
En dat is best angstig.
In Nederland is het zo dat het kenteken bij de auto blijft wanneer het voertuig verkocht wordt naar een andere Nederlandse eigenaar. Consumenten kunnen weliswaar aan de hand van een kenteken niet achterhalen wie de eigenaar is of waar deze persoon woont, maar overheidsinstanties wel. Het kenteken wordt door middel van het kentekenbewijs gekoppeld aan de NAW-gegevens van de bezitter. Die gegevens zijn in handen van de RDW en kunnen door de politie opgevraagd worden, maar ook door medewerkers van gemeenten, het CJIB en de Belastingdienst.
De zwarte letter- en cijfercombinatie op die felbegeerde gele platen van je auto zijn goud waard voor criminelen. Medewerkers van instanties die toegang hebben tot deze uiterst geheime gegevens zijn niet allemaal even kosjer, zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Via online kanalen als bijvoorbeeld Telegram worden kentekengegevens tegen betaling verkocht aan geïnteresseerden. De ‘klant’ geeft het kenteken door en de verkoper verstrekt vervolgens het adres en in sommige gevallen zelfs een telefoonnummer.
RTL Nieuws stelt dat gegevens gekocht kunnen worden voor bedragen die variëren van 50 tot 150 euro. Binnen enkele minuten na zo’n bestelling druppelen de gegevens binnen. Criminelen kunnen de kentekengegevens gebruiken om de eigenaar thuis een bezoekje te brengen. Denk aan een verkeersruzie, waar men achteraf verhaal komt halen. In de moord op misdaadjournalist Martin Kok is ook gebruik gemaakt van een dergelijke methode.
De RDW heeft in een reactie aangegeven niet op de hoogte te zijn van het feit dat er handel is in persoonsgegevens van kentekens. De overheidsorganisatie is samen met de politie een onderzoek gestart naar aanleiding van deze zaak.
Met dank aan Dennis voor de tip!
leuk, als dit bij een bedrijf gebeurt schreeuwt iedereen moord en brand. maar bij de ambtenarij, huh avg ons nie bekend, consequenties voor die ambtenaartjes zit er toch niet bij
@gove:
Bij stichting aap worden idd weinig apen ontslagen ..
Makkelijk scoren. AVG is wel degelijk bekend bij overheidsinstanties. Juist bij hen. Het is echter niet de taak van bijvoorbeeld de RDW om zich te bevinden op platforms als Telegram om te onderzoeken of er misbruik is.
Als het hele bericht was overgenomen dan had je kunnen lezen dat men aan geeft dat de mens altijd de zwakste schakel zal zijn, want omkoopbaar…
@awesome: dit heeft inderdaad geen ene f#ck met AVG te maken, dit is gewoon pure fraude…enige wat je hierop kan doen is optreden als het voorkomt en aanscherpen wie er toegang tot deze systemen krijgen….maar zoals gesteld kans is groot dat het niet eens direct via RDW gebeurt….wel lijkt het me enigszins te achterhalen…ga een paar kentekens opvragen en vervolgens checken wie die gegevens heeft geopend…kans is dat dit niet heel vaak gebeurt….
@gove: consequenties voor ambtenaartjes, want? Er zal waarschijnlijk een mol zijn of de afdeling ICT heeft de boel niet op orde.
@jorden: met een mailtje of een foto heb jij gegevens gestolen van het bedrijf waar je werkt. Echt moeilijk is ’t niet, zeker niet als er niet gecontroleerd wordt op fraude.
Hé @720s, wat doet jouw auto boven aan dit artikel?
@RRRobert: ja die trekt soms wat aandacht. :)
Zo zo .. is de police academy een “onderzoek” gestart ..
Succes dames ..
Tja, dat het in handen van particulieren komt is natuurlijk verkeerd, maar als je bij doorrijden na een aanrijding via je verzekeraar achter de gegevens van de tegenpartij kan komen, dat zou niet verkeerd zijn toch?
@dutchdriftking: Dat kan een verzekering ook.
In Zwitserland kan iedereen gewoon online gratis de naam en adres opzoeken van ieder kenteken.
@acakoning:
Er staat geen land verder van de EU dan Zwitserland ..
@acakoning: klopt, maar je kan ook eenvoudig aangeven dat je dat niet wilt en vervolgens worden deze gegevens ook niet meer verstrekt
@acakoning: vroeger bestond er een telefoonboek. Kon je gewoon naam, adres en telefoonnummer opzoeken van iedereen. En toen kwam er misbruik en daarna al die privacygekkies “kom niet aa m’n privé!”
Vroegûh kon je een briefkaart met fl. 7,50 extra aan postzegels naar de RDW sturen en kon je de persoonsgegevens van een kenteken opvragen.
@crashingduke: dat kan nog steeds. De eigenaar krijgt dan een melding daar van en kan kiezen om wel of niet zijn of haar gegevens te delen.
@crashingduke: vroeger gebruikten ze postduiven.
@emping: daarvoor rooksignalen
In tijden waar privacy door de overheid als melkkoe wordt gebruikt leggen zij alles op straat. Fijn hoor!
@mwti: makkelijk praten vanaf de zijlijn. Feit is; Hackers zien dit als een verdienmodel, ze kicken erop om dit soort gevoelige informatie bloot te leggen, voor hun is dat als porno. Is een soort kat en muis spel, overheid beveiligd en doet, hackers verzinnen nieuwe manieren..zo is de cirkel rond.
@mwti: ken je het telefoonboek nog? Privacy is een hype
@sirprize: wat een domme opmerking. Juist toen kwamen sommige mensen in de problemen door telefoon terreur van hijgers die je eenvoudig in het telefoonboek opzochten. Tip : lees je eens even in met een boek als 1984 of een artikel over hoe Nederland koploper was bij de joden vervolging omdat we alle gegevens zo goed in kaart en zichtbaar hadden .
@seicilindri: je moet misbruik aanpakken, niet het openbaar maken van de bron strafbaar stellen. En hoewel 1984 vermakelijk is en soms herkenbaar, blijft het fictie en geen geschiedenisboek. Tot slot, je hebt wel heel snel de nazikaart getrokken. De wet van Godwin is zojuist weer bevestigd.
@sirprize: Gelegenheid maakt de dief en Godwin snapte er niks van
@seicilindri: retoriek! ?
@sirprize: klopt en past in hetzelfde rijtje als de milieukapstok. Nog nooit hingen er zoveel camera’s in Nederland. Zowel bij bedrijven al particulieren.
@mwti: die hangen er om onze eigendommen te beschermen, niet om bewust onze privacy te schenden.
@sirprize: helaas komt dat maar al te vaak op hetzelfde neer en vinden mensen hun eigendommen beschermen veel belangrijker dan het beschermen van de privacy van een ander. De auto voor de deur en daarmee ook de hele straat in de gaten houden vinden velen geen enkel probleem.
@mashell: iets filmen om bij evt inbraak de dader te kunnen identificeren is wat anders dan “de hele straat in de gaten houden”. Als mijn bejaarde buurvrouw de hele dag uit ’t raam kijkt en precies weet wie waar gaat en staat mag ’t wel, maar ’n camera waarvan de beelden pas bekeken worden indien nodig mag niet… Ok…
Dit is echt al heel lang bekend. Recent stond t nog groot in de krant bij die artikelen over de flinke corruptie binnen t politie en de tientallen agenten die op non actief staan.
Helaas vond Mevrouw Jinek het niet nodig om kritische vragen te stellen en door te vragen aan Dhr Akerboom toen ze de kans kreeg. De boodschap was immers “witte mannen zijn racisten en fout” en de verwevenheid met de voornamelijk Marokkaanse en Turkse onderwereld past niet goed in dat plaatje…
Ja avg mehoela hetzelfde gebeurd bij het kadaster dus wie heeft hier hun zaakje niet op orde?
Het is gewoon een kwestie van een goed computersysteem hebben dat herkent als bepaalde gebruikers ongewoon veel kenteken gegevens opvragen of informatie opvragen die ze logischerwijs niet nodig hebben. Van een organisatie als her RDW mag je verwachten dat ze de compliance op orde hebben.
Zorg dat de systemen veilig zijn en log wie wat opvraagt. En zet daar slimme algoritmen op die misbruik detecteren. Denk aan de verdachte voetballer waar agenten van de andere kant van het land even in het dossier keken.
Het adres van telefoonnummer van Alphabet carlease zijn helemaal niet geheim.
Verkeersruzie? Wat denk je van een Audi RS6 die uit je afgesloten garage gejat wordt omdat iemand je kenteken heeft nagetrokken.