Puristische Mercedes G-Klasse Professional is terug!

Auteur: , 60 Reacties

Liefhebbers van puristische en spartaanse terrainwagens opgelet!

Tot eind 2013 waren er een tweetal G-Klasses leverbaar. De geciviliseerde W463, die nog altijd leverbaar is, en de puristische W461 G-Klasse Professional. Dit was feitelijk de G-Klasse zoals die in 1979 werd geïntroduceerd: kaal, maar uiterst capabel in het terrein. Onder andere Defensie had een heel arsenaal W461’s alvorens over te stappen op de Volkswagen Amarok. December 2013 ging de W461 uit productie.

Zojuist heeft Mercedes-Benz de terugkeer van de G-Klasse Professional aangekondigd met de G 350 d Professional. In tegenstelling tot het model dat tot eind 2013 leverbaar was, lijkt de nieuwe G-Klasse Professional een W463. Het interieur is niet meer zo spartaans als vroeger en lijkt op dat van de huidige G-Klasse, al heeft een hoop luxe het veld moeten ruimen.

G-Klasse Professional

Onder de kap een 3-liter V6 diesel met 245 pk en 600 Nm koppel. Voor de overbrenging zorgt een zeventraps automaat, uiteraard gecombineerd met een tussenbak voor hoge en lage gearing. De vierwielaandrijving is permanent, voor- en achterdiff en bak zijn voor de volle honderd procent te sperren.

Met de G 350 d Professional richt Mercedes-Benz zich -what’s in a name- vooral op professionele eindgebruikers en niet op consumenten, al kunnen die de terreinbeul wél gewoon bestellen. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, in Duitsland kost de Professional 79.968 euro inclusief BTW. Ter vergelijking, de gewone G 350 d kost bij onze Oosterburen minimaal 90.636 euro. Is de leukste G-Klasse ook zomaar de goedkoopste…



60 reacties

deze is meesterlijk gewoon voor de echte soulja’s. geen watjes auto.
@e36thuglife: echte Soulja’s rijden Amarok ;-).
@e36thuglife: e36thuglife, seriously?!? whahahahahaha
Een snorkel zou ook een optie moeten zijn.
@mercedesclk350: dat is een optie die je via bijv Oberaigner kunt bestellen
@406_v6: Ongelooflijk bedrijf zeg wat die maken. Die 6X6 heeft het gewoon tot de bestelfolder van Mercedes-Benz gemaakt!
Hmmm… Wel lekker hoor, zo’n G-klasse maar nog altijd onbetaalbaar voor mij, zelfs in de Spartaanse Professional uitvoering :-(
@rocky: mag wel wat meer Spartaans van mij.
Wat moet je bijvoorbeeld nou met lichtmetalen velgen in het terrein?
@JanJansen: Met stijl vastzitten in de blubber! ;-) Geintje! Nee, je hebt gelijk: je hebt er geen moer aan dat er mooie lichmetalen velgjes eronder zitten als je offroad gaat (en vooral niet gezien het lediggewicht van de auto) maar het ziet er wel wat leuker uit!
Dit is de enige G klasse die er toe doet, de rest is onzin. Geweldig!
En hoppa, weer verkopen. Geniale troef toch, zo`n G-klasse!
Defensie heeft nog steeds de 290GD rond rijden. Hopelijk duurt het ook wel even voordat de Amarok ze allemaal moet vervangen. Probleem van de Amarok is mooi voor op de weg in zwaar terrein volkomen waardeloos. Probleem van de 290GD mooi in zwaar terrein ronduit kut op de weg (maar wel bijna onverwoestbaar)
@rossi46audi: Klopt helemaal, ik heb in defensie zelfs mijn rijbewijs gehaald in een 290GD, OCrij Venlo 1997, later naar Seedorf, heel wat ritjes met de 290GD gemaakt.
Joelende terreinbandjes over de autobahn , max 110/120 km.
@bofkont: ha grappig. Zit nu op OTCrij oirschot voor boxer rijopleiding. Die joelende bandjes hebben ze nog steeds hahah
@rossi46audi: Ah wat leuk!! succes man, Oirschot heb ik mijn module terrein rijden gedaan voor zowel de 290GD als de 4 tonner.
@bofkont: ik ook, MB/ LaRo en 4 Tonner
@rufctr01: Hey leuk, nog een defensie collega !!
Prachtige tijd gehad in Seedorf 4 jaar en nog een jaartje Havelte.
@bofkont: waar zat/zit je bij?
@rossi46audi: Seedorf zat ik bij 41 herstel bevo peleton en Havelte laatste jaar 43 herstel 44 painf.
@rossi46audi: Maar dat is lang geleden inmiddels, periode 1996/2001, en waar zit jij ??
@bofkont: zit in wezep. Begon bij 104 constructie genie in 2008 2013 naar 111 panzer genie en sinds 1 mei 2016 bij 43 herstel pel in wezep. Dus een herstel beuker geweest
@rossi46audi: ah wat leuk man, jal heel wat ervaring als ik dat zo lees !! Ik mis mijn diensttijd nog elke dag, mag je gerust weten, eigenlijk de mooiste tijd van mijn leven geweest, zeker de Seedorf tijd.
@rossi46audi: tegenwoordig zijn bermbommen dusdanig hip bij de vijand dat het sowieso verboden zou moeten zijn om het zware terein in te gaan met de transportwagens. Gewoon op de weg blijven dus. Dat doet een Amarok misschien wel beter en goedkoper dan een G klasse.
@mashell: De naam bermbom is nou niet bepaald ontleend aan bommen die middenin het zware terrein liggen… ;-)
@danmar: om het zware terrein in te komen, moet je eerst van de weg af door door een…….. tatatataa (boem) berm te rijden.
@roppp: Het wordt nu wel heel erg off topic, maar vooruit, de definitie van een bermbom volgens Wiki:

“Een bermbom is een met eenvoudige middelen gemaakt explosief dat langs een weg wordt geplaatst met het doel aan passerende voertuigen en hun inzittenden grote schade toe te brengen.”

Die weg hoef je dus niet eens af om toch de volle laag te krijgen.

Maar laten we het vooral weer on topic houden :-)
@mashell: bermbom is een mooi media woord. Binnen de KL kennen we ze beter als IED (improvised explosive device) deze hoeven dus niet perse in de berm te liggen maar kunnen ook in een muur gemetseld worden.
@rossi46audi: maar ook defensie rijdt het liefst op verharde wegen. Ze hebben nog plenty spul dat op het onverhard goed uit de voeten kan. De Amarok is natuurlijk niet het beste voertuig in het terrein maar is toch goed in staat om wat blikken eten de hei op te rijden. Ik zie ze rond Breda veel rijden, het is in ieder geval best een indrukwekkend ding. Maar daar win je weet ik ook wel geen oorlog mee.
Als je je kentekenplaat op het dak heb ben je sowieso tijdloos goed bezig.
@lolikbenbol: of op je imperial, nog beter!
@lolikbenbol: http://momentcar.com/images/chrysler-imperial-lebaron-1961-6.jpg

Zo? ;)
@Dizono: Kan ik zo slecht tegen, mensen die auto-modelnamen zonder hoofdletter schrijven :P
@lolikbenbol: lol ik ben ook Bol
Eigenlijk is deze alweer te luxe. Het dashboard glimt je tegemoet, en van buiten wordt je begroet met een sportief bumpertje en dagrijlampjes. Dan was de vorige G pro toch echt een betere wagen (beoordeeld op het oog dan).
@robert110: helemaal mee eens
@robert110: Hij is dan ook niet zo serieus als de vorige versies. Er zit een stuk meer elektronica in dan je zou wensen in een echte wereldveroveraar. Bij de vorige werd al geklaagd over de elektronische sperren ipv hydraulische zoals bij de W461 en nu krijg je ook nog een 7g-tronic (die zelfs in de gewone G al stukken onbetrouwbaarder is dan de oude met 5 verzetten) en een moderne dieselmotor waar je hooguit de fout van kan uitlezen en dan vragen om een nieuw sensortje te komen droppen bij je in de buurt(met een monteur erbij die het allemaal nog snapt.)
@jolig: als je hiermee in Afrika pech hebt kun je t sowieso shaken. Voor dat soort ‘mondiale repareerbaarheid’ moet je echt aan de Land Cruiser.
@jolig: Volgensmij hoeven wij daar ons geen zorgen over te maken, MB weet ze zelfs te slijten aan de Amerikaanse commando’s (en vrijwel ieder westers leger al zal het niet heel de wereld zijn) Volgensmij wordt aan alles wel gedacht.
@robert110: helaas zijn de kerstboomverlichtingdagrijlampen verplicht van de EU
@robert110: mee eens, dat kan een tandje minder. Ik denk dat er echt wel behoefte is aan dit soort auto’s. Nu toevallig een 4×4 maar als je kijkt naar het relatieve succes van de Citroen Cactus, Dacia en dergelijke dan denk ik dat voor veel automobilisten een airco en een radio luxe genoeg is.
Haha mooi dat dat knopje waar tegenwoordig normaal de COMAND knop zit gewoon echt nog dezelfde knop uit de jaren 80/90 modellen is.
Ik ga op wereldreis en ik neem mee… :-)))
@imaginenl:je mag mijn schoonmoeder meenemen.
@imaginenl: een Land Cruiser of een Unimog
De Amarok is NIET de vervanger van de MB bij Defensie! De Amarok zal niet in oorlogsgebieden gebruikt gaan worden. De Amarok is namelijk niet zo goed als de MB in het terrein.
@rufctr01: aangezien NL niet wordt gezien als oorlogsgebied kun je hier rustig zeggen dat de Amorok de MB gaat/heeft vervangen. Het is hier echt tragisch met al die lelijke VW-dingen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ziet er goed uit
uiterst capabel in het terrein….kunnen we wat specifieker zijn met wat de professional meer/minder kan t.o.v. de “normale” ?
@arashrsf: hetzelfde als een normale G 350 d. Het ‘professional’ zit hem in de karige uitrusting en lagere prijs.
De op drie na laatste foto is dat een stopje en wat zit er dan voor prut op het kettinkje?
@pomoek: ‘Drainage Aperture in the footwell’ aldus de perssite van Mercedes; wat de prut op het kettinkje is? Geen idee
De gepolijste GProfessional embleempjes geven al aan dat ook deze G beter in de PC Hoofd past. Ondanks dat deze auto tot alles in staat is zijn Land Cruisers en Land Rovers de betere alternatieven. Een Cruiser voor betrouwbaarheid, simpele techniek, en onderdelen die overal verkrijgbaar zijn. Een Rover voor de aanpassingen (upgrades/customization) en het extreem ruige werk (mits je na elke 2,000 km zo’n 50% van je ophanging vernieuwd en alles weer even netjes vast draait).
Die vrachtwagenspiegels en oranje knippers.. dat doet inderdaad wel bedrijfsachtig aan. Het interieur hadden ze wel op Vito niveau mogen houden (in vergelijking met de V-klasse). Buiten dat vind ik die voorbumper niet zo fraai op een wagen als deze, beter gewoon een normale bumper en dikke bullbar standaard.
Consumenten kunnen hem ook hewoon bestellen, me dunkt.
Dat spul op de logo’s foto’s dat voor modder moet doorgaan lijkt niet echt op modder…
De G-klasse zoals hij bedoeld is. Van mij mag het zelfs nog minder luxe, hoewel de vrachtwagenspiegels veel goed maken. Jammer dat er geen V8 diesel meer leverbaar is, die G400 CDI was een monster.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).