• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Puristische Mercedes G-Klasse Professional is terug!

Auteur: Dizono, gepost 31 mei 2016 om 17:26 – 60 Reacties

Mercedes G-Klasse Professional
Liefhebbers van puristische en spartaanse terrainwagens opgelet!

Tot eind 2013 waren er een tweetal G-Klasses leverbaar. De geciviliseerde W463, die nog altijd leverbaar is, en de puristische W461 G-Klasse Professional. Dit was feitelijk de G-Klasse zoals die in 1979 werd geïntroduceerd: kaal, maar uiterst capabel in het terrein. Onder andere Defensie had een heel arsenaal W461’s alvorens over te stappen op de Volkswagen Amarok. December 2013 ging de W461 uit productie.

Zojuist heeft Mercedes-Benz de terugkeer van de G-Klasse Professional aangekondigd met de G 350 d Professional. In tegenstelling tot het model dat tot eind 2013 leverbaar was, lijkt de nieuwe G-Klasse Professional een W463. Het interieur is niet meer zo spartaans als vroeger en lijkt op dat van de huidige G-Klasse, al heeft een hoop luxe het veld moeten ruimen.

G-Klasse Professional

Onder de kap een 3-liter V6 diesel met 245 pk en 600 Nm koppel. Voor de overbrenging zorgt een zeventraps automaat, uiteraard gecombineerd met een tussenbak voor hoge en lage gearing. De vierwielaandrijving is permanent, voor- en achterdiff en bak zijn voor de volle honderd procent te sperren.

Met de G 350 d Professional richt Mercedes-Benz zich -what’s in a name- vooral op professionele eindgebruikers en niet op consumenten, al kunnen die de terreinbeul wél gewoon bestellen. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, in Duitsland kost de Professional 79.968 euro inclusief BTW. Ter vergelijking, de gewone G 350 d kost bij onze Oosterburen minimaal 90.636 euro. Is de leukste G-Klasse ook zomaar de goedkoopste…

Ook interessant!

  • Mercedes G-klasse Professional: zo hoort de G te zijn
  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

g-klasse, Mercedes, professional, zwart

Vorig bericht: « BMW registreert typenamen voor 8 Serie, inclusief M8!
Volgend bericht: Officieel: Opel Zafira krijgt een frisse snoet »

Lees Interacties

Reacties

  1. e36thuglife zegt

    31 mei 2016 om 17:32

    deze is meesterlijk gewoon voor de echte soulja’s. geen watjes auto.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      31 mei 2016 om 18:28

      @e36thuglife: echte Soulja’s rijden Amarok ;-).

      Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      31 mei 2016 om 19:15

      @e36thuglife: e36thuglife, seriously?!? whahahahahaha

      Login om te reageren
  2. mercedesclk350 zegt

    31 mei 2016 om 17:35

    Een snorkel zou ook een optie moeten zijn.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      31 mei 2016 om 17:57

      @mercedesclk350: dat is een optie die je via bijv Oberaigner kunt bestellen

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        31 mei 2016 om 22:59

        @406_v6: Ongelooflijk bedrijf zeg wat die maken. Die 6X6 heeft het gewoon tot de bestelfolder van Mercedes-Benz gemaakt!

        Login om te reageren
  3. rocky zegt

    31 mei 2016 om 17:35

    Hmmm… Wel lekker hoor, zo’n G-klasse maar nog altijd onbetaalbaar voor mij, zelfs in de Spartaanse Professional uitvoering :-(

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      31 mei 2016 om 22:44

      @rocky: mag wel wat meer Spartaans van mij.
      Wat moet je bijvoorbeeld nou met lichtmetalen velgen in het terrein?

      Login om te reageren
      • rocky zegt

        31 mei 2016 om 22:49

        @JanJansen: Met stijl vastzitten in de blubber! ;-) Geintje! Nee, je hebt gelijk: je hebt er geen moer aan dat er mooie lichmetalen velgjes eronder zitten als je offroad gaat (en vooral niet gezien het lediggewicht van de auto) maar het ziet er wel wat leuker uit!

        Login om te reageren
  4. noreplacementfordisplacement zegt

    31 mei 2016 om 17:41

    Dit is de enige G klasse die er toe doet, de rest is onzin. Geweldig!

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      31 mei 2016 om 20:10

      @noreplacementfordisplacement: dan zie je toch die buitengewoon nuttige 6-wieler over het hoofd.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        31 mei 2016 om 23:03

        @roppp: deze bedoel je dan neem ik aan: http://i8.photobucket.com/albums/a45/5211cc/2010_mercedes_benz_g_wagon_australian_defence_force_03-4b77a52b7fca8-m610x450_zps8aaa505f.jpg

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          1 juni 2016 om 07:58

          @406_v6: jij snapt het!

          Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    31 mei 2016 om 17:41

    En hoppa, weer verkopen. Geniale troef toch, zo`n G-klasse!

    Login om te reageren
  6. rossi46audi zegt

    31 mei 2016 om 17:42

    Defensie heeft nog steeds de 290GD rond rijden. Hopelijk duurt het ook wel even voordat de Amarok ze allemaal moet vervangen. Probleem van de Amarok is mooi voor op de weg in zwaar terrein volkomen waardeloos. Probleem van de 290GD mooi in zwaar terrein ronduit kut op de weg (maar wel bijna onverwoestbaar)

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      31 mei 2016 om 17:57

      @rossi46audi: Klopt helemaal, ik heb in defensie zelfs mijn rijbewijs gehaald in een 290GD, OCrij Venlo 1997, later naar Seedorf, heel wat ritjes met de 290GD gemaakt.
      Joelende terreinbandjes over de autobahn , max 110/120 km.

      Login om te reageren
      • rossi46audi zegt

        31 mei 2016 om 18:25

        @bofkont: ha grappig. Zit nu op OTCrij oirschot voor boxer rijopleiding. Die joelende bandjes hebben ze nog steeds hahah

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          31 mei 2016 om 19:44

          @rossi46audi: Ah wat leuk!! succes man, Oirschot heb ik mijn module terrein rijden gedaan voor zowel de 290GD als de 4 tonner.

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            31 mei 2016 om 21:26

            @bofkont: ik ook, MB/ LaRo en 4 Tonner

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              31 mei 2016 om 22:28

              @rufctr01: Hey leuk, nog een defensie collega !!
              Prachtige tijd gehad in Seedorf 4 jaar en nog een jaartje Havelte.

              Login om te reageren
              • rossi46audi zegt

                1 juni 2016 om 20:19

                @bofkont: waar zat/zit je bij?

              • bofkont zegt

                1 juni 2016 om 22:08

                @rossi46audi: Seedorf zat ik bij 41 herstel bevo peleton en Havelte laatste jaar 43 herstel 44 painf.

              • bofkont zegt

                1 juni 2016 om 22:10

                @rossi46audi: Maar dat is lang geleden inmiddels, periode 1996/2001, en waar zit jij ??

              • rossi46audi zegt

                2 juni 2016 om 05:23

                @bofkont: zit in wezep. Begon bij 104 constructie genie in 2008 2013 naar 111 panzer genie en sinds 1 mei 2016 bij 43 herstel pel in wezep. Dus een herstel beuker geweest

              • bofkont zegt

                2 juni 2016 om 09:12

                @rossi46audi: ah wat leuk man, jal heel wat ervaring als ik dat zo lees !! Ik mis mijn diensttijd nog elke dag, mag je gerust weten, eigenlijk de mooiste tijd van mijn leven geweest, zeker de Seedorf tijd.

    • mashell zegt

      31 mei 2016 om 18:34

      @rossi46audi: tegenwoordig zijn bermbommen dusdanig hip bij de vijand dat het sowieso verboden zou moeten zijn om het zware terein in te gaan met de transportwagens. Gewoon op de weg blijven dus. Dat doet een Amarok misschien wel beter en goedkoper dan een G klasse.

      Login om te reageren
      • danmar zegt

        31 mei 2016 om 19:09

        @mashell: De naam bermbom is nou niet bepaald ontleend aan bommen die middenin het zware terrein liggen… ;-)

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          31 mei 2016 om 20:13

          @danmar: om het zware terrein in te komen, moet je eerst van de weg af door door een…….. tatatataa (boem) berm te rijden.

          Login om te reageren
          • danmar zegt

            31 mei 2016 om 20:17

            @roppp: Het wordt nu wel heel erg off topic, maar vooruit, de definitie van een bermbom volgens Wiki:

            “Een bermbom is een met eenvoudige middelen gemaakt explosief dat langs een weg wordt geplaatst met het doel aan passerende voertuigen en hun inzittenden grote schade toe te brengen.”

            Die weg hoef je dus niet eens af om toch de volle laag te krijgen.

            Maar laten we het vooral weer on topic houden :-)

            Login om te reageren
      • rossi46audi zegt

        1 juni 2016 om 20:17

        @mashell: bermbom is een mooi media woord. Binnen de KL kennen we ze beter als IED (improvised explosive device) deze hoeven dus niet perse in de berm te liggen maar kunnen ook in een muur gemetseld worden.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      31 mei 2016 om 20:49

      @rossi46audi: maar ook defensie rijdt het liefst op verharde wegen. Ze hebben nog plenty spul dat op het onverhard goed uit de voeten kan. De Amarok is natuurlijk niet het beste voertuig in het terrein maar is toch goed in staat om wat blikken eten de hei op te rijden. Ik zie ze rond Breda veel rijden, het is in ieder geval best een indrukwekkend ding. Maar daar win je weet ik ook wel geen oorlog mee.

      Login om te reageren
  7. lolikbenbol zegt

    31 mei 2016 om 17:43

    Als je je kentekenplaat op het dak heb ben je sowieso tijdloos goed bezig.

    Login om te reageren
    • lolikbenbol zegt

      31 mei 2016 om 17:43

      @lolikbenbol: of op je imperial, nog beter!

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        31 mei 2016 om 17:46

        @lolikbenbol: http://momentcar.com/images/chrysler-imperial-lebaron-1961-6.jpg

        Zo? ;)

        Login om te reageren
        • mercedesclk350 zegt

          31 mei 2016 om 18:13

          @Dizono: Kan ik zo slecht tegen, mensen die auto-modelnamen zonder hoofdletter schrijven :P

          Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        31 mei 2016 om 19:24

        @lolikbenbol: lol ik ben ook Bol

        Login om te reageren
  8. robert110 zegt

    31 mei 2016 om 17:51

    Eigenlijk is deze alweer te luxe. Het dashboard glimt je tegemoet, en van buiten wordt je begroet met een sportief bumpertje en dagrijlampjes. Dan was de vorige G pro toch echt een betere wagen (beoordeeld op het oog dan).

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      31 mei 2016 om 17:58

      @robert110: helemaal mee eens

      Login om te reageren
    • jolig zegt

      31 mei 2016 om 18:19

      @robert110: Hij is dan ook niet zo serieus als de vorige versies. Er zit een stuk meer elektronica in dan je zou wensen in een echte wereldveroveraar. Bij de vorige werd al geklaagd over de elektronische sperren ipv hydraulische zoals bij de W461 en nu krijg je ook nog een 7g-tronic (die zelfs in de gewone G al stukken onbetrouwbaarder is dan de oude met 5 verzetten) en een moderne dieselmotor waar je hooguit de fout van kan uitlezen en dan vragen om een nieuw sensortje te komen droppen bij je in de buurt(met een monteur erbij die het allemaal nog snapt.)

      Login om te reageren
      • lolikbenbol zegt

        31 mei 2016 om 21:00

        @jolig: als je hiermee in Afrika pech hebt kun je t sowieso shaken. Voor dat soort ‘mondiale repareerbaarheid’ moet je echt aan de Land Cruiser.

        Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        31 mei 2016 om 23:05

        @jolig: Volgensmij hoeven wij daar ons geen zorgen over te maken, MB weet ze zelfs te slijten aan de Amerikaanse commando’s (en vrijwel ieder westers leger al zal het niet heel de wereld zijn) Volgensmij wordt aan alles wel gedacht.

        Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      31 mei 2016 om 20:04

      @robert110: helaas zijn de kerstboomverlichtingdagrijlampen verplicht van de EU

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      31 mei 2016 om 20:51

      @robert110: mee eens, dat kan een tandje minder. Ik denk dat er echt wel behoefte is aan dit soort auto’s. Nu toevallig een 4×4 maar als je kijkt naar het relatieve succes van de Citroen Cactus, Dacia en dergelijke dan denk ik dat voor veel automobilisten een airco en een radio luxe genoeg is.

      Login om te reageren
  9. Pordon zegt

    31 mei 2016 om 18:00

    Haha mooi dat dat knopje waar tegenwoordig normaal de COMAND knop zit gewoon echt nog dezelfde knop uit de jaren 80/90 modellen is.

    Login om te reageren
  10. imaginenl zegt

    31 mei 2016 om 18:05

    Ik ga op wereldreis en ik neem mee… :-)))

    Login om te reageren
    • hollandsemarokkaan zegt

      31 mei 2016 om 21:26

      @imaginenl:je mag mijn schoonmoeder meenemen.

      Login om te reageren
    • akabanga zegt

      1 juni 2016 om 00:44

      @imaginenl: een Land Cruiser of een Unimog

      Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    31 mei 2016 om 18:12

    De Amarok is NIET de vervanger van de MB bij Defensie! De Amarok zal niet in oorlogsgebieden gebruikt gaan worden. De Amarok is namelijk niet zo goed als de MB in het terrein.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      31 mei 2016 om 20:15

      @rufctr01: aangezien NL niet wordt gezien als oorlogsgebied kun je hier rustig zeggen dat de Amorok de MB gaat/heeft vervangen. Het is hier echt tragisch met al die lelijke VW-dingen.

      Login om te reageren
  12. 406_v6 zegt

    31 mei 2016 om 18:55

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  13. martijn11 zegt

    31 mei 2016 om 19:43

    Ziet er goed uit

    Login om te reageren
  14. fconderkantlat zegt

    31 mei 2016 om 19:58

    uiterst capabel in het terrein….kunnen we wat specifieker zijn met wat de professional meer/minder kan t.o.v. de “normale” ?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      31 mei 2016 om 21:12

      @arashrsf: hetzelfde als een normale G 350 d. Het ‘professional’ zit hem in de karige uitrusting en lagere prijs.

      Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    31 mei 2016 om 20:52

    De op drie na laatste foto is dat een stopje en wat zit er dan voor prut op het kettinkje?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 juni 2016 om 11:29

      @pomoek: ‘Drainage Aperture in the footwell’ aldus de perssite van Mercedes; wat de prut op het kettinkje is? Geen idee

      Login om te reageren
  16. akabanga zegt

    31 mei 2016 om 23:07

    De gepolijste GProfessional embleempjes geven al aan dat ook deze G beter in de PC Hoofd past. Ondanks dat deze auto tot alles in staat is zijn Land Cruisers en Land Rovers de betere alternatieven. Een Cruiser voor betrouwbaarheid, simpele techniek, en onderdelen die overal verkrijgbaar zijn. Een Rover voor de aanpassingen (upgrades/customization) en het extreem ruige werk (mits je na elke 2,000 km zo’n 50% van je ophanging vernieuwd en alles weer even netjes vast draait).

    Login om te reageren
  17. rd1991 zegt

    31 mei 2016 om 23:53

    Die vrachtwagenspiegels en oranje knippers.. dat doet inderdaad wel bedrijfsachtig aan. Het interieur hadden ze wel op Vito niveau mogen houden (in vergelijking met de V-klasse). Buiten dat vind ik die voorbumper niet zo fraai op een wagen als deze, beter gewoon een normale bumper en dikke bullbar standaard.

    Login om te reageren
  18. pinut187 zegt

    1 juni 2016 om 04:46

    Consumenten kunnen hem ook hewoon bestellen, me dunkt.

    Login om te reageren
  19. iamjeremyclarkson zegt

    1 juni 2016 om 09:48

    Dat spul op de logo’s foto’s dat voor modder moet doorgaan lijkt niet echt op modder…

    Login om te reageren
  20. PeugeotGTI zegt

    2 juni 2016 om 01:05

    De G-klasse zoals hij bedoeld is. Van mij mag het zelfs nog minder luxe, hoewel de vrachtwagenspiegels veel goed maken. Jammer dat er geen V8 diesel meer leverbaar is, die G400 CDI was een monster.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North