Zucht! Ook Maastricht wil milieuzone vanaf 2019

Auteur: , 92 Reacties
Milieuzone Maastricht

Ik ben in de stad, ik ben, ik ben in de stad. In de binnenstad, in de, in de binnenstad.

Het is weer raak! De gemeente Maastricht heeft laten weten vanaf volgend jaar ook een milieuzone te willen invoeren. In tegenstelling tot andere Nederlandse steden met een milieuzone, laat Maastricht het oog echter vallen op de Duitse manier van doen. De gemeente mikt op hetzelfde milieuvignet dat inmiddels in zeventig Duitse steden gehanteerd wordt.

Mocht het plan in zijn volledigheid uitgevoerd worden, dan mogen dieselauto’s van voor 2006 en benzineauto’s van voor 1990 niet meer in de binnenstad komen. De regeling treft niet alleen auto’s, bestelbussen en vrachtwagens, maar mikt ook op vervuilende brommers en motoren.

De reden dat Maastricht zijn vizier heeft op een dergelijk vignet is simpel: momenteel zijn er al talloze automobilisten die over een soortgelijk vignet beschikken, zodat ze zich moeiteloos over het Duitse wegennet kunnen manoeuvreren. Wethouder Gert-Jan Krabbendam (GroenLinks, uiteraard) verkiest deze manier boven camera-controles, daar het volgens hem een eenvoudigere oplossing is.

Het plan heeft inmiddels al genoeg reacties opgeleverd van verschillende partijen. Zo liet de Koninklijke Nederlandse Autombiel Club (KNAC) weten dat het niet staat te springen om het idee. Niet per se omdat er nu wéér een milieuzone bijkomt, maar omdat er niet één duidelijk systeem gehanteerd wordt.

Milieudefensie daarentegen is lyrisch over het plan. Campagneleider Anne Knol zei het volgende:

“In Maastricht zijn veel plekken langs drukke wegen waar de lucht sterk vervuild is, dus het is goed nieuws dat ze een milieuzone willen invoeren. Het zou mooi zijn als nog meer steden snel volgen en dat de landelijke overheid gemeenten hierin steunt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 72% van de stedelingen vervuilend vervoer uit hun stad wil weren. Iedereen wil gezonde lucht en een leefbare stad.”

De gemeenteraad heeft nog even om erover na te denken. Een definitief besluit volgt pas na de zomer, waarna we ongetwijfeld meer zullen horen. In Arnhem is de kogel in ieder geval al door de kerk.



92 reacties

als ze nou zoiets doen, kunnen ze dan op z’n minst een goed P+R terrein aanleggen waarbij je gratis met de tram naar de stad kan (en terug) , en kan parkeren voor.. zeg.. 2 euro.. ? zoals Rotterdam? wel beperken maar het eenvoudiger maken voor mensen met een diesel uit 2005 (wat echt nog niet zo oud is) , ho maar. ….
@rnej: Gelukkig beschikt Maastricht dan ook al over meerdere P R terreinen…
@mclarenf1lm: uhu, met welke metro ben je dan in 5 minuten in de binnenstad?
@rnej:

Dat ben jij met de auto ook niet…
@rnej: Je kan ook gewoon lopen. Zo groot is Maastricht niet.
@rnej: Maastricht is veel te klein voor een metro.
@rnej: Er zijn prima parkeergarages net buiten het centrum. Vanaf daar loop je zo de stad in. En als je een milieuzone wilt, doe het dan zo. (met die stickers dus).
Nu zijn die Knackers ook niet snel tevreden te krijgen, sinds er geen lood meer in de benzine zit zijn zij strontchagrijnig. Terwijl dit best een goed concept is, als je al een milieuzone wilt neem dan een werkend systeem in plaats van zelf iets nieuws te willen verzinnen.
@mashell: het zijn sjeeeeengen he die moeten altijd iets anders hebben.
@itiswhatitis: niet dat sjengen mijn favoriete volk is, maar hier staat duidelijk dat ze hetzelfde systeem willen gebruiken. Dus goed lezen voordat je schrijft.
Niks mis mee, wegwezen met die oude troep.
@techniekmeneer: te beginnen met iedereen dure zichzelf “meneer” noemt.
@v6ti: *die
@v6ti: U bent genderneutraal?
@techniekmeneer: Wat is er mis met mensen die goed voor hun spullen zorgen waardoor ze slang mee gaan? Of het een goed idee is met verbrandingsmotoren in stadscentra te blijven rijden kun je je afvragen, zelf zou ik ze dan liever geheel autovrij maken, maar dat terzijde. Oude troep, ik snap het echt niet. De grootste vervuiling komt voort uit het kopen van nieuwe spullen. Die economie die om duistere redenen maar moet blijven groeien.
@baardmijt: Volledig akkoord!
Dat de landelijke overheid dit nog steeds geen halt toeroept en/of met één landelijk gaat werken, vind ik onbegrijpelijk
@coffeecup: Per gebied is de problematiek anders. Sommige steden hebben te maken met ernstige luchtvervuiling en moeten actie ondernemen. Dit zijn, uiteraard, voornamelijk de dichtbevolkte gebieden. In sommige gebieden speelt het veel minder en is ingrijpen (nog) niet nodig.

Misschien dat de landelijke politiek richtlijnen kan opmaken om per verzuilingsniveau een gedegen oplossing te bieden. Wat het ook gaat worden, er zullen mensen teleurgesteld worden omdat hun geliefde auto niet meer de stad in mag.
@willeme:

Het umweltplakette systeem werkt perfect. Is Utrecht van mening dat oranje en rood niet binnen komen, perfect. Is Tilburg van mening dat daar alle 3 de kleuren binnen komen, ook perfect. Gewoon een eenduidig systeem wat overal geldig is.
@jack_abarth: precies dit inderdaad. Straks rijden we met 5 stickers van steden, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Krijg je weer een boete wegens belemmerd zicht
@coffeecup: En dat terwijl je toch zó kan zien wat voor auto het is – ook zonder sticker ….

Ik zeg: een codering op het Europees goedgekeurde kenteken, en steden kunnen per jaar zelf vaststellen welke coderange vanaf 1 januari niet meer welkom is.

Nog mooier: binnensteden gewoon helemaal autovrij / luw maken. Daar krijg je mooie winkelstraatjes van, terrasjes, veel groen, heerlijk flaneren. Neemt de leegstand ook weer af.
@willeme: Maar het is wel vrij eenvoudig om hetzelfde handhavingssysteem in te voeren. Dat hoeft nog niet te betekenen dat overal dezelfde regels gelden.
@berlinetta: Volkomen eens. Dat lijkt mij ook de beste oplossing. Er zijn echter steden die niet konden wachten op de landelijke politiek en hebben zelf moeten handelen. Dus ondanks dat het niet de meest ideale oplossing is, was er destijds ook niet veel keuze.
Tja. Die milieuzones. We moeten er toch aan geloven. Dan is dit veruit de duidelijkste en meest efficiënte en eerlijke methode die ik tot nu toe in Nederland heb gezien. Het Duitse systeem functioneert al jaren dus waarom het wiel opnieuw uitvinden?
@hannibal: omdat die weggebruikers ook gewoon wegenbelasting betalen?
@goodolddays: tja. Draai het eens om. Als ik het gaspedaal van mijn 2001 5 cilinder diesel naar de bodem trap komt er een enorme roetwalm uit. Heb je ooit in de binnenstad gewoond en ramen gelapt dan weet je exact de gevolgen daarvan. Dat wat op je ramen komt, komt ook in je longen, heel fijn. Nu weet ik ook wel dat al die ellende niet alleen uit de uitlaat van oude diesels komt, maar je moet ergens beginnen.
@goodolddays: Zo’n beetje iedereen is weggebruiker in Nederland, ik ook, en dat wil dus niet zeggen dat je maar overal met jouw trots-op-wielen terecht moet kunnen komen.

Als ik naar de randstad ga laat ik mijn GS ook gewoon thuis. Lekker met de intercity, en daarna de benenwagen, huurfiets of desnoods de bus. Sneller, goedkoper, minder stress.
@hannibal: Het Duitse systeem functioneert? Je weet dat de lucht kwaliteit alleen maar slechter is geworden na invoering van de umweltplakette.
@xenonlampje: is dat zo? Niet dus. Zowel de fijnstofbelasting als de stikstofbelasting is in de laatste 15 jaar bij mijn weten zo’n 60% verminderd. Maar als je je eisen steeds scherper stelt lijkt het alsof het probleem verergert.
De lucht boven westeuropa is sinds de Middeleeuwen nog nooit zo schoon geweest als nu.
@xenonlampje: als je de rapporten van autoclubjes mag geloven wel ja. Of die nou het meest genuanceerde verhaal vertellen…
@xenonlampje: als het niet was ingevoerd, was het dan beter geweest nu of nòg slechter?
@koekwaus: netto is het ongeveer gelijk gebleven, onderzoek heeft aangetoond, dat er nauwelijks iets is veranderd aan de luchtkwaliteit door het Umweltplakett, alleen elke sticker brengt geld in het laadje
Wat nou zucht? Het gaat om je gezondheid! Tuurlijk is het niet waterdicht maar als we niks doen gebeurt er ook niks.
Is prima, als dat wegen zijn waar je dan niet meer mag rijden. Dan zijn dat ook wegen waarvoor ik dan geen wegenbelasting meer wil betalen.
@goodolddays: Het is houderschapsbelasting. Geen wegenbelasting.

je betaalt dus voor het recht een auto te bezitten, niet voor het recht elk paadje te moeten mogen berijden.
“Langs drukke wegen is er veel vervuiling” joh meen je. En waar is drukke wegen goed voor? Juist: economie. Daarnaast: hoeveel van die drukke wegen liggen er middenin het centrum? T gaat weer lekker…
@peug206: economie heeft baat bij mobiliteit. Niet bij drukke wegen.
@peug206: inderdaad, sinds de opening van de A2 tunnel, is de drukte enorm afgenomen, loopt veel beter door nu.
@ikschrijfookoverautos, is het niet iets om hier (op autoblog) een pagina/link te maken naar een overzicht/rekentool dat aangeeft in welke steden welke normen gelden? Ik weet zeker dat daar interesse voor is.
@jack_abarth: @autoblogger !!!
@ikschrijfookoverautos: @autoblogger is even de espressoautomaat aan het fixen. @Jaapiyo en @RubenPriest dachten dat je het ook kon gebruiken om pastasaus op te warmen. @CasperH zit nu met champignons en kervel in zijn koffie en hij is niet blij.
@willeme: Erg zonde, want ik weet uit persoonlijke ervaring dat het opwarmen van knakworsten in een theepot prima mogelijk is!
@jack_abarth: +1, en om er nog een schep bovenop te doen, dat je je kenteken kan invoeren en automatisch staat waar je niet mag komen, denk trouwens dat dat nog best veel mensen naar je site toe zal trekken, want ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik nog mag komen met de v8
@lekkaah @jack_abarth; goed plan!!
@autoblogger:

Ik zie de doos met gebak wel verschijnen.
Ik heb op zich niets tegen milieuzones, maar waarom weer benzine erbij halen? Onderzoek na onderzoek toont aan dat het probleem bij de diesels ligt. Waarom dan nog dat handjevol pre-1990 benzineauto’s verbieden? Met waarschijnlijk weer een ontheffing voor oldtimers van 40 jaar of ouder, dus effectief alleen auto’s gebouwd tussen 1979 en 1990.
Ideaal dat de belangrijkste wegen van maastricht praktisch dwars door het centrum lopen. Gelukkig heb ik daar met mijn corsaatje geen last van! Echter ligt het MECC ook redelijk nabij het centrum, ben benieuwd of Interclassics er onder te leiden zal hebben..
Resultaat luchtkwaliteit Antwerpen na 1 jaar LEZ zone …. het laat zich raden …. Nul komma nul verbetering van de luchtkwaliteit. En ja als je betaalt mag je met een dagpagina wel de stad in ? Dit probleem lost zichzelf op met de toename van EV voertuigen.
Ik begrijp die hele milieuzones niet. Als er in Rotterdam veel wordt vervuild, neemt de wind diezelfde co2 niet mee naar andere steden? Of blijft de co2 in de lucht hangen? Verstandigste is om landelijk een regel in te voeren.
@eirmakk: Het antwoord is simpel: geld. Het is een hele eenvoudige manier om geld binnen te harken en het is heel goed te verdedigen, omdat het zogenaamd beter is voor het milieu.
@eirmakk: Gaat niet om CO2, dat is niet schadelijk voor de mens (in gewone hoeveelheid in de lucht). Maar om fijnstof, maar dat komt en gaat inderdaad ook met de wind. Ook vanuit de haven of Duitsland, of waait juist weg. Uiteindelijk is het na mijn mening gewoon een verkapte extra belasting en schieten we er milieutechnisch niks mee op…
Het zou Maastricht sieren om als eerste een milieutax op boten in te voeren.
Je moet gewoon alle personen uit de binnenstad weren. Dan komt er niemand meer en is de lucht zo schoon. Lekker overzichtelijk ook.
@e34m5touring: Precies. En in de randwijken mogen alleen nog maar fietsers en bussen op elektriciteit komen. Dan heb je er alleen maar vrolijke en gezonde mensen wonen.
En weer een extra boom in het enorme beleidsmatige oerwoud van milieuridders en narcistische geilaards. Den Haag moet nu eens gaan optreden tegen de wirwar aan regels en variaties op regels. Het zou voor elke Nederlander of buitenlander eenduidig moeten zijn wat een milieuzone is en wie er niet in mag. Zoals al eens eerder gezegd alhier in de comments: standaardisatie door middel van een Umweltplakette is ideaal, duidelijke scheiding en betere beleidsdifferentiatie. Zo kan categorie 3 al geweerd worden maar is de uitzondering als men leverancier is voor ondernemingen. Er zit ook duidelijkheid in: met 1 en 2 kom je gewoon een binnenstad niet meer in. Met 4 zit je altijd goed. Een simpele tool die het kentekenbestand van de RDW koppelt aan het Milieuvignet is nodig, en de handhaving mag lekker decentraal bij de gemeente liggen.
Gooi er een zo’n poging tot humoristische campagne voor Postbus 51 tegenaan. Het eerste jaar is het vignet gratis voor buitenlanders, Nederlanders krijgen het vignet automatisch thuisgestuurd bij aanschaf van een nieuwe auto.
De enige marges waar je mee om moet gaan is als je een auto hebt die in categorie 3 valt, maar met een paar simpele verkeersborden en eventuele vrijstelling voor doorgaand verkeerd is ook dat opgelost.

Het enige waar ik me mateloos aan stoor in de gehele discussie is dat men ALTIJD de wijken met jonge gezinnen vergeten mee te nemen. Neem Arnhem. Langs de Pleyroute, Batavierenweg en de A325 zitten woonwijken, maar geen haan die kraait om te kijken naar de luchtkwaliteit aldaar en eventueel maatregelen te nemen om de luchtverontreiniging aan te pakken. Het gaat altijd alleen om een binnenstad, gebieden waar de elite huizen kan kopen en de gemiddelde Jan Lul alleen komt om eens te winkelen of een terrasje te pakken.

Stevig beleid is echt wel nodig, maar de wildgroei aan regelgeving is niet meer de wens om milieuproblematiek aan te pakken, maar ook geil te worden van de eigen goedheid. De één moet het strenger doen dan de ander, want als men het schip van de vooruitgang mist staat men te boek als laks en onwelwillend. Neen, die gemeente doen het voor het eigen belang. “Zie ons eens deugen” is het devies! “Kijk ons moreel verheven zijn boven het klootjesvolk”. Maar van rust, goed overleg en analytisch denkvermogen om het probleem als collectief aan te pakken (en dan maar te accepteren dat je er wat langer over doet) is geen sprake. Mijnheren en mejuffrouwen van de politiek staan te springen om hun naam te zien in de krant opdat iedereen ziet hoe goed ze het met de wereld voor hebben. Goed zo, mijnheren en mejuffrouwen van de politiek, zullen we nu weer terug naar de werkelijkheid gaan? Bij voorbaat dank.
@vonklausenburg: jonguhhh, daarom moet je ook gaan stemmen en zieltjes gaan winnen in je direkte omgeving
@steelfighter: Ik zit al genoeg op het politieke vuur in m’n professionele leven. Uiteraard ga ik stemmen.
Ik vind het prima. Kom toch al zo weinig mogelijk in steden. Waar het niet zo zeer vies is door auto’s, maar vooral ook door afval op straat. En met een ellendige sfeer door crimineeltjes die te lui zijn om te werken voor een paar centen.
Want er staan muren om maastricht heen? Eerste wat ik ga doen als dit er komt is lekker veel gassen met mijn oude diesel om de grens van de zone heen.
@basr32: Don’t worry, dat doet het Duitse Ruhrgebied al. Milieuzones invoeren is 1 van de grootste vormen van symboolpolitiek en gewoon pure geldklopperij! (lees: oplichting)
Niet helemaal on topic wat betreft Maastricht, maar..

Heb me even in de milieuzone Arnhem verdiept, aangezien mijn 206 misschien het bokje is met de uitbreiding van de milieuzone aldaar.
Met de nadruk op misschien, want de kogel is juist nog niet door de kerk, zoals in dit artikel wel wordt omschreven.
Op de website van de gemeente is te lezen dat de uitbreiding nog verder uitgewerkt moet worden en dat het voor nu slechts de bedoeling is om in 2019 de regels te gaan uitbreiden.
Binnenkort ook verkiezingen toch? Ik wacht nog even af in elk geval.
@wouth:
Wacht maar tot Sylvana er zit, dan kom je met blauwe ogen en/ of blond haar Amsterdam niet eens meer in.
@wouth: Klopt, er zit nog een kink in de kabel. Er is echter een raad breed besluit genomen. De uitvoering is dus ingezet. De vraag is niet of maar hoe de milieuzone er uit komt te zien.
Mooi dat die stinkbrommers er in meegenomen worden. Irritante stinkende lawaai wespen zijn het.
@tttijn: Dat vind ik tot nu toe ook het enige positieve aan dit verhaal. Van mij mag er een landelijk verbod komen op die dingen.
Prima beleid, milieuzones invoeren en open haarden en allesbranders stimuleren, Boeings op Maastricht airport, lullen we ook niet over, want economisch belang, tevens wat genderneutrale atoomvrije voetgangers zones aanleggen met de noodzakelijke coffeshops en appende fietsers die zonder licht rijden subsidie geven maar appende automobikisten keihard aanpakken.
Keihard!
Welkom in Nederland waar we vrijheid hoog in het vaandel hebben staan behalve voor automobilisten.
Wat een patetisch kneuzenvolk zijn we geworden, ons druk maken over non- issues, de drugs criminaliteit aanpakken in Maastricht is te moeilijk, dus gaan we maar milieuzones invoeren.
U mag als diesel rijder per maand het drie dubbele aftikken maar, u mag nergens meer rijden. Want zodra wegen gebruikt worden waarvoor ze bedoelt zijn sluiten we ze af!
@xenonlampje: dat is nog het meest idiote. Een goed zuinig goedkoop alternatief voor Jan Modaal is er niet. Als ik 40k per jaar rijd heb ik geen keus dan meer te betalen aan benzine, of mijn diesel buiten de stad te zetten
@jzaero: lpg is ook een keuze
Waar plak ik zo’n sticker op een motor zonder kuipje of ruitje?
@dizono: Op je spiegels, of de koplamp (zijkant, bovenkant), of je remvloeistof potje. Het hangt er een beetje vanaf hoe groot de sticker is maar je kunt altijd een plekje verzinnen.
@dizono: Op je helm?
Dit blijft gewoon de grap van de eeuw! Wordt tijd dat dat tuig vab GroenLinks permanent wordt gedeporteerd naar Pernis, pak dat maar aan dan, bespaar je veel meer mee. Wat een gekkies zijn het toch!
En dat allemaal voor een planeet die al 4,6 miljard oud is maar die binnenkort uit elkaar valt in de laatste 50 jaar dat er auto’s rijden.
@thomasthomas: Dit heeft niks met de planeet te maken. Die verdwijnt echt niet. Zelfs de mens niet eens. Maar onze levensstijl staat wel op het spel, precies datgene wat de vervuiling veroorzaakt willen ze beschermen door het te veranderen. Snap jij het nog?
Triest voor de inwoners in zulke steden die zich weer in alle bochten moeten wringen en noodgedwongen hun geliefde oudere voiture van de hand moeten doen om een nieuwe wegwerp auto te kopen..


Ohhh trouwens dan moet meteen Interclassics Maastricht ook naar een andere locatie .. geen lasten.. dan ook geen lusten
Gelukkig weet onze atmosfeer ook af van onze landsgrenzen, dus is precies onze lucht straks enorm schoon!
@G-Ammo: Frisse lucht uit de industrie rond Luik!
@citroenvisa: gelukkig is de lucht die van tihange komt helemaal schoon.
Ja man, al die acht benzine auto’s van voor 1990 doen het hem, dat snap je wel. Wel sneu, kan ik mijn slechtziende vader niet in zijn Citroën GSA naar de Markt karren. Boeh! Mijn Volvo 440, ontworpen in 1988 maar toevallig uit 1997, mag er wel heen. Wat een waanzin.
@citroenvisa:
Heerlijk zo’n GSA, en hij heeft zeker zes nieuwe auto’s uitgespaard !
Tja de groene moraalridders zijn allemaal niet zo ecologisch begaan dan dat ze ons willen doen geloven. In BE zijn er onlangs in stedelijk gebied enkele ridders aangesproken waarom ze hun pakje thuis laten bezorgen door een webwinkel daar ze omgeven zijn met winkels ….van de ecologische voetafdruk bleef geen spaander meer heel ….. hilarischer kan het niet.
@dwfc: sterk
kan iemand mij een opsomming geven in wat voor autos de leden van Groen Links rijden? Volgens Rutte heeft Jesse Klaver een BMW, Femke reed een Mercedes diesel oldtimer, en de rest van deze moraalridders? 1 van hun had 2 Volvos, dat las ik hier, ik ben benieuwd wie er met de tram gaan.
En ik maar denken dat de bio-industrie de grootste luchtvervuiler is.. Maar het zijn potverdomme gewoon die prachtige auto’s.
Mogen die stokoude schepen van rederij stiphout dan ook niet meer de stad in? Die varen doelloos de maas op een af
Nog even en ik kan mijn youngtimers verkopen doordat gezeik
Ik moet helemaal niets weten van steden. Ik voel mij er niet thuis. Helaas liggen er instituties waar je soms heen moet, al kan veel tegenwoordig digitaal, en een nieuwe paspoort en ID kaart kan ook gelukkig worden opgehaald in een gemeentehuis in een dorp.

Bossen en racecircuits liggen in ideale gebieden waar dat rare moderne leven ver weg is. M, AMG, Type R, N, Abt, met mensen die motorolie in hun bloed hebben en Aral een mooie benzine levert, daar wil ik zijn. Daar waar je ook als wandelaar kan genieten van reclameborden met Bilstein schokdempers.
Volgens mij willen ze in Duitsland zelfs diesels van voor 2014 (pre-Euro6) sommige steden niet in laten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).