Raad jij wie deze conceptcar bouwde?

Auteur: , 24 Reacties

Voor je echt in de feeststemming komt nog eventjes die hersens laten kraken!

Het is ruim 26 jaar geleden dat Renault vriend en vijand verraste met de Laguna Concept. Dit dakloze studiemodel werd gepresenteerd op de Autosalon van Parijs in 1990. Fransen staan bekend om hun lekker frisse kijk op de zaken en dus kreeg de Laguna geen dak of voorruit. Mais non! In plaats daarvan mochten bestuurder en passagier een Daft Punk-achtige bril op de snufferd zetten. Die bril was bovendien uitgerust met speakers, dus geen geneuzel met zware audiosystemen en dergelijke.

Onder de kap ligt een geblazen 2.0 viercilinder die 210 pk richting alle vier de wielen vuurde. Het standaardsprintje duurde minder dan zes tellen en dat was voor die tijd behoorlijk rap. De topsnelheid lag rond de 250 km/u. Maar hey, rijplezier stond bij de ontwikkeling van de Laguna Concept dan ook hoog op de prioriteitenlijst. Ook zat er een rollbar in die in 0,1 seconde omhoog popte bij onheil.

Uiteindelijk zou de Laguna Concept een opwarmertje zijn voor de Renault Sport Spider, die het eveneens zonder voorruit deed. Overigens zijn er nog veel meer voorbeelden van auto’s zonder windscherm. Check dit lijstje van collega @Dizono maar eens.



24 reacties

Beetje Porsche 550 Spyder van de zijkant.
Ik zag de eerste foto (die en profile) en dacht gelijk: ItalDesign Calà. Toen ging ik lezen, zag ik de anders foto’s en werd ik impotent. Dank Renault.
Fijn vliegen happen met zo’n helm en 200+ km/u. wel mooi ding
Lijkt veel op een RenaultSport Spider, dus redelijk simpel raadsel
En ik maar denken dat de Brera productieversie afweek van de concept…dit slaat helemaal alles.
Hoe lekker 90’s wil je het hebben zeg. Zeker met die leuke persfoto’s haha. Mooi man. Verder vind ik het een fraai ding hoor.
Ahhh die Fransen altijd weer met hun aparte auto’s. Hoe saai zou de auto wereld wel niet uit zien zonder hun
Toch een typisch renault interieur van een paar jaar later!
Laguna Concept idd;)

Alleen geen opwarmertje voor de Sport Spider, maar initieel bedoeld als Alpine conceptcar. De A710 zou geintroduceerd worden waar dit de voorbode van was. Model is op het laatste moment geannulleerd en geld is in Dacia gestopt. De rest is geschiedenis… Hier wat de A710 had moeten zijn:

https://www.google.nl/amp/s/iedeiblog.com/2012/01/29/world-exclusive-the-lost-alpine-a410a710w71-prototype/amp/?client=safari
Waar laat je je poten? In de voorwielophanging?
Mooi is anders zegmaar.
Niet zo moeilijk ;) Deze stond nog op de Autorai in (ik denk ’93? Anders ’91) Op een mooi hellinghoekje.

Ik heb ’t verhaal eens gehoord dat het ding niet goed was vastgezet voor opening en de overliggende Lamborghini stand was binnengerold, maar ik kan daar nergens iets over vinden! Dus misschien een fabeltje ;)

Nog altijd een apart ding, Renault was wel lekker eigenwijs in de jaren 90 (ook met de Zoom, Raccoon, Ludo, Modus enzovoorts)
Harm Lagaay???
Aha, heeft Volvo daar de “spaceball” pook van geleend!
Dacht meteen aan Rinspeed
Jean-Pierre Ploue
Ik moest direct al aan renault denken omdat hij erg op de sport spider lijkt
Haulier dus
Heuliez. Maar mijn Android vergulde het voor me…
vergalde! Tjesis… rotding
Geen voorruit? Dan zou zo’n ding het eigenlijk heel goed moeten doen in het Midden-Oosten…
Ok, het is tijd om te gaan pitten. Die cava en desperado’s maken het er niet beter op. Sorry!
Lijkt mij ook een design van Rinspeed, aardig portfolio hebben ze daar.
Antwoord op de titel : Nee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).