• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pssst..Lancia Stratos Prototype (1973) kopen?

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 januari 2013 om 11:18 – 36 Reacties

Afbeelding Pssst..Lancia Stratos Prototype (1973) kopen?Afbeelding Pssst..Lancia Stratos Prototype (1973) kopen?Afbeelding Pssst..Lancia Stratos Prototype (1973) kopen?Afbeelding Pssst..Lancia Stratos Prototype (1973) kopen?Afbeelding Pssst..Lancia Stratos Prototype (1973) kopen?Afbeelding Pssst..Lancia Stratos Prototype (1973) kopen?

1973 Lancia Stratos Proto
Een occasion als deze kom je zelden tegen. Zeg maar gerust: bijna nooit, want dit is een prototype van de legendarische Lancia Stratos. Voor krap 4 ton is ‘ie van jou.

Geen New Stratos (die zijn allemaal door Ferrari doodvermoord), maar een 40 jaar oude proto van de eckte eckte Stratos. Oranje, Italiaans, waarschijnlijk niet zonder piepjes, kraakjes, en rammeltjes, maar wel rete-exclusief, en vol ‘emotie’. Wie wil dat nou niet, een stukje emotie kopen?

Het oranje gevaarte is van bouwjaar 1973, en volgens de verkoper “built to see how the car would be accepted before production the next year.” Vanaf 1973 werden er 500 Stratii gebouwd ter homologatie voor het meerijden in het ‘Groep 4’-rallycircuit, de voorloper van de legendarische Groep B.

De auto staat te koop bij Joe Macari, een klassiekerdealer in Londen, die zo te zien wel meer moois heeft staan. Vraagprijs: 325.000 GBP, oftewel een slordige 4 ton in euro’s. Wie maakt hem los? (via)

Ook interessant!

  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Duimpjes omhoog, de Kimera Lancia 037 is officieel

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, Klassiekers, Lancia, occasion, oranje, stratos

Vorig bericht: « Koenigsegg Agera R ‘Zijin’ is een paarse lekkernij
Volgend bericht: Video: DeLorean Hovercraft heeft geen wegen nodig »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    21 januari 2013 om 11:22

    Meh… Heb niks met dit hok…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      21 januari 2013 om 21:12

      @Jokkebrok: Je doet je naam hoop ik eer aan.

      Login om te reageren
  2. ej20g zegt

    21 januari 2013 om 11:26

    Mooie wagen. De kleur is niet mijn smaak, maar het model zelf heb ik altijd al mooi gevonden.

    Login om te reageren
  3. betonstaal zegt

    21 januari 2013 om 11:26

    Voor dat geld wil ik er ook tissues bij. Voor al die ‘emoties’ van mij die loskomen.

    Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      21 januari 2013 om 11:40

      @betonstaal: Als de emoties van de auto loskomen heeft de bestuurder gips nodig i.p.v. tissues.

      Login om te reageren
  4. btracing zegt

    21 januari 2013 om 11:26

    Nu daarheen gaan. Cash betalen en meteen terug hierheen en ermee door de sneeuw blazen als een baas. Oranje zie je goed en de rally roots komen ook van pas. BAM!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      21 januari 2013 om 11:26

      @btracing: code oranje in blik!

      Login om te reageren
  5. tomleeuw zegt

    21 januari 2013 om 11:27

    Geweldig ding, die vooruit ook, wat een heerlijkheid in vergelijking met die raamstylen van tegenwoordig

    Login om te reageren
  6. ttr6 zegt

    21 januari 2013 om 11:32

    Droom klassieker. maar prijs lijkt overdreven, gezien de prijzen die hij voor andere klassiekers vraagt (zie web site). Desalniettemin: een proto Stratos is heeeeel bijzonder.

    Login om te reageren
    • ralfast zegt

      22 januari 2013 om 09:43

      @ttr6: ik heb juist het idee dat het wat goedkoop is voor een prototype van zo een legende. Ter vergelijking: een Miura SV doet ook zo iets…

      Login om te reageren
  7. toroloco zegt

    21 januari 2013 om 11:32

    Die gouden velgen vind ik maar niets. Maar ik zou wel een testrit willen maken op de Col de Turini! Wie gaat er mee?

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      21 januari 2013 om 11:34

      @toroloco: Als het echt moet, nou vooruit dan maar… ;)

      Login om te reageren
  8. epimetheus zegt

    21 januari 2013 om 11:40

    Hebben…!

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    21 januari 2013 om 11:46

    Fantastisch model. 1 van de mooiste Sporters aller tijden. Alleen dat geluid al. Heb dat filmpje van Chris Harris al zo vaak zitten kijken. Alleen voor dat ene stukje wanneer hij de proef oprijdt. Kippenvelgeluid. Toch zou ik zelf denk ik voor een replica gaan. Ze worden 1 op 1 nagebouwd dus qua uiterlijk geen verschil. Maar gelukkig ook niet de angst als er wat kapot gaat, waardoor je hem vaker zult gebruiken denk ik. Met zo’n museumstuk een rondje gaan boenderen vind ik zonde. Heb zelf een originele mogen spotten in Zwitserland. Als je er dan naast staat zie je pas hoe klein hij is. Zou er zelf nooit in passen denk ik. Dan maar als ornament!

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      21 januari 2013 om 12:00

      @E34M5Touring: http://www.autojunk.nl/2012/07/lancia-stratos-8

      Die dus.

      Login om te reageren
  10. popoff zegt

    21 januari 2013 om 11:56

    Als ik er de centen voor zou hebben….
    Nee, dan toch maar niet. Een dergelijke auto moet bereden worden en als ik het filmpje van Top Gear terug kijk waar Clarkson en de Hamster in een dergelijk stratos zitten moet ik helaas conclusderen dat ik er echt niet in pas.
    Verder wel een heerlijk stukje auto historie.

    Login om te reageren
  11. midasracer zegt

    21 januari 2013 om 12:21

    4 ton! Nee, ik zou dan liever voor een replica gaan. Die dingen zijn net zo mooi en net zo goed. Zeker als je er een Alfa V6 in lepelt. Maar wel voor 30 mille in de garage.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      21 januari 2013 om 14:36

      @midasracer: Dan heb ik liever die replica met het F430 onderstel, is alleen tig keer duurder helaas.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        21 januari 2013 om 14:36

        @bofkont: En uiteraard de F430 motor.

        Login om te reageren
  12. vwally zegt

    21 januari 2013 om 12:23

    Nah, voor 4 ton koop ik liever iets anders.

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    21 januari 2013 om 12:33

    Is dat niet vrij weinig 4 ton voor een originele stratos?

    Login om te reageren
  14. jollykart zegt

    21 januari 2013 om 13:10

    @midasracer Heb je wel eens een echte Stratos gehoord?

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      21 januari 2013 om 21:14

      @jollykart: Nee, alleen op tv bij Top Gear. Dat Ferrari blokje jankt misschien wat meer, maar zo’n Alfa V6 maakt ook een mooi geluid. En heeft meer vermogen.

      Login om te reageren
  15. Stratos zegt

    21 januari 2013 om 13:24

    Heb enkele rondjes meegereden op circuit met een Stratos waar nu nog mee geracet wordt.. Ziekelijk snel, gaf meerdere moderne racers het nakijken…
    Alleen piepklein vanbinnen en bloedheet…

    Prachtige wagen.

    Login om te reageren
  16. jordy14 zegt

    21 januari 2013 om 13:51

    Toch jammer dat die nieuwe stratos niet gebouwd word. Wat ziet die er cool uit.

    Login om te reageren
  17. notsobig zegt

    21 januari 2013 om 13:54

    “Wie wil dat nou niet, een stukje emotie kopen?”
    Ik, ik heb een vrouw thuis; dus ik heb wel genoeg emoties :P

    Login om te reageren
  18. jollykart zegt

    21 januari 2013 om 14:09

    @notsobig Reden des te meer om dit te kopen. Deze emoties helpen je om de andere emoties te ontvluchten;-)

    Tijdens de WRC bij Trier rijdt er ook eentje met de klassiekers mee. Ik weet niet of het nog de originele motor is, maar tussen de wijnranken weet je al een minuut voordat je hem ziet dat hij aan gaat komen. Fantastisch hoe dat geluid aanzwelt. Deze is natuurlijk nog unieker dan een ‘normaal’ productiemodel al is.

    Login om te reageren
  19. pieter-jan_catteeuw zegt

    21 januari 2013 om 14:36

    ik zou wel durven een paar zaken up te daten

    onderdelen die niet uniek voor de wagen zijn – esthetisch of in functie en werking – mogel vervangen worden door high-tech materialen

    bijvoorbeeld: titanium scharnieren en bouten – eventueel kleppen – drijfstangen – …

    ik zou ook moderne replicas vd velgen laten maken – de remmen moderniseren – custom banden eventueel

    diamanten roelementen (ceramische kern?) vind ik nog steeds een goed klinkend concept

    of niet natuurlijk – het is wel een prototype dus het is uniek handwerk vd fabriek – daar blijf je beter af

    wat je wel kan doen is de wagen helemaal inscannen en stap voor stap een gemoderniseerde replica bouwen zoals een eagle etype – waarbij je het gevoel vh bewaard
    op alcohol of synthetische brandstof met een extra reservoir

    je kan bijvoorbeeld het buizenframe repliceren met cf-titantium composiet structuur zoals de lambo crossbrace

    je neemt een moderne V6 die de lancia past – en maak een hybride van met de oude v6 – misschien onderdelen vd maserati v6 – zoiets

    het is een beetje als een remake – je kan dat voor vele doen – je zou wel moeten werken vanuit een bedrijfje dat met autos en cf omweg kan – dan verhuur je de wagens om geld te maken

    kan je ook doen met de countach of andere klassiekers – dus eagle type service – modernisatie plus volledige replica – samen met verhuur ervan via een communale auto delen dienst

    een modulair electrisch ladderframe om klassiekers op te zetten of om nieuwe wagens op te bouwen – lotus

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      21 januari 2013 om 21:02

      @Pieter-Jan: Dat meen je toch niet echt hoop ik, om een auto als de Lancia Stratos te willen elektrocuteren? Bij zo’n auto gaat juist het om het gevoel van vervlogen tijden. In zo’n auto wil je een mengeling van olie, benzine en weekmakers uit de jaren ’70 ruiken en het geluid horen van verbraningsmotor

      Login om te reageren
    • fortuna zegt

      21 januari 2013 om 22:09

      @Pieter-Jan Catteeuw: fuck maat leefde gij nog? haal uw masturbatiepollekes van da keyboard en kijkt wa vettige filmkes.

      Login om te reageren
  20. bofkont zegt

    21 januari 2013 om 14:39

    Geweldige wagen de Stratos, heb vorig jaar eentje mogen spotten bij het louwman museum, toen wij weer naar huis gingen vertrok er net vanuit het louwman een historische ralley met allemaal oude astons,bmw m1, diverse porsche’s en dus ook een stratos. Damn wat een heerlijk geluidje.
    Alleen de bouw kwaliteit zou zeer slecht zijn van de gehele wagen heb ik diverse malen gelezen.

    Login om te reageren
  21. bmwe46csl zegt

    21 januari 2013 om 15:21

    prachtig ding! maar ook te duur!

    Login om te reageren
  22. godfather zegt

    21 januari 2013 om 18:12

    Leuke anekdote: tijdens de homologatie waren de verplichte 400 auto’s nog niet klaar. Lancia plande daarom een lunch in, husselde wat auto’s en deed alsof dat de andere 200 exemplaren waren!!!

    Login om te reageren
  23. rjevo zegt

    21 januari 2013 om 19:14

    Jokkebrok, wat doe je op deze site, een stratos is autocultuur!

    Login om te reageren
  24. norge zegt

    21 januari 2013 om 21:17

    Koopje voor deze unieke held uit de geschiedenis van de auto.

    Login om te reageren
  25. mgmgb zegt

    21 januari 2013 om 23:47

    Geweldige legende. Alleen al deze auto op zich is een verklaring waarom Lancia bestaansrecht heeft. Ook al waait zijn ziel al lang niet meer rond onder de Chryslerverbouwers, de naam Stratos zal eeuwig de naam Lancia naar een hoger niveau tillen. En niet alleen de Stratos. Lancia verdient zo veel beter dan wat het nu is…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North