Puntenverschuiving in F1 zorgt voor welkome verrassing

Auteur: , 21 Reacties

In Moskou & Toronto zijn ze er heel blij mee!

Lance Stroll

Het leek zo goed te gaan met het Formule 1 teammanager spel. Ondergetekende had net Ferrari, Mercedes en Verstappen in zijn team. Om die topnamen te kunnen bekostigen, moest er ook een B-coureur bij. Dat werd Grosjean: betaalbaar en in potentie een snelle jongen. Aan de auto ligt het niet. Dat ik niet de enige was, bleek uit het feit dat F1-kenner @Jaapiyo exact dezelfde namen in zijn team heeft. Na de race van vandaag bleek ook dat die gedachte klopte: Grosjean werd zesde en daarmee knap best of the rest.

Helaas kunnen die behaalde punten gedeeltelijk ingeleverd worden. Het team van Renault vond namelijk dat de Haas van Grosjean niet conform het reglement was. Ze hebben protest aangetekend en gelijk gekregen. Naar het schijnt was de bodem Grosjean zijn auto niet conform de technische reglementen. Details erover zijn vooralsnog niet bekend.

De Formule 1 stewards hebben Grosjean uit het klassement gehaald, inclusief de punten die daarbij hoorde. Dat betekent dat Ocon nu zesde is, Perez zevende, Sainz achtste en Stroll negende. Dan komt nu het tromgeroffel, want het is nu voor het eerst dat Sergei Sirotkin punten heeft gehaald! Het zijn er niet veel (eentje), maar dit puntje heeft hij in zijn zak. Ook voor het geplaagde Williams is het een opsteker, dat een redelijk goed weekend kan afsluiten met beide coureurs in de punten.



21 reacties

Poeh poeh wat een nieuws. B courreur die punten haalt!
@smoked: Eh, ja. Eigenlijk wel. Dat zeg je eigenlijk zelf ook ;-).

De Williams is zeldzaam traag dit jaar, Sirotkin is niet onaardig (deed het redelijk in GP2), dus dat ‘ie punten haalt is wel degelijk nieuws ;-).
@willeme: volgens mij is sirotkin best snel. In kwali heeft hij volgens mij de overhand ten opzichte van stroll, en tijdens de kwali zie je pure snelheid natuurlijk. Alleen die williams is (relatief) traag als stront.
@thijsj: volgens mij is best Sirotkin best langzaam. Hij is ook gewoon een pay-driver die in goede auto’s het redelijk heeft gedaan.
F1 is een happening waar 20 zitjes zijn waar in principe de 20 beste coureurs van het moment uitgenodigd moeten worden om te rijden. Deze man hoort simpelweg niet bij de beste 20.
Overigens is hij nauwelijks sneller dan Stroll; en Stroll hoort ook niet bij die 20.
Telkens als ik die Stroll zie heb ik het gevoel dat die gast niet de slimste is.
@dees: je mag het hier eigenlijk niet zeggen maar ook de held van de oranje brillen heeft zo’n uitstraling.
@mashell:

Volgens mij kan je dat hier prima zeggen hoor! Het is namelijk nogal tof om Max ofwel de hemel in te prijzen ofwel af te zeiken. Nuance mag juist niet!

Iemand dom noemen om z’n uitstraling, zeker als het om Max gaat, is dus uitermate gepast op deze plek.

Ik hoop dat je jezelf er weer wat beter door voelt!
@mashell: Ik heb dat bij LiL’ Lewis. Altijd dat domme policor uit zn hoofd geleerde gewauwel over god en fans.
@cloverleaf: Probleem bij Lewis vind ik de semi-diepgaande uitspraken die door de BBC worden opgetekend als waren ze van God Zelf. Ziggo heeft daar ook een handje van met Max. De commercial rond de race zijn veelal sponsors van Max. OT: mooi voor Williams.
@cloverleaf: 11 jaar lang dezelfde vragen terwijl je met je kop op tv moet. Dan ga je vanzelf onzin uitkramen!
@dees: haha, dat gevoel heb ik eerlijk gezegd ook!
@dees: je moet wel gestoord zijn om F1 te rijden, zeker als je bij akkefietjes telkens de schuld bij een ander legt, zoals in deze race Vettel richting Hamilton doet een Verstappen richting Bottas. Eigen verantwoording kennen deze twee heren niet.
Haas heeft al aangegeven dat ze het niet eens zijn met de stewards en dat ze beroep aantekenen.

Het probleem ligt inderdaad bij de vloer. F1 auto’s hebben een houten plank tegen de vloer geschroefd. Het carbon gedeelte waar die tegenaan geschroefd zit heet de reference plane. De hoekjes aan de voorzijde van deze reference plane moeten afgerond zijn. Om precies te zijn moeten die hoeken een radius hebben van 50mm, met maximaal 2mm speling. In het geval van de Haas zijn deze hoekjes dus te spits of niet afgerond genoeg. Ter illustratie heb ik op deze foto de betreffende hoekjes omcirkeld. Er zijn weinig hi-res foto’s van moderne F1 auto’s waar dit duidelijk op te illustreren is, dus we zullen het moeten doen met de onderkant van een BAR Honda
https://i.imgur.com/w6P3rot.jpg
@Edge: en hoe weten de mannen van Renault hoe die Haas er aan de onderkant zou uitzien?
@woudloper: Omdat Renault loopt te bitchen omdat ze door Haas ingehaald zijn in het algemene klassement.
@Edge: Als dat het is,is diskwalificatie dan niet een hele zware straf? ’t Zal wel in de reglementen staan, maar toch…
@potver7: als een auto ook maar iets heeft wat niet mag word je gediskwalificeerd. alonso, silverstone in de wec bijvoorbeeld.
@edge: Het was zelfs vooraf al bekend. De FIA heeft de regels aangescherpt en iedereen tot de GP van Italie de tijd gegeven om alles aan te passen. Aangezien Haas gevraagd had om uitstel tot Singapore i.v.m. de zomervakantie wist de FIA dat ze het niet in orde hadden. Hoe Renault het weet, geen idee, maar de Haas had eigenlijk niet eens mogen starten (maar dat wil de FIA ook niet). Er is zelfs gezegd dat de Haas gewoon mocht starten, en als niemand bezwaar zou maken dat het goed was.

Dit soort aanpassingen tijdens het seizoen vind ik niet kunnen. Tijdens het spelletje de regels aanpassen (of aanscherpen) moet niet kunnen. Doe dat dan voor het volgende jaar.
2e keer in 2 weken dat Renault geen vrienden maakt.
Eerst lopen zeiken over hoe de rare regels zeggen dat Force India zijn punten niet mag houden (terwijl het team hetzelfde is met een nieuwe eigenaar).
En nu zeiken over de hoekjes van de grondplaat. Ik vind het toch intrigerend dat iemand van Renault een dergelijk protest aantekent. We hebben het niet over een grondplaat van een auto die te dicht op het asfalt ligt en daarom voordeel behaald. We hebben het over hoekjes (of zoiets), waar dus met enige opzet iets mee gedaan is; anders zou een dergelijke tip nooit van een ander team kunnen komen.
Dan is nog de vraag: waarom bij Grosjean en niet bij Magnussen?
En wat dacht men: we gaan hier de regels breken want we denken dat we hier echt voordeel mee kunnen halen? Met hoekjes om een grondplaat?
En waarom moet Renault op zo’n wijze gaan klikken?

Anyway, als je een beetje normaal doet, ga je als de FIA zijnde even naar al die hoekjes om de platen kijken en zeg je tegen de teams: jongens, kappen met klooien rondom die plaat. Volgende races checken we weer.
@willeme: wel een aardige uitleg waarom het terecht is dat de Hazen zijn gediskwalificeerd: https://youtu.be/48fttPKFDKY

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).