Met deze incognito Renault kun je moordlustige vijanden lelijk op hun neus laten kijken.
Als je rijk en/of machtig bent heb je meestal ook meer vijanden dan wanneer je een doorsnee burger met een 9 tot 5-baan bent. Het kan zelfs zo erg zijn dat je je leven niet meer zeker bent. In dat geval kan het raadzaam zijn om in een gepantserde auto rond te rijden. Dat kost wat, maar mensen met veel vijanden hebben doorgaans ook veel geld.
Maar wat nu als je veel vijanden hebt en een modaal inkomen? Niet getreurd, we hebben een oplossing voor je. Op Marktplaats vonden we namelijk een (relatief) betaalbare gepantserde auto. En het is nog een onopvallende auto ook. Dat is misschien nog wel belangrijker. Met een S-klasse of een Range Rover val je alleen maar op. En dat is precies wat je niet wilt als mensen het op je leven gemunt hebben.
De auto in kwestie is een op het oog doodeenvoudige Renault Laguna. Niets is echter minder waar: deze Renault Laguna is gepantserd. Bij de trouwe Autoblog-lezers gaat er nu misschien een belletje rinkelen. Vier jaar geleden schreven we namelijk ook al over deze auto.
Nu is deze bijzondere Laguna dus opnieuw opgedoken. Op Marktplaats deze keer. Helaas is het verhaal achter deze auto nog steeds niet bekend. Het blijft dus een mysterie waarom iemand in Nederland in een gepantserde Renault Laguna rond reed.
Nog een geinig detail, dat collega @willeme destijds al wist te vermelden: deze auto is voorzien van een 3.0 V6 diesel. Dit is een blok wat in Nederland nooit in de Laguna hatchback is geleverd, alleen in de Coupé. De V6 is goed voor 235 pk en 450 Nm aan koppel. Deze extra power is geen overbodige luxe, want de auto is met de bepantsering niet lichter geworden. Deze Laguna weegt ruim twee ton.
De kilometerteller komt nog lang niet in de buurt van de twee ton. Vier jaar geleden stond er om precies te zijn 19.809 km op de klok. Daar is sindsdien weinig bijgekomen, want de teller staat nu op 23.078 km. De afschrijving heeft intussen wel zijn werk gedaan. In 2017 moest de auto nog 30 mille kosten, nu vraagt de verkoper op Marktplaats er €21.500 voor. Daarmee is het alsnog de duurste Laguna van Nederland, maar het is er wel eentje die je leven kan redden. Dat is natuurlijk ook wat waard.
e36thuglife zegt
Deze is low-key voor de mannen die key-lows moven. Ja toch.
Dieseltor zegt
@e36thuglife: Ben je lvb?
e36thuglife zegt
Wat lul jij swa ik ben geen loverboy
BerlingoHdi zegt
Ik zou toch denken dat je een gepantserde auto wilt die wel betrouwbaar is.
stefanvts16v zegt
@berlingohdi: van iemand met zo’n nickname zou ik verwachten dat ie wat beter op de hoogte is. :)
De Laguna 3 is namelijk een zeer betrouwbare auto met nauwelijks aandachtspunten, zie ook het AB occasion aankoopadvies.
bischero zegt
@berlingohdi: volgens mij waren deze serie Laguna’s best betrouwbaar hoor
pignon zegt
@berlingohdi: noem me één reden (feit) waarom deze dat niet is. Gevoelens, overtuiging en meningen tellen niet mee. Alleen feiten tellen
BerlingoHdi zegt
@pignon: Rustigggg, ik wou even alle reacties lezen van betrouwbaarheid in de trend van voor/na de facelift😂
danmar zegt
@machielvdd de Laguna was een hatchback/liftback, station wagon of coupe. Geen sedan.
machielvdd zegt
Daar heb je een punt, ik heb het aangepast
moveyourmind zegt
Denk dat Renault deze gepantserde versie speciaal gemaakt heeft voor de verkopers die destijds klanten aan een nieuwe Laguna van de tweede generatie geholpen hebben.
En dat dit één van de weinige exemplaren is dat niet door een niet geheel tevreden klant beschoten is.
net10 zegt
Erg bijzondere Laguna 3, was er al gezegd dat de Laguna 3 bijzonder betrouwbaar was. Zie ook het Autoblog Occasion aankoopadvies.
En de Laguna 3 was in 2007 in de botsproeven de auto met de hoogste score.
Joseppe zegt
Incognito als in saai….
Waar ik nooit dik twintig duizend in zou steken.
Voor dat geld is er zoveel nieuwers en leukers te koop….
En nog lager in de wegenbelasting ook nog…..
vbarchetta zegt
@Joseppe: welke gepantserde auto die zoveel nieuwer en leuker is dan deze kan je kopen dan voor 20k…?
Bastiaan Williams zegt
Waarschijnlijk een ex directie wagen van Renault hoofdkantoor. Deze was nodig ivm. boze klanten na de introductie van de Laguna 2…ja het is paradoxaal..een 3 terwijl je een 2 uitbrengt.
mc96 zegt
Misschien de auto geweest van de Franse ambassadeur destijds?
Goed_Koopman zegt
@mc96: Zeer plausibel.
Maar laten we even terugkeren naar 2009.
Wat was er toen ook alweer aan de hand?
Ohja, de ontvouwing van de financiële crisis gevolgd door de nationalisatie van diverse grootbanken. En boze onteigende aandeelhouders.
Tot zover mijn speculatieve theorie haha.
danmar zegt
Ik vraag het me af. Dit is een hele sobere uitvoering. Geen navigatie, geen controller bij de middenarm steun. Geen “houten” sierlijst op het dashboard.
Lijkt me eerder iets wat door de (Franse?) politie is gebruikt voor transporten tussen gevangenis en rechtbank o.i.d.
Overigens: voor het geld wat hij moet kosten, kunnen ze dan niet even de het raambedieningscluster links netjes in het portier hangen. Raambediening zal wel niet meer werken, maar toch. De A-lijsten zijn ook zeer grof aangepast. Franse slag?
T5Power zegt
Een gepantserde Laguna. Je verwacht het niet.
Die 235pk/450nm zullen inderdaad hard nodig zijn met 2 ton te verslepen massa, maar of het genoeg is om vijanden op hun neus te laten kijken (en je bij een bedreiging snel uit de voeten te maken) dat betwijfel ik ;-)
Mijn A8 (D3) weegt ook 2 ton en is met de 3.0 tdi (240pk/500nm) feitelijk onderbemeten.
De 326pk/650nm van de 4.2 tdi klaren de klus aanzienlijk beter, vandaar dat die het moest worden.
Ter vergelijking: de 0-200 doet de 4.2 in 23 seconden en de 3.0 in een hele ruime 35 seconden. OK, je hebt het nooit nodig behalve die ene keer ;-)
Off topic Max deed de 0-200 dit weekend in minder dan 5 seconden zag ik :-p