Uitslag Formule 1: Grand Prix van Italië 2018

Auteur: , 124 Reacties

Mokerhard over Monza.

BOT

Het F1-seizoen is weer aanbeland op het Koninklijke park van Monza. De heerlijke locatie in de buurt van Milaan is (bijna) vaste prik op de F1-kalender. In het verleden werd er uiteraard geracet op de epische kombaan, maar mensen die niet uit de klassieke oudheid komen kennen vooral de bekende ‘sok’ waar tegenwoordig op gereden wordt. Af en toe zie je nog een stukje van de angstaanjagende oude baan als de coureurs eronderdoor blazen op een van de lange rechte stukken van het nieuwe circuit.

Zo speciaal als een moderne F1-race op een kombaan wellicht zou zijn is de Grand Prix van Italië misschien niet, maar toch biedt Monza nog altijd een unieke uitdaging op de huidige F1-kalender. Het is het circuit waar gemiddeld de hoogste snelheid bereikt wordt. Sterker nog: tijdens de kwalificatie van gisteren reed Kimi Raikkonen de snelste F1-ronde ooit ever met een 1:19.119. Naast hem op de eerste startrij staat teamgenoot Vettel, met daarachter de Mercs. Verstappen gaat los vanaf de voor hem inmiddels overbekende plaats vijf.

Start
Ferrari op de eerste rij, Mercedes daarachter. Normaal gesproken zouden we een spannendere start verwachten als het andersom zou zijn. Immers komt team rood vaak net wat beter weg dan team zilver. Maar de gang naar de eerste chicane is lang en de remzone tricky. Kunnen HAM en zijn wingman een verrassing uit de hoge hoed toveren? Het antwoord is neen: Kimi komt vanaf P1 prima van zijn plek en laat meteen zijn intentie zien om teamgenootje Vettel vandaag achter zich te laten. Hij snijdt de Duitser pardoes de pas af. Hamilton kan hier niet van profiteren en sluit achter het Ferrari-tweetal aan. De Silberpfeil van HAM lijkt VET’s Loria genaamde SF71H wel een kusje op het achtersteven te geven. Een teken van dingen die spoedig komen gaan, zo zal blijken. Maar eerst kijken we nog even naar de vonken die eraf spatten bij Ericsson en Hartley die elkaar raken.

En dan…KABLABBEERRB! Bij de tweede chicane raken titelpretendenten Vettel en Hamilton elkaar! Hamilton probeert Vettel aan de buitenkant aan te vallen. Het lijkt een wat opportunistische move, maar Vettel verdedigt ook niet echt handig. Eerst is de Duitser misschien niet hard genoeg tegen HAM en vervolgens probeert hij alsnog de deur te sluiten nu het te laat is. Vettel bijt in het stof: hij verliest zijn bardgeboard, beschadigt zijn voorvleugel en gaat bovendien in de rondte. SV5 moet helemaal achteraan het veld aansluiten en heeft nog relatieve (Italiaanse?) mazzel dat de wedstrijdleiding besluit een Safetycar de baan op te sturen. Op de boordradio claimt hij dat Hamilton een domme manoeuvre uitvoerde. De ‘interesting tactics’ van HAM krijgen vast nog een staartje, maar niet als het aan de wedstrijdleiding ligt. Zij beoordelen het gebeuren namelijk als een ‘racing incident’. Valt op zich wat voor te zeggen.

VET-HAM

Verfrissend rap wordt besloten de Safetycar weer naar binnen te halen en dat betekent dat Hamilton nu de kans heeft ook maar meteen de leiding in de race te pakken. Raikkonen voert het veld aan uit de Parabolica maar de Britse kampioen zit vlak op zijn versnellingsbak. En inderdaad, HAM vreet RAI op het rechte stuk op. Het publiek is in mineur. Maar, de Fin weet meteen te counteren! Voor de volgende chicane pakt de Finse veteraan de Brit gewoon weer terug. We hebben een race om handen.

Verstappen profiteert net als in België weer maximaal van de pech/fouten die de andere toppers maken. Bij de start had hij Bottas al te pakken en dankzij de terugval van Vettel schuift de Nederlander op naar de derde plaats. Ook Grosjean is Bottas voorbij gegaan, maar de Fransman lijkt er bijna alles aan te doen de tweede Mercedes ruim baan te geven. Gewoon het einde halen met die Haas is het devies voor GRO. Zo kan Bottas met zijn Merc op jacht naar Max met zijn nieuwe Spec C Renault-motor. Eens kijken uit wat voor vlees die nieuwe Franse tor gesneden is.

Nu we het toch hebben over op jacht gaan: Vettel heeft zichzelf wat werk gegeven. Hij mag iedereen voor hem nu inhalen om nog wat kostbare puntjes te redden uit deze race. Op zich moet dat overigens geen probleem zijn met zijn Ferrari, ondanks dat die ietwat gehavend is. Ricciardo rijdt ook een inhaalrace en zodoende kunnen de twee voormalig teamgenoten samen door het veld snijden. De honingdas, geroemd vanwege zijn inhaalskills, doet dat echter niet geheel foutloos en toucheert zijn opvolger Gasly in de flank. Beiden kunnen gelukkig door.

Mid Race
Vooraan het veld is het spannend tussen Kimi en Lewis. De snelheid van de twee lijkt ongeveer gelijk te zijn. Hamilton ziet echter geen kans om de veteraan nog een keer aan te vallen en wellicht daarom kiest het team van Mercedes voor echte ‘interesting tactics’. Het team loopt naar buiten in de pitstraat, wat Ferrari doet bewegen hetzelfde te doen. Als Kimi echter naar binnen komt, rijdt Hamilton door. Hij gaat voor de overcut. Cruciaal is dat Kimi net voor Grosjean weer de baan opkomt en dus niet klem zit achter een trage auto.

Desalniettemin: Hamilton blijkt nog best wat leven te hebben in zijn oude bandjes en rijdt snelle tijden, een seconde sneller dan voorheen. Kimi lijkt hem net het hoofd te kunnen bieden op vers rubber. Even is er hoop voor zilver dat ze kunnen profiteren van een Safetycar als de verwachte plof komt voor Ricciardo’s spec C Renault, maar Bernd Mayländer komt niet opnieuw in actie. Zodoende komt Hamilton als hij zijn stop maakt toch achter Kimi weer de baan op. Het verschil is uiteindelijk zelfs redelijk fors, maar daar heeft Mercedes een oplossing voor in de vorm van wingman Valtteri Bottas. De jongere Fin is nog niet gestopt en zodoende rijdt hij nu aan de kop van het veld, met Raikkonen achter hem op de baan. Via de boordradio krijgt Bottas zijn instructies:

Keep kimi behind you!

En jawel, Bottas vangt Kimi op en het verschil van ruim vijf seconden tussen Kimi en Lewis verdwijnt als sneeuw voor de zon. Bovendien is Mercedes ontzettend blij om te zien dat Kimi, die nu Bottas moet volgen in de vuile lucht, een dikke vette blaar op zijn linkerachterband ontwikkelt. Dat Bottas na zijn pitstop terugvalt tot achter Verstappen zal Mercedes waarschijnlijk worst zijn. Zelf vinden wij het overigens op zich wel lekker. Dat wordt alleen maar meer het geval als we Max zich vervolgens met hand en tand zien verdedigen tegen BOT. De Nederlander krijgt overigens wel een tijdstrafje van vijf seconden voor deze enthousiaste verdedigende actie:

VER-BOT

Finish
Helaas! Iedereen had Kimi Raikkonen vandaag waarschijnlijk de overwinning gegund, maar de blaar op zijn achterband breekt open hem op. Hamilton gaat ‘m vrij makkelijk voorbij en wint wederom in Monza. De Brit pakt dertien extra punten op titelrivaal Vettel. We wachten al op de sappige quotes na de race. Raikkonen rijdt zijn Ferrari nog wel naar de tweede plaats en Verstappen komt als derde over de meet. De Nederlander verliest die podiumplaats echter vanwege zijn straf en valt in de uitslag ook terug achter Vettel. Gezien zijn uitlatingen op de radio geeft Max daar echter HELEMAAL NIKS om.

De hele race is vooral een hard gelag voor Ferrari. Het team weigerde Vettel te bombaderen tot absolute nummer 1, terwijl Mercedes dat juist op ontzettend duidelijke, bijna potsierlijke wijze wel deed. Sympathiek is het allerminst, maar op basis van het resultaat was het de juiste beslissing voor de Silberpfeile. Hoewel er nog niks beslist is, gaat HAM nu toch vrij rap op weg naar zijn volgende titel. Het verschil is nu 30 punten in het voordeel van de Brit. Vettel heeft het dus nog in eigen hand, maar alleen als hij alle zeven resterende races wint is hij zeker van de titel. Erik ten Hag weet dat je daar niet op kan vertrouwen.

Achter de coureurs in de beste auto’s is het wederom Grosjean die zichzelf een dienst bewijst door de zesde plaats te pakken. De Fransman laat zien dat als hij de gung-ho terugdraait naar standje tien in plaats van elf, hij best een puike coureur is. De roze Racing Points pakken na Spa opnieuw een dubbelscore met Ocon en Perez op de plekken zeven en acht, voor Sainz die in zijn Renault een welkome negende stek pakt. Stroll gaat op voor P10 in de Williams.

UPDATE 1: Max heeft na de race met de oranje mic gebabbeld en vond zijn straf onterecht (video).

De volledige uitslag
1. Hamilton
2. Raikkonen
3. Bottas
4. Vettel
5. VERSTAPPEN (na tijdstraf van vijf seconden)
6. Ocon
7. Perez
8. Sainz
9. Stroll
10. Sirotkin
11. LeClerc
12. Vandoorne
13. Hülkenberg
14. Gasly
15. Ericsson
16. Magnussen

DNF
Alonso
Hartley
Ricciardo

DSQ
Grosjean

UPDATE 2: De stewards hebben Renault gelijk gegeven dat de bodem van de Haas van Romain Grosjean niet conform het reglement was. Romain Grosjean wordt uit het klassement gehaald. Lees er meer over in dit artikel.



124 reacties

Whaha heerlijke foto van Bottas als header. Chapeau Jaap!

Maar ik heb eindelijk weer eens naar een mooie race gekeken op Monza wat alweer een tijd geleden was. Wel vind ik het jammer dat Kimi en/of Ferrari de overwinning niet wisten te pakken. Dan was het feest toch een stuk mooier geweest op dat circuit. Verstappen heeft het goed gedaan al is het jammer dat hij net even dat cruciale foutje heeft gemaakt. Anders werd het een vierde plek. Maar genoten van de race heb ik wel! Het was erg spannend.
Ben echt helemaal klaar met Mercedes, hoop dat ze daar ook een technische problemen gaan krijgen. Bottas die pleurt hem er gewoon bij Max en dan is bye bye Max, veel plezier op P5.
@citroen4life: jammer dat we allebei een andere race hebben gezien
@citroen4life: de race in spiegelbeeld gekeken?
erik2907: Zal wel aan mij liggen, maar Max reed gewoon zijn lijn. Bottas probeert hem buitenom in te halen en je weet dat Max helemaal naar buiten zal draaien.
@citroen4life: max ging duidelijk naar links. zet je zonnebril eens af.
@citroen4life: Ben jij toevallig stiekem Tom Coronel?
@citroen4life: Staat gewoon heel duidelijk in het reglement dat na een verdedigende manoeuvre je terug mag naar de racelijn maar dan wel een autobreedte ruimte moet laten.
@bassx: ligt er net aan of je het groene meetelt als onderdeel van de baan of niet
@sjonniedeluxe: Het groene asfalt is strict gezien geen onderdeel van de baan. Ik heb de exacte passage uit het reglement niet direct paraat maar in principe is alleen alles binnen de witte lijnen “de baan”. Je kunt dan wel weer vraagtekens plaatsen bij de consistentie van de FIA, want bij het uitkomen van de Lesmos en Parabolica wordt daar ook rijkelijk gebruik van gemaakt. Eigenlijk moet je dat dan of overal toestaan ,of nergens. Maar goed, dan heb je een discussie over track limits en dwaal je af van het feit dat Verstappen binnen de huidige regels niet genoeg ruimte liet.
@edge: je bent altijd eerlijk en logisch, let kennis van de regelementen@edge maar Bottas zat er volledig voorbij dus kiest hij ook de race-line denk ik he…
@chrisvis: let=met
@chrisvis: volledig voorbij? Hoe dan? Hij knalt achterop de achterband van Verstappen. Kijk de beelden nog maar eens. Bottas kwam niet eens gelijk met Max voor de touché. En zoals gezegd was er ruimte op het groene stukje..
@sjonniedeluxe: Het is zoals @edge: zegt. Denk dat de stewards een verschil maakt tussen aankomst voor de bocht (remzone) en uitacceleren ervan. Vooral Lesmos 2 heeft niet echt voordeel als je wijd gaat. Parabolica heb ik mij niet in verdiept maar lijkt me dat geverft asfalt minder snel is dan asfalt wat ingerubberd is. Daarnaast is het reglement over verdedigen bij aanremmen duidelijk in F1, bij uitkomen van de bocht is nogal vaag. Als je geen voordeel hebt is het geen probleem, “voordeel” is nogal vaag hier.

Ik snap @edge: z’n punt wel. F1 is dichter bij elkaar dan ooit qua tijden. Track limits zijn daarmee ook belangrijker dan ooit in F1. Omdat grintbakken en gras de laatste decennia’s zijn vervangen door uitloopzones moeten coureurs die hiervan consequent misbruik maken gestraft worden.
@citroen4life: je zegt het zelf al, het ligt inderdaad aan jou.

Strikt genomen heeft Max zich niet aan de reglementen gehouden. Of dit het racen ten goede komt (déze situatie) dat is een andere discussie.
@citroen4life: Mee eens. Misschien een oranje bril die ik op heb, maar het is toch de race lijn die Max reed. En was er nog voldoende plaats voor Bottas.
@chrism: De racelijn? Die jij bedoelt zit nog verder naar buiten, daar waar Bottas zat.

Max verandert van lijn tijdens het remmen. Hij was al een keer naar binnen, dan kan je niet ook nog naar buiten. Max knijpt Bottas af. Op Ziggo hadden ze heel sneaky de lijn die Max zou rijden naar binnen gedraaid, maar Max ging wel degelijk naar buiten. Dat was gewoon niet nodig.
@hamerhaai: ik heb geen ziggo, dus dat weet ik niet. Jammer dat dit niet mag dan. Lijkt me lastig racen.
@hamerhaai: Jawel, Max kan en mocht terug naar buiten. Je mag een verdedigende actie (naar binnen) maken en dan ook weer terug naar je lijn (naar buiten) gaan. Je moet daarbij wel minimaal een autobreedte aan ruimte laten. Dát is wat Max nekte. Er was niks aan de hand als hij de auto iets minder scherp naar buiten had laten lopen en Bottas zo die autobreedte aan ruimte had gegeven.
@chrism: De racelijn is bij een bocht naar rechts bijna altijd zover mogelijk naar links om zo min mogelijk stuuruitslag te hebben om een bocht te nemen. Dus als Bottas links van Max zit, zit Bottas OP de racelijn (Max verdedigde ook de binnenkant) en dus stuurde Max dus naar de racelijn toe.

Als Max gewoon 5cm meer ruimte had gegeven was het hoogstwaarschijnlijk goed gegaan.

Ik ben natuurlijk ook Max fan, maar hij maakt hier gewoon een fout wat hem 2 plekken kost.
@87sandyd: tja… Het zijn de regels dus. En die ken ik niet allemaal. Bij andere autosport klasses zie dit vaak genoeg gebeuren zonder straf.
@citroen4life: ga maandag even naar Hans anders, knap je van op, kraam je minder onzin uit
@citroen4life: sorry ben ook max fan.. maar its all in the game…. en ja max zat fout
@citroen4life: Max is hier dik in de fout gegaan, eigen schuld.
Lewis ziet weer overal Britse vlaggen hoor, ik twijfel serieus aan die kerel zijn ogen of zijn kennis van vlaggen.

Vorige week ook. Hij zag overal Britse vlaggen. Er waren 12 Britten overgevlogen en voor de rest was alles oranje!
@gulli: Als ze er zijn, dan ziet hij ze toch?
@Gulli: ziet hij niet juist heel scherp?
@Gulli: ik denk dat er op elk circuit veel Britse vlaggen te zien zijn, F1 is daar populairder dan waar ook ter wereld. Vorige week op Spa ook ontzettend veel Britten gezien.
Zal wel aan mij liggen maar Hamilton hangt serieus mijn kloten uit(terwijl ik fan was toen hij juist begon).
@trolle: Wat was er nu dan weer zo vervelend vraag ik me af?
@trolle: jankerd
@trolle: al die maniertjes van hem. En dat politiek correcte gemauwel altijd. God dit fans dat. Zum kotsen idd. Wel een mega talent!!
@cloverleaf: dit dus. Talent ja, maar een ambetant gastje tegenwoordig.
Wie had de snelste ronde?
Yes! Hier laat Hamilton toch wel weer zien dat die van een buiten categorie is. Wel puik teamwork van Bottas ook. Jammer van het foutje van Verstappen.
@pordon: hier liet Hamilton zien dat hij aan Bottas een zeer goede collega heeft want anders had hij het niet gered naar Raikkonen.
@rhellema: Fijn dat jij dat allemaal kan zien in je glazen bol.
@87sandyd: zo is het gewoon, Raikkonen had een gat geslagen van 5 seconden, dat laat zien hoe snel Ferrari is en zonder dat stomme ophouden had Ferrari hier fair kunnen winnen.
Zulke teamtrucjes moeten gewoon afgeschaft worden, dit is geen racen meer.. dit is puur strategie, bijna schaken maar dan met 300+ kph
@volvonerdy70: niet te vergeten dat Hamilton binnen een aantal rondes een gat van 7 seconden had gereden tov Raikkonen
@volvonerdy70: Dat Kimi banden had van 8 rondjes ouder die aan het einde naar de filistijnen waren reken je natuurlijk even niet mee.
@87sandyd: dat snap ik maar houd er ook rekening mee dat dat ophouden van Bottas banden vreet voor Raikkonen
@volvonerdy70: Calimero defence.
@volvonerdy70: dit is juist racen. Als je wil dat de allersnelste wint; deel dan alleen punten uit na de kwalificatie.
En het is ook niet zo dat Bottas echt heel hard van het gas ging, hij matchte veelal ronden tijden van Max, die al op nieuwe banden reed.
@87sandyd: mijn tv hangt gewoon vlak tegen de muur aan hoor, heeft geen bolvorm.
Eeuwig zonde van de 5e plek van Max, hij laat toch zien dat hij met minder materiaal duidelijk een veel betere coureur is dan Bottas.
@jasbelle: iedereen is beter dan Bottas, het is dat hij zo’n goede tweede viool is maar anders had hij nooit bij een topteam gereden.
@breinstein: iedereen rijdt beter dan Bottas? Dus jij ook? Ga iemand anders voor de gek houden.
De jongens in F1 zijn de beste coureurs ter wereld. En daar binnen in zit flink verschil maar ondertussen rijdt zelfs Strolliebollie jou en mij compleet het snot voor ogen.
@ghengiskhan: Ja dat was echt wat hij bedoelde. Mercedes is bloedsnel en toch eindigt Bottas vaak (ver) onder Hamilton. Er is dus wel degelijk veel verschil in prestaties, zelfs in de absolute top.
@tuutertuuter: goed lezen is een kunst. Wat jij stelt staat er namelijk precies. Maar vooruit, nog een keer. Coureurs die F1 rijden behoren tot de snelste ter wereld, maar binnen die groep zit nog altijd veel verschil. Ik reken onder meer Max en Lewis tot de buitencategorie, Bottas is een aardige middenmoter in een erg goede auto. Een uitvoerder, zeg maar. Strolliebollie is het schoolvoorbeeld van een paydriver en toch zal ook die laatste ons alle hoeken van een willekeurig circuit laten zien als het er op aankomt.
Waar ik problemen mee heb is een opmerking als: die-en-die kan er geen hol van en in mijn 206 met spoilert rijd ik hem helemaal zoek.
Ondanks de tijdstraf die Max heeft gekregen, vind ik Max juist hebben gehandeld vanuit principe om de fysieke derde plek niet vrij te geven aan Bottas en de vierde plek te verliezen aan Vettel.
@MrShifra: Uiteindelijk toch met het zelfde resultaat…
@mrshifra: het was leuk om te zien. Een beetje de vraag of hij dat ook had volgehouden als bottas niet eerst een gat van 4 seconden had moeten dichtrijden.
@MrShifra: Ik vind dat hij vooral heeft laten zien nog niet erg volwassen te zijn. Erg jammer. Denk dat zowel Ferrari als Mercedes even een aantekening hebben gemaakt.
@MrShifra: Terwijl Bottas de instructie kreeg er niet omheen te gaan en geen risico’s te nemen. Max heeft dus helemaal niets verdedigd.
Bij Ziggo in de studio zeggen ze weer dat het niet Max zijn schuld was. ‘Bottas moet weten dat je bij Max niet buitenom kunt inhalen ‘. Ja man, niemand mag Max inhalen. Erg irritant die oranje brillen.

Voor de rest wel een mooie wedstrijd. Erg jammer dat Ferrari de winst niet heeft kunnen pakken. Altijd wel fan geweest voor het team uit Maranello.

@kartmans: Max rijdt gewoon op zijn lijn, Bottas weet dat en probeert Max dan toch buitenom in te halen. Dit is gewoon een hele smerige move van Mercedes.
@citroen4life: bottas zei op tv dat ze een manier hebben gevonden om max in te halen..!
@citroen4life: …….
@citroen4life: Max rijdt op zijn lijn ja, maar dat is wel een lijn die naar buiten loopt, dat is bewegen tijdens het verdedigen. Iets dat niet meer mag. Hoe geleidelijk je dat dan ook doet.

Als Bottas van de baan moet dan is dat niet oke. Voor Max was minder afknijpen ook voldoende.

Weer een leermomentje.
@hamerhaai: Bewegen tijdens het remmen is gewoon toegestaan. De FIA heeft die “Max Verstappen regel” vorig jaar laten vallen.
@Edge: bewegen tijdens het remmen mag, iemand van de baan rijden alleen niet.
@citroen4life: dit noemen ze in de voetballerij een schwalbe. Dat is gewoon wat Bottas heeft gedaan. En iedereen trapt erin.
@citroen4life: bel de kindertelefoon om te klagen
@kartmans: Die gare Tom Coronel he.

“Ja, je kan daar buitenom inhalen, maar niet bij de heilige Max. Want Max is de beste, dus die weet dat, die is slimmer dan iedereen. Ik denk zelfs dat Max een rubix cube kan oplossen tussen Maggets en Backets. Zo goed is Max, want Max kan heel goed denken. Eigenlijk moet Max gewoon president zijn.”
@87sandyd: :) als je tussen de vlaggen en spandoeken had gekeken had je daar ook een grote ‘Kimi for president!’ kunnen zien, ghehe… Die Finnen hebben wel humor. 😁
@kartmans: Als je die groene strook asfalt vlak voor bocht 1 meetelt liet Verstappen genoeg ruimte. In diverse secties staan de stewards het toe dat coureurs het groen geverfde asfalt als extra stuk baan gebruiken. Bij het uitkomen van de Lesmo bochten en Parabolica is het de normaalste zaak van de wereld. Er valt dus wat voor te zeggen dat je dan consistent moet zijn en ook het stuk groene asfalt links van bocht 1 mee moet tellen.
Hehe wat jammer weer dat Ferrari hier niet wint. De pechduivel die op ricciardo zit mag nu wel eens Mercedes gaan lastigvallen.
Helaas niks van mee gekregen vandaag maar de 5de plek was wel wat ik zelf verwachte
Als Hamilton of Vettel exact dezelfde actie had laten zien als Max tov Bottas, dan was er absoluut nooit een straf uitgedeeld. Eigenlijk moet Redbull protest aantekenen met de regels in de hand. Zoals Max zegt.. één autobreed ruimte laten.
Oranje brillen, hij drukt Bottas gewoon express eraf. Geheel terecht deze straf, VER moet eens wat minder gretig gaan verdedigen, zo zijn de regels nou eenmaal en op deze manier wordt je nooit wereldkampioen.
@Visje66: of een taalkampioen
@Visje66: Vettel is anders al vaak zat wereldkampioen geweest en die moet ook zo goed als altijd nog ff iemand aantikken of opzij duwen als hij inhaalt of ingehaald wordt.
@visje66: zat Bottas er voor? Had Bottas op t groen nog ruime?
Jammer van Kimi, de banden speelden hem echt parten op het einde terwijl hij overall toch echt wel Lewis achter zich kon houden. Of Lewis hem had gepakt zonder de hulp van Bottas zullen we nooit weten maar met 7s achterstand op het end zou het best eens kunnen aangezien Lewis met 5,5s achterstand op Kimi de baan terug opkwam. Klasse gereden van Mercedes en Lewis. En dom dom dom van Max, na een waarschuwing zo’n actie uithalen. Kostte hem de 4de plek en dat is gewoon slecht.
De Ferrari’s kwamen te vroeg binnen voor de wissel.. @skinnybmw:
Uitslag klopt niet. Vandoorne 13e, Hulk 14e en Gasly 15e.
Vettel idioot die je bent. Die kerel kan volgens mij totaal niet meer met de druk omgaan. Ik begin steeds meer te hopen dat Ferrari hem eruit knikkert.
@berlinetta: inderdaad zeg, met die klojo wordt je geen wereldkampioen. Hij had al zo vreselijk ver voor kunnen staan in het kampioenschap.
@berlinetta: inderdaad.. Die heeft het dit seizoen al zo vaak gedaan, deze keer bijt hij serieus in het stof.
Strikt genomen hadden de raceleiding misschien gelijk, maar ergens vind ik het triest. Zó halen ze ook het laatste beetje strijd uit de wedstrijd. Twintig jaar geleden zou werkelijk niemand één seconde hebben wakker geleden van de defensieve manoeuvre van Verstappen op Bottas.
@RRRobert: maar denk toch aan al die spelende kindertjes! Denkt er dan niemand aan de kindertjes! In godsnaam!!

Sorry ik liet me even gaan.
@gulli: 😂😂
Hamilton en Mercedes vernederen Vettel en Ferrari in hun thuiswedstrijd. Wat een onvergefelijk domme actie van Vettel bij dat inhaalmanoeuvre van Hamilton. Daar zie je duidelijk het klasseverschil en de reden waarom Ham alweer een verdiende wereldkampioen zal zijn.

Verstappen moet eens leren fair rijden. Met dergelijke capriolen maakt hij zich buiten Nederland ontzettend onpopulair. Zijn tijdstraf was dan ook niet meer dan terecht.
@hacker: helemaal mee eens wat betreft Max. Wat helemaal jammer is dat hij de 4e plaats voor het team uit handen geeft omdat Bottas er niet langs. Niet wereldkampioen waardig zo. Levert mooie tv op dat wel!
Zijn Hamilton en Neymar broertjes?
Ferrari verknalt de kwalificatie door Kimi te laten slipstreamen. Uiteraard hadden ze Vettel achter Kimi moeten laten rijden, hij is de enige die kans maakt op de titel.
Vettel komt bij de start in het gedrang omdat Kimi te weinig tempo maakt.
Ferrari laat Kimi te vroeg wisselen.

En Kimi bakt er weer geen klote van. Als Vettel op pole was gestart was hij met twee vingers in de neus naar de overwinning gereden.

Vier en een half seizoen bij Ferrari en 0 races winnen. En dan nog tot driver of the day ook worden verkozen.

Wat mij betreft ontslaan ze ‘m vandaag nog.
@karaya: Of Kimi was gewoon sneller😉 Het is maar hoe je het allemaal bekijkt…Vettel in het gedrang door Kimi? Come on…hij maakt nog steeds zelf de fout door tegen Lewis aan te rijden…oh ja, dat is ook Kimi’s schuld. En Kimi die er niks van bakt? Door de strategie (en de slimme dummy van Mercedes) gaat Kimi te vroeg naar binnen en slijten z’n banden daarna ook nog flink hard. Zit geen tempo meer in maar dat komt niet door Kimi…die heeft dit weekend toch echt laten zien nog goed tempo te kunnen rijden😉
Kimi had kunnen zeggen dat ie niet naar binnen hoeft.. maar ja 2e rijder.. tactisch is het gewoon slimmer geweest om Kimi zijn plaats te wijzen en Vettel niet in de weg te staan voor het kampioenschap. Gewoon Vettel bij de eerste bocht voor laten en Hamilton de rest van de race afstoppen. Dit zou bij Mercedes en Bottas nooit zo gebeuren . Daar zijn ze tactisch veel beter voorbereid. Kimi en eigenlijk Arrivabene moeten eruit en wel zo snel mogelijk, zij hebben het duidelijk niet begrepen en hier de titel voor Ferrari verspeeld. @skinnybmw:
@karaya: Heeft Kimi je hond doodgereden ofzo? Je aversie jegens Kimi lijkt wel heel diep te zitten. Mercedes heeft Ferrari vandaag gewoon tactisch overklast met die fop-piststop waardoor Ferrari Kimi te vroeg naar binnen haalde en vervolgens Bottas die Kimi zo ver terugdringt dat Hamilton op betere banden kan aanvallen. Kimi kon hier niet zoveel aan doen
@edge: Kimi kan er al vier en een half jaar niets aan doen.

Zwaar over the hill.
@karaya: Vettel zat in de slipstream van Hamilton in de quali. Als je toch bij iemand moet zitten, doe dat dan van je grootste concurrent voor positie 1.
Dat Kimi geen topper meer is, is duidelijk.
Maar dit was toch 100% Vettel’s fout..
De blaar van Kimi was denk ik linksachter, en niet rechtsachter. En daarom dat hij op het einde nog gepasseerd werd door een Williams…
Voor de mensen die de actie van Mercedes/Bottas op Raikkonen afkeuren: Ferrari/Raikkonen deden hetzelfde in China en in 1997 was het Irvine die via de strategie Villeneuve ophield ten gunste van Schumacher.

Het is en blijft gewoon onderdeel van de sport. Anders is het toen Ferrari in het verleden 3x aan een rijder heeft gevraagd om aan de kant te gaan (2x Barrichello op Schumacher en 1x Massa op Alonso). Dat zijn wedstrijd vervalsingen. Het andere is gewoon het strategisch inzetten van je pionnetjes.

Het vragen om behoud van positie (zoals in Duitsland, de ‘multi 21’ van Red Bull in het verleden (waar Vettel zich toen zo goed aan hield), of de 1-2 van Jordan in België 1998) is in mijn ogen ook zeker te rechtvaardigen daar het team belang vaak hoger staat dan de ego’s van de rijders.
@sportevo: Kimi heeft het vorig jaar ook moeten doen…doorrijden om op te vangen.😉
Iedereen een mening zoals altijd. Maar het regelement is heel duidelijk. Je mag terug naar de racelijn na een verdedigende move mits je een wagenbreedte vrij houdt. En Max liet meer dan een wagen breedte vrij. Dus straf onterecht. Wederom wordt een raceactie op het randje beslecht op zo’n manier. Bottas had geen schijn van kans daar en zoals daarna hebben kunnen zien lukte het hem gewoon niet om er voorbij te kunnen.
@aapuitdemouw: dat laatste valt te betwisten. Er was geen noodzaak meer om hem in te halen want die straf was er al. Dus ook ik zou denken, als het geen risico zou vormen voor mijn baanpositie naar de man achter me, ik kan er beter achter blijven.
@sportevo: geen noodzaak? Dan ben je vergeten hoe snel Vettel eraan kwam en dan is het een goede acteur. Ik heb nog pogingen genoeg gezien echter kwam hij net te kort, omdat Max uit de parabolica zo gruwelijk veel snelheid wist mee te nemen dat hij een Mercedes met veel meer PK en DRS achter zich kon houden. Ere wie ere toekomt want wat laat Max hier zien hoe ongelooflijk goed hij is met minder materiaal.
@aapuitdemouw: Vettel zat nog op voldoende afstand. En natuurlijk zullen ze het hem laten proberen voor het geval dat maar niet koste wat kost. Immers kennen ze Verstappen ook bij Mercedes dus de kans op schade is aanwezig.
@sportevo: vettel zal op 9sec na het incident en daar ging bijna een seconde per rondje vanaf doordat Bottas vast zat achter Max. Do the math! Geloof me dat Bottas er weldegelijk voorbij wilde.
Of het groen wel of niet meetelt is lekker boeiend. Max ging misschien 5 cm te ver. Maar heeft wel een mega race gereden. Zolang de snellere Mercedes achter zich kunnen houden is een beste prestatie. Jammer dat Vettel nog profiteerde van de in mijn ogen terechte 5 seconden straf!
Eigenlijk raar. Bij de start van de wedstrijd wordt er door de wedstrijdleiding veel door de vingers gezien. Er wordt bij de start door sommige coureurs daarom veel risico genomen. Dat zorgt er elke wedstrijd weer voor dat een paar coureurs in ronde 1 meteen wordt uitgeschakeld. Vaak zonder veel gevolgen voor ‘ de dader’. Ik denk even aan Verstappen die vorig jaar in de 1e ronde in Oostenrijk (?) Ricciardo uit de wedstrijd
beukte. Met risico rijden later in de wedstrijd, zoals Verstappen vandaag deed, wordt dan gestraft. Eigenlijk raar.
@pomoek: Zoals Erikssen die Hartley vol afsnijdt waardoor zijn race gelijk over is.
Of zeker 4 auto’s die ik gezien heb die de 1e of 2e chicane missen en zo vol die auto er weer op plempen. Terecht dat dat Magnussens race koste!
Wat een domme actie van Max, nogal hardleers
@maarten020: hij deed wat is moest voor die podium plek. Straf is gewoon onzin.
Nu ik de race gezien heb vind ik dat Max niet de juiste keus maakte hij had 4de kunnen worden als hij bottas had laten gaan
@rob5nismo: Dan bedoel je voor het incident al voorbij laten gaan? Want toen hij eenmaal de 5sec aan zijn broek had, had Bottas voorbij laten gaan geen zin meer. Vettel liep meer dan een seconde per ronde in.
@aapuitdemouw: ik bedoel idd na het incident want wat voor zin heeft het om zo te vechten voor een plek die je toch kwijt bent dan kun je in mijn ogen beter bottas erlangs laten en in de vrije lucht gaan racen om het gat naar Vettel minimaal 5 sec te houden
@rob5nismo: hij zat al op het maximale. Als je de rondetijden van beide naast elkaar legt zie je dat het niet was gelukt 5 seconden voor Vettel te blijven. Want hij kon gewoon niet harder met die Red Bull. Daarvoor zat hij ook in vrije lucht en reed hij die tijden ook. Het was een groot deel zijn ego die Bottas er niet langs liet, maar ook deels berekend en met het inzicht dat het toch gedaan zou zijn. Nu was er nog een minieme kans dat Vettel zou kunnen aansluiten en een actie op Bottas zou maken die wellicht voor beide niet goed af zou lopen.
@aapuitdemouw: zo kun je het ook zien idd maar goed ik denk toch als hij bottas had laten gaan dat de.kans er toch was.Waarom zou je anders de boordradio te horen krijgen i know i am losing time to Vettel but i dont care
@rob5nismo: omdat het idd close zou zijn geweest. Plus Vettel was erbij gekomen maar dat is nog niet hetzelfde als er voorbij. Alleen het verschil in snelheid was zo groot ( zie hoe Vettel Ricciardo voorbij ging alsof hij er niet eens reed) dat het een zware kluif geweest was om hem achter je te houden. P4 of P5 maakt in punten weinig uit. Ik begrijp de statement van Max heel goed.
@aapuitdemouw: ik snap zn punt wel en Ferrari en Mercedes zijn ook een klasse apart wat snelheid betreft
@rob5nismo: Hij stapt niet in de auto om 4e te worden.
@lavoro: dus gaan we maar in mijn ogen nutteloos verdedigen wat er dan op zich wel leuk uitzag maar voor positie in het klassement geen goede gevolgen had
@rob5nismo: als 2e rijder had Bottas zich eigenlijk moeten laten terug zakken zodat Vettel buiten de 5 seconden van Verstappen zou blijven rijden. Dat had toch weer 2 punten gescheeld.

Gelukkig hebben ze dat niet gedaan. Ik denk dat vechten voor je positie altijd beter is. De banden van Räikkönen waren eraan en Vettel reed veel langer dan iedereen op soft banden rond. Als een van de 2 Ferrari’s kapot was gegaan dan was het weer een compleet ander verhaal geworden.
@pomoek: ik snap je punt maar een plek verdedigen die je toch kwijt bent is in mijn ogen nutteloos.Maar goed ik ben ook geen race strategiemaker
Buiten de standaard discussie hierboven, volgens mij klopt de uitslag niet helemaal. Stroll was 10 en Sirotkin 11.
Eigenlijk hè, als je moet discussiëren of iets wel of geen terechte inhaal actie is of verdedigings actie, zit je naar iets anders dan een autorace te kijken.
Er wordt gewoon met twee maten gemeten. Volgens mij is de sensatie van het klassement belangrijker als een regeltje consistent toepassen voor de FIA.
Uit alles blijkt dat de F1 steeds verder af komt te staan van het begrip “autoracen”, het is verworden tot een optocht van pussies welke alleen met hulpmiddelen, lees drs kunnen inhalen, en maar klagen dat de kijkcijfers teruglopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).