• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Psst! BMW wil jullie graag wat vertellen

Auteur: jaapiyo, gepost 12 augustus 2017 om 11:46 – 26 Reacties

M3


Ze gaan binnenkort een verandering doorvoeren op de M3 en M4.

Het is een klassiekertje in de media-wereld. Soms zijn er weleens berichten die je liever niet aan de grote klok hangt, maar kom je er simpelweg niet onderuit om dat voor de vorm wel te doen. De oplossing is beproefd en simpel: knal het berichtje eruit op vrijdagavond, als iedereen laveloos aan de bar hangt en niemand meer emails checkt. Zelfs als ze die email wél lezen, is er weinig kans dat ze er nog werk van maken. Na het weekend is het vervelende bericht alweer oud nieuws.

Bij BMW dachten ze wellicht smooth operators te zijn door ons gisteren om 18:00 uur en berichtje te sturen dat de F8x M3/M4 zijn carbon aandrijfas verliest, maar wij zijn natuurlijk niet voor een gat te vangen! Wat is er precies aan de hand?

Wel, de traditionele maatstaf in het sportieve D-segment was tot op heden uitgerust met een ‘extra premium’ carbon aandrijfas, maar BMW gaat die nu vervangen door een stalen exemplaar. De reden dat deze mooie techniek ons liefhebbers ontnomen wordt, is dezelfde als in vrijwel alle andere gevallen dat mooie techniek ons ontnomen wordt: uitstoot.

De carbon aandrijfas heeft namelijk een grotere diameter dan het stalen exemplaar dat hem komt te vervangen. Dat op zich heeft niks met uitstoot te maken, maar dankzij de kleinere dimensies biedt de stalen aandrijfas plaats aan een partikelfilter die BMW op de M3 en M4 wil gaan installeren in de toekomst. De Münchenaren willen daar naar eigen zeggen nu alvast de voorbereidingen voor treffen, hoewel de partikelfilter zelf aanvankelijk nog niet geïnstalleerd gaat worden op de eerste modellen met de stalen aandrijfas. De aanpassing wordt overigens niet doorgevoerd op de M4 GTS en de M4 CS.

Mocht je je afvragen of het überhaupt verschil maakt: de leek zal het waarschijnlijk niet merken. Maar in theorie zou de motor het net wat zwaarder kunnen hebben met het laten draaien van de aandrijfas (minder revv-happy), plus de stalen as zal vermoedelijk meer wegen dan het carbon-exemplaar. Schrale troost: BMW noemt het nieuwe asje zelf een ‘M specific high-performance driveshaft made of steel’. Schrale troost twee: De Giulia (rijtest) heeft voorlopig nog wel een aandrijfas uit carbon, zelfs de varianten zonder Quadrifoglio in de naam…

Ook interessant!

  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]
  • Hallelujah: Infinitas voert BMW M4 op tot 1.000 pk!
  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, 4-serie, BMW, bmw-m, carbon, M3, m4, Techniek, uitstoot

Vorig bericht: « Musk: Kunstmatige Intelligentie gevaarlijker dan N-Korea
Volgend bericht: Kubica kreeg kippenvel van Max Verstappen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dizono zegt

    12 augustus 2017 om 11:54

    Ja, ze willen natuurlijk hun carbon footprint verkleinen.

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    12 augustus 2017 om 12:18

    Joh ..

    Dus niet staal veel goedkoper en beter is ..
    En Carbon achteraf een dom idee om dom volk mee te lokken ..

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      12 augustus 2017 om 12:22

      @lincoln: niet dom, maar idd wel veel duurder.. dus weg ermee en winstmaximalisatie!! Jawohl!

      Login om te reageren
      • ff40 zegt

        12 augustus 2017 om 19:12

        @w0o0dy: klopt exact
        Is bmw al jaren mee bezig
        Heb nu een m4 waar al veel op bezuinigd is
        Kortom laatste keer dat ik een m koop

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          12 augustus 2017 om 22:38

          @ff40:
          Waar is bij die M4 zoal op bezuinigd ?

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            13 augustus 2017 om 01:07

            @amghans: deuren

            Login om te reageren
  3. ukbob zegt

    12 augustus 2017 om 12:23

    Ben best wel een BMW nerd, maar wist niet eens dat de M3/M4 een Carbon versie hadden! Dacht juist dat de Giulia hiermee juist uniek in z’n klasse was..
    Weer wat geleerd Autoblog!

    Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    12 augustus 2017 om 12:24

    Jammer, ik vind de carbonas juist wel een coole feature

    Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    12 augustus 2017 om 12:31

    Prachtige naam voor de oude techniek

    Login om te reageren
  6. galverink zegt

    12 augustus 2017 om 12:32

    Ik zou me meer druk maken over de vraag wat een partikelfilter betekent voor het karakter van de motor.

    Login om te reageren
    • arias12 zegt

      12 augustus 2017 om 12:47

      @galverink:
      Ja inderdaad dat vraag ik mij ook af.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      12 augustus 2017 om 13:34

      @galverink: en of ze die niet gewoon in de kofferbak hadden kunnen gooien. Alsof die dingen ooit gebruikt worden, waren toch al onpraktisch ?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 augustus 2017 om 16:53

      @galverink: waarom zou een partikelfilter in de uitlaat, waar al een katalysator inzit, iets aan het motorkarakter (kunnen) veranderen?
      Reken erop dat binnen een paar jaar alle benzinemotoren een partikel filter krijgen. Dat is namelijk verplicht.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        12 augustus 2017 om 23:05

        @mashell:

        Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        12 augustus 2017 om 23:05

        Meer obstructie in de uitlaat is minder rev happy.

        Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    12 augustus 2017 om 13:03

    Nóg een reden om voor de Giulia te kiezen. Stalen aandrijfassen en partikelfilters op een sportwagen… Zijn zijn echt de weg kwijt daar bij BMW. Gelukkig hebben de M-Marketeers er weer een mooie draai aan kunnen geven… En de gemiddelde klant snapt er toch geen zak van.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 augustus 2017 om 16:58

      @trustmeiamanengineer: de gemiddeld klant merkt er niks van, omdat het ook geen verschil maakt. Juist de inzet van carbon is vooral marketing, op het totaal gewicht van de auto maakt een carbon dak of aandrijfas niet uit.
      De puristen zouden juist de ouderwetse degelijke staal moeten toejuichen.
      Maar dat is het probleem met puristen, de meeste zijn helemaal geen purist maar gewoon conservatief en bang voor elke verandering.

      Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    12 augustus 2017 om 13:08

    Gewoon een goedkoper stukje erin dus. Maar dat klinkt zo… goedkoop…

    Login om te reageren
  9. HZW zegt

    12 augustus 2017 om 13:18

    Waar maken we ons druk om, over 10 jaar rijden we allemaal elektrisch.
    Alleen de miljonairs onder ons kunnen dan nog de uitstoot belasting betalen voor hun milieu vervuilende brandstof auto.

    Login om te reageren
  10. kenner zegt

    12 augustus 2017 om 13:49

    Nog een reden om een alfa QV te kopen

    Login om te reageren
  11. elemento zegt

    12 augustus 2017 om 14:39

    Weg met partikelfilter

    Login om te reageren
  12. amersfoorter zegt

    12 augustus 2017 om 15:21

    Even wachten; alfa volgt vanzelf

    Login om te reageren
  13. postzegel zegt

    12 augustus 2017 om 15:36

    Jongens. Let eens op.

    Die carbon aandrijfas verdwijnt eerst. Daarna verdwijnt heel die as.

    FWD!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 augustus 2017 om 11:42

      @postzegel: hybride en voorwielaandrijving?

      Login om te reageren
  14. knetje zegt

    13 augustus 2017 om 07:24

    Partikelfilter? Is een Akrapovic of M-Performance uitlaat nóg aantrekkelijker om er onder te zetten?

    Login om te reageren
  15. lekkaah zegt

    13 augustus 2017 om 17:54

    Aandrijfas is vaak een wat zwakker puntje geweest bij voorgaande M modellen, dus het is wel iets meer dan marketing geweest. Dat gezegd hebbende zullen wij de daadwerkelijke reden wss nooit weten en moetencwe het doen met een wel heel slap marketingverhaaltje van BMW

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North