• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

R.I.P. Suzuki Jimny: slachtoffer van de EU

Auteur: Michel, gepost 5 juli 2024 om 13:58 – 11 Reacties

jimny slachtoffer

Na dit weekeinde is de Suzuki Jimny niet meer te koop. En dat is de schuld van de EU.

Sympathie verkoopt geen auto’s, zo begon collega @720s zijn artikel vorige week over deze fijne Suzuki. Een compacte terreinauto voor de liefhebber, die Suzuki Jimny en voor zijn toekomst werd door Loek al gevreesd. Profetische woorden, de kogel is door de kerk: na dit weekeinde is de auto helemaal niet meer te koop in Europa. En dat is de schuld van de EU.

Dan geldt namelijk de nieuwe ‘Vehicle General Safety Regulation‘ voor alle auto’s die nieuw worden verkocht. Vanaf vorig jaar was die al van toepassing op alle nieuw geïntroduceerde auto’s en nu dus voor elke nieuw verkochte auto. Dus ook voor modellen die al voor 2022 op de markt waren.

Jimny slachtoffer EU

In deze dure tijden zijn er steeds meer regels zijn waar nieuwe auto’s aan moeten voldoen en veel fabrikanten zetten in op volledig elektrische auto’s. Dan is het voor die fabrikanten gewoon niet rendabel om lopende modellen nog eens met dure en ingewikkelde veiligheidssystemen te updaten.

Bij het Japanse merk gaven ze eerder al aan dat de Suzuki Ignis om die reden gaat verdwijnen en nu op de valreep dus ook die leuke, toffe en stoere Suzuki Jimny. Toch wel even slikken.

jimny slachtoffer

Voorraadmodellen

De huidige Jimny is al weer onder ons sinds 2018 en is een SUV met nog echte terreinkwaliteiten. De auto is bedoeld als budget terreinauto, maar in Nederland is dat met de BPM een beetje in de soep gelopen.

Toch zie je er nog aardig wat rondrijden in ons land. Dat is de kracht van het kekke terreinwagentje die zijn mannetje staat. Vanaf dit weekeinde is de Jimny dus slachtoffer van de EU en niet meer nieuw te bestellen. Wellicht is er nog een voorraadmodelletje en anders een leuke jonge occasion?

Ook interessant!

  • Suzuki Jimny is verboden fruit voor Toyota
  • Dit is de goedkoopste Suzuki Jimny (JB64W) van Marktplaats
  • Deze super premium Jimny is mega schattig
  • Dít is de schattigste Ford Bronco van het moment

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, ignis, jimny, Suzuki

Vorig bericht: « Half Nederland gaat onwetend op vakantie
Volgend bericht: Volkswagen ID.Buzz langer, sterker en meer vermogen »

Lees Interacties

Reacties

  1. potver7 zegt

    5 juli 2024 om 15:09

    Die EU-wetgeving is in 2018 aangenomen, zelfde jaar als de Jimny op de markt kwam. Dat de Jimny niet voldoet aan de richtlijn is daarmee wel te verklaren (hoewel die richtlijn in 2018 ook niet echt uit de lucht kwam vallen, maar soit).

    Suzuki heeft dus zes jaar de tijd gehad om de auto aan te passen, maar heeft dat om wat voor reden dan ook niet gedaan. Laten we eerlijk zijn: de EU-richtlijn vereist vooral allerlei sensoren. Natuurlijk kost dat geld en zal er e.e.a. moeten worden aangepast om dat allemaal te implementeren, maar specifiek voor deze wetgeving waren geen structurele wijzigingen aan het platform of anderszins nodig.

    Dat de auto nu niet meer verkocht mag worden in de EU is dus in de eerste plaats een commerciële beslissing van Suzuki geweest. Dit kun je de EU niet in de schoenen schuiven.

    Login om te reageren
  2. Hawkeye72 zegt

    5 juli 2024 om 16:08

    Misschien moet de EU gewoon opzouten met al die regels en bemoeizucht…

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      5 juli 2024 om 17:16

      Misschien moet jij ophouden te janken en blij zijn met alle goede dingen die de EU voor ons doet!

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        5 juli 2024 om 18:08

        De afgelopen jaren zijn er helaas wel meer nadelen dan voordelen bijgekomen..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          5 juli 2024 om 20:35

          Dat klopt helaas wel. Euro 7 norm afgezwakt. Green deal afgezwakt. Natuurherstelwet afgezwakt en bijna niet eens aangenomen. Inhumane migranten deals met schimmige landen zoals Turkije en Tunesië. Timmermans vervangen door uitgerekend Wobke Hoekstra. Het is er niet beter op geworden. Maar gelukkig breekt USB C wel door als standaard stekker, dank EU.

          Login om te reageren
      • zjos zegt

        7 juli 2024 om 00:07

        Europa zou heel veel goede dingen kunnen doen. Probleem is dat ze blijven hangen in een absurd bureaucratisch niveau vergelijkbaar met dat irritante dopje aan je frisdrankfles. En met het Intelligent Speed Assistance piepje wordt die ergernis alleen maar groter. Maar goed het positieve is uiteraard dat je straks die nieuwe auto helemaal niet meer kan betalen door alle belastingen en inflatie veroorzaakt door datzelfde bureaucratische Europa/ECB beleid.

        Login om te reageren
  3. geespot zegt

    5 juli 2024 om 20:10

    😩

    Login om te reageren
  4. schuimbekje3 zegt

    5 juli 2024 om 20:29

    wat.is er dan voor goeds ujtgekomen?
    eu wijde brandstofprijzen, millieutaxen en millieuzones? nee hoor, elk land heeft zijn eigen setje regels, eigen belastingen en eigen implementaties…

    voorbeeldje.. mijn ford focus in engeland hoeft geen wegenbelasting te betalen, hier zou die € 2068 per.jaar kosten en mag die het centrum van utrecht en amsterdam niet eens binnen. terwijl ik gewoon de ulez in london binnen mag. dat was voor brexit en na brexit nog steeds voor de wijsneuzen die zeggen dat de uk geen europa meer is.

    nederland heeft benzine met accijnzen EN btw over accijnzen, geen enkel ander land heeft dat.

    bijtelling is absurd in nl, in andere landen echt een fractie. nergens betaal je voor een 14.jaar oude auto dezelfde bijtelling als voor een hagelnieuwe…

    grijs kenteken is grijskenteken door fabrikant of kenteken, hier is het door de belastingdienst.

    wegenbelaztingen, tolwegen, allemaal eigen systemen en eigen websites, accounts en kastjes… voor een club dat vrij verkeer promoot?
    waarom mag een nederlander niet in een buitenlandse auto rijden? dan is er toch geen vrij verkeer?

    ik kan echt niets verzinnen wat goed is uit de eu…

    de functie emergency breaking lights, die nu verplicht zijn, waren tot voor kort nog verboden in nederland.

    Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    5 juli 2024 om 20:32

    Deze laatste EU-wetgeving is echt de druppel. De bemoeizucht is veel te hoog, centralisatie van de EU-macht plus nog meer macht bij de techgiganten. Het moet stoppen. Desnoods -als het helpt- op een mafklap als Geert & co. stemmen. Alle grenzen gaat deze wetgeving te buiten met veiligheid als argument. Het is als een bord vol sla moeten eten omdat gezond is. Een duur bord sla. Kap ermee en kom er tegen in het geweer.

    Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    5 juli 2024 om 22:58

    Een EV Jimny zou top zijn

    Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    6 juli 2024 om 12:51

    zou een mooie auto zijn, een jimny-e.. maar dat het niet gebeurt betekent dat al die electriciteit auto’s op wereldschaal nog een niche markt is, ondanks verwoede pogingen van alle marketing, nepnieuws en fud en nu ook wetgeving ons doen geloven.

    japanners, en suzuki is japans, zouden het snelste kunnen schakelen, als ze er brood in zouden zien.. maar hebben geleerd van de nissan leaf mk1 dat het levensgevaarlijk is portemonais technisch…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North