. Daarnaast is een contract voor private lease kosteloos te beëindigen bij scheiding, ontslag of arbeidsongeschiktheid. Een gebrek aan schadevrije jaren is ook geen probleem, je houdt alsnog een lage maandprijs. Dat zijn veel voordelen en tevens is het gewoon erg fijn als je weet waar je aan toe bent, en je dus geen financiële verrassingen hoeft te verwachten.

Wat is de afschrijving op een auto met private lease?
De afschrijving op een auto is een belangrijke kostenpost die vaak wordt vergeten. Het grootste gedeelte van het maandelijkse bedrag voor private lease zal dan ook bestaan uit afschrijving. Een nieuwe auto schrijft aanzienlijk meer af dan een occasion. Met name de eerste paar jaar is de afschrijving vrij fors bij het kopen van een auto. De leasemaatschappij verdeelt deze afschrijving over de totale looptijd, wanneer je kiest voor private lease.

Hoe zit het met de verzekering op een auto met private lease?
Normaal gesproken zijn de verzekeringskosten voor de bestuurder. Dat is echter niet het geval bij private lease, de auto blijft immers eigendom van de leasemaatschappij. De verzekering wordt daarom in de meeste gevallen collectief bepaald en zit verwerkt in de maandprijs.

Onderhoud en reparaties kosten niks extra?
Klopt, reparaties en onderhoud zijn vaak onvoorziene kosten. Met private lease betaal je echter alleen het maandelijkse leasebedrag. Nieuwe remmen of versleten banden? Dan zijn de kosten voor de leasemaatschappij, dit is een groot voordeel van private lease! Let op: voor reparaties aan schade betaal je uiteraard het eigen risico, de hoogte hiervan leg je van te voren vast.

Wat kost het per maand?
Ok, we geven een voorbeeld. Stel je wil als particulier een SEAT Ibiza leasen via private lease. Je kiest het aantal kilometers per jaar (10.000, 15.000, 20.000 km, etc) en de looptijd (24, 36 of 48 maanden). De auto kun je dan uiteraard ook nog zelf samenstellen, het is immers een nieuwe auto, maar voor een SEAT Ibiza met 10.000 km per jaar en een looptijd van 24 maanden kom je op een bedrag uit van ongeveer 265 euro per maand. Dit is ongeveer hetzelfde als een flink avondje doorzakken in de kroeg;) Via deze website kun je zelf checken wat de kosten zijn voor bijvoorbeeld een SEAT Ibiza.

Wij zien in ieder geval duidelijke voordelen bij private lease. Het gaat vooral om zorgeloos autorijden en het feit dat je altijd een (gloednieuwe) auto voor de deur hebt. Met name het aspect van zekerheid is wat het interessant maakt, je kan altijd van A naar B!


Dit artikel is geschreven in samenwerking met SEAT.



105 reacties

Kan dit ook voor korte periode? Voor 5, 6 maanden/ 1600 KM per maand
@supercar777: het bestaat wel, jr zult wel goed moeten ze en het is natuurlijk niet echt goedkoop.
@supercar777: Je kan alles afspreken, maar hoe korter de looptijd hoe hoger de prijs zal worden.
@supercar777: Shortlease. Maar dat is schreeuwend duur.
@supercar777: of gewoon gaan scheiden van je vrouw
Wat drinken die jongens bij Seat, dat ze zomaar 265 euro af moeten tikken in de kroeg?
@gregorius: benzine gok ik
@gregorius: gewoon, champagne en bitterballen, net zoals tijdens Autoblog borrels.
@gregorius: hebben ze ook een leuke dag. Want de hele dag van die zaaddodende auto’s zoals boven afgebeeld moeten produceren is allesbehalve fun…
Die 265 leek mij een mooie auto voor mijn vriendin. Maar als je bij de specificaties ziet ‘Elektrische ramen voor’, dan weet je wel hoe schraal die bak is :’)

Los daarvan, ben voor mijzelf ook aan het kijken voor een Private Lease wagen. Vind het toch wel een mooie oplossing.
@zegheteens: totdat je een hypotheek wil afsluiten en je erachter komt dat je door de BKR registratie van je creditcard, iPhone en private lease-auto ineens 30.000 euro minder mag lenen.
@henk_he: Daarom heb ik geen van de 3
Ik zou er voor de zekerheid dit ook maar bij vermelden:

https://www.afm.nl/~/profmedia/images/wetten-regels/kredietwaarschuwing/on-offline-reclame/balk_afm3-jpg.jpg?la=nl-nl
@jack_abarth: Raar idd, want volgens mij is dat verplicht omdat het een reclame betreft. Het is in ieder geval goed om rekening mee te houden als je er aan begint.
@jack_abarth: tja in het geval van financial lease heb je gelijk, maar hier leen je niet voor. Hier huur je een auto voor een wat langere periode. Suggestie dat je van te voren weet wat het kost vind ik dubieuzer, wanneer je 10.000km per jaar opgeeft maar het worden er 11.000? Dan kan je rustig per kilometer gaan bijbetalen.
Zou toch mooi zijn als je dit soort abonnementen direct kon opzeggen zonder boeteclausule, mocht je in financieel noodweer verkeren.
@jochempie: dat kan dus ook tegenwoordig
@w0o0dy: Want scheiding, ontslag en arbeidsongeschiktheid zijn de enige manieren om in financieel noodweer te geraken?
@jochempie: niet de enige maat wel de belangrijkste
@jochempie: Ik denk dat er wel meerdere beëindigingsgronden zijn, maar ik kan me voorstellen dat ook wel mee speelt in hoeverre je het aan jezelf te danken hebt dat je in die situatie terecht bent gekomen.
@jochempie: Grappig , scheiding is de meest voorkomende reden.
Ik heb ook wel eens vaker gekeken naar private lease. Er zitten inderdaad wel voordelen aan. Je rijdt een nieuwe auto en je hoeft je verder nergens druk om te maken. Alles zit erbij. Jouw enige zorg is peut in de tank gooien. Daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. In de loop der jaren zal je bij private lease duurder uit zijn dan wanneer je een auto koopt. Daarnaast is de auto ook nog niet eens van jou, terwijl dat bij koop wel het geval is. Als je de auto dus weer verkoopt, ben je al helemaal goedkoper uit. Dat is dus een afweging die je moet maken.

Je kan echter ook occasions private leasen. Dat zou dan goedkoper moeten zijn, maar het valt me altijd op dat het bijna niks scheelt. Iemand daar een verklaring voor?
@AB: waarom duurt het een half uur om mijn reactie goed te keuren?
@berlinetta: betreft de occassions: nooit doen. Het grootste gedeelte van de leaseprijs is de afschrijving.

Bij een occasion leasen is het niet de afschrijving (het meeste is dan al achter de rug), maar het onderhoud.

Het is wel opvallend hoe weinig het scheelt. Als je dan toch gaat leasen, doe het dan goed. Met nieuw heb je behoorlijk wat meer voordelen (veiligheid, besrijfszekerheid, auto samen stellen) dan met gebruikt.
@willeme: Ik begrijp inderdaad ook niet waarom iemand een occasion zou leasen. Daar heb je volgens mij alleen maar jezelf mee.

Maar ik ben sowieso geen voorstander van private lease. De voordelen ervan wegen voor mij absoluut niet op tegen de hoge kosten en de voorwaarden die gelden.
@berlinetta: Het is een beetje afhankelijk waar je de auto voor gaat gebruiken. Zeker als je geen spaargeld achter de hand hebt met duizenden euro’s, dan is het verleidelijk. Ga je voor een oud gebakje met een enorme lading onderhoud en pech (plus het feit dat veiligheid op een lager niveau staat). Of wil je van te voren weten waar je aan toe bent? Maar ik zou niet te groot gaan private leasen. Met een Citroen C1 of Seat Mii is het te rechtvaardigen. En financieel nog te overzien. Alles daarboven wordt toch flink prijziger.
@willeme: Ja dat zeker. Private lease zou ik ook alleen overwegen bij een klein stadsautootje en met weinig kilometers. Anders schiet dat maandelijkse bedrag de lucht in.
@berlinetta: ik ken ook wat private lease constructies van occasions (justlease dacht ik) waar geen bkr registratie aan vast zat. Dan is het wel weer netjes. Anders inderdaad gewoon nieuwe leasen.
Of nog beter: auto van half jaar oud kopen in Duitsland en dan na een jaar (dus binnen fabrieksgarantie) weer doorverkopen. Heb je daar geen geld voor, probeer dan te lenen. Desnoods bij een rijke buurtbewoner tegen 4% rente. Heeft hij een mooi rendement en met een contractueel verplichte uitgebreide all-risk verzekering en contractuele eigendomsoverdracht na missen betalingsverplichting, is hij ook nog eens redelijk veilig beschermd tegen zijn investering.
Na het jaar ga je weer shoppen in Duitsland. Zouden autoliefhebbers als wij toch geen probleem moeten vinden. Iedereen jaar de vakantie besteden aan een auto importeren :D
Mooi, zo’n rete kale Ibiza….
Leuk verhaal verder. Ik zou gewoon zelf kopen, desnoods met een financiering.
@trustmeiamanengineer: haha reken dat maar eens uit.. financiering en kopen is veel duurder dan private lease.
@w0o0dy: tegenwoordig genoeg merken die zelf bijvoorbeeld 50% van de aanschaf tegen 0% financieren. Dus waarom dat per definitie duurder is snap ik niet.
@w0o0dy: echt niet, zeker jonge occassions zijn met financiering stuk goedkoper dan private lease
@por100: dezelfde auto kost exclusief financiering al 170 euro per maand aan mrb, verzekering en onderhoud. Dan blijft er maximaal 230 euro over voor vervanger vervoer, winterbanden, inzittenden verzekering en financiering. Succes.
@trustmeiamanengineer: veel kaler dan deze versie kan het ook niet.
Je kunt beter blijven rijden in je oudere auto dan dit leasen. Tenzij het je natuurlijk allemaal geen reedt boeit en een vervoersmiddel zoekt om van A naar B te komen… maar in dat geval slaat Seat de plank mis want die doelgroep komt hier vast niet.
Typerend voor het merk, het is het allemaal net niet en zo.
@awesome: voor 15 euro meer heb je een pakket met a/c en Bluetooth. Wat wil je nog meer ? 320 ongv zit je op een 95 pk style business. Maar het is natuurlijk wat je net verwacht van je auto.
“en je dus geen financiële verrassingen hoeft te verwachten.”
Vergeet de BKR notering niet (dag nieuwe hypotheek) en de kosten van de extra KMs als je boven de 10.000 km per jaar komt.
Slecht artikel, alleen de ‘voordelen’ benoemen maar niet de nadelen er tegenover zetten.
@ardonjr: die BKR registratie is geen belemmering voor je hypotheek want er staat dan wel dat je een financiering hebt maar zolang je geen wanbetaler bent is de registratie niet echt een groot nadeel. Wel kan het de leencapaciteit beïnvloeden maar dat is dan ook terecht.
@w0o0dy: Dit hangt helemaal van de hypotheek-verstrekker af, de één zal veel moeilijker doen over een registratie van een BKR-codering dan de ander…
@skinnybmw: Daarnaast krijg je ook niet bij alle leasemaatschappijen een BKR-registratie.
@skinnybmw: nee hangt van je gewenste leenbedrag af.. zit je op de limiet dan speelt dit. Zit je er ruim onder is het geen issue. Als je een NEGATIEVE BKR registratie hebt, ja dat is wel vaak een belemmering voor een hypotheek.
@w0o0dy: En toch heb ik per verstrekker een andere ervaring😉 Ben met een uitbouw bezig, en er moesten nog wat negatieve coderingen weg gewerkt worden uit het verleden, welke niet meer geldig waren. Achmea deed hier bijvoorbeeld moeilijk over maar de meeste anderen niet. Maar ik snap je uitleg, al houden niet alle verstrekkers hier rekening mee, terwijl het eigenlijk onzin is volgens de regels.
@skinnybmw: negatief, ja dat is regelmatig een probleem ook al heb je opgelost. Dat was me bekend, gelukkig heb ik daar geen last van. Enige lening ooit keurig afgelost en altijd op tijd.. dan is een verleden niet direct een nadeel. Zegt inmers ook iets over je betaalgedrag.
@w0o0dy: In dit geval had het te maken met NHG en niet ons betaalgedrag…kwijtgescholden schuld dus van een hypotheek na een scheiding. En de toenmalige Friesland Bank is bij het overgaan naar de Rabobank ‘vergeten’ dit aan te geven bij BKR. Na vele telefoontjes met de huidige Rabo was het probleem opgelost en zijn die coderingen verdwenen…gelukkig.
@ardonjr: mee eens er kleven echt niet alleen maar voordelen aan. Dit doet mij ook wel een beetje denken aan verkapte reclame.
@mikje90: Niks verkapt. Het staat er gewoon bij.
@mikje90: Potverdorie. Het is net alsof er woorden als “Branded content” en een disclaimer staat “Dit artikel is geschreven in samenwerking met Seat”. Ben ik toch weer op het verkeerde been gezet.
@daihatsucuore: Vermoedelijk wel, die lui rekenen risico’s altijd nogal vrij hoog in.
Zag ik destijds als ik voor vw-audi een Wecare contract uitrekenden.
Er zijn ongetwijfeld mensen voor wie Private Lease een briljante oplossing is. Maar lenen maak je er niet makkelijker mee. Als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten, weegt je leasecontract nogal mee. Een rekenvoorbeeld (van hpotheker.nl):

“Je bent een private leasecontract aangegaan met een looptijd van 48 maanden. Maandelijks betaal je € 340. De totale kosten komen daarmee uit op € 16.320 (48 x € 340). De OA codering die bij het BKR voor deze private lease geregistreerd wordt bedraagt 65% van de totale kosten, oftewel € 10.608 (65% van € 16.320).

De geldverstrekker neemt 2 procent van dit totaalbedrag mee als maandelijkse financiële verplichting; dit komt neer op € 212 per maand (2% van €10.608). Dit zorgt ervoor dat je (volgens de huidige leenregels, bij een toetsrente van 1,75% en een hypotheek van 30 jaar), bijna € 60.000 minder mag lenen.”
Met private lease ben ik straks 400 per maand kwijt (+ de brandstof natuurlijk) maar heb ik geen bijtelling meer. Als ik genoeg zakelijke kilometers declareer dan hou ik er geld aan over (tov de huidige situatie). Het kan dus handig zijn, maar denk goed na wat je doet want je kunt er niet zomaar weer uitstappen.
@w0o0dy: nee klopt niet want als je weer meer kilometers maakt wordt je leasebedrag ook weer hoger
@alassad: het contract voorziet in voldoende kilometers en ga je er overheen betaal je per km een paar cent. Als de balans privé/zakelijke kilometers goed is dan wordt het grootste gedeelte van de kosten gedekt door de kilometervergoeding en levert het wegvallen van de bijtelling mij voldoende op. De baas betaalt me iets meer dan belastingvrij mag, maar die kosten zijn voor zijn rekening. In totaal (zakelijke kosten en privé uitgaven) kan het in mijn geval prima uit.
Wel heb ik privé ook nog een 7 zitter voor de privé kilometers..
Het feit dat ze dit helemaal de hemel in adverteren zegt al genoeg. Er zit blijkbaar een lekkere marge op dus je kunt het op een andere manier goedkoper doen.

Er is gewoon geen reden meer om een nieuwe auto te rijden als je het niet kunt betalen. Tweedehands auto’s zijn ook betrouwbaar en een stuk goedkoper. Voor dit maandbedrag hou ik zelf meerdere auto’s op de weg en die rijden samen meer dan het dubbele.
@lekbak: het goedkoopst rij je een auto tussen de 3 en 5 jaar oud met niet al te veel km’s, qua onderhoud en afschrijving. Dit is onderzocht en dit onderzoek is wel te vinden op Google.
@skinnybmw: Dat is gewoon niet waar. En dan kan je heel makkelijk zelf bedenken zonder google nodig te hebben.

Een auto van drie jaar oud schrijft per jaar meer af dan de aanschaf van een goedkoop autootje. Wegenbelasting is vergelijkbaar en verzekering is vaak duurder (wa vs all risk). Brandstof zit hooguit 10% winst in bij een nieuwe auto en compenseert dus de verzekering. En bij een oud barrel doe je niet eens aan onderhoud. Meer dan 100 euro voor een apk betekent volgend barrel met verse apk.

Wil je wat meer auto zoals ik ben je alsnog goedkoper uit dan een 3 tot 5 jaar oud ding. Mijn focus wagon heeft me inclusief onderhoud na aanschaf 3000 gekost. Ik rij 15k per jaar met dat ding en over drie jaar hoef ik dus nog geen slijtagedelen te vervangen. Over drie jaar levert die auto nog zeker 1500 op, waarschijnlijk meer. Een focus van 3 jaar oud schrijft aanzienlijk meer af in één jaar. Maar ook ik stap prima uitgerust uit na een lange rit. En de auto ziet er nog redelijk fris uit want het model is tot een paar jaar geleden nog gemaakt.
@lekbak: Jij begrijpt mij helemaal verkeerd want je vergelijkt verschillende auto’s met elkaar (goedkoop autootje met ieder ander 3 jaar oude auto). Het gaat om dezelfde auto, dus bijvoorbeeld een (bij wijze van) nieuwe Alfa 147 vs. een 3-5 jaar oude 147 en nog een oudere 147. Dan zijn de kosten qua onderhoud gemiddeld het minst bij de 3-5 jaar oude 147 met 30.000-50.000 km en is de afschrijving er voor een groot deel al af. Ouder en meer km’s resulteren in meer onderhoud en bij een nieuwe komt de afschrijving er nog eens bij. En ga je in de hogere segmenten kijken (bijv. S-klasse en 7-serie) dan is het verschil nog veel groter.

Er is onderzoek gedaan bij meerdere modellen en merken en in die grafiek kun je de kosten vergeleken met leeftijd perfect zien. Die is gemiddeld het aantrekkelijkst bij een 3-5 jaar oude auto.
@skinnybmw: Zo kan ik ook onzin bedenken. Een 147 is er niet van 20 jaar oud. Dus is de optie om een 20 jaar oude 147 voor 500 euro te kopen er ook niet.

Daarbij zeg jij dat het de goedkoopste manier is om auto te rijden en dat is dus gewoon niet waar.
@lekbak: wat jij wil, hier even een onderzoek bij verschillende merken:

https://www.consumerreports.org/car-maintenance/the-cost-of-car-ownership/

Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar een auto van meer dan 10 jaar oud kopen en niet repareren is natuurlijk niet wat ik bedoel…het gaat er om de auto rijdend te houden en dan zijn de reparatie kosten gemiddeld hoger dan bij een 3-5 jaar oude auto, dat is geen hogere wiskunde.

@lekbak: Oh en je begrijpt mijn relaas nog steeds totaal niet aangezien ik ‘bij wijze van’ een voorbeeld geef…ik had al het idee dat je het onzin zou vinden aangezien je niet goed leest en dus me niet begrijpt. Is geen onzin, is gewoon gebleken uit meerdere onderzoeken dus een feit.
@skinnybmw: Ik kan heel goed lezen. En ik lees dat jij begint met “het goedkoopst rij je in” en dat heb ik netjes weerlegd. Vervolgens haal jij er allemaal voorwaarden bij waardoor het onderzoek van jou natuurlijk niet meer gaat om het goedkoopste rijden. Als je alleen één specifiek model gaat vergelijken krijg je altijd andere uitkomsten want die worden niet 20 jaar achter elkaar gemaakt. Maar in de praktijk zijn er ook ander auto’s
@lekbak: Elke 3-5 jaar oude auto is goedkoper om te rijden, dan elk vergelijkbare auto van het gewenste model, als die nieuw is. Dat zegt @skinnybmw en dat is zo, kort samengevat.
Elk andere auto, niet behorende tot dezelfde categorie, of gewenst model, kost je meer en is irrelevant voor vergelijking.

OT: ik heb hier ook naar gekeken en mij bedacht, dat ik nooit de mijn gewenste auto zou kunnen rijden, dan kan ik mijn wens laten varen, of de optie tot koop doen, eventueel met een jonge occasion, met wat ervaring, maar welke mijn gewenste auto is.
Je kunt dan gewoon net zo lang zoeken, tot je jouw ideale auto gevonden hebt. Van tevoren een goede reëele bereking maken en je vooral verdiepen, wat het allemaal kost en op kan leveren, beide mogelijkheden doorrekenen.
@orichy: Dat snap ik ook wel. Maar dan moet hij niet zeggen dat dat het goedkoopst rijden is want dat is het niet. En dan word hij nog kwaad ook als ik dat zeg. Dat krijg je dus als mensen het denken aan google over laten.
@lekbak: Dat ben ik niet zomaar met je eens. Er worden zoveel zaken zwaar geadverteerd waaraan niet of weinig verdiend wordt. Neem elektrische auto’s, daar wordt leuk verlies geleden. De ‘winst’ ligt dan ergens anders: Marktaandeel in een nieuwe markt die verwacht wordt.
Dat zou met private lease ook zo kunnen zijn (al weet ik er geen moer van). Een paar jaar geleden bestond het nog amper, nu groeit het als kool. Is die hele markt straks van ‘de banken’? Van ‘de verzekeraars’? Of van ‘de auto-industrie’? Voor een antwoord op die vraag zullen ze misschien wel een jaartje verlies willen draaien.
@mout: Als er geen winst op zit boeit het de fabrikanten helemaal geen drol dat ze een auto verkopen aan een bank ipv een particulier. Dan maakt die bank toch lekker dat verlies. Zonder een partij als seat heeft die bank of verzekeraar niks om te verleasen. Er is hoe dan ook geld mee te verdienen door de fabrikanten.
@mout: Dat het een aantal jaren geleden niet van de grond kwam, had te maken met een te kleine volume, aan mogelijke klanten. Leasemaatschappijen zaten nog te diep in de zakelijke lease.
Men is begonnen met kleine auto’s als tweede auto en langzaam aan loopt de zakelijke markt dicht, door de nieuwe wetten en regelgeving. Dan komt er voor private lease een opening, om in het gat te springen en merken als Kia, Opel en Ford zijn daarop als eerste in gesprongen, heel slim zakelijk gezien.
Het is een vorm van overleven, desnoods met mindere marge, maar nu de economie weer gezond gemeld is. gaan de marges omhoog, door een hoger tarief te hanteren.
Het zijn de grille van de boekhouderscultuur, welk mensen drijft tot dit soort bestedingen van hun inkomen, dat mag ieder zelf bepalen, wat hij daarvan vindt.
Staat niet voor niets een waarschuwing in de bijsluiter
Voor de gein even gekeken wat het mij zou gaan kosten, maar ik kan niet meer dan 30.000 km per jaar opgeven. Bij 30k km en 48 maanden kom ik uit op een Seat Leon 1.4 voor €581, en dan moet er elke maand ook nog voor meer dan €250 peut in (over verborgen kosten gesproken). Dus dat is €831 per maand. Nee, dat private leasen is niks voor mij. Doe mij maar een tweedehandsje waar ik lekker zelf onderhoud en simpele reparaties aan kan doen.
@tenck: Private lease is ook alleen enigszins interessant als je weinig km’s maakt. Anders wordt het echt schreeuwend duur.
@berlinetta: Gelijk ook even de cijfertjes erbij gepakt voor de tweede auto (maatje Leon), die 8-10k km per jaar rijdt, volledig met onderhoud en reparaties door de dealer. Ook daar komt het in de verste verte niet uit om van dat bedrag te leasen.

Ik kan de appeal van private lease wel begrijpen. Je rijdt in het begin in een spiksplinternieuwe auto, je koopt onzekerheden af en daar betaal je gewoon voor.
Dan nu het nadeel dat alle voordelen teniet doet: je bent véél duurder uit indien je een leuk gemotoriseerde en aangeklede wagen wilt. Als deze überhaupt al in het private lease aanbod zitten… (meestal klein, saai en basic).
Hier in CZ doen ze dit met 2e hands auto’s van 1 a 2 jaar oud. Dan kun je dus een Passat of Superb rijden voor zo’n 300 euro per maand all in. Er is natuurlijk nog veel meer keuze. Best een prima deal als je het mij vraagt.
@kilum: Dat is wel slim, de dikke hap afschrijving is er al af.
@jochempie: Zeker, zit er zelf nu ook naar te kijken. Een prima manier om een goede betrekkelijk nieuwe wagen te rijden en geld over te houden voor een 2e fun auto voor er bij.
Mensen, als je iets niet kan betalen begin er dan niet aan. Niet op afkoop, lening of mooier verpakt ‘private lease’. Het klinkt allemaal te mooi om waar te wezen, maar als het echt allemaal goedkoper was dan had Seat of de uitvoerende dealer hier geen baat bij.
@Breinstein: Niet helemaal waar! Iemand rijdt 17.000km per jaar en je leased een C1 full options voor 24 maanden, dan betaal je € 256.
Stel je koopt die dan ben je duurder uit dan leasen.
@st220: Maar je moet niet vergeten dat die C1 na die 24 maanden niet van jou is. Als je hem koopt, is dat wel het geval. Bovendien mag je er alles mee doen als je hem koopt. Bij private lease ben je gedurende die 24 maanden aan restricties gebonden, zoals het aantal km’s per jaar.
@st220: Nou weet ik niet precies wat die dingen kosten maar bij een auto van twee jaar oud en 34k op de klok heb je hooguit 1 keer olie en filters gedaan. Verder is daar nog niks aan versleten. Reparatie is garantie dus je betaalt puur voor afschrijving. Ik kan me voorstellen dat er winst te behalen is voor een brokkenpiloot of heel jong iemand omdat je niet met no-claim zit. Maar voor de meeste mensen is het al snel duurder.
@lekbak: wat dacht je als je ‘m nieuw koopt van de afschrijving?
@st220: Zelf heb je ook afschrijving, en eigenlijk altijd minder dan wat je via lease betaalt. Maar je hebt zelf ook geen risico als je een nieuwe auto koopt en die op die manier rijdt. Dus dan kan je net zo goed kopen.
@lekbak: Het is dan ook eigenlijk betalen voor afschrijving terwijl iemand anders de hele auto heeft afgetikt. Ergo: je betaalt afschrijving en rente.
@jochempie: Exact. Lenen voor een auto dus. Net als lenen voor een wasmachine. Die 50 per maand is ook makkelijk op te hoesten natuurlijk…
@lekbak: Natuurlijk is het duurder op de lange termijn. Maar die 265 euro per maand die hier in de advertentie wordt gemeld kan ik makkelijk missen in de maand. Maar om nu te zeggen dat ik even naar de dealer loop en 20K aftik op een nieuwe Ibiza? Nou nee, daar zou ik toch zeker even voor moeten sparen. En een mens heeft ook andere wensen (vakantie etc.)
@kilum: Dus leef je boven stand. Dus neem je risico. Dus is het eigenlijk gewoon niet slim om te doen.
@lekbak: Jup. Je kunt je beter in de avonduren focussen op wat Seat doet: passief inkomen vergaren. Men lijkt niet door te hebben dat hierdoor de kloof tussen arm en rijk groter en groter wordt: de armen geven vrijwillig hun geld aan de rijken, en ze weten niet hoe geld werkt.
@lekbak: Met grote uitgave moet dat nou eenmaal voor de meeste mensen. Of heb jij je huis gekocht zonder hypotheek? Komt in veel opzichten op het zelfde neer natuurlijk. Je kunt het huis niet betalen dus ga je in een doos onder de brug wonen tot je genoeg gespaard hebt. Tuurlijk niet. Zelfde met een auto. Die krengen zijn duur en je moet ook niet al je rest inkomen er tegen aan gooien. Maar er is niets mis met een constructie voor operational lease aan gaan zodat je zorgeloos een goed functionerende auto voor de deur hebt staan die niet voor onverwachte kosten gaat zorgen. Je weet wat je kwijt bent per maand en klaar. Een oude Renault als daily kopen kan natuurlijk ook. En dan is er in eens wat mee en kost het je ineens goud geld. Ook niet relaxed.

Daar komt nog boven op dat de meeste mensen die met een oudere wagen rijden deze alleen WA (+ casco) verzekeren omdat dat ding geen all risk meer waard is. Als je hem dan op een regenachtige dag tegen een boom aan glijd heb je geen auto meer. Mag je weer Xduizend euro uitgeven aan een vervangende wagen. Moet je ook maar hebben liggen dan.

Ik snap het dus wel. 1 vaste prijs per maand + benzine en verder geen omkijken naar. Dikke prima.
@kilum: Een auto is niet duur. Een auto kan duur zijn. Een huis is altijd duur. Daarom hebben ze daar ook een uniek soort lening voor bedacht. Maar niet getreurd hoor, het bedrag wat ik aan rente betaal kan je geen enkele auto van leasen. En verder ben ik helemaal schuldenvrij.
@kilum: ik heb altijd geleerd dat een huis het enige goed is waarvoor ik kan/mag lenen. Juist omdat dat een gunstigere leenvorm is. Een auto kun je kort rijden, waarbij je een rest schuld overhoud. Geen slim idee m.i.
Leuk enkel de voordelen laten zien. Na 3 jaar heb je zoals in het voorbeeld €9540 betaald/weggegooid want de auto blijft van de LM. Koop je zelf een auto kan je deze na de tijd weer verkopen. En dan heb je nog de verminderde hypotheek die je krijgt door dit soort ongein.
Is dit hezelfde als die youtubers die maar auto’s blijven kopen. En het financiëren door een of ander maatschappij?
@porcay: Ja, maar dan zonder views om je maandlasten te drukken.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met SEAT…

Ik vind dat AB hier voorzichtig mee moet zijn.
Dit is financieel een positie innemen, waar je juist wat meer afstand moet bewaren.
En die tag “Branded Content” mag je dan wel wat groter doen..
Probleem van het verhaal is dat het lang niet in alle gevallen goedkoper is en soms zelfs niet verstandig. Bezint eer ge begint geldt ook zeker hier wel.

Toch is het soms best interessant. De auto wordt scherp ingekocht, je risico’s zijn beperkt, de financiering is goedkoop. Krijg je kilometervergoeding dan kan het best interessant zijn. Heb je geen spaargeld maar wel (vast) inkomen en moet dat oude onbetrouwbare hok nodig weg dan is het ook best interessant. Kun je een tweedehands tijden van 5 tot 10 jaar die in goede staat is en rij je niet veel dan is het niet aan te raden.
Gewoon kopen. Zit je verder ook niet contracten en leningverstrekkers vast. Ik vind een hypotheek de enige lening die (helaas) moet worden afgesloten.
Als ik een vergelijkbare wagen wil leasen , zal het een 340i zijn (want 6-cilinder, de 330i is een 4 cilinder) en met de zelfde opties ben ik dan met een looptijd van 60 maanden en 15.000 km / jaar kost me dat 959 euro per maand. Dat is dik 11.000 euro per jaar. 55.000 na 5 jaar betaald (ex benzine) en de wagen is dan : NIET van mij.
Mijne was nieuw 65.000 en is nu net 5 jaar oud. Enige onderhoud wat ik heb gehad zijn banden en remblokken en apk. samen misschien 2000 euro. Als ik kijk wat ze nu nog vragen voor een dergelijke zie ik dat ze voor minimaal 25.000 verkocht worden. (f30) .
Dus 65K-25K+2K=43K. scheelt 12K tov de lease van 55K. Lijkt me realistisch dat je dat meer betaalt bij zo’n wagen als je leased in plaats van koopt.
Geld lenen kost geld. Dat blijkt maar weer.
@335istage1: verzekering en hsb doet u niet aan?
Oei, die Ibiza die jullie erboven hebben gezet maakt me wel heet hoor! Halogeen koplampen, basis kleurtje, ongespoten spiegelkappen en wieldoppen! Grr! Private lease is dus basic fanteestic ;-)
Dit kost je geld.

Voorbeeld: Je private lease Ibiza FR met 15k km per jaar kost je 390 per maand gedurende 36 maanden. Dat is 14040 euro

Je gekochte Seat Ibiza FR kostte je in maart 2014 17490 euro. Volgens Autoweek is die auto drie jaar later, met 45000 km op de klok 11400 euro waard. Een waardevermindering van 6090 euro. Tel daar nog wat beurtjes en bandjes bij op a krap 1000 euro, zit je op 7000. Verzekering? 1000 euro over drie jaar. Wegenbelasting? 1125 euro per drie jaar. In totaal 9125 euro.

De extra kosten voor je drie jaar private lease ten opzichte van kopen zijn dus 4915 per drie jaar.

Maar hoe zit het dan met uitbesparen bij private lease?

Stel je voor, je hebt de aanschafprijs van een Seat Ibiza FR in je oude sok zitten. Laten we even stellen dat deze even duur is als in 2014, dus 17490 euro. Dit geld zet je op een beleggingsrekening, wat risicovol is, maar wat een gemiddeld rendement van 7 procent op jaarbasis oplevert. Tegelijkertijd private lease je de Ibiza FR.

In 36 maanden stijgt jouw beleggingsportfolio van 17490 euro met 3936 euro, als alles goed gaat. Dan heb je dus een groot deel van je private lease premiumtarief terugverdiend. Het was alsnog 500 euro duurder en je hebt risico gelopen. Je had ook geld kwijt kunnen raken.

Conclusie: private lease is duurder dan kopen, en als je dus private least omdat je geen middelen hebt om de auto contant af te rekenen, blijf je arm.
@jochempie: Precies. Daarbij moet je nooit geld risicovol investeren wat je niet kunt missen. Als je niet nog een ibiza af kunt tikken nadat je geïnvesteerd hebt zou ik het zeker niet aanraden. Dan kun je het blijkbaar niet missen en moet je nog ff verder sparen. Maar het is wel lekker om eens te lezen dat iemand wel nadenkt.
Ik zou nog niet in een SEAT Ibiza gaan rijden al zou ik geld toe krijgen.
Ik snap het zorgeloos idee niet. Als ik door veranderde omstandigheden een andere auto nodig heb, kan ik dat in een uur regelen bij een handelaar. Je moet voor werk opeens een uur per dag extra in de auto zitten, of je hebt geen baan en gaat juist veel minder rijden. Je gaat voor een klus een half jaar naar het buitenland en wilt van je auto af. Je moeder heeft direct mantelzorg nodig en kan niet makkelijk in jouw coupe instappen. Je vrouw blijkt opeens 8 maanden zwanger te zijn. De buurman heeft een nieuwe CUV. Of je bent je auto gewoon zat en wilt wat nieuws.

Met private lease ben je dan wel even bezig. Dat levert een hoop gezeik op.
Ik ken niemand uit mijn kennissen kring, collega’s, familie, etc die een auto heeft met een private lease constructie.

Zelf vind ik het zonde geld om private te gaan leasen. Ik ben nogal een tuningsfreak die zijn auto graag personaliseer. Ook zou ik moeite hebben als ik niet mijn eigen banden kan kiezen, dan dat een lease maatschappij zo’n private lease auto uitvoerd met Hankook banden terwijl ik superstrakke Continentaals wil. En mag ik een supercharger laten monteren op een privatelease auto?
leuk met die wieldoppen, ziet er goed uit!!!
Er zijn voor- en nadelen, maar de afwegingen zijn enkel voor ieder individueel te maken.

Wij hebben als 2e auto een private lease die ons €340 per maand kost. We hebben ook recent een huis gekocht en gelukkig was de benodigde hypotheek ruim onder onze max want de private lease snoepte bijna €80k (!!) van onze max af!

Vooral voor starters op de woningmarkt is het vaak een streep door de rekening, maar als je een huis heeeeel graag wilt kun je vaak het lease-contract afkopen: 50% van de resterende maand bedragen. Mensen die piepen: goed lezen en nadenken voordat je ergens aan begint, of je verlies durfen pakken als je plan veranderd.
@happyhonda1977: Het is ieders goed recht om te private leasen. Maar het is bijna altijd duurder. En bijna niemand die dit doet beseft hoeveel duurder het is dan een auto rijden die je wel kunt betalen. Dan rij je inderdaad niet nieuw, maar dat is helemaal nergens voor nodig.
@lekbak: in de meeste gevallen is het duurder dan zelf de betreffende auto nieuw kopen, in mijn geval kocht ik 1 nieuwe SUV (Honda) en kreeg ik een aantrekkelijk private lease voorstel voor de auto van mijn vrouw. Dit was niet duurder dan 4 jaar deze zelfde nieuwe auto rijden als ik ‘m zelf gekocht had en zo kon ik een aardige som vrij houden om in ons nieuwe huis te steken. Het blijft dus per geval bekijken, ik hoef ook niet wakker te liggen van het maandbedrag, dat scheelt. Ik rij dus niet ‘duurder dan ik kan’ want daar moet je inderdaad wel voor waken.
Private lease is vergelijkbaar met een iPhone abonnement. Je betaalt maandelijks belachelijk veel voor iets wat je normaal gesproken nooit zou (kunnen) kopen. Intussen zitten veel Nederlanders met steeds meer maandelijkse lasten en klaagt men steen en been…. Maar je rijdt wel een nieuwe Kia Picanto. :-) Dat dan weer wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).